• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aanleg betonplaat op losse, drassige grond?

Lid geworden
6 feb 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste,

Ik wil graag een tuinhuis met overkapping realiseren tegen begin mei. Tuinhuis komt op 3x3m + overkapping 4x3m.
De laatste weken heb ik enkele grondboringen gedaan ifv de huidige waterstand: grondwater staat op +/- 60cm.
Het perceel is braakliggend en ligt er erg drassig bij. Maar waar niet na de natte winter ;).

Voor het tuinhuis wil ik een betonplaat van 2,95m x 2,95m voorzien met een dikte van 10 à 12 cm. Voor het vastzetten van de overkapping voorzie ik 2 losse betonkokers (40 x 20cm).

Maar gezien de drassige ondergrond vroeg ik me af of dit nefast kan zijn voor de stabiliteit van de betonplaat?

De ondergrond is vooral zanderig. Begin 2023 werd het terrein nog deels bewerkt omwille van sloopwerkzaamheden. Nadien vonden geen grondwerken meer plaats.
Bij het belopen zak je nu enkele centimeters weg in de grond.

Ik verneem graag jullie advies: kan de betonplaat gewoon aangelegd worden? Moeten we de dikte toch eventueel aanpassen? Zijn er andere overwegingen mee te nemen?

Alvast bedankt!

Aquanaut

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.250
Punten
113
Wat voor tuinhuis komt er op, opblaasbaar, hout, gemetseld, dakpannen enz?

Lid geworden
6 feb 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Houten tuinhuis, houtskelet, plat dak met EPDM.
Niks buitensporig maar betonplaat wordt geadviseerd vanuit de fabrikant.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
989
Punten
113
Vergeet je vorstranden niet.

Uit wat materiaal bestaat het tuinhuis plus overkapping?

Lid geworden
6 feb 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste Kaffe,
Houtskelet aan de binnenkant. Thermo Ayous aan de buitenzijde met ventilatiespouw.
Dak wordt afgewerkt met EPDM.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.250
Punten
113
Op zandgrond lijkt het dan geen probleem te zijn, vraag anders in de directe omgeving eens op wat de buren hebben gedaan.

sam vp

Actief Lid
Lid geworden
10 jul 2023
Waarderingsscore
42
Punten
28
10cm beton, doe er gewoon 15 of 18 met een netje in. Je betaalt toch extra kosten wegens geen volle mixer. 10cm is hetzelfde of houten plankjes leggen, breekt toch kapot

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
147
Punten
63
Hier ook 15 cm gebruikt, met een net erin. En dat is toevallig de hoogte van een ruwe balk van 5 cm x 15 cm :cool:
En inderdaad, met een vorstrand eronder. En een folie onder alles. Wel eerst je zandgrond voldoende aandrukken, mocht die echt rul liggen.

Lid geworden
6 feb 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ja, die vorstrand waar jullie het hier over hebben had ik inderdaad nog niet mee voorzien.
Dus die ga ik meteen meenemen in de voorbereidingen.

En ik lees hier ook uit de commentaren om toch beter naar een dikte van 15cm te gaan ipv 10cm.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
989
Punten
113
Beste Kaffe,
Houtskelet aan de binnenkant. Thermo Ayous aan de buitenzijde met ventilatiespouw.
Dak wordt afgewerkt met EPDM.
Dan is 15 met enkel netje voldoende imo.

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Waarderingsscore
145
Punten
43
Begrijp ik het goed dat je funderingsplaat komt op grond die in 2023 nog bewerkt is?

Bewerkte grond zakt - ik dacht - in theorie 3 jaar. In uw geval zou ik doen:
- ofwel afgraven tot op vaste grond
- of anders laten sondering nemen en kijken welk resultaat daar uit komt

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.660
Punten
113
tis 5 jaar, afhankelijk vd grondsoort.

Wij zitten met een NIET GEROERDE grond en daar moet en zal en geen uitstel NU, MAINTENANT , NOW, SIMDI een tuinhuis komen.
Het is een moeras, ge zakt tot over de enkels erin.
Maar klant is halsstarrig en eist dat de mannen het uitvoeren.
Paniek telefoon: wat moeten we doen ?
Overleg draait in rondjes en ik krijg hem niet wakker geschud.

Heb voorstel uitgewerkt om gans het tuinhuis , loungeterras op palen te zetten.
Meerprijs is 4500€ excl
Ofwel geduld, ofwel meerprijs betalen.

Thorgal

Gewaardeerd lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
147
Punten
63
Ik had hier hetzelfde, privé. Woning gebouwd en er moest en er ging en er zou een terras komen, ook boven de regenwaterput... Nu, na 10 jaar, is de beste oplossing: afbreken. Dus, geduld is idd soms een mooie deugd.

Lid geworden
6 feb 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Er wordt hier gesproken over geroerde grond, maar het is moeilijk dit juist te benoemen.
Eind 2022 stonden enkele oude bijgebouwen op dit deel van de grond. Deze werden tussen dec 2022 en jan 2023 afgebroken.

Er werd geen grond verzet. Het oppervlak werd in het voorjaar 2023 doorgefreesd en met de rotoreg bewerkt om het aanwezige onkruid 'milieuvriendelijk' in te perken.

Mag dit dan ook geklasseerd worden als 'geroerde grond'? Want dan lees ik hier toch het advies om voorlopig te wachten met de geplande werken.
Of de piste bewandelen van een bodemsondering.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.660
Punten
113
Ik sprak over een niet geroerde grond.
Jaren niks aan gedaan
Alleen gazonneke gezaaid en de aannemers hebben dit afgeschraapt en ... gestopt wegens te veel slijk en wegzakken.
En bij jou is het verleden jaar nog eens effe omgezet met de frees ?
En daarvoor nog afbraakwerken ?

Momenteel zitten we met een achterstand van 4 maand omdat het 4 maand al badkuipen regent.
En nee een dagje droog weer lost het echt niet op.

Lid geworden
6 feb 2023
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik sprak over een niet geroerde grond.
Jaren niks aan gedaan
Alleen gazonneke gezaaid en de aannemers hebben dit afgeschraapt en ... gestopt wegens te veel slijk en wegzakken.
En bij jou is het verleden jaar nog eens effe omgezet met de frees ?
En daarvoor nog afbraakwerken ?

Momenteel zitten we met een achterstand van 4 maand omdat het 4 maand al badkuipen regent.
En nee een dagje droog weer lost het echt niet op.

Hey Lukanar, ik begrijp je punt. Alleen was het me niet duidelijk wat ik diende te verstaan onder geroerde en niet-geroerde grond.
Maar ik begrijp dat gezien de werken het beter is om het even in de koelkast te plaatsen.

Ik overweeg toch om een bodemsondering uit te laten voeren zoals hier ook werd geadviseerd om beter zicht te krijgen op de bodemsamenstelling.
Maar dat schreeuwt wel overkill voor een tuinhuis...

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
3.057
Punten
113
Als je harde ondergrond niet geroerd is (in de kempen zeggen we "Op de gele") kan je de vorstranden tot daarop uitgraven, wat daar boven zit is dan van geen belang.

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Waarderingsscore
989
Punten
113
Als je harde ondergrond niet geroerd is (in de kempen zeggen we "Op de gele") kan je de vorstranden tot daarop uitgraven, wat daar boven zit is dan van geen belang.
ik zou dan toch ook hiervoor gaan. Zou wel gek zijn dat ze bij de afbraak van wat oude gebouwen tot daar hebben zitten graven/woelen.

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.293
Punten
113
Wat kost zo'n bodemsondering?

En wat kost het extra om veiligheidshalve uw fundering wat zwaarder en dieper uit te voeren, rekening houdend met een hypothetisch slecht resultaat van die hypothetische bodemsondering die je niet laat uitvoeren... En rekening houdend met dat het voor een houten kot is.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.660
Punten
113
Bodemsondering ?
Hoe zwaar gaat dat tuinhuizeke zijn ?
Of zet je daar x verdiepingen op .
Nee hoor, geen bodemsondering laten uitvoeren , kost zoveel dat ge voor een fractie van dat bedrag mij al kunt laten komen :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Neem een betonijzer van 1 cm dik. cc 1.50 meter lang. Mag wat meer zijn, mag minder zijn. Mag wat dikker zijn of wat dunner.
Ga de tuin in en duw met de losse hand die staaf in de grond mooi loodrecht
Duw je met de losse hand zonder kracht te zetten die staaf van 1 cm dik grofweg 1 meter in de grond ? Gaan lopen , je zit op een moeras.
Moet je kracht zetten maar duw je die staaf toch een 60 cm de grond in , dan zit je met stevige maar weinig stabiele grond. Goed voor de plantjes maar je zult een extra fundering moeten steken en dieper dan 15 cm moeten uitgraven.
Moet je met een kilohamer die staaf inslaan en dan heb je na 5 minuten pezen nog maar 10 cm in de grond geslagen.
Zet maar een appartementsblok.

Dit is maar een indicatie en geen high tec wetenschap. Je meot dat ook wat aanvoelen. Als ik een tuinhuis zet dat volledig rondom draagt op nen grond of ik zet een tuinhuis op palen over een gracht.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan