Aanleggen houten terras

  • Tags DIY tuin tuinaanleg zelfbouw
  • Appelsien

    Nieuw Lid
    Lid geworden
    21 mei 2019
    Berichten
    59
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    Hallo iedereen

    Nog 's een lange post om het jaar goed af te sluiten. ;-)
    Wij zouden graag deze lente een houten terras van +- 24 m² willen plaatsen aan onze woning. Zoals het wel vaker gaat, vraag je eerst wat offertes op bij professionals ... en beslis je het dan toch om het zelf te doen.
    Ik heb eerst een aantal oudere topics op dit forum doorgenomen en nu zit ik nog met een aantal vragen.

    Het terras zal bestaan uit hardhouten planken (waarschijnlijk Ipé 21 mm) en hardhouten dragers (meest voorkomend lijkt mij 4,5 x 7 cm te zijn).
    Afmetingen zijn +- 8 m (breedte) x 3 m (diepte).
    Het terras ligt meestal in de schaduw op een lemige zandgrond. Daarnaast is het de bedoeling om steeds een aantal cm boven het maaiveld te blijven.
    Haaks op het huis komen de hardhouten draagbalken te liggen (3m), met lichte afloop naar de tuin (0.5-1% per m). Planken komen waterpas in de breedte (8m) te liggen, evenwijdig met het huis.

    Ik zit nog met een aantal opties qua onderbouw (van onder naar boven:  ;-) 
    • Optie 1: Pikketpalen + 'terras' -- > lijkt mij een enorm karwei en draagt niet mijn voorkeur weg.
    • Optie 2: Stabilisé + (beton)tegels + verstelbare terrasdragers + 'terras'.
      • Dienen de tegels nog vast bevestigd te worden op de stabilisé? Bv. met mortel?
    • Optie 3: Stabilisé + verstelbare terrasdragers (al dan niet met worteldoek/drukverdeeldoek) + 'terras'
      • Dragers zou ik los op de stablisé zetten en dus niet verankeren.
    • Optie 4: Stabilisé + 'terras', draagbalken dus rechtstreeks op de stabilisé leggen.

    Naast deze opties, nog een aantal beginnersvragen:
    - Ik neem aan dat zowel de ondergrond als het terras afwaterend geplaatst dienen te worden. Indien enkel de ondergrond, hoe vang ik het hoogteverschil op bij optie 4?
    - Ik begrijp dat een dergelijk terras een zwevende, zelfdragende constructie is. Is er dan helemaal geen bevestiging nodig van het terras aan de gevel of van de draagbalken aan de verharding? 
    - Er zijn een aantal opties met (niet-verankerde) verstelbare terrasdragers/plotvijzen (is er een verschil?). In mijn veronderstelling vangen die misschien wat beginnersfouten op. Is er dan meer risico dat de onderbalken niet kunnen bewegen?
    - Dien ik gebruik te maken van bv. een 'vochbestendig strookje' tussen de houten dragers en stabilisé (optie 4) of terrasdragers (optie 2/3)? Aanraders?
    - Leg ik de smalle of brede kant van de houten dragers naar boven? 

    Over de grondwerken:
    Afhankelijk van de gekozen optie zullen we de benodigde diepte uitkofferen, ik dacht aan 10 cm stabilisé van 150kg cement/m³. Alvorens de stabilisé te gieten, zou ik de grond willen stampen met een manuele grondstamp. Verloren moeite of OK?
    Hout zouden we eventueel aankopen bij Gadero.be. Iemand ervaring mee? Andere referenties (Oost-Vlaanderen en omstreken) zijn steeds welkom.
    Alvast bedankt en reeds een prettig 2020 toegewenst!
     
    Ik zie geen eigen terras, ik zie enkel ongewenste reclame!
     
    Ggezien ik zelf graag houten terras wilplaatsen, hele topic eens doorgelezen, heel leerrijk maar toch nog wat vragen...

    ik wil houten terras aanleggen, zo'n 13m2 

    a) fundering: terras komt waar nu gazon is. ik zal diep genoeg uitgraven en zowat 15-20cm stabilisé leggen. en deze een klein verval geven (wat hier ook wordt vermeld).

    b) onderbalken: wat ik dus het moeilijkste vind, is welke constuctie dan verder. ik dacht eerst aan  terrasdragers, maar ik lees en hoor dat dat toch niet zo eenvoudig is. daarnaast is het ook een serieuze meerkost. pikketten in de grond zie ik helemaal niet zitten. dus mijn idee: beter investeren in degelijke balken en deze los op stabilisé leggen (vastschroeven gaat niet en ook niet aangewezen, lees ik).  ik blijf het toch wat vreemd vinden om die los te leggen. terras zal niet wegwaaien, maar ik wil ook niet dat het gaat wiebelen of beweegt. heb ik die garantie als stabilisé goed ligt? 13 m2 is immers niet zo veel/zwaar.

    c) planken: liefst zo strak mogelijk. op gardero vonden we garapa van 420cm: blijkbaar eerder nieuwe houtsoort in de markt, dus wat onbekender. iemand al ervaringen mee (+/-)? is een plank van 420cm een goed idee of heeft de lengte geen invloed op het materiaal? 
    • d) plaatsing: moet je stablisé eerst helemaal laten uitharden, vooraleer de balken te leggen?

     
     
    Peter Selie zei:
    Ggezien ik zelf graag houten terras wilplaatsen, hele topic eens doorgelezen, heel leerrijk maar toch nog wat vragen...

    ik wil houten terras aanleggen, zo'n 13m2 

    a) fundering: terras komt waar nu gazon is. ik zal diep genoeg uitgraven en zowat 15-20cm stabilisé leggen. en deze een klein verval geven (wat hier ook wordt vermeld).

    10 à 15 cm stabilisé van 150 kg cement op 1m³ rijnzand afgedrild en onder profiel afgetrokken is meer dan voldoende als de grond NIET geroerd is.
    b) onderbalken: wat ik dus het moeilijkste vind, is welke constuctie dan verder. ik dacht eerst aan  terrasdragers, maar ik lees en hoor dat dat toch niet zo eenvoudig is. daarnaast is het ook een serieuze meerkost. pikketten in de grond zie ik helemaal niet zitten. dus mijn idee: beter investeren in degelijke balken en deze los op stabilisé leggen (vastschroeven gaat niet en ook niet aangewezen, lees ik).  ik blijf het toch wat vreemd vinden om die los te leggen. terras zal niet wegwaaien, maar ik wil ook niet dat het gaat wiebelen of beweegt. heb ik die garantie als stabilisé goed ligt? 13 m2 is immers niet zo veel/zwaar.

    KLopt 13 m² of een terraske van 2 op 6 of 3 op 4 is niet loodzwaar. Nu voor een 3*4 zou het kunnen zonder problemen maar bij een 2 op 6 krijg je te maken met korte balken en grotere spanningen van de plank op den onderbalk. Uitgaand dat de balken de korte zijde afwerken dus maximum 2 meter lengte hebben. 

    Bij twijfel , of bij het leggen van de onderbalken kun je met houtboor en daarna betonboor een gat boren . BOOR SCHUIN ! Een gat schuin naar boven, het andere gat in dezelfde balk schuin naar onderen ( tegengesteld)  Frees de kop in de balk wat uit en plaats dan een slagplug en hamer die vast. Dikte balk maal 2 is de diepte in de stabilise.
    c) planken: liefst zo strak mogelijk. op gardero vonden we garapa van 420cm: blijkbaar eerder nieuwe houtsoort in de markt, dus wat onbekender. iemand al ervaringen mee (+/-)? is een plank van 420cm een goed idee of heeft de lengte geen invloed op het materiaal? 

    mmm , wordt vergelijken met bangkirai en dat is nu niet de beste houtsoort voor terrassen te maken.

    Waarschijnlijk omdat het momenteel nu niet echt in de DHZ markt ligt nog zeer gunstig van prijs. Enigste wat ik me afvraag is dan hoe dit komt, is toch al een 10-15 jaar op de professioneel markt. 
    • d) plaatsing: moet je stablisé eerst helemaal laten uitharden, vooraleer de balken te leggen?

     

    Stabilisé best een 2 tal dagen laten uitharden bij 150kg cement op 1 m³ rijnzand.

    Bij 150 kg cement op 1 m³ plaatzand, lommelzand,zeezand, duinzand , scheldezand kan dit oplopen tot 3 weken.

    Je moet zien dat de stabilisé hard genoeg is omdat je op je kniien ga wekren en je wil geen putten erin duwen.
     
    In stabilisé kan je moeilijk iets vastzetten omdat een (slag)plug heel plaatselijk duwt en daar de stabilsé doet afbrokkelen.
    Ook begint die verzinkte vijs vrij vlug serieus te roesten.

    Ik heb hier net een deel van de omranding van mijn oprit moeten aanpassen en die had ik indertijd ook zo vastgezet.

    Wat ik nu in de plaats doe is een gat boren van 14 en daar een inox draadstang van 6 mm in opgieten met vrij lopende snelcement.
    Die vloeit mooi in de opening en maakt contact over heel de oppervlakte van dat geboorde gat.

    Ik heb zo een tuinkast vastgezet in de stabilisé en dat staat echt perfect vast.
    Te vergelijken met een chemisch anker ipv een plug in een muur die minder stevig is.
     
    kan wel hoor

    schuin slagen en dubbel

    zo al ettelijke terrassen die te klein waren of we toch een bananenbalk hadden vast gezet.

    Bedoeling is niet om ankervast te zetten maar vast.

     
     
    Waarom altijd hout? Kijk eens naar Bamboe. 
    biggrin.gif


     

    (ja, daar is die met zijn bamboe planken weer)
     
    Hallo iedereen,

    Dit topic met veel interesse gelezen, bedankt aan voor de bijdrages!

    Nu schoot er mij met de hele 'balken constant op grond hetze' een vraag te binnen. Waarom eigenlijk geen alu balken gebruiken als onderstructuur? 

    Enige nadeel dat ik nog kan bedenken daarbij is dat de constructie natuurlijk wel lichter wordt, wat voor kleine terrassen een mogelijk probleem zou kunnen zijn?
     
    Als je geen andere mogelijkheid zou zien dan uw onderbalken in grondcontakt te leggen dan zou ik geen aluminium gebruiken (bevestigingen hout/alu ??) maar eerder die kunstofbalken die zijn gemaakt van gerecupereerde pvc. Dat is ook ecologisch goed te verantwoorden wegens hergebruik.

    Kijk eens bij palen Govaplast bijvoorbeeld. Hierin kan je schroeven zoals in hout.

    Misschien nog een tip voor Lukanar
    wink.gif
     
    charel zei:
    Als je geen andere mogelijkheid zou zien dan uw onderbalken in grondcontakt te leggen dan zou ik geen aluminium gebruiken (bevestigingen hout/alu ??) maar eerder die kunstofbalken die zijn gemaakt van gerecupereerde pvc. Dat is ook ecologisch goed te verantwoorden wegens hergebruik.

    Kijk eens bij palen Govaplast bijvoorbeeld. Hierin kan je schroeven zoals in hout.

    Misschien nog een tip voor Lukanar
    wink.gif

    Als ik die plastic balken bekijk lijkt het bijna te goed om waar te zijn. 

    Niet licht van gewicht, praktisch onverteerbaar door weersinvloeden en dan quasi even duur per balk vergeleken met pakweg merbau. Ik zou me bijna de vraag stellen waarom die hele discussie over hardhout/zachthout onderbalken nog nodig is als ik die plastic balken zo zie.
     
    We gaan dit weekend stabilise plaatsen voor ons Houten terras. Toch nog even volgende vraag: is 200kg cement ook nog haalbaar of is dat te weinig waterdoorlatend? Ik zou dat gebruiken om dan mijn onderbalken vast te kunnen zetten in de stabilise.
     
    Dag iedereen,

    Hier ook gelijkaardige plannen voor mijn terras achteraan (8x4) en heb nog enkele bijkomende vragen/opmerkingen.

    - Zijn er bepaalde afspraken/ regels betreffende de legrichting van de planken? De meeste voorbeelden die ik terug vind, plaatsen de planken in de lengte langs de gevel. Echter had ik graag de planken van het terras in het verlengde van het parket binnen gelegd. Dit zou beteken dat de planken haaks op de gevel zouden komen te liggen. Heeft dit enige invloed op iets, buiten dan de richting van de onderbalken?

    - De onderbalken zouden dan dus parallel met de gevel lopen, hier ben ik bang dat dit eventueel het hemelwater zou kunnen tegenhouden en plasvorming veroorzaken. Een terechte zorg?
    ter verduidelijking de opbouw ondergrond zou idem zijn als hier voorgeschreven (15 cm steenpuin en 10a15cm stabilise) met uitzondering dat ik met enorm zware kleigrond zit!
    Momenteel twijfel ik nog om de balken d.m.v. een betontegel van de grond te tillen. Dit zou eventueel doorslaggevende factor kunnen zijn.

    - Verder had ik de planken graag zo strak mogelijk tegen elkaar geplaatst. Persoonlijk denk ik dat hierdoor een groot deel van het hemelwater zal afvloeien in het gazon. Gezien ik zware kleigrond heb (al heb ik al me best gedaan deze lichter te maken) zal die eerste meter gazon hierdoor, vermoed ik, een slijkboel worden bij zware regenval.
    Om dit te vermijden zou ik eventueel een "onzichtbare afvoergoot" plaatsen om het water zoveel mogelijk op te vangen en naar mijn infiltratieputten te leiden. Wat is jullie mening/input hierover? specifieke zaken waar ik dan eventueel extra rekening mee dien te houden? Naar mijn regenwaterput afvoeren is vermoed ik geen goed idee?
    Ik moet sowieso nog andere leidingen ingraven en nieuw gazon zaaien, wat extra graaf werk zal het verschil dus niet maken.

    -Verder heb ik nog niets gelezen betreffende de afwerking van het terras. Gewoon bloot laten of olie, beitsen, vernissen? wat raden jullie aan?

    Alvast bedankt voor jullie feedback.
     
    Dag iedereen,

    Hier ook gelijkaardige plannen voor mijn terras achteraan (8x4) en heb nog enkele bijkomende vragen/opmerkingen.

    - Zijn er bepaalde afspraken/ regels betreffende de legrichting van de planken? De meeste voorbeelden die ik terug vind, plaatsen de planken in de lengte langs de gevel. Echter had ik graag de planken van het terras in het verlengde van het parket binnen gelegd. Dit zou beteken dat de planken haaks op de gevel zouden komen te liggen. Heeft dit enige invloed op iets, buiten dan de richting van de onderbalken?
    Planken worden evenwijdig aan de gevel gelegd omdat :
    - je anders van binnen naar buiten in de voegen kijkt
    - omdat de onderbalken dwars liggen op de helling en zo water tegenhoudt
    - omdat je nooit de voegen in het parket kunt laten doorlopen in de voegen van het buitenterras ( opbouw en constructie is heel anders , maar zeker de omgeving bepaalt de wijze waarop je iets kunt verwezenlijken.
    - De onderbalken zouden dan dus parallel met de gevel lopen, hier ben ik bang dat dit eventueel het hemelwater zou kunnen tegenhouden en plasvorming veroorzaken. Een terechte zorg?
    Ja, dat kan zorgen voor wateroverlast , zeker bij slecht drainerende gronden.
    je balken blijven dus langer nat staan. Je kan dan argumenteren ; we leggen die balken op spies maar een blaadje of wat vuil of ... kan al een obstructie zijn.
    ter verduidelijking de opbouw ondergrond zou idem zijn als hier voorgeschreven (15 cm steenpuin en 10a15cm stabilise) met uitzondering dat ik met enorm zware kleigrond zit!
    Kleigrond is geen uitzondering voor deze opbouw van de fundering maar EEN MUST. Gebruik liever betonpuin. Dit betonpuin zorgt voor een waterbuffering en een infiltratie van hemelwater. Leg de ondergrond en het betonpuin zeker onder helling dat het water ook afgevoerd wordt naar de zijkant waar dan een drainstreng kan gestoken worden.
    Momenteel twijfel ik nog om de balken d.m.v. een betontegel van de grond te tillen. Dit zou eventueel doorslaggevende factor kunnen zijn.
    En betonpuin en stabilisé en dan nog eens betontegels ? Kun je beter betondtegels gebruiken als afwerking. Voor niets nodig.
    - Verder had ik de planken graag zo strak mogelijk tegen elkaar geplaatst. Persoonlijk denk ik dat hierdoor een groot deel van het hemelwater zal afvloeien in het gazon. Gezien ik zware kleigrond heb (al heb ik al me best gedaan deze lichter te maken) zal die eerste meter gazon hierdoor, vermoed ik, een slijkboel worden bij zware regenval
    Voor buitentoepassingen moet je rekening houden met de uitzetting van hout in de breedte !!!
    De temperatuursverschillen zijn zodaning uiteenlopend dat er een duidelijk verschil is in de breedte van planken in de zomer en in de winter. HOUT ZET UIT IN DE BREEDTE .
    Dus je kunt niet werken met je planken stotend tegen elkaar te leggen of in elkaar te klikken. Toch zeker niet voor een terras.
    Je planken gaan anders beginnen bol te trekken en zich lostrekken van de onderbalken.
    Je kan wel werken met een schuin zijprofiel dat zorgt voor minder of geen inkijk naar de ondergrond maar wel voor een optimale infiltratie.
    Hemelwater moet indringen in d ondergrond zeker bij kleigronden kun je het infiltratieoppervlak best zo groot mogelijk maken. Je wil zo snel mogelijk dat je planken drogen en vrij zijn van hemelwater.
    .
    Om dit te vermijden zou ik eventueel een "onzichtbare afvoergoot" plaatsen om het water zoveel mogelijk op te vangen en naar mijn infiltratieputten te leiden. Wat is jullie mening/input hierover? specifieke zaken waar ik dan eventueel extra rekening mee dien te houden? Naar mijn regenwaterput afvoeren is vermoed ik geen goed idee?
    Je kan dit met een onzichtbare goot doen ( type acodrain) maar dit verhoogd wel de plaatsingskost . Bereken eerst eens het infiltrerend vermogen van je kleigrond want er zijn die op een uur 2 cm water infilteren en andere kleigrond die volledig dicht zitten en uitkomen op 4 mm per uur.
    Ik moet sowieso nog andere leidingen ingraven en nieuw gazon zaaien, wat extra graaf werk zal het verschil dus niet maken.

    -Verder heb ik nog niets gelezen betreffende de afwerking van het terras. Gewoon bloot laten of olie, beitsen, vernissen? wat raden jullie aan?

    Alvast bedankt voor jullie feedback.
    Afwerking: meeste laten hun hout bloot. Is hier in andere topics al uitgebreid aan bod gekomen. Sommige olieen het maar dat is een proces dat je nagenoeg elk jaar moet herhalen.
     
    We gaan dit weekend stabilise plaatsen voor ons Houten terras. Toch nog even volgende vraag: is 200kg cement ook nog haalbaar of is dat te weinig waterdoorlatend? Ik zou dat gebruiken om dan mijn onderbalken vast te kunnen zetten in de stabilise.
    Is me dunkt toch al ettelijke keren aan bod gekomen.
    Voor waterdoorlatende stabilise is het maximum 150 kg cement per kuub.
    Liever nog 100 kg cement.
    100 kg cement per kuub geeft een infiltrerend percentage van cc 60 %
    150kg cement per kuub reduceert dit infiltrerend percentage naar 40%
    Bij 200 kg cement is het nog maar 10-20%

    Als je dus 10 liter op 1 m² water uitstort op stabilisé zal dit binnen het uur een 6 liter opgenomen hebben met 100 kg cement, 4 liter bij 150 kg en nog maar 1 liter per uur bij 200kg.
     
    Aluminium balken gebruiken ???
    Uitzetting in de breedte en de lengte van de aluminium balk kan problemen geven met de opbouw.
    Alumium moet doorboord worden dus speciale schroeven om je hout vast te boren in die aluminium. Dus je hout eerst voorboren en dan wisselen om die zelfborende metaalvijzen te gebruiken.
    Aluminium in kontact met grond en meer bepaald kleigronden oxideren en ' roesten ' weg.
     
    We gaan dit weekend stabilise plaatsen voor ons Houten terras. Toch nog even volgende vraag: is 200kg cement ook nog haalbaar of is dat te weinig waterdoorlatend? Ik zou dat gebruiken om dan mijn onderbalken vast te kunnen zetten in de stabilise.

    Waarom zou ge uw onderbalken willen vastzetten in de stabilise?
    Uiteindelijk wordt uw terras zwaar genoeg dat dat blijft liggen hoor, zonder het vast te zetten.
     
    Ivm die 'plastiek' (composiet) balken als onderlaag voor een houten terras, wat zijn de ervaringen hiermee? Naar uitzetting toe had ik gelezen dat onderbalken dezelfde 'uitzetting' moeten hebben als de planken van het terras, op basis hiervan zou ik concluderen dat het niet geschikt is?

    Verder, is het nu geen gigantisch slecht moment om een houten terras te leggen gezien de alsmaar stijgende houtprijzen?
     
    Ivm die 'plastiek' (composiet) balken als onderlaag voor een houten terras, wat zijn de ervaringen hiermee? Naar uitzetting toe had ik gelezen dat onderbalken dezelfde 'uitzetting' moeten hebben als de planken van het terras, op basis hiervan zou ik concluderen dat het niet geschikt is?

    Verder, is het nu geen gigantisch slecht moment om een houten terras te leggen gezien de alsmaar stijgende houtprijzen?
    Je bedoelt wellicht die kunststofbalken die ik eerder in dit topic vernoemde.
    Dat is zeker geen composiet materiaal, anders zou ik het niet aanraden. Het betreft een homogeen materiaal gemaakt van gerecupereerde hersmolten kunststof zonder toevoeging van andere materialen. Gemakkelijk te verzagen en in te schroeven.
    Er zal altijd een verschil in uitzetting zijn maar dat heb je evengoed bij hout, zelfs als het van dezelfde houtsoort of zelfs van dezelfde boom zou zijn. Hout zet namelijk vooral in de breedte uit en nauwelijks in de lengte. En vermits de planken haaks op de balken liggen heb je altijd een verschil.
    Maar dat hoeft geen probleem te zijn vermits de planken met een open voegje worden geplaatst en de voegjes dus de uitzetting kunnen opvangen.
    Houten balken moet je in principe altijd luchtig leggen, nooit op een volle ondergrond. Hout moet rondom steeds kunnen op- of uitdrogen.
    In die zin kunnen die kunststofbalkjes een goed alternatief zijn, die kan je zonder problemen in volle contact met een vochtige ondergrond leggen.
    Ik zou zeggen: indien je met houten onderbalkjes werkt ondervul ze dan zodat lucht en water er altijd onderdoor kunnen stromen.
    Gaat dat niet of vind je dat te moeilijk, gebruik dan die kunststofbalkjes, die ondervinden geen schade van blijvende vochtigheid.
    Wil je het helemaal ecologisch doen, gebruik dan dat materiaal niet enkel voor de onderbalkjes maar ook voor de terrasbeplanking.
     
    Duidelijk, bedankt! Aangezien je dan ook geen "bananen" kunt hebben, ze nooit rotten en waarschijnlijk met de huidige houtprijzen goedkoper zijn zie ik geen reden om ze niet te gebruiken@
     
    Zoals steeds bedankt voor het advies!

    Duidelijk, bedankt! Aangezien je dan ook geen "bananen" kunt hebben, ze nooit rotten en waarschijnlijk met de huidige houtprijzen goedkoper zijn zie ik geen reden om ze niet te gebruiken@
    Ik ben ook wel benieuwd, iemand een link of een bedrijf waar ik meer info kan vinden hierover?
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan