• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aankoop (Makita?) slagschroevendraaier

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Hello!

Mijn huidige accu klop/boor/schroefmachine van Makita heeft het begeven (een "instapversie"ke van de Gamma). (Als ik van stand 1 naar stand 2 overschakel, zit die versnelling soms vast, waardoor de motor draait, maar de kop niet. Een tikje van een rubberhamer lostte het meestal op, maar nu schiet ze vaker en vaker door tijdens het vijzen).

Gaten boren doe ik quasi uitsluitend met een zwaarder machien met snoer, waardoor die Makita enkel maar gebruikt werd voor het vastschroeven van Gyproc, houten "dingen" zoals latwerk, betonplex, en algemeen vijswerkskes.

Volgens wat ik lees, zou ik de perfecte kandidaat zijn om dat machien te vervangen door een slagschroevendraaier. Ben gaan kijken in onze lokale doe-het-zelf zaak (geen HubGamBric), die verkopen ofwel een professioneel toestel van €250, een combi-kit met boormachine & slagschroevendraaier (12V) voor €400 of een heel pakket met 2*2Ah, 1*5Ah en dubbele snellader + slagschroevendraaier voor een slordige €600. Meer dan wat ik wil uitgeven.

Nu, mijn slijpschijf is reeds een Makita (18V LXT), en ik heb een 2Ah en 5Ah batterij met bijhorende lader.

Op welke zaken moet ik letten als ik het WWW intrek? Dat het een 18V LXT zal zijn, lijkt me duidelijk. Brushless nodig of niet? Snelheden nodig of niet?
(of mensen die regio Oost-Vlaanderen een goede Makita dealer kennen?)

Merci!
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik heb ook een slagschroevendraaier, namelijk de Makita DTD156ZJ slagschroevendraaier.
Nog maar paar jaar geleden eens gekocht als losse boddy inclusief M-box op iBood voor amper 79 EUR.
Ik had dan ook reeds heel wat LXT 18 V batterijen en opladers liggen.
Sindsdien ben ik helemaal overtuigd van het gemak van de slagschroevendraaier, en ik heb er al heel veel genot van gehad.
Maar mijn vader niet ... die blijft vasthouden aan z'n schroefmachine van een winkel-huismerk ...
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
De eerste 2Ah batterij is leeg!
Super aangenaam in gebruik. "Hangt" ook minder door aan mijn broek dan m'n boormachien.

Maakt wel meer lawaai dan ik verwachtte.
 
  • Leuk
Waarderingen: ebe

NicoP

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
17 feb 2008
Berichten
2.887
Waarderingsscore
1.326
Punten
113
Ik heb zelf ettelijke makita-toestellen, waaronder zo ne slagschroevendraaier (DTD156).
Ik hoor/lees regelmatig dat sommigen het gewicht van zo'n 4 - 5Ah batterij zwaar vinden. Persoonlijk vind ik dat best meevallen, die 2 of 3Ah batterijen zijn enkel goed voor de werfradio. Als ik aan het werken ben, boren-zagen-schroeven-..., dan wil ik kunnen doorwerken en niet om de haverklap van batterij willen wisselen zoals met een 2Ah-batterij.
Onder andere bij dakwerken zijt ge content met zo'n 5Ah-batterij ipv zo'n 2Ah-batterij, dat scheelt ettelijke keren terug naar beneden kruipen om de batterijen te laden.
En, eerlijk, ne "werkmensch" kan toch wel meer aan dan het torsen van zo'n 5Ah-batterij tijdens de bouwwerken?.
Maar als ge al over die 2Ah-batterijen beschikt en ne sporadische dhz zijt: blijven gebruiken.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Het hangt af van wat/hoe.
Moest ik inderdaad op een dak zitten, en elke keer de ladder op en af moeten; dan snap ik u.
Of wanneer je 1 batterij moet gebruiken op verschillende tools (zaagmachien, boormachien, nagelpistool) zie ik ook wel de meerwaarde.
Maar hier, ik werk letterlijk op een trapladdertje, op een meter van m'n lader; liever eens wisselen dan :)
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.254
Waarderingsscore
667
Punten
113
?Amen! Echte mannen gebruiken een 5Ah-batterij.
Zelf ook nog nooit gedacht dat het ding te zwaar is met een 5Ah-batterij...
Maar er bestaan dus lichtere batterijen.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Niet lachen met mijn dunne armkes hé zeg :-(
Blijkbaar is het puur een gevoel, want op papier is het verschil tussen 2Ah en 5Ah maar 200gram...
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Moest het iemand interesseren...
Een 5ah weegt 650gram en een 3ah weegt 611 gram. Qua omvang zijn ze exact even groot.
Komt omdat ik al 5ah had, en eens een set met 2stuks 3ah bijgekocht heb in een grote promo.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Ja 3Ah, 4Ah, 5Ah en 6Ah wegen allemaal bijna even veel. Het is pas vanaf 2Ah dat er een verschil op zit in gewicht.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Ik had hier al een jaar geleden eens de gewichten van de accu's neergeschreven.

Wat ik toen vond.

Capaciteit --> gewicht --> gram per Ah aan capaciteit (lager is beter)
6Ah --> 660g --> 110g/Ah
5Ah --> 610g --> 122g/Ah
4Ah --> 640g --> 160g/Ah
3Ah --> 600g --> 200g/Ah
2Ah --> 390g --> 195g/Ah en minder hoog dan de voorgaanden

De 2 meest interessante om nieuw te kopen (zonder effe nr de prijs te kijken) zijn
- de 6Ah met de hoogste capaciteit en beste capaciteit/gewicht (nauwelijks zwaarder dan de 3Ah/4Ah/5Ah)
- de 2Ah als enige significant minder zwaar maar nog altijd wel de 2e slechtste capaciteit/gewicht

De minst interessante is de de 3Ah, dan de 4Ah en dan de 5Ah.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan