Aanleggen houten terras

  • Tags DIY tuin tuinaanleg zelfbouw
  • Appelsien

    Nieuw Lid
    Lid geworden
    21 mei 2019
    Berichten
    59
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    Hallo iedereen

    Nog 's een lange post om het jaar goed af te sluiten. ;-)
    Wij zouden graag deze lente een houten terras van +- 24 m² willen plaatsen aan onze woning. Zoals het wel vaker gaat, vraag je eerst wat offertes op bij professionals ... en beslis je het dan toch om het zelf te doen.
    Ik heb eerst een aantal oudere topics op dit forum doorgenomen en nu zit ik nog met een aantal vragen.

    Het terras zal bestaan uit hardhouten planken (waarschijnlijk Ipé 21 mm) en hardhouten dragers (meest voorkomend lijkt mij 4,5 x 7 cm te zijn).
    Afmetingen zijn +- 8 m (breedte) x 3 m (diepte).
    Het terras ligt meestal in de schaduw op een lemige zandgrond. Daarnaast is het de bedoeling om steeds een aantal cm boven het maaiveld te blijven.
    Haaks op het huis komen de hardhouten draagbalken te liggen (3m), met lichte afloop naar de tuin (0.5-1% per m). Planken komen waterpas in de breedte (8m) te liggen, evenwijdig met het huis.

    Ik zit nog met een aantal opties qua onderbouw (van onder naar boven:  ;-) 
    • Optie 1: Pikketpalen + 'terras' -- > lijkt mij een enorm karwei en draagt niet mijn voorkeur weg.
    • Optie 2: Stabilisé + (beton)tegels + verstelbare terrasdragers + 'terras'.
      • Dienen de tegels nog vast bevestigd te worden op de stabilisé? Bv. met mortel?
    • Optie 3: Stabilisé + verstelbare terrasdragers (al dan niet met worteldoek/drukverdeeldoek) + 'terras'
      • Dragers zou ik los op de stablisé zetten en dus niet verankeren.
    • Optie 4: Stabilisé + 'terras', draagbalken dus rechtstreeks op de stabilisé leggen.

    Naast deze opties, nog een aantal beginnersvragen:
    - Ik neem aan dat zowel de ondergrond als het terras afwaterend geplaatst dienen te worden. Indien enkel de ondergrond, hoe vang ik het hoogteverschil op bij optie 4?
    - Ik begrijp dat een dergelijk terras een zwevende, zelfdragende constructie is. Is er dan helemaal geen bevestiging nodig van het terras aan de gevel of van de draagbalken aan de verharding? 
    - Er zijn een aantal opties met (niet-verankerde) verstelbare terrasdragers/plotvijzen (is er een verschil?). In mijn veronderstelling vangen die misschien wat beginnersfouten op. Is er dan meer risico dat de onderbalken niet kunnen bewegen?
    - Dien ik gebruik te maken van bv. een 'vochbestendig strookje' tussen de houten dragers en stabilisé (optie 4) of terrasdragers (optie 2/3)? Aanraders?
    - Leg ik de smalle of brede kant van de houten dragers naar boven? 

    Over de grondwerken:
    Afhankelijk van de gekozen optie zullen we de benodigde diepte uitkofferen, ik dacht aan 10 cm stabilisé van 150kg cement/m³. Alvorens de stabilisé te gieten, zou ik de grond willen stampen met een manuele grondstamp. Verloren moeite of OK?
    Hout zouden we eventueel aankopen bij Gadero.be. Iemand ervaring mee? Andere referenties (Oost-Vlaanderen en omstreken) zijn steeds welkom.
    Alvast bedankt en reeds een prettig 2020 toegewenst!
     
    Duidelijk, bedankt! Aangezien je dan ook geen "bananen" kunt hebben, ze nooit rotten en waarschijnlijk met de huidige houtprijzen goedkoper zijn zie ik geen reden om ze niet te gebruiken@
    Goedkoper, dat zal je eens moeten bekijken. Zit gewoon in de prijsklasse van hardhout. Heb dat ook eens bekeken en Ipe kwam goedkoper uit toen.
     
    Ondanks dat het "recyclage" is zijn die kunststof balken en planken inderdaad wel héél duur.

    Buiten het grote voordeel dat ze niet rotten hebben ze het grote nadeel in hun grote uitzettingscoëfficiënt, nl van 80 (PVC) tot 120 (ABS) bij 20 °C in 10exp-6 m/m Kexp-1

    Concreet is dat voor een lat van 3 meter en rekening houdend met -10gr in de winter tot 60gr in de zomer een verschil van 1.68 tot 2.52 cm.

    Weet dat hout daarentegen uitzet door vocht en krimpt door droogte (in de breedte van de planken).
    Met houten planken op kunststof balken geeft dat dus vrij bredere spleten tussen je houten planken in de zomer dan in de winter.
    Niet dat dat een probleem hoeft te zijn, gewoon een kwestie van te weten.
     
    Bij een standaard plankbreedte kan je dan per voegje ongeveer een verschil krijgen van 1,2 mm.
     
    Dat klopt Charel, die totale afstand wordt dan gedeeld door het aantal planken (bij drie meter een twintigtal) :)

    Wat ik wou aangeven is dat in een warme droge periode het hout dan net krimpt wat de spleetjes ook wat groter maakt.

    Nu, die spleetjes zijn absoluut geen probleem maar het is wel aangewezen om op het moment van bevestigen even na te denken wat de weercondities zijn om uit te maken wat dat materiaal nog gaat doen en zo de juiste afstanden te bepalen.

    Mijn terras bestaat uit Ipé planken op hardhouten onderbalken (die liggen wel op kunststof latjes van enkele mm's kwestie van goed te kunnen drogen) en die planken zijn zo gelegd dat ze in een heel droge periode mekaar bijna raken.

    Zelf ben ik bij Govaplast planken gaan halen voor de afboording van mijn oprit, maar die liggen dan maar op één plaats volledig vastgeschroefd, op andere plaatsen heb ik een stukje aluminium gebruikt met een gleufje in (waar de schroef in kan bewegen) zodat de plank daar de nodige afstand kan heen en weer schuiven.
    Met de temperatuur op dat moment had ik gerekend dat die planken nog 1/3 van de totale 'range' konden uitzetten en nog 2/3 er van krimpen en 'k heb ze dan ook op de aangewezen plaats vastgemaakt.
     
    Blijf er van af.
    Je mixt geen planken in hout met composiet , aluminium of ijzer als onderbalk.
    Je blijft in dezelfde groep. En dan nog het liefst in dezelfde subgroep. Hardhout met hardhout, zachthout met zachthout, stekskeshout met stekskes hout.

    Enkele jaren meegemaakt een expertisegevalleke waarbij een houten terras ( ja i know in bankirai) 100% geschikt was om een boot te maken . Kromgetrokken, gebarsten, losgetrokken , noem maar op.
    Plaatser had alles op gegalvaniseerde metalen balken vast gezet en die zweefden ongeveer een 50-60 cm bovengronds ( U balken )
    Ik moet eerlijk zijn, buiten die bakirai kon ik niet verklaren waarom op geen dik 2 jaar tijd dat hout zo alle kante was uitgegaan.
    Tot ik zag dat de zon vrij spel had op dat ijzer. De voegen waren ook breed , de zon kon dus ook nog eens schijnen op dat metaal langs boven. Zou het daar aan liggen ? Metaal werd wel foorheet , het hout dragelijk. Galvaniseerd is ook nog eens warmteopnemend.
    Soit , we hebben de beplanking eraf laten halen en vervangen en het metalen gebinte in de zwarte verf gezet.
    Hout vasthouden maar tot hiertoe niets gehoord dat het terug opnieuw van jan is.

    Komt het door het metaal en de planken ? Geen idee. Oja de planken zaten rechtstreeks op dat metaal geschroefd. zowieso zou ik al werken emt een roostering en dan nog eens een moerbalk.
     
    Tja, ik zie helemaal niet in waarom je een hout niet zou mogen combineren met een ander materiaal. Er zijn talloze voorbeelden te noemen waar dat probleemloos gebeurd.
    Om maar enkele voorbeelden te noemen:
    - Houten beplatingen op stalen roostering.
    - Stalen platen op een houten roostering.
    - Kantelpoorten of buitenpoorten met een houten afwerking op een stalen frame.

    Het feit alleen al dat een beplanking haaks wordt aangebracht op een onderconstructie maakt dat ook daar al een groot verschil in uitzetting bestaat. Dat gedraagt zich sowieso totaal anders. Het maakt dan ook op gebied van uitzetting geen enkel verschil of je nu dezelfde houtsoort hiervoor gebruikt, een totaal andere houtsoort, aluminium, staal of kunststof.

    Je moet er wel oog voor hebben dat alle materialen op een deskundige manier worden verwerkt, dat ze geschikt zijn voor buitengebruik en voor mij persoonlijk dat de impact op het milieu zo klein mogelijk is.

    Tussen haakjes, zwart geschilderd metaal neemt veel meer warmte op dan enkel gegalvaniseerd. Opdat het metaal minder warm zou worden had je het misschien beter wit geschilderd maar dat was dan wellicht geen zicht.
     
    Ik pols graag eens naar jullie mening over hardhouten tegels. Ik kom er hier verschillende tegen. Momenteel staan er hardhouten tegel in promo in de hubo. 1m2 24mm dik. Of toch beter planken van 3m in wildverband leggen?
     
    Ik pols graag eens naar jullie mening over hardhouten tegels. Ik kom er hier verschillende tegen. Momenteel staan er hardhouten tegel in promo in de hubo. 1m2 24mm dik. Of toch beter planken van 3m in wildverband leggen?
    Mijn ervaring met de Hubo hardhouten materialen is niet super.
    Sommigen zijn daar misschien wel tevreden over.
    Ik zou bij een houthandel eens informeren. Ipe is bv een mooie houtsoort waar ik eens een terras mee heb gelegd, zeer tevreden van .
     
    Je hebt hardhout .. en je hebt hardhout.

    Mijn terras is in Ipé, en ik ben daar net zoals Mario heel tevreden van.
    Het is eigenlijk de afboording van de zwemvijver die een deel terras heeft en dan trapvormig overgaat naar het hogere stenen terras.

    Voor een deel van de onderbouw had ik bangkirai besteld.
    Bangkirai heeft normaal een soortelijk gewicht van 930 kg/m³ (12% vochtigheid).
    Een balkje daarvan (125x7.9x3 cm) had hier een inhoud van 2.96 liter, dat zou moeten 2.7 kg geven maar wanneer ik deze balk op de weegschaal legde gaf die maar 1.8 kg aan.
    Dus 33% lichter dan normaal !

    Wanneer je dan "hardhout" kan kopen aan bijzonder lage prijzen .. tja ..

    Oh ja, "24 mm dikte" .. dat is de dikte met de onderste plankjes er bij ?
    Dus zouden het plankjes zijn van ergens 12 mm dik .. allez, dun :)
     
    Laatst bewerkt:
    Je hebt hardhout .. en je hebt hardhout.

    Mijn terras is in Ipé, en ik ben daar net zoals Mario heel tevreden van.
    Het is eigenlijk de afboording van de zwemvijver die een deel terras heeft en dan trapvormig overgaat naar het hogere stenen terras.

    Voor een deel van de onderbouw had ik bangkirai besteld.
    Bangkirai heeft normaal een soortelijk gewicht van 930 kg/m³ (12% vochtigheid).
    Een balkje daarvan (125x7.9x3 cm) had hier een inhoud van 2.96 liter, dat zou moeten 2.7 kg geven maar wanneer ik deze balk op de weegschaal legde gaf die maar 1.8 kg aan.
    Dus 33% lichter dan normaal !

    Wanneer je dan "hardhout" kan kopen aan bijzonder lage prijzen .. tja ..

    Oh ja, "24 mm dikte" .. dat is de dikte met de onderste plankjes er bij ?
    Dus zouden het plankjes zijn van ergens 12 mm dik .. allez, dun :)
    Idd, even gekeken en de tegel in zijn totaal is 24mm dik.
    Dit is m.i. gewoon rommel en dus weggesmeten geld.
    Deze kost bijna het dubbele, maar gaat een veel betere koop zijn.
     
    Ik kom graag binnen een jaartje of 2 om alles opnieuw aan te pakken.
     
    Ik dacht al zoiets, zal rustig eens rondkijken. Ik hou jullie op de hoogte over het verloop.
     
    ondertussen ligt terras er bijna. tot nu toe goed gelukt, maar stoot ik nog wel op een moeilijkheid met bfix eind/startclips. daarmee zet je de eerste en laatste plank vast op de onderbalken.
    het zijn nogal brede clips met twee gaten. Met één gaatje heb ik alvast de clips vastgeschroefd in de onderbalk. maar nu moet er ook nog een afwerklat tegen gezet. hoe zorg ik ervoor dat ik de schroef exact op de plank boor zodat het juist ik juist in dat gaatje van de clips kan boren? ik dacht bijv. de plank er eerst tegenduwen en met stift het gaatje kleuren zodat het tegen de plank 'markeert'.
    1625469538894.png

    ander probleem: de onderbalken liggen, maar die moeten op het einde (zo'n 40 planken) exact uitkomen zodat ik de randclip mooi gelijk kan bevestigt met de plank. als de onderbalk wat de lang zou zijn (ik heb ze met nagelpluggen vastgezet in stabilisé), hoe kan ik die dan nog inkorten? kan je bijv. op een slijpschijf een zaag voor hout bevestigen en zo afzagen?
     
    't Is handiger als ge uwe foto toch iets groter neemt dan postzegelformaat :)
     
    Die begin - en eindclipsen worden aan de kant gegooid door de professionelen. Dat werkt niet.
    Je moet eigenlijk eerst een smetkoort trekken over alle balken waar die clips moet komen ( dus uitrekenen wat de afstand is van de eindclip in de plank en dit overbrengen op de balk rekening houdend met de oversteek van je plank.
    Meet maar al zeker even uit of je muur haaks op je terras staat en dat je de eerste planken mooi evenwijdig kunt plaatsen of dat je moet aanwerken omdat je muur bol/hol/zwalpend staat.

    Wij vertrekken met onze eerste plank tegen de bestaande muur vrij te plaatsen en na te gaan of de muur niet zwalpt, bol hol staat . Zoja dan zetten we deze contouren over op de plank die er dan komt. Houdt rekening met een voeg van 2/ 4 mm.
    Kijk of alles haaks is.
    Werk je eerste plank uit en zet deze effe vast tegen muurzijde met schietnageltjes.... die verdwijnen na enkele maanden door vuil en gebruik.
    Je plaats je volgende plank met clipsen vast.
    Doe zo een rij of 3/4 .
    Meet even of je nog evenwijdig loopt met je gevel en met je planken.
    Je kan ook om de 60 cm een lijntje trekken op de balken aan de uiteindes en daarover even een smetkoord spannen.

    Eindplank doe je net zo , maar dan zaag je met een jefzaag( cirkelzaag) even de onderbalken bij zo dat deze mooi x cm onder de laatste plank steekt. Schiet vast met nagelpistool.

    In plaats van vastschieten kan je de begin en eindplank ook vastvijzen met dunkoppige inoxhoutschroeven. Doe dit netjes en op lijn en dat valt niet op.
    Heb je grote zware rvs schroeven dan boor je deze even voor zo dat de schroef er in valt en dan tap je even een rondhout dat je na de schroef in dat gaatje lijmt
     
    bedankt voor de reactie!
    de clips zitten er al in :). terras is gestart tegen een eurodal betonblok.

    toch nog een vraag: als ik google, kom ik vaak op foto's waarbij de plank aan de zijkant is bevestigd, zonder dat ik daar schroeven of nagels zie. hoe doet men dat? met kleine nagels dan of ook met schroeven en rondhout?
     
    bedankt voor de reactie!
    de clips zitten er al in :). terras is gestart tegen een eurodal betonblok.

    toch nog een vraag: als ik google, kom ik vaak op foto's waarbij de plank aan de zijkant is bevestigd, zonder dat ik daar schroeven of nagels zie. hoe doet men dat? met kleine nagels dan of ook met schroeven en rondhout?

    toch nog een vraag: als ik google, kom ik vaak op foto's waarbij de plank aan de zijkant is bevestigd, zonder dat ik daar schroeven of nagels zie. hoe doet men dat? met kleine nagels dan of ook met schroeven en rondhout?

    nog een paar vragen ivm afwerking:
    a) ik heb aan één kant de planken laten uitsteken. en moet daar zo'n 15cm nog af. dit dacht ik met een cirkelzaag+lat te doen. ok?
    b) ik heb het bed met stabilisé breder gemaakt dan het terras. het terras is omgeven door gras, dus moet stabilisé die oversteekt weg en terug aangevuld met grond. dit met een slijpschijf doorzagen en dan met breekhamer er uit halen (zo'n 15cm dik)?
     
    1. Indien ik met terrasdragers Op stabilisé werk, kan ik dan kiezen hoe ik de onderregel 40x60 plaats? M.a.w, de 40 als basis op de 60 als basis?

    2. Hoeveel is de afstand voor ondersteuning in de lengte van de onderregels, om de 60cm? Is dit afhankelijk van hoe ik de basis van de onderregel plaats?
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan