Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Aanleg terrastegels tuin

• Tags tuin
  • Lid geworden
    27 aug 2026
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Ik zou graag 2 terrassen plaatsen met keramische terrastegels 60-60-2

grote van de terrassen zijn 5.4m op 4.8 m en 3.30m op 4.40m.

Als volgt ligt deze opbouw er al.

Geotextiel
    20cm aangetrilde betongranulaat 0/20
    15cm aangetrilde drainagebeton 20mm fractie

nu was de bedoeling om hieropvolgend een chappelaag te plaatsen.
    kan of mag de chappe uitgehard zijn vooraleer je hier op tegelt?

ik heb nog 11cm (9cm exlusief tegel) voor chappe te plaatsen.
    Mijn vraag was welke verhouding chappe zouden jullie kiezen? en zou dit best met een trilplaat of met de hand aangedrukt moeten worden en hiernaa afgereid worden?

hierop word er met s2 lijm dubbel verlijmt betegelt.

Mischien handig om te weten. het grootste terras zal voor 95% bedekt zijn met een overkapping waar regengoten voor voorzien zijn en beide terrassen zullen 1cm/m afschot hebben.

zijn er desnoods nog tips?

ALVAST DIKKE MERCIE!

Oplossing
    Misschien eens het subforum rondom het huis doornemen?
    Je vragen zijn reeds uitenture behandeld.
    Geotextiel ? waarom ?
    35 cm beton uit puin en dan nog eens drainagebeton? Waarom ?
    9 cm chape ? waarom ?

Indien niet waterdoorlatende bodem een koffer van gebroken betonpuin granulaat 6/20
    Hierop een stabilisélaag van min 10 cm aangedrilt en onder helling en vlak
    Hierop cc 5 cm chapelaag afgereid en afgespaand
    Lijmbed met eventueel ontkoppelingsmat.
    Uitleg waarom zie verschillende topics
    Wel omdat dit de voorschriften waren van destbetreffende plaats waar tegels aangekocht werden.
    en het is totaal 35cm beton waarvan 15cm drainagebeton niet nog eens 15 erbij
    Geotextiel ? waarom ?
    9 cm chape ? waarom ?

Indien niet waterdoorlatende bodem een koffer van gebroken betonpuin granulaat 6/20

Geotextiel ? waarom ?
    9 cm chape ? waarom ?

Wel omdat dit de voorschriften waren van destbetreffende plaats waar tegels aangekocht werden.
    en het is totaal 35cm beton waarvan 15cm drainagebeton niet nog eens 15 erbij

Oplossing
    wel 20 cm betonpuin +15 cm drainbeton is bij mij nog altijd 35cm beton uit puin en drainagebeton.

Als dit de voorschriften zijn van de tegelverkoper ...
    Is het dan niet logisch dat zij dan antwoorden op je chape vragen ?
    Want al wat wij -- uit ervaring en professioneel -- is dan to court afwijkend vd voorschriften.

Geotextiel ? waarom ?
    9 cm chape ? waarom ?

wel 20 cm betonpuin +15 cm drainbeton is bij mij nog altijd 35cm beton uit puin en drainagebeton.

Als dit de voorschriften zijn van de tegelverkoper ...
    Is het dan niet logisch dat zij dan antwoorden op je chape vragen ?
    Want al wat wij -- uit ervaring en professioneel -- is dan to court afwijkend vd voorschriften.
    Bedankt voor de berichten. ik wacht op hulpzame antwoorden.

Ik denk dat je het meest hulpzame antwoord al gekregen hebt.
    Ik moet ook nog de eerste tegelverkoper leren kennen die al 30 jaar terrassen gelegd heeft. De meeste sjarels vertellen je just whatever om jou hun tegels te slijten.

Ik denk dat je het meest hulpzame antwoord al gekregen hebt.
    Ik moet ook nog de eerste tegelverkoper leren kennen die al 30 jaar terrassen gelegd heeft. De meeste sjarels vertellen je just whatever om jou hun tegels te slijten.
    Dat kan allemaal wel zijn maar hiermee ben ik niet geholpen.
    de situatie is nu eenmaal dat alles tot en met de drainage beton er al ligt. dus ik zou graag constructieve informatie opdoen hoe ik verder ga.. ik hoef geen preek of vele vraagtekens.

de situatie is nu eenmaal dat alles tot en met de drainage beton er al ligt. dus ik zou graag constructieve informatie opdoen hoe ik verder ga.. ik hoef geen preek of vele vraagtekens.
    Nochtans als Zijnen Eminentius gesproken heeft valt daar meestal niet veel meer tussen te krijgen of het is dat hij eventjes een momentje heeft van totale zinsverbijstering, en dan zij wij er ook nog . :)

Eventje nog eens op de vraag terugkeren of de chape al dan niet moet uitgehard zijn : Hoe zou je je op de chape begeven om tegels dubbel te verlijmen als die niet uitgehard is ?

Kjell, de voornaamste feedback was dat je aan je leverancier maar moet vragen hoe je je topiaag moet afwerken. Vreemd dat hij de volledige opbouw zou aanraden en net de laag niet zou vermelden waarop je tegels hechten.

Nochtans als Zijnen Eminentius gesproken heeft valt daar meestal niet veel meer tussen te krijgen of het is dat hij eventjes een momentje heeft van totale zinsverbijstering, en dan zij wij er ook nog . :)

Eventje nog eens op de vraag terugkeren of de chape al dan niet moet uitgehard zijn : Hoe zou je je op de chape begeven om tegels dubbel te verlijmen als die niet uitgehard is ?
    Wel dat is de vraag. mischien worden ze er ingeklopt. maar dan heb ik hier alvast mijn antwoord op. bedankt.

Niet voor niets heb ik je vragen gesteld, alleen jammer dat jij of jouw leverancier daar niet op antwoordt.

Geotextiel is niet nodig, geotextiel is een drukverdelende doek die de belasting verdeelt over een breder oppervlak. Als daar dan betonpuin overkomt is het duidelijk dat vd het doel qua drukverdeling er nog weinig overblijft.

Gebroken betonpuin dient als:
    - waterbuffering, zeker van belang bij niet waterdoorlatende ondergrond . MAAR dan moet deze wel bestaan uit een min 6 fractie en zeker geen 0 fractie.
    - wordt gebruikt indien de opbouwhoogte van de fundering groter is dan 20-25 cm . Bv het bestaand maaiveld ligt op -50 cm ten opzichte van de vloerpas.
    - bij slecht dragende labiele gronden zoals aangevoerde gronden, geroerde gronden of veenachtige gronden

drainagebeton is van toepassing indien er sprake is van een WATERDOORLATENDE verharding, keramische tegel is NIET waterdoorlatend
    Stabilise is dan meer geschikt en gemakkelijker te verwerken dan drainagebeton

Chape is de laag die 100% in afschot ligt, glad gestreken voor het ontvangen en de hechting van de lijm ( of mortel)
    Laagdikte is cc 4cm omdat deze ofwel bij het plaatsen van de tegels wordt aangebracht of omdat deze over gans het vlak wordt aangebracht
    - dus hiermee is de vraag : moet deze hard zijn of niet ook beantwoord. Het hangt van de werkwijze van de plaatser vanaf.
    - de maximum hoogte van 4 cm is om ervoor te zorgen dat deze laag snel uithard en door de hoeveelheid cement zijn sterkte behoud.
    - Je kan geen laag van 10 cm met de hand afreien en voldoende aandrukken. Daarvoor die maximum 4 cm

verhoudingen
    als je beetje moeite had gedaan om wat op te zoeken had je het antwoord bij de eerste hit gevonden
    stabilisé 100-150 kg cement op 1 m³ Rijnzand 0/2
    chape 200-250 kg cement op 1 m³ lommelzand 0/1 of 0/2

Dus ja, deze antwoorden staan reeds ettelijke malen vermeld op het forum
    en ja, als je tegelleverancier zegt hoe je het moet doen , zijn zij verantwoordelijk en is het niet meer dan correct dat zij in eerste instantie antwoorden op jouw vragen. U hebt hen daarvoor betaald.
    En ja ik heb meer dan 40 jaar ervaring in deze materie en ik stel graag mijn tijd en mijn kennis ter beschikking aan leden die de moeite willen doen om vragen te beantwoorden of zelf even wat opzoekwerk te doen.

Dus , ga terug naar die leverancier want ze hebben je geen correct, volledig en vaktechnisch advies gegeven

Luk Vrebosch
    Tuinarchitect

Niet voor niets heb ik je vragen gesteld, alleen jammer dat jij of jouw leverancier daar niet op antwoordt.

Geotextiel is niet nodig, geotextiel is een drukverdelende doek die de belasting verdeelt over een breder oppervlak. Als daar dan betonpuin overkomt is het duidelijk dat vd het doel qua drukverdeling er nog weinig overblijft.

Gebroken betonpuin dient als:
    - waterbuffering, zeker van belang bij niet waterdoorlatende ondergrond . MAAR dan moet deze wel bestaan uit een min 6 fractie en zeker geen 0 fractie.
    - wordt gebruikt indien de opbouwhoogte van de fundering groter is dan 20-25 cm . Bv het bestaand maaiveld ligt op -50 cm ten opzichte van de vloerpas.
    - bij slecht dragende labiele gronden zoals aangevoerde gronden, geroerde gronden of veenachtige gronden

drainagebeton is van toepassing indien er sprake is van een WATERDOORLATENDE verharding, keramische tegel is NIET waterdoorlatend
    Stabilise is dan meer geschikt en gemakkelijker te verwerken dan drainagebeton

Chape is de laag die 100% in afschot ligt, glad gestreken voor het ontvangen en de hechting van de lijm ( of mortel)
    Laagdikte is cc 4cm omdat deze ofwel bij het plaatsen van de tegels wordt aangebracht of omdat deze over gans het vlak wordt aangebracht
    - dus hiermee is de vraag : moet deze hard zijn of niet ook beantwoord. Het hangt van de werkwijze van de plaatser vanaf.
    - de maximum hoogte van 4 cm is om ervoor te zorgen dat deze laag snel uithard en door de hoeveelheid cement zijn sterkte behoud.
    - Je kan geen laag van 10 cm met de hand afreien en voldoende aandrukken. Daarvoor die maximum 4 cm

verhoudingen
    als je beetje moeite had gedaan om wat op te zoeken had je het antwoord bij de eerste hit gevonden
    stabilisé 100-150 kg cement op 1 m³ Rijnzand 0/2
    chape 200-250 kg cement op 1 m³ lommelzand 0/1 of 0/2

Dus ja, deze antwoorden staan reeds ettelijke malen vermeld op het forum
    en ja, als je tegelleverancier zegt hoe je het moet doen , zijn zij verantwoordelijk en is het niet meer dan correct dat zij in eerste instantie antwoorden op jouw vragen. U hebt hen daarvoor betaald.
    En ja ik heb meer dan 40 jaar ervaring in deze materie en ik stel graag mijn tijd en mijn kennis ter beschikking aan leden die de moeite willen doen om vragen te beantwoorden of zelf even wat opzoekwerk te doen.

Dus , ga terug naar die leverancier want ze hebben je geen correct, volledig en vaktechnisch advies gegeven

Luk Vrebosch
    Tuinarchitect
    Ik snap 1 ding niet.. waarom je passief agresief moet zijn in je verwoording en moet insinueren alsof iemand geen moeite gedaan heeft omtrent opzoekingswerk. mer jouw uitleg blijft een mens nog steeds met bepaalde vragen zitten aangezien de situatie nu eenmaal al deels in werking gezet is.

Indien je alleen maar afbrekend wil zijn hoef je niet te antwoorden... vaak het jammere aan al die zogezegde hoog geleerde ingineurs en architecten.. beetje menselijkheid kan der nooit van af..

Denk dat je eens mijn berichten moet lezen voor je zo'n onzin begint te verkondigen

Ik ben fan van tegeldragers geen gedoe met puin, chape, stabilisee, enz… heb hier voor 70m2 aan terassen liggen in 120x60x2 en dat ligt perfect. Ik geef toe dat ze op 30cm beton liggen.

Als je toch gaat voor de natte methode (en daar ben ik zeker van 😎) is hetgeen Luk in antwoord 11 zegt de manier.

Als ik het in mijn hoofd zou halen om buiten verlijming toe te passen zou ik altijd een drainage mat leggen (zie schlutter) better safe then sorry…

Chape maken ze toch met grof zand, 0/5 tot 0/7?

klopt
    typ foutje , moet 0/4 tot 0/7 zijn
    0/1-0/2 is voor de voegen

Terug
Bovenaan