• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aankoop woning begin jaren 1900 gerenoveerd 2007

Lid geworden
23 nov 2021
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,
ik ben op zoek naar een aankoop van een woning maar moeten binnen een bepaald budget blijven. Echter heb ik geen ervaring/geld genoeg om een woning zelf te renoveren.
ik heb nu een woning op het oog dat werd gerenoveerd in 2007.
Alle leidingen die zich boven de betonplaat bevinden werden vernieuwd. Echter maak ik mij dan zorgen over de leidingen die daar onder lopen, alsook over de betonplaat. ik vermoed dat deze dan van koper zullen zijn? hoe groot is de kans dat ik daar in het kort miserie zou mee krijgen? moet betonplaat ook niet vervangen worden door chape?
betreft het dak, dit werd nog niet geisoleerd. Maar dat zou ik eventueel wel laten doen. moet ook wel controleren of er een onderdak aanwezig is. Hoe kan je dit controleren? als dit niet aanwezig is, betreft dit een groot probleem?

Dus algemeen: wanneer een woning door een investeerder werd gerenoveerd in 2007 met wel al overal plaatsing van hoogrendementsglas en cv aardgas met hoogrendementsketel, uitbouw voor verplaatsing keuken, maar wel origineel bouwjaar tss 1900 en 1920, op wat moet ik dan nog bijkomend letten naast bovenstaand vernoemde en doe ik er algemeen goed aan om zo'n woning te kopen, als ik naast de aankoopprijs nog een klein budget heb van 15.000 EUR voor eventuele bijkomende werken?

bedankt voor jullie info en raad!

Sarah
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Daar moet je de woning zelf eens voor kunenn bekijken. Renovatie door investeerder... kan al eens tegenvallen.
onderdak, dat kan je zelf zien als je op zolder gaat kijken. Zie je de pannen, of platen of folie ?
Asbest platen ?
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Grote tip: architect enkele uren betalen om eens te kijken. Kost je wel iets, maar voor een aankoop van enkele honderduizenden euro's wel verantwoord.

Asbesthoudend materiaal (dakpannen, isolatie rond verwarmingsleidingen, vinyl vloer, ...) kan duur worden om te verwijderen.

Kan je link naar een zoekertje delen? Dan kan je hier eventueel ook nog feedback krijgen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
De foto's op zo een site zien er natuurlijk steeds zeer goed uit. En dit gaat eigenlijk over een instapklare woning, waar breekwerk eigenlijk niet bij te pas zou mogen komen. (Of de prijs moet echt laag zijn, maar vermoedelijk is dit marktconform)

Als alle leidingen vernieuwd zijn op de beton, dan is dat normaal water-gas-verwarming-elec
onder beton is enkel afvoerbuizen.

Dak, daar kan je weinig van zeggen is afgewerkt.
in EPC staat dat het dak vermoedelijk te weinig is geisoleerd.
Dit aanpassen, dan zou je idd de huidige opbouw moeten kennen.
Want je kan ofwel langs binnen, of langs buiten bijisoleren (sarking)
Als je een dakwerker vraagt, gaan die vrij snel een richtprijs kunnen geven om dat te doen (langs buiten)
Ketel is bijna 15j oud, hou er rekening mee dat die kan uitvallen. Met wat geluk gaat die nog 10j mee..

Waar je nog op kan letten is vocht in de muren bij zulke oude gebouwen.

Best idd iemand even meenemenmet kennis, eventueel betalend. Het blijft een enorme aankoop
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Bijkomende isolatie lijkt niet heel evident, omdat ruimte binnen al afgewerkt zijn.

Verder zie ik ook niets staan van elektriciteitskeuring?
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Sowieso iemand meenemen met verstand van zaken, zelfs als dat betalend moet. In sommige steden en gemeenten kun je daarvoor iemand van de stad vragen. Loont de moeite om dit eens na te kijken. Bijkomend: misschien loont het de moeite om te wachten tot 2022. Niet alleen voor het registratierechtenvoordeel, maar ik las ook dat een asbestattest verplicht zal worden.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Sowieso iemand meenemen met verstand van zaken, zelfs als dat betalend moet. In sommige steden en gemeenten kun je daarvoor iemand van de stad vragen. Loont de moeite om dit eens na te kijken. Bijkomend: misschien loont het de moeite om te wachten tot 2022. Niet alleen voor het registratierechtenvoordeel, maar ik las ook dat een asbestattest verplicht zal worden.
Als je nu koopt, gaat het niet voor 2022 beschreven zijn.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Sowieso iemand meenemen met verstand van zaken, zelfs als dat betalend moet. In sommige steden en gemeenten kun je daarvoor iemand van de stad vragen. Loont de moeite om dit eens na te kijken. Bijkomend: misschien loont het de moeite om te wachten tot 2022. Niet alleen voor het registratierechtenvoordeel, maar ik las ook dat een asbestattest verplicht zal worden.
Als je nu koopt, gaat het niet voor 2022 beschreven zijn.
Maar de verplichting voor het asbestattest vervalt dan wel mogelijks? Nu ja, het is maar een bijkomende opmerking. De hoofvraag van TS verandert er niet door :)
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Rare beplanking op die voorgevel. Wat zit daar achter?
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Asbestattest wordt pas verplicht in de loop van 2022, ongeveer, waarschijnlijk.. Al zou dit voor bvb TS wel een nuttig instrument kunnen zijn.

Ik vind het huis overigens niet te koop op immoweb of zimmo, wat ik beetje raar vind. vermoedelijk stellen ze het aan een iets te dure prijs te koop enkel via makelaar. Zo een huis is hier in de gouden driehoek binnen 2 minuten verkocht, maar in die regio liggen de prijzen wel een pak lager. moeilijk in te schatten zo of het een goede koop zou zijn als er geen verborgen issues zijn.

Staat van het dak of onderdak kan je controleren door een paar pannen weg te nemen en te kijken wat er onder die pannen zit. Daarvoor is de belangrijkste tip hierboven al gezegd : neem iemand mee die iets van woningen of den bouw kent. bekijk sanitaire installatie en elektriciteitskast, of neem er een paar foto's van. Daarmee zie je meestal op slag hoe heel de woning verbouwd is en of het alleen opsmuk of echt renovatie was Mijn eerste gedacht op alle foto's is overigens wel dat het een vrij kwalitatieve verbouwing geweest is. Vraag ook eens aan eigenaars wanneer ze laatst geschilderd hebben. ALs het langer dan een jaar is en je ziet nergens vochtplekken/barsten/imperfecties is dat altijd een extra pluspunt. Vraag ook eens naar rioleringen en septische put. of inspectieputje dat je kan opendoen om te kijken of riolering ook vernieuwd is geweest.

1 zaak van goesting : een duplex moet je graag hebben of niet. Goed overwegen.

@fido dat zijn vensters achter die openingen, zie je wel eens met baksteen uitgevoerd ook.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
@fido dat zijn vensters achter die openingen, zie je wel eens met baksteen uitgevoerd ook.
Ja, dat ken ik, dat noemen ze een claustra. Mooi is het toch niet op die manier, dus daar zit nog iets lelijkers achter zou ik denken ;-)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan