• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aankoop tafelzaag of andere combinatie

Raihne

Nieuw Lid
Lid geworden
20 mrt 2017
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hey,

Ik ga binnen een paar weken beginnen aan een project met hard hout (padoek) in de tuin. Werken omvatten omkasting van een stukje van de gevel. Nu heb ik al wel wat materiaal van de verbouwingen van mijn huis, maar buiten een decoupeerzaag die ik zelf heb, heb ik het meestal materiaal toen geleend voor tijdelijk gebruik.

Ik vind het ook niet erg om materiaal te kopen, meestal blijf ik wel bij het midrange gamma. Budget zit zo rond een 300 € maar mag eventueel ook iets duurder zijn, maar liefst niet het dubbel. Ik ben al 3 dagen aan het vergelijken maar ik geraak er niet uit. Momenteel twijfel ik tussen:
Ik ben precies toch meer geneigd naar de tafelzaag te gaan (alternatieven of andere types zijn welkom), alleen wanneer je naar de beter merken (Makita / Dewalt) gaat kijken, kom je met 600€ niet toe. Zoals gezegd is het voor mij ook niet voor professioneel dagelijks gebruik, dus ik denk ook niet dat ik dit nodig heb. Ik ga ook best wel wat in verstek moeten zagen, dus langs de andere kant lijkt een afkortzaag me ook wel handig, alleen vind ik precies dat deze steeds beperkt zijn qua afmetingen dat je ermee kan zagen (tenzij je opnieuw boven de 400€ zit). 

Zou leuk zijn wat feedback te krijgen van iemand die hier regelmatig mee bezig is. Met hulp in de meeste winkels kom je meestal nergens  :(
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Die scheppach is een bouwzaag, niet zo nauwkeurig. Aanraders voor tafelzagen zijn bvb. makita of dewalt dw745.

Afkortzaag heb je sowieso nodig. Tafelzaag zou ik enkel aanschaffen als je heel veel met hout blijft werken. Anders is de invalzaag van makita met lineaal de betere keuze. Zonder lineaal werk je veel onveiliger en moet je altijd iets een lat klemmen wil je recht zagen.

Ik heb zelf heel veel van mijn verbouwing gedaan met enkel lineaal en invalzaag (ook afkorten, maar dan moet je voldoende ondersteunen en veel aandacht hebben om veilig te werken - met alle zagen trouwens). Nu heb ik ondertussen de dewalt 745, makita ls1018 en makita sp6000j. Voor hobby schrijnwerkerij zeker voldoende, voor 1 grote klus in de tuin wel wat overkil.
 

Regis07

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
3 feb 2011
Berichten
3.635
Waarderingsscore
966
Punten
113
Ik heb die en gebruik die ... de makita SP6000J1, is momenteel in promo bij Makita en wordt geleverd met een 48 tandenblad.
Ik vind de prijs van Coolblue zeker juist en goed.
Ik heb bijgekocht de spanvijzen, om de geleider vast te zetten op het werkstuk.
Om eventueel bredere stukken in verstek te maken (in mijn geval, want ik beschik ook over een afkortzaag) de verstekgeleider.
Ik heb bijgekocht een M-Force zaagblad om hout in de lengte te zagen. 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Hier ook heel tevreden over de makita SP6000J met geleider. Ik heb een set gekocht met 2 geleiders van 150 (of zoiets) en ik twijfel toch om nog apart de 3m geleider te kopen, want ben niet zo zot van de koppeling van de geleiders, en je hebt ook een recht gezaagd paneel nodig om ze langs te leggen en aan elkaar vast te zetten. Nu ja, meestal als je ze samen nodig hebt is het om een paneel te zagen, dus dat ligt dan wel niet ver weg. Let wel, zonder geleiders kan je er weinig deftigs mee doen, dan kan je net zo goed een goedkoop prutsmodelletje langs een houten lat leggen. Ik zou ook aanraden om er de aangepaste spanvijzen bij te kopen. Ik gebruik ze eerder weinig, want het ligt op zichzelf eigenlijk vrij goed vast, maar in hard hout zal het zeker verlopen.

Ik heb ook de makita LS1018 telescopische afkortzaag, en dat is ook een heel leuk stukje gerief, snel en betrouwbaar af te stellen in veel verschillende richtingen. Wel wat werk aan om de 1e keer perfect af te stellen.

Ik heb verder ook een tafelzaagje DW745 van Dewalt waar ik ook erg blij mee ben, maar dat gebruik ik eigenlijk niet zo vaak voor groot plaatmateriaal omdat het te klein is en ik dan erg veel moeite moet doen om alles te ondersteunen bij het zagen (het staat dan vol met van die zaagstutten met draaikogels op, veel werk om -beetje- uit te passen).

Plaatsen als toolnation, fixami of klium hebben vaak promo’s op die merken en modellen.

 

PS: zoek op internet eens naar de verschillende filmpjes over het apparaat zodat je weet wat je hoe kan gebruiken in welke situaties. Ik heb daar veel mogelijkheden ontdekt waarvan ik geen weet had.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Tafelzaag en afkortzaag zijn heel andere zaken. Ik heb beiden van Metabo (niet de goedkoopste) en beiden zijn tegengevallen. Tafelzaag kan ik al na 1 (weliswaar serieus) project niet meer treffelijk in verstek zetten, behuizing is afgesleten en nieuwe kost zoveel als een nieuwe zaag. Bij andere merken rond die prijs (3-400€) kan je echter niet in verstek zagen dus dat is nog slechter. Ook de afstandshouder geeft een beetje mee dus je kan hooguit tot op 3-4mm juist werken en voor verstekken is het ook "a peu près". Afkortzaag van Metabo zaagt enkel recht als je lat lang genoeg is, de aanslag staat niet volledig recht dus als je een kort stuk inkort zit je 3-4° scheef.

Dus: aan die prijzen van materiaal: niet te veel van verwachten, goed voor zaken met ruime toleranties. Wil je goed gerief? Voorzie dan 500-800€ voor een tafelzaag en iets minder voor een afkortzaag. Al de rest gaat nooit voldoen en is weggesmeten geld.
 

Raihne

Nieuw Lid
Lid geworden
20 mrt 2017
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ok bedankt iedereen!

Uit reviews en beoordelingen van tafelzagen merk ik ook dat de grootste opmerkingen van tafelzagen zijn dat ze niet 100% nauwkeurig zijn. Dan vind ik het inderdaad ook weggegooid geld.

De invalzaag vind ik een prima suggestie, hier was ik zelf niet op uitgekomen en hier ga ik zeker ook verder mee! Al wat opzoekwerk gedaan en lijkt me een prima alternatief in combinatie met een afkortzaag!
 

Raihne

Nieuw Lid
Lid geworden
20 mrt 2017
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
Voor invalzaag heb ik een mooie deal gevonden denk ik:
- DeWalt DWE576K-QS met geleider

Afkortzaag ga ik toch voor:
- Metabo KGS 2016 M 

Qua afkortzaag waarschijnlijk niet jullie eerste keuze, maar ik moet een klein beetje op budget letten ook nog. Algemene reviews en commentarer scoort hij alleszins heel goed. Ik denk niet dat ik hier een miskoop mee doe?
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die Dewalt DWE576 is geen invalzaag maar een cirkelzaag, en de geleiderrail is niet inbegrepen in die set.

Je kan het invallen wel wat simuleren natuurlijk, maar het blijft een heel geklooi met die beschermboog rond de zaag onderaan. Zo wordt het ook moeilijker om precies te werken.
 

Raihne

Nieuw Lid
Lid geworden
20 mrt 2017
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
Normaal is de geleider inbegrepen zegt de website van Coolblue?

205,- 
Gratis Geleiderail t.w.v. 99,-

Geldt dit dan wel als volwaardige invalzaag of niet ? :)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Onder ‘standaard meegeleverd’ stond de rail niet.

Je kan de beschermboog blijkbaar ook vastzetten om makkelijker in te vallen.

Het is voor mij geen invalzaag, maar je kan er wel invallend mee zagen.
 

Generaldude

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Berichten
1.995
Waarderingsscore
466
Punten
83
Sinds 50 jaar onverslaanbaar en nog steeds de referentie onder de afkortzagen / kantelbare zagen i de ELU 271. Spîjtig genoeg niet meer verkrijgbaar maar al je er een op de kop kan tikken doen. Sind Elu werd overgenomen door Black & Decker nu zo'n dikke 25 jaar geleden is de zaag onverandert nog steeds te verkrijgen in het Dewalt gamma maar de kwaliteit en duurzaamheid is totaal anders. Mijn Elu is dik 35 jaar oud en na 30 jaar prof. gebruik nog maar 2 keer binnen geweest voor reparatie. 1 keer vanwege sleet (schakelaar) tweede keer door hem te laten vallen. Sinds die tijd heb ik uit faillissement er nog 2 met mankementen op de kop weten tikken. Ik zit dus gebeiteld. Want echt waar geen enkel merk of model kan nog aan die machine tippen.

En eigenlijk heb je er nog zo. Bvb een TE 72 van Hitli. Quasi onverslijtbare machine indien goed gebruikt. Zelf sHilti gaf er  nog geld voor alleen om de wiselstukken  te kunnen hebben.

Grappig dat een DHZ hier het woord "deftig" in de mond neemt voor merken zoals Powerp....... wat eigenlijk regelrechte rommel is. Sorry hoor.

Indien ik TS was zou ik iets minder "zuinig" zijn en iet goed aanchaffen. Alleen al uit oogpunt van veiligheid
 

Raihne

Nieuw Lid
Lid geworden
20 mrt 2017
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
Englishdude,

Ik volg je redenering wel. Maar ik geloof dat elke fabrikant zich op een specifieke doelgroep oriënteert, en ik ben er ook zeker van dat PowerPlus zich niet richt op professioneel gebruik, maar eerder op mensen dit het gereedschap 2 of 3 keer per jaar gebruiken voor een "klein klusje".

Persoonlijk zoek ik ook niets voor professioneel gebruik, maar zoals je zelf zegt geef ... ik geef ook liefst "iets" meer uit voor wat "deftiger" materiaal. Maar er is wel een groot verschil tussen:
- ​​​Budget: 50-150€
- Mid-range: 150-250€
- Highend-range: 250€-800€

 Ik ben op zoek naar materiaal dat ik per jaar voor zo'n 1 à 2 "grotere" klussen kan gebruiken, maar daar blijft het dan grotendeels ook bij.

Ik snap dat je graag gereedschap aanbeveelt waarvan je zeker bent dat het degelijk is. Maar spijtig genoeg is het voor mij onbetaalbaar :(
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Probleem met Powerplus en van die dingen is dat je zelfs voor die sporadische klusjes niet correct kan werken, vermogen tekort komt... dat het dus meestal weggesmeten geld is. Je koopt na 2 pogingen dan toch een deftige machine en die goedkope gooi je in een hoek.

Heb je al overwogen om iets degelijks te huren? Al weet ik niet of dat met zaagmachines zo courant gebeurt...
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Een goeie invalzaag met geleiderail is voor het meeste houtwerk een ideale oplossing. Afhankelijk van het merk/type zal je dikker of dunner materiaal kunnen zagen (vooral kwaliteit en type zaagblad dat op het materiaal afgestemd is is van belang) en nauwkeuriger kunnen zagen.

In de loop van de jaren heb ik er verschillende geprobeerd en PowerPlus is onvoldoende nauwkeurig (er zijn modellen die voldoende vermogen hebben, maar de precisie is gewoon niet goed). De cirkelzagen die ik van Dewalt gebruikt heb, zijn ook eerder voor wat ruwer werk, al kan met een goed zaagblad en een goede geleider redelijk mooi werk geleverd worden.

Voor hardhout heb je voldoende vermogen nodig en een goed zaagblad (bv Stehle, met wisseltand vertanding, laag aantal tanden voor massief hardhout), dan kan je met de meeste invalzagen en een geleiderail mooi werk leveren. (Of je kijkt naar Festool, maar dan zitten we een flinke budgetklasse hoger...)
 

Raihne

Nieuw Lid
Lid geworden
20 mrt 2017
Berichten
34
Waarderingsscore
2
Punten
8
Nog bedankt voor de reacties!

Het idee van een goedkope powerplus (of dergelijke) te kopen is al een tijdje van de baan. Ook een tafelzaag lijkt me niet meer de beste optie. De combinatie die ik momenteel op het oog heb is:

Voor "invalzaag":
- DeWalt DWE576K-QS met geleider

Afkortzaag ga ik toch voor:
- Metabo KGS 2016 M 

Dan denk ik dat ik prijs/kwaliteit redelijk goed zit en ik denk niet dat ik hier echt een miskoop mee doe. Ook goed om te bekijken hoeveel het effectief zal gebruikt worden. 
 
Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hallo,

Ik heb me over 4-tal weken een invalzaag van Makita met 2 geleiders van 140 cm.
Moet zeggen een een topzaag. Ik heb deze gekocht omdat ik mijn rolkasten en omlijsting van de ramen moet maken.
Enige minpunt vond ik het systeem om de 2 geleiderails aan mekaar te zetten. Is niet slecht maar is niet op 1,2,3
Daarom heb ik nog een 3de rail bijgekocht.

Als ik nu werk zet ik mijn 2 geleiderails aan mekaar voor lange platen,en dan heb ik nog een rail over als ik korte sukken moet zagen.
Ik heb ze gekocht bij Fixami (internetschop), snel geleverd en goede prijzen.
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Ik gebruik heel regelmatig de invalzaag van Festool van mijn vader.     Dat is inderdaad zeer handig werken.

Om praktische redenen overweeg ik nu toch zelf eentje te kopen.    Al mijn ander werkmateriaal is van Makita waar ik zeer tevreden van ben zou dus ook geneigd zijn voor Makita te gaan (uit gewoonte),  echter heb ik geen ervaringen met  de invalzaag van Makita.

Zijn er mensen die een ervaring hebben van de invalzagen van zowel Makita als Festool ?  En dus kunnen oordelen of ze kwalitatief evenwaardig zijn ?      Prijsverschil tussen de 2 is ieder geval bijna het dubbele....

 
 
Lid geworden
9 jan 2010
Berichten
576
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ikzelf heb die van Makita gekocht met 3 geleiderails van 140 cm.
Super zaag. 
regular_smile.png

Zaagt nog beter dan mijn .....
angel_smile.png

Persoonlijk is er geen verschil met deze van Festool, heb ik ook al mee gewerkt.
Ik denk zelfs dat de rail van Festool dezelfde is als deze van Makita.

Ik heb 465€ betaald (incl verzending).
Invalzaag Makita met 2 geleiders en 2 spanklemmen om de geleiders te klemmen op een plaat.
De 3de geleider heb ik vorige week bijgekocht.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
ej mannen.. ik heb helemaal geen invalzaag nodig, maar als ik dit topic nog lang volg, dan ga ik mij een kopen, gewoon om ze te hebben 
rofl.gif
bike.gif
 boys & toys...
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan