Aannemer eist voorschot

Lid geworden
8 nov 2014
Waarderingsscore
1
Punten
1
Hopelijk heeft iemand raad.
Mijn moeder moet haar keuken opnieuw laten behangen (en een stukje bezetten) na waterschade. Met de aannemer was overeengekomen dat zij zelf het papier zou aankopen. Nu vraagt de aannemer een voorschot van 60%, hoewel de offerte geen melding maakt van enig voorschot. Mijn moeder kon de aannemer noch telefonisch noch via e-mail bereiken.
Ik heb haar dan aangeraden een aangetekende zending te sturen met het voorstel om een voorschot te betalen van 10%. De aangetekende zending kwam ongelezen terug. Zij heeft dan een mail gestuurd met een kopie van het aangetekend schrijven en de melding dat zij het contract zou verbreken als geen redelijk voorschot werd gevraagd. Eerst antwoordde de aannemer dat zij dan maar op een ander moest gaan en dat hij alleen werkt op zijn eigen voorwaarden.
Maar nu begint hij dreigmails te versturen: de “factuur” (zoals hij het voorschot noemt) moet binnen de 3 dagen worden betaald en anders schakelt hij een advocaat in. Nogmaals: mijn moeder zou zelf het papier aankopen, dus de aannemer hoeft zelf geen kosten vooraf te doen. Probleem is dat de werken wel moeten worden uitgevoerd. Kan zij zich tot een andere aannemer wenden of dreigt dit nog een staartje te krijgen?
Volgens mij is het pure intimidatie en heeft de aannemer geen poot om op te staan, maar ik vraag mij af of ik iets over het hoofd zie.

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je een overeenkomst ondertekent? ...

1° wat staat er exact in het contract / getekende offerte?
2° stel NOOIT dat je de overeenkomst gaat verbreken - dat geeft de aannemer het recht op een vergoeding die overeenkomt met de winstmarge. Wat je - eventueel, afhankelijk van de exacte afspraken, kan doen is een voorstel: beperkt voorschot van bv. 10 of 20% (hangt wat af van de omvang en aard van de werken), eventueel een deel bij aanvang van de werken en dan het saldo bij oplevering.
Daarbij verwijzen naar de overeenkomst, de startdatum concreet maken en vragen voor bevestiging binnen een redelijke termijn + vermelden dat indien de aannemer weigert hier op in te gaan, HIJ geacht wordt de aanneming/ overeenkomst te verbreken waarbij je voorbehoud maakt voor het vorderen van een passende schadevergoeding.

zie dat je dat kan bewijzen, dus aangetekend verzenden + gewone post of mail

Ja, dat is exact hoe we het hebben aangepakt. Maar de aannemer zegt dat hij alleen op zijn eigen voorwaarden werkt. Op een bepaald moment heeft hij in een e-mail wel aangegeven dat mijn moeder dan maar een andere aannemer moet zoeken want dat hij het te druk heeft om hierin mee te gaan. Dat heb ik dan wel aangegrepen om te melden dat we het contract daarmee als ontbonden beschouwen. Want wachten tot de aannemer zelf met zoveel woorden het contract verbreekt, is bijzonder lastig, omdat de werken niet al te lang kunnen worden uitgesteld.

Zolang ZIJ maar niet aangeeft het contract te verbreken.
Verder het laatste deel van de post van Dixie volgen.

Heeft hij een voorschotfactuur gestuurd?
Dan moet je die binnen de termijn in zijn algemene voorwaarden protesteren.

Enkel als de algemene voorwaarden al gekend waren bij de overeenkomst (akkoord gaan offerte).
Genoeg aannemers (en andere zelfstandigen) waar je de algemene voorwaarden pas kan inzien bij de eerste factuur, dan gelden ze natuurlijk niet.

De aannemer heeft in zijn algemene voorwaarden geen enkele bepaling over enig voorschot, en ook in de offerte wordt er geen gewag van gemaakt. Als hij dan toch blijft eisen dat een voorschot van 60% wordt betaald, zou dat toch moeten volstaan om het contract te verbreken? Ik heb in de laatste jaarrekening gezien dat hij verlies maakt, dus volgens mij is dat de reden waarom hij per se geld wil zien. Maar in die omstandigheden lijk het mij niet verstandig om 60% voorschot te betalen.

Heeft hij een voorschotfactuur gestuurd?
Dan moet je die binnen de termijn in zijn algemene voorwaarden protesteren.
Maar er is geen akkoord gegeven voor een voorschot, dus dan is die factuur toch sowieso niet geldig?

Nee hoor, een factuur die uitgeschreven is, is betaalbaar. Als je ze niet protesteert binnen de gestelde termijnen, dan moet ze betaald worden.

Na protest kan ze alleen nog geïnd worden in onderling overleg of via de rechtbank.

Of die factuur volgens jou geldig is of niet maakt niks uit, als je ze niet protesteert is ze rechtsgeldig.

Snap ik, maar er is nog geen enkele prestatie geleverd, er wordt enkel onterecht een veel te hoog voorschot gevraagd. Enfin, we zullen sowieso nog een aangetekend schrijven sturen, bedankt voor de tip.

Op een bepaald moment heeft hij in een e-mail wel aangegeven dat mijn moeder dan maar een andere aannemer moet zoeken want dat hij het te druk heeft om hierin mee te gaan.

Dat heb ik dan wel aangegrepen om te melden dat we het contract daarmee als ontbonden beschouwen.
Hoe heb je dat gemeld?
En wanneer net?

Die factuur van 60pct, is dat voor of na die melding (factuurdatum)?
De aannemer heeft in zijn algemene voorwaarden geen enkele bepaling over enig voorschot, en ook in de offerte wordt er geen gewag van gemaakt. Als hij dan toch blijft eisen dat een voorschot van 60% wordt betaald, zou dat toch moeten volstaan om het contract te verbreken?
Nee.
Dat volstaat om die factuur te protesteren, maar daarmee is dat contract nog niet ontbonden.
Ik heb in de laatste jaarrekening gezien dat hij verlies maakt, dus volgens mij is dat de reden waarom hij per se geld wil zien. Maar in die omstandigheden lijk het mij niet verstandig om 60% voorschot te betalen.
Iemand die in slechte financiële papieren zit, zou ik ook nooit voorschot betalen.

1) hoe duidelijk en onbetwistbaar is de wederzijdse communicatie geweest dat "jij dan maar een andere moet zoeken" en dat jijzelf dat dan "als een ontbinding van het contract beschouwd"?
Hier zit mogelijk jouw oplossing van het probleem.
2) asap die factuur formeel protesteren met de juiste reden en formulering (=afhankelijk van het antwoord op mijn vragen hierboven)

Laatst bewerkt:
Via e-mail. De voorschotfactuur dateert van ervoor, dat heeft alles in gang gezet. Mijn moeder heeft geprobeerd de aannemer te bereiken om een lager voorschot te vragen (hoewel ze volgens de offerte eigenlijk helemaal geen voorschot verschuldigd is), maar die wil gewoon zijn geld.

1) hoe duidelijk en onbetwistbaar is de wederzijdse communicatie geweest dat "jij dan maar een andere moet zoeken" en dat jijzelf dat dan "als een ontbinding van het contract beschouwd"?
2) asap die factuur formeel protesteren met de juiste reden en formulering (=afhankelijk van het antwoord op mijn vragen hierboven)
Thx, zo ga ik het inderdaad doen. Zijn letterlijke communicatie was “Beste , u zoekt maar iemand anders wij hebben het veel te druk om hier mee in te gaan wij werken niet aan u voorwaarden maar aan de onze u hebt de offerten goedgekeurd dus gaat u wel automatic met mijn voorwaarden akkoord wat u ook hebt gedaan dus u zal dan ook moeten betalen.”
Ik heb de voorwaarden diverse keren uitgepluisd en van een voorschot is nergens sprake. Ik ga nu dus idd zorgen dat de voorschotfactuur nog formeel, met een aangetekend schrijven, wordt betwist. Ik zal hem voor de zekerheid ook pro forma nog de kans geven om overeenkomstig de offerte zonder voorschot aan de werken te beginnen, daar gaat hij toch niet op ingaan…

Thx, zo ga ik het inderdaad doen. Zijn letterlijke communicatie was “Beste , u zoekt maar iemand anders wij hebben het veel te druk om hier mee in te gaan wij werken niet aan u voorwaarden maar aan de onze u hebt de offerten goedgekeurd dus gaat u wel automatic met mijn voorwaarden akkoord wat u ook hebt gedaan dus u zal dan ook moeten betalen.”
Ik heb de voorwaarden diverse keren uitgepluisd en van een voorschot is nergens sprake. Ik ga nu dus idd zorgen dat de voorschotfactuur nog formeel, met een aangetekend schrijven, wordt betwist. Ik zal hem voor de zekerheid ook pro forma nog de kans geven om overeenkomstig de offerte zonder voorschot aan de werken te beginnen, daar gaat hij toch niet op ingaan…
Begin uw aangetekend schrijven alvast met:
Er is door mij op geen enkel moment initiatief genomen om de overeenkomst te ontbinden. Ik lijd af dat u de overeenkomst niet meer kan naleven door de door u opgesomde zaken: blablabla. Probeer je emotie aan de kant te schuiven. Je haalt aan dat een negatieve resultatenrekening voor jou een reden kan zijn om dit voorschot niet te betalen. Dit is alles behalve rechtsgeldig en zegt feitelijk niets over de gehele zaak.

Het enige wat je moet zeggen is dat er op geen enkel moment contractueel overeengekomen is om een voorschot te betalen, noch mondeling noch schriftelijk, en dat je daarom de voorschotfactuur protesteert.

Voor de rest zeg je niets wat jou misschien juridisch in een lastig parket brengt.

Je zegt in het protest niets over de uitvoering, niets over de annulatie, niets dat niet over het protest gaat.

Ik ken de keuken van uw moeder niet, maar een stukje bezetten en behangen, zoveel werk kan dat niet zijn. Paar dagen werk?
Tussen dat bezetten en het behangen moet je ook tijd laten om te laten drogen.
Je zou als compromis ook kunnen voorstellen dat het voorschot wordt betaald op de dag dat de werken starten.

Ik zou ook niet kunnen lachen met een plots voorschot van 60% zonder dat er kosten moeten gemaakt worden.
Voorschotten blijken steeds meer gangbaar en voor steeds hogere bedragen.

Je spreekt daar ergens van een "factuur" tussen aanhalingstekens. Heb je effectief een document waar op staat "factuur", beschrijving werken, datum, btw-voet,... ? Of is het gewoon een berichtje van "stort al eens 60% van mijn offerte"?

Want zoals hierboven al gezegd: een onterechte factuur moet je protesteren binnen de normale termijn, maar als je geen factuur ontvangt heb je ook geen verplichting iets te betalen...

Als je nog geen factuur ontvangen hebt, zeg hem dan: "ok, stel uw voorschotfactuur maar op, dan kunnen wij ze protesteren"... En zie dan eens hoe ver hij nog dreigt.

Waarom gaat dit niet allemaal via de verzekering?

Mijn verzekering betaalt ook aan mij bij schade. Vragen een offerte voor herstelling en betalen dat bedrag. Dan kan je het zelf doen ook

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan