Aanleggen houten terras

  • Tags DIY tuin tuinaanleg zelfbouw
  • Appelsien

    Nieuw Lid
    Lid geworden
    21 mei 2019
    Berichten
    59
    Waarderingsscore
    1
    Punten
    8
    Hallo iedereen

    Nog 's een lange post om het jaar goed af te sluiten. ;-)
    Wij zouden graag deze lente een houten terras van +- 24 m² willen plaatsen aan onze woning. Zoals het wel vaker gaat, vraag je eerst wat offertes op bij professionals ... en beslis je het dan toch om het zelf te doen.
    Ik heb eerst een aantal oudere topics op dit forum doorgenomen en nu zit ik nog met een aantal vragen.

    Het terras zal bestaan uit hardhouten planken (waarschijnlijk Ipé 21 mm) en hardhouten dragers (meest voorkomend lijkt mij 4,5 x 7 cm te zijn).
    Afmetingen zijn +- 8 m (breedte) x 3 m (diepte).
    Het terras ligt meestal in de schaduw op een lemige zandgrond. Daarnaast is het de bedoeling om steeds een aantal cm boven het maaiveld te blijven.
    Haaks op het huis komen de hardhouten draagbalken te liggen (3m), met lichte afloop naar de tuin (0.5-1% per m). Planken komen waterpas in de breedte (8m) te liggen, evenwijdig met het huis.

    Ik zit nog met een aantal opties qua onderbouw (van onder naar boven:  ;-) 
    • Optie 1: Pikketpalen + 'terras' -- > lijkt mij een enorm karwei en draagt niet mijn voorkeur weg.
    • Optie 2: Stabilisé + (beton)tegels + verstelbare terrasdragers + 'terras'.
      • Dienen de tegels nog vast bevestigd te worden op de stabilisé? Bv. met mortel?
    • Optie 3: Stabilisé + verstelbare terrasdragers (al dan niet met worteldoek/drukverdeeldoek) + 'terras'
      • Dragers zou ik los op de stablisé zetten en dus niet verankeren.
    • Optie 4: Stabilisé + 'terras', draagbalken dus rechtstreeks op de stabilisé leggen.

    Naast deze opties, nog een aantal beginnersvragen:
    - Ik neem aan dat zowel de ondergrond als het terras afwaterend geplaatst dienen te worden. Indien enkel de ondergrond, hoe vang ik het hoogteverschil op bij optie 4?
    - Ik begrijp dat een dergelijk terras een zwevende, zelfdragende constructie is. Is er dan helemaal geen bevestiging nodig van het terras aan de gevel of van de draagbalken aan de verharding? 
    - Er zijn een aantal opties met (niet-verankerde) verstelbare terrasdragers/plotvijzen (is er een verschil?). In mijn veronderstelling vangen die misschien wat beginnersfouten op. Is er dan meer risico dat de onderbalken niet kunnen bewegen?
    - Dien ik gebruik te maken van bv. een 'vochbestendig strookje' tussen de houten dragers en stabilisé (optie 4) of terrasdragers (optie 2/3)? Aanraders?
    - Leg ik de smalle of brede kant van de houten dragers naar boven? 

    Over de grondwerken:
    Afhankelijk van de gekozen optie zullen we de benodigde diepte uitkofferen, ik dacht aan 10 cm stabilisé van 150kg cement/m³. Alvorens de stabilisé te gieten, zou ik de grond willen stampen met een manuele grondstamp. Verloren moeite of OK?
    Hout zouden we eventueel aankopen bij Gadero.be. Iemand ervaring mee? Andere referenties (Oost-Vlaanderen en omstreken) zijn steeds welkom.
    Alvast bedankt en reeds een prettig 2020 toegewenst!
     
    lukanar zei:
    Tsja misschien omdat ik met mijn ervaring het verschil zie tussen een bankirai en een zacht hout soort? 

    Ik denk dat je de foto's nog eens goed moet bekijken Luk. Ten eerste is de kwaliteit van die foto niet van die aard dat je er aan kan zien wel  hout dit is, ook met ervaring onmogelijk ! Je zal het misschien veronderstellen maar zeker kan je dat niet weten.  Het zou trouwens wel zeer eigenaardig zijn moest men net dat hout dat het meeste te lijden te heeft in een zachte minderwaardige houtsoort zou hebben voorzien. Dat is trouwens hoe dan ook geen reden van de snelle achteruitgang van die beplanking.
    En als je goed  kijkt en leest is er meer schade omdat een pipo de groeven naar boven heeft gelegd waardoor er nestelplaatsen zijn voor vuil, mos, water en vochtig. Maar een rotte bankirai plank zie ik eigenlijk nergens hoor. Of heb jij er wel een gezien? Duid even aan.

    Ik zie maar één foto van de onderkant van een plank en daarvan kan je niet zeggen dat die er nog in goede staat uitziet, ze heeft trouwens dezelfde kleur als die rottende balk. Uiteraard is die balk al wat verder in het rottingsproces omdat die volledig tegen de regels in grondkontakt is gelegd.
    Dus omdat je met tropisch hardhout werkt mag je een slechte werkwijze van aanleg hanteren of wat bedoel je nu juist? Want ik zeg juist dat bij dezelfde omstandigheden en werkwijze van aanleg een terras in tropisch hardhout langer meegaat dan een zacht hout terras.

    Neen Luk, we hebben het daar al meer over gehad, je mag nooit hout in vol kontakt met de ondergrond leggen. Gelijk welk hout je gebruikt, zoiets kan de levensduur van het hout halveren. Het is wel zo dat die fout bij tropisch hout minder snel wordt afgestraft, maar het blijft een te vermijden werkwijze, ook al omdat daardoor ook de planken minder luchtig liggen en daardoor minder snel kunnen opdrogen. Kijk naar het systeem dat Appelsien heeft toegepast, dat noem ik een luchtige opbouw, hier kunnen sommigen nog iets van leren.
    Ik zit nogal veel bij die professionele houthandelszaken en daar wordt zeer weinig promotie gemaakt over eender welke houtsoort. Vakmensen hebben meestal wel de kennis om te weten welke houtsoort voor welke toepassing kan gebruikt worden. Promo's zijn meer gangbaar in de detailhandel of bij een gemengde verkoop aan partikulier en zzelfstandige. Maar om daar uit te besluiten dat bankirai wordt aangeprezen als top off the bill ??

    Wordt inderdaad samen met andere tropische houtsoorten zo aangeduid ! Vroeger en nu.

     
    Kijk et deze coronavrije dagen zit ik nogal eigen klussen op te knappen.  Het demo terras aan de WerfAteLJee is veelzeggend genoeg over wat en wat niet gebeurt met een terras in 4 verschillende tropische hardhoutsoorten. Maar vandaag mijn tuinmeubeles en tafels eens aangepakt ( ja met rubio woodvleaner, dit staat hier toch) 

    Ik geef even mee :

    tafel in steigerplank green , heeft onderdak gestaan , geen noemenswaardige mosaangroei. Na 3 jaar buiten ( swinters onderdak) ziet dit hout er redelijk uit zonder weinig rot/dod hout.

    Grote tafel in kastanje , staat al 8 jaar buiten in weer en wind. Poten staan wel op loodslabben en een klinkerke. Aantasting onderkant poten , rot maar nog niet dramatisch, poten en onderbalken , perfect in orde geen rot of doodhoutaantasting. Op bepaalde plekken ( schaduwplekken) groene schimmelaantasting. Bovenblad in planken van 3 cm dik. Kromgetrokken en opgeschoteld dat je een soepbord op terrasdragers moet zetten. Diepe aantasting van rot en doodhout. AAngroei van mos in ernstige mate, draadmossen, korstmossen en ik vermoed veenmos de wilde varen heb ik er uit gehaald.

    Stoelen in beuk. Na 10 jaar in weer en wind zit er duidelijk slijtage op . Tot mijn verbazing nagenoeg tot weinig mosaantasting maar wel aan de verbindingstukken rot en doodhout. Ik merk ook aantasting van houtkevers maar ik durf niet zeggen dat ze er nog in zitten... en van mij mogen ze.

    Kastanjehouten palen - trellis en -poort. Trellis in goede doen, palen rotten weg aan overgang tussen grondslag en lucht. Idem voor de poortpalen. Poort al regelmatig moeten fixeN Verbinding die loskomen doordat het hout uitzet en krimpt.

    Terrasje in geimpregeneerdgreen : awel na 10 jaar ziet dat in verhouding er nog goed uit. HEt piept en kraakt en schudt , sommige vijzen zijn afgebroken andere zitten er nog in maar is de plank zo banaan gaan staan dat je ermee achter den hoek kunt meppen. Maar eigenlijk kuisop.

    Leipalen in geimpregneerd greenhout in stabilise tbv leilindes / Na 25 jaar nog goed en zeker niet nodig om te vervangen. Wel een veelvoud van windscheuren en trekscheuren maar geen bijzondere aantasting van schimmels of insecten. Wel 1 paal is gekrakt ter hoogte van het maaiveld maar dat is omdat we daar tegen zijn gereden met Betsy ons snoeiplatform.

    Hopelijk geeft dit de nodige inzichten voor ludovic

     

    Kijk Luk, hier heb je zelf ondervonden dat hout zonder grondkontakt, zoals die leipalen bijvoorbeeld, zelfs na 25 jaar nog goed is en niet vervangen dient te worden. Leg die paal op de grond en hij zal geen 10 jaar meegaan. Een  paal in tropisch hout zal zonder grondkontakt dan misschien 30 jaar meegaan maar als je die op de grond legt wellicht geen 15 jaar. Zie ander topic.

    Soit, het was niet mijn bedoeling om hier een hetze tegen tropisch hout te beginnen (verkeerde forum) of de verwerkers ervan te willen bekeren. Ik weet immers dat dit hier meestal nogal slecht wordt opgevat. Als je op vraag van een forumdeelnemer droogweg enkele alternatieven hiervoor opsomt dan wordt de aanval al ingezet.

    Dus wees niet bang, ik ga jullie niet trachten te bekeren, maar heb dan aub ook respect voor al degenen die dat bewust niet meer willen gebruiken.
     
    Je hebt gelijk hoor charel

    die leipalen zitten niet in de grond maar zweven er boven. 
    lol.gif
    lol.gif


    Maar volgens mijn professionele mening kun je hardhout niet vergelijken met zachthout. De kenmerken en eigenschappen zijn te verschillend . Net of je zegt dat een beuk het zelfde is als een lindeboom of een magnolia. Of nog erger : een 4x4 vergelijken met een break. 

    En je doe altijd maar of ik tegen zachthout ben, maar lees de topics maar door : ik geef steeds de voor - en nadelen van elke houtgroep , niet meer en niet minder. Spijtige is wel dat zachthout voor terrasgebruik simpelweg slecht scoort en qua levensduurte een ecologische ramp is.  Ik snap echt niet dat iemand een boom elke 20 jaar in stukken laat zagen omdat zijn terras rot is . Geen enkele boom is na 20 jaar kaprijp -- of je moet populier nemen en dan nog, das 40jaar. Als we jou zouden volgen en tropisch hardhout bannen dan heb je binnen 1 generatie geen zachthout meer. 

    Een van de rede waarom trouwens we meer en meer overgaan naar bamboe soorten want die hun groeilengte op jaarbasis is niet te kloppen. 

    Nogmaals wil je levenslang genieten van een houten terras dan kies je best hardhoout ... of bamboe.

    Wat je opmerkingen betreft , moet het echt uitgesponnen worden?

    Een kastanje tafelblad is na 8 jaar rotte fort en die staat wel degelijk van de grond de laatste keer dat ik mijn benen eronder schoof. Wil je de foto zien?

    Stabilisé van 150 kg cement is waterdoorlatend.  Kap een emmer uit en probeer deze terug op te dweilen, gaat niet lukken hoor. Bij proefneming is gebleken dat stabilsé rapper water doorlaat dan bv zware zandgrond ingezaaid met gazon . 

    En het zal niet de eerstke keer zijn hoor  dat we bij renovatie van een tuin ergens een terras met zachthoutbalken tegenkomen en daar bovenop  tropisch hardhout. Die vraag is zelfs hier nog gesteld. En het argument is steevast: dat hout kost wel veel . Leg dan robinia planken op .... anee dat zachthout is duurder.

    Ik zie op de eerste foto toch een duidelijk verschil tussen de structuur en textuur van de bankiraiplanken en deze van de balken ( niet de bovenkant nemen maar de zijkanten)  De aantasting langs de zijkant van de balk is van een heel andere categorie dan de onderzijde van de plank. ( volgende foto) waar je nagenoeg geen rot hout opmerkt '( enkel in de sleufjes maar niet op het vlakke stuk. De kwaliteit van bangkirai is duidelijk. Maar ja als brico en consoorten dumpingsprijzen hanteren en een overbevraging creeeren dan krijg je kortweg rommel.

     
     
    lukanar zei:
    die leipalen zitten niet in de grond maar zweven er boven. 
    lol.gif
    lol.gif

    Ik denk wel dat je door hebt dat ik het over het bovengronds gedeelte van die paal heb hé ? Dus waar er geen grondkontakt is blijft die paal naar uw eigen ervaring al minstens 25 jaar zonder problemen.
    Maar volgens mijn professionele mening kun je hardhout niet vergelijken met zachthout. De kenmerken en eigenschappen zijn te verschillend . Net of je zegt dat een beuk het zelfde is als een lindeboom of een magnolia. Of nog erger : een 4x4 vergelijken met een break. 

    Uiteraard kan je hardhout niet vergelijken  met zachthout, dat doe ik ook niet. Maar daar gaat het niet over. het gaat over een alternatief voor dat tropisch hout.
    En je doe altijd maar of ik tegen zachthout ben, maar lees de topics maar door : ik geef steeds de voor - en nadelen van elke houtgroep , niet meer en niet minder. Spijtige is wel dat zachthout voor terrasgebruik simpelweg slecht scoort en qua levensduurte een ecologische ramp is.  Ik snap echt niet dat iemand een boom elke 20 jaar in stukken laat zagen omdat zijn terras rot is . Geen enkele boom is na 20 jaar kaprijp -- of je moet populier nemen en dan nog, das 40jaar. Als we jou zouden volgen en tropisch hardhout bannen dan heb je binnen 1 generatie geen zachthout meer. 

    Het gaat niet over zacht hout versus hard hout, het gaat over tropisch hout versus niet tropisch hout. En over het feit dat ook tropisch hout niet per definitie langer zal meegaan, zeker niet als het niet volgens de regels wordt toegepast, wat dan dubbel jammer is. Verder ben ik niet bang dat er binnen 1 generatie geen aangeplante soorten hardhout en zachthout meer zullen zijn. Dat kunnen we aanplanten zo veel we willen. Mijn bezorgdheid is eerder dat er binnen enkele generatie's nog nauwelijks oorspronkelijke oerbossen met heel hun biodiversiteit zullen over zijn. Men kan daar de schouders eens over ophalen of het probleem negeren, maar dat zal niet veel helpen.
     

    Wat je opmerkingen betreft , moet het echt uitgesponnen worden?

    Het moest helemaal niet uitgesponnen worden, ik gaf enkel op vraag een paar alternatieven voor tropisch hout. Ik hoop dat zoiets toch nog mag hé.

    Een kastanje tafelblad is na 8 jaar rotte fort en die staat wel degelijk van de grond de laatste keer dat ik mijn benen eronder schoof. Wil je de foto zien?

    Je mag gerust die foto laten zien, maar ik geloof je zo ook wel hoor. In dat geval is kastanje dan wellicht niet zo geschikt om het zonder impregnatie te gebruiken. Net zoals grenen hout prima  is voor terrassen mits impregnatie of een andere behandeling zoals bijvoorbeeld verhitting.
    Stabilisé van 150 kg cement is waterdoorlatend.  Kap een emmer uit en probeer deze terug op te dweilen, gaat niet lukken hoor. Bij proefneming is gebleken dat stabilsé rapper water doorlaat dan bv zware zandgrond ingezaaid met gazon . 

    Geloof ik direct, stabilisé is waterdoorlatend, zowal van boven naar beneden als van beneden naar boven (opstijgend capillair vocht). In die zin is het dus perfect te vergelijken met de meeste grondsoorten.
    En het zal niet de eerstke keer zijn hoor  dat we bij renovatie van een tuin ergens een terras met zachthoutbalken tegenkomen en daar bovenop  tropisch hardhout. Die vraag is zelfs hier nog gesteld. En het argument is steevast: dat hout kost wel veel . Leg dan robinia planken op .... anee dat zachthout is duurder.

    Dat kan, maar daarom was het in dat topic niet het geval en in feite maakt dat ook niet uit, niet enkel de balken maar ook de planken waren aangetast.
    Ik zie op de eerste foto toch een duidelijk verschil tussen de structuur en textuur van de bankiraiplanken en deze van de balken ( niet de bovenkant nemen maar de zijkanten)  De aantasting langs de zijkant van de balk is van een heel andere categorie dan de onderzijde van de plank. ( volgende foto) waar je nagenoeg geen rot hout opmerkt '( enkel in de sleufjes maar niet op het vlakke stuk. De kwaliteit van bangkirai is duidelijk.

    We weten gewoon niet of die balken wel of niet bankirai waren, ik denk van wel, jij denkt van niet, maar zoals hierboven en vroeger reeds gezegd; dat maakt ook niet uit, de planken in tropisch hout zijn om zeep.
    Maar ja als brico en consoorten dumpingsprijzen hanteren en een overbevraging creeeren dan krijg je kortweg rommel.

    Tja, als het zo bejubelde tropisch hout dan  toch nog blijkt tegen te vallen, dan zal het wel aan de leverancier liggen zeker?

    Met alle respect Luk (ik meen het!), doe jezelf en de wereld een plezier en probeer het gebruik van dat tropisch hout af te bouwen. Volgens mij gaan veel van uw klanten dat waarderen ook al zou hun terras dan misschien 5 jaar minder lang meegaan, of al moeten ze dan misschien op een ander materiaal overstappen.
     
    och weet je, laat maar

    Jij hamert op inheems hout  en ik breek een lans voor duurzaamheid en 2de levens.

     

     

     
     
    Duurzaamheid en tweede levens is voor mij ook zeer belangrijk.

    Dat hebben we dan alvast al gemeen.
     
    Appelsien zei:
    Iemand vroeg nog welke houtsoort het uiteindelijk is geworden: Padoek.

    Aangekocht bij Paulussen Houthandel - heel tevreden van die mannen met professioneel advies voor leken zoals mij :-)

    Ik heb nog een recentere foto toegevoegd (laatste rij en afboording zijn nog af te werken)

    Grootste uitdaging was toch wel het gelijkleggen met de dorpel en zelf een B-Fix profiel frezen in smallere latten om de stukken tussen de dorpel op te vangen. 

     

    Tnx voor de info! Heel knap resultaat. Zal eens moeten googlen over dat B-Fix profiel, ken het principe niet.

    Nu, bij ons zal het terras tot op de dorpels komen (dus net iets hoger dan de dorpel, ipv gelijk met de dorpel), misschien dat dat gemakkelijker is.
     
    Nog even dit topic gebruiken voor twee bijkomende vragen:

    1) Eén plank is opmerkelijk lichter/grijzer (zie foto van nat terras). Bij droge planken iets minder opvallend, maar ook zichtbaar.

    Ik maak er mij niet meteen zorgen over, maar vroeg mij toch af hoe dit kan komen (planken gelijk gelegd en in het begin alle even rood). Toch een plank met iets meer blootstelling aan de zon?

    2) Mijn terras komt net boven het maaiveld uit, maar onder het terras is wel makkelijk 15cm lucht. Gezien de steile afloop van de grasborder aan het terras, verwacht ik dat onze zandgrond daar op termijn gaat inzakken (voel ik nu al?)

    Hoe kan ik dit best voorkomen? Er wordt sowieso nog een kantplank geplaatst, maar lijkt mij niet de beste optie om daar de aarde direct tegen te leggen? Misschien wat mooie keien ertussen? 

    Zie foto van de huidige situatie. 
     

    Bijlagen

    • terras_nat.jpg
      terras_nat.jpg
      1,7 MB · Weergaven: 21
    • border1.jpg
      border1.jpg
      1,4 MB · Weergaven: 22
    • border2.jpg
      border2.jpg
      1,5 MB · Weergaven: 22
    Appelsien zei:
    Nog even dit topic gebruiken voor twee bijkomende vragen:

    1) Eén plank is opmerkelijk lichter/grijzer (zie foto van nat terras). Bij droge planken iets minder opvallend, maar ook zichtbaar.

    Ik maak er mij niet meteen zorgen over, maar vroeg mij toch af hoe dit kan komen (planken gelijk gelegd en in het begin alle even rood). Toch een plank met iets meer blootstelling aan de zon?

    Waarschijnlijk ofwel spinthout ofwel een andere boom in andere groeiomstandigheden ofwel een vreemde eend in de bijt.
    2) Mijn terras komt net boven het maaiveld uit, maar onder het terras is wel makkelijk 15cm lucht. Gezien de steile afloop van de grasborder aan het terras, verwacht ik dat onze zandgrond daar op termijn gaat inzakken (voel ik nu al?)

    Hoe kan ik dit best voorkomen? Er wordt sowieso nog een kantplank geplaatst, maar lijkt mij niet de beste optie om daar de aarde direct tegen te leggen? Misschien wat mooie keien ertussen? 

    Kan perfect met een kantplank in hardhout uitgevoerd worden. Hopelijk blijft wel je maaiveld een 2 tal centimeter onde r bovenkant terras
    Zie foto van de huidige situatie. 
     
    Ik zou overwegen om betonnen borduurstenen te plaatsen van bijvoorbeeld 6cm dik en 20 of 30cm hoog.

    Plaatsen in en schuin aanwerken met stabilisé, een voegje van ongeveer 0,5 tot 1cm laten tussen borduur en hout en het grasveld tot tegen de borduur en op gelijke hoogte.
     
    Bedankt voor de snelle suggesties heren. 

    Voorlopig vind ik dat plankske nog interessant, hopelijk gaat het niet tegensteken - maar ik hoef mij dus geen zorgen te maken. 

    De optie met kantplanken lijkt mij inderdaad de eenvoudigste - echter zijn deze niet lang genoeg om overal het gat volledig af te dekken (soms nog een paar cm over). 

    Ik ga de suggestie van Charel eerst eens proberen. Nu we weer kunnen/mogen DHZ'en is zo'n borduursteen plaatsen geen grote moeite. Ben benieuwd in welke mate die +-6 cm mij gaat storen. 
     
    Howla,

    Ik ging van de veronderstelling uit dat je kantplank of borduur of klinker of plastieklat of drainbuis ONDER de laatste terrasplank kwam !! 

    Niet ernaast ! 

    Das zoals een overgezette duitser met bolle rode wangetjes in een wit Lacosta Tshirt en korte broek. Knalrode kop en spierwitte spillebeentjes op sandalen met witte kousen aan op de stranden van tenerife. 

    Als je snap wat ik bedoel.

    rofl.gif
     
    Hah, ik kan je vergelijking zeker volgen. Liefst nog een 3/4-broek om het volledig af te maken. :-)
    Maar, even voor de duidelijkheid.
    Met afwerking kantplank onder de laatste terrasplank, bedoel je zoiets: 
    afwerking_onder.jpg


    Met afwerking kantplank naast/tegen de laatste terrasplank, zoiets: 

    afwerking_naast.jpg


    Meeste voorbeelden online vond ik namelijk in de laatste stijl, en was ik persoonlijk ook van plan. Zijn er hier bepaalde nadelen aan, of is het puur esthetisch? Of mag dit enkel in Duitsland? :D

    In ieder geval is mij niet volledig duidelijk hoe de keuze van afwerking mijn situatie beïnvloedt, waarin de aarde langzamerhand zou doorzakken. 

    Met een kantplank tegen/in de aarde zou ik deze werking wat kunnen opvangen (maar niet tot op de volledige diepte) - anderzijds zal deze plank dan grotendeels in de aarde zitten.

    Andere optie is de betonnen afboording, maar ik denk dat wat een stijlbreuk gaat zijn (terras - afboording -gazon/beplanting). Ik bekijk of ik nog wat smallere afboordingen kan gebruiken. 
    Merci!

    PS: nog tips om die kantplanken zo onzichtbaar mogelijk vast te zetten?
     

    Bijlagen

    • afwerking_onder.jpg
      afwerking_onder.jpg
      152,2 KB · Weergaven: 18
    • afwerking_naast.jpg
      afwerking_naast.jpg
      346,4 KB · Weergaven: 19
    Hardhout 'werkt' ..

    Wanneer je dat installeert kan je dat allemaal prima op maat afzagen en alles mooi doen passen.
    Maar na een tijdje zijn die aansluitingen niet meer zo passend.
    En dat valt bij een zijplank onder het terras minder op dan bij een zijplank naast de terrasplanken.
     
    BoerkeDree zei:
    Zet een grondkering uit cortenstaal, onder de laatste plank

    Kan ook, al zou ik die dan, net zoals met die betonnnen borduurstenen, naast de beplanking zetten, op gelijke hoogte en met een speling tussen planken en staal van 0,5 tot 1 cm (zelfde voegbreedte als tussen de planken onderling). Kwestie van een degelijke aflijning van het grasveld te hebben en tegelijk heel consequent alle contact tussen grond en hout te vermijden.

     
     
    ik zag in je bericht staan een suggestie voor Gadero, hoe is dat bevallen?
    Ikzelf heb voor een soortgelijke vlonder bij een soort outlet hardhout (houtsoort Ipe) gekocht en die komen het ook voor de deur brengen, alles is precies hetzelfde alleen een stuk goedkoper.
     
    Leuk om dit topic te volgen.

    @TS: heb je de stabilise zelf geplaatst? Hoe heb je dit aangepakt? Wil dit ook doen maar zit wat in met de beschikbare tijd om alles met kruiwagens naar de tuin te voeren, te verdelen, aan te trillen en af te reien binnen pakweg 2-3h.

    Is het een optie om enkel stabilisebasis te plaatsen waar er betontegels gelegd wordt? Zo kan ik evt zelf stabilise maken op eigen tempo. Is dit voldoende qua stabiliteit? Er is een dobbit filmpje op YouTube waar ze het zo doen.

    Alvast bedankt!
     
    dr. fre zei:
    iemand die hier een antwoord op heeft? bedankt!

    ik heb mijn eigen terras gestabiliseerd door iets eerst een gat te graven en daarop keien (van verschillende afmetingen) te gooien en dan afstorten met zand en daarover heen weer water.

    [mod] ik had hier een website staan maar die is weg. [/mod]
     
    jankees bakker zei:
    dr. fre zei:
    iemand die hier een antwoord op heeft? bedankt!

    ik heb mijn eigen terras gestabiliseerd door iets eerst een gat te graven en daarop keien (van verschillende afmetingen) te gooien en dan afstorten met zand en daarover heen weer water. [mod] ik had hier een website staan maar die is weg. [/mod]

     

    shok.gif
    shok.gif


     

    Dat is geen stabilise of gestabileert zand.  Das sluikstorten . Je kan enkel een zandlaag stabiliseren met cement. je kan wel zondercement werken maar dan neem je zavel ofwel breekzand. Ik lees nergens in jouw aanpak dat je gaat aandammen of aandrillen. Je keien , je zand en het water is dus niet aangedamt en daar bovenop is de ondergrond ook niet gestabiliseert . maw je terras ligt op bouwafval.

     

    Stabilisé , 150 kg cement op 1 m³ rijnzand kan je toch een uur of  6-8 verwerken. Opgelet bij hoge temperaturen dan verkort de tijd gradueel. Dus spreiden en uitlagen dan afdrillen en dan egaliseren onder helling met de reilatten. Je zegt niet hoe groot je terras is of hoeveel kuub stab je moet gebruiken.

    Je kan dit ook zelf afdraaien.

    Vul 2 kruiwagens met zand, kap deze uit op de plek waar de stab moet komen. Mooi een torentje kappen. Pak 50 kg cement , scheur zak middendoor ( troefel doorsteken) en schud de cement zachtjes over die zandberg. Zet zand en cement om met de troeffel en leg deze schep NAAST de bestaande hoop, maak dus een nieuwe hoop . Laat het zand met ement HOOG van je troefel afreizen op die nieuwe hoop. Werk alles op. Opgelet dat je een dunne laag rijnzand laat liggen zodat er geen tuingrond mee wordt omgezet -- of werk op een plaat .  Terug alles omzetten  naar een nieuwe hoop. Klaar . 

    Spreid de stabilise  of leg deze in de hoek en maak nieuw baksel klaar. 

     
     
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan