Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Aankoopadvies verfspuitmachine

jixepo

Nieuw Lid
Lid geworden
20 sep 2018
Waarderingsscore
9
Punten
8
Hey iedereen,

Binnenkort moet ik 5 appartementen gaan schilderen en ben, gezien de totale oppervlakte, toch eens aant overwegen om een verfspuitmachine te kopen.
Ik heb al veel mensen horen vloeken op de goedkopere versies en wil vooral iets degelijk kopen (maar ook niet >500EUR) zodat het vloeken tot een minimul beperkt wordt :D.
Iemand advies over een concreet toestel waar hij/zij al met gewerkt heeft?

Misschien is het nuttig, interessant om aan de leden mee te geven welke verfspuitwerken u wilt doen met zo'n degelijke verfspuitmachine van ± 500euro.
En uw woonregio?
Als ondernemer zou u deze misschien kunnen huren bij uw groothandel?
Is huren dan geen optie?

Laatst bewerkt:
Het zijn gehele appartementen schilderen: muren & plafond. Aangezien het om een grote verbouwing gaat is alles leegstaand en kan het dus gemakkelijk afgeplakt worden en leunt het zich wel tot verven met verfspuitmachine. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee: vandaar mijn vraag!
Ik koop mijn materiaal allemaal liever zelf eigenlijk!

Ik heb zelf recent een appartement van 140m² volledig gedaan met de Wagner Control Pro 350-M. (tijdens Black Friday kunnen kopen voor 376euro)

Over het algemeen is dit zeer goed gegaan met dit toestel en vind ik het een aanrader.
De bottleneck zit in het zuiver maken van het toestel. Dat is een enorme klus om te doen. Je wil dus alles gespoten krijgen in zo weinig mogelijke "episodes".
Dus zoveel mogelijk vierkante meters spuiten in 1 dag zodat het het sop de kolen waard is geweest om op het einde van de dag je toestel te laten doorspoelen en zuiver maken. Je wil dus al ineens meerdere ruimtes tegelijk "spuitklaar" hebben zodat je in 1 trek van de ene ruimte doorkan naar de andere ruimte en gewoon door kan gaan met spuiten. Het verfspuiten zelf gaat enorm snel. De beperkende factor is niet het toestel, maar het "manneke" dat het toestel gebruikt alsook de benodigde droogtijd tussen 2 lagen.

Wagner Control Pro 350-M
Hoeveel verf gaat er dan verloren in die 15m slang?
Niet alleen de slang. Maar ook de aanzuigleiding, pomphuis intern en dan de 15m slang.
De eerste keer is er redelijk veel verloren gegaan. Ik schat een 300-400ml.
Maar als je de machine beter leert kennen dan kan je een iets beter werkmethodiek hanteren en het verlies beperken.
Bij het doorspoelen kan je de eerste zoveel seconden nog de pure verf opvangen in de verfpot. Daarna wordt het een mix van water en verf. Maar ook die kan je eigenlijk nog opvangen en recupereren in een nieuwe (nog niet verdunde) verfpot. Dat daar wat water bijkomt is niet erg want die zou je toch nog gaan verdunnen met water.
Zo kun je al bij al redelijk wat verf recupereren en valt het verlies nog redelijk mee. Het grootste aandeel van het verlies zit'em vooral aan de verf die in het aanzuigtraject blijft zitten.
En hoe krijg je dat weer proper, zoveel darm?
Doorspoelen met water. Dus in plaats van de pomp verf te laten aanzuigen uit een verfemmer, laat je hem proper water aanzuigen uit een wateremmer en spuit je in een "afvalemmer". De drukslang wordt zo ook gespoeld en geleidelijk aan wordt dat meer en meer verdund wat er uit komt tot op het punt dat het klaar water is. Dat duurt wel effe.

Het ambetantste voor mij was niet het verfverlies maar de tijd om alles zuiver te maken en door te spoelen.
Ik heb het niet aangedurfd om het te riskeren om de verf in het toestel en de slang te laten zitten over de nacht heen om de dag erna gewoon verder te spuiten. Geen idee of dat lukt (en de verf intern mooi vloeibaar blijft) maar ik heb het op safe gespeeld.

De buitenkant van de slang (en het toestel zelf) afvegen met een vochtige doek en goed wat kracht zetten. Dat maakt het wel proper.

Het zijn gehele appartementen schilderen: muren & plafond. Aangezien het om een grote verbouwing gaat is alles leegstaand en kan het dus gemakkelijk afgeplakt worden en leunt het zich wel tot verven met verfspuitmachine. Maar ik heb er zelf geen ervaring mee: vandaar mijn vraag!
Ik koop mijn materiaal allemaal liever zelf eigenlijk!
Als onervaren persoon zou u zich best bevragen bij de fabrikanten zoals Wagner, Graco, enz ...
Voor iedere toepassing, qua verftype, heb je een ander spuittip, pistoolfilter nodig.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Terug
Bovenaan