• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aankoop (Makita?) slagschroevendraaier

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Hello!

Mijn huidige accu klop/boor/schroefmachine van Makita heeft het begeven (een "instapversie"ke van de Gamma). (Als ik van stand 1 naar stand 2 overschakel, zit die versnelling soms vast, waardoor de motor draait, maar de kop niet. Een tikje van een rubberhamer lostte het meestal op, maar nu schiet ze vaker en vaker door tijdens het vijzen).

Gaten boren doe ik quasi uitsluitend met een zwaarder machien met snoer, waardoor die Makita enkel maar gebruikt werd voor het vastschroeven van Gyproc, houten "dingen" zoals latwerk, betonplex, en algemeen vijswerkskes.

Volgens wat ik lees, zou ik de perfecte kandidaat zijn om dat machien te vervangen door een slagschroevendraaier. Ben gaan kijken in onze lokale doe-het-zelf zaak (geen HubGamBric), die verkopen ofwel een professioneel toestel van €250, een combi-kit met boormachine & slagschroevendraaier (12V) voor €400 of een heel pakket met 2*2Ah, 1*5Ah en dubbele snellader + slagschroevendraaier voor een slordige €600. Meer dan wat ik wil uitgeven.

Nu, mijn slijpschijf is reeds een Makita (18V LXT), en ik heb een 2Ah en 5Ah batterij met bijhorende lader.

Op welke zaken moet ik letten als ik het WWW intrek? Dat het een 18V LXT zal zijn, lijkt me duidelijk. Brushless nodig of niet? Snelheden nodig of niet?
(of mensen die regio Oost-Vlaanderen een goede Makita dealer kennen?)

Merci!
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
ipv te tikken met de hamer, kan je die beter even openvijzen, kan een klein mankementje zijn dat snel en goedkoop te herstellen is.
Brushless, nee voor een sporadisch gebruik is dat zeker niet nodig.

Als je de batterijen al hebt kan je gewoon een body kopen.
Zal een 70€ kosten voor een DTD
iets minder voor een gewone schroevendraaier DF333 bv 50€

online keuze genoeg
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
of mensen die regio Oost-Vlaanderen een goede Makita dealer kennen?
Regio Oost-Vlaanderen... Oost-Vlaanderen is nog behoorlijk van oppervlakte. Misschien kan je bij deze zaak eens gaan kijken ? Ze zitten in Deinze...
Da's waar; ik ben van de kanten van Lessen/Geraardsbergen/Wetteren; maar zit voor m'n werk over heel Oost/West-Vlaanderen; kan dus quasi "overal" wel eens binnenspringen.
Heb die winkel eens bekeken; zit ook vooral pro-materiaal tussen.
 

knessel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Berichten
1.661
Waarderingsscore
371
Punten
83
Ik ben Dewalt gebruiker, deze aanbieding lijkt toch best interessant..
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
iBood int oog houden, daar komen regelmatig de 18V machines voorbij zonder batterijen.
Dan zit je aan 150 euro voor een machine.

Koop een boor -en schroefmachine, een machine met 'klopfunctie' is wel handig als je in snelbouw moet boren. Dat ratelt een beetje, maar niet zo zwaar als een sds machine. Een gat van 6 blijft 6 en wordt geen 8.

Een slagschroevendraaier vindt ik soms moeilijker te gebruiken... De snelheid waarmee die los draait gaat richting 4000 toeren. Daar krijg je echt geen gyproc vijs op de milimeter mee ingedraaid.
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
ipv te tikken met de hamer, kan je die beter even openvijzen, kan een klein mankementje zijn dat snel en goedkoop te herstellen is.
Brushless, nee voor een sporadisch gebruik is dat zeker niet nodig.

Als je de batterijen al hebt kan je gewoon een body kopen.
Zal een 70€ kosten voor een DTD
iets minder voor een gewone schroevendraaier DF333 bv 50€

online keuze genoeg
Ik heb ze nog niet durven openvijzen, gezien ze nog werkte.
Intussen al een jaar of 5 oud, en voor de prijs die ze maar kostte steek ik er liever geen extra tijd in.

Het probleem is niet om keuze te vinden, maar dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.

Een gewone schroevendraaier lijkt me niet krachtig genoeg. (en hiervoor heb ik een kleine Bosch 14.4V)
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
iBood int oog houden, daar komen regelmatig de 18V machines voorbij zonder batterijen.
Dan zit je aan 150 euro voor een machine.

Koop een boor -en schroefmachine, een machine met 'klopfunctie' is wel handig als je in snelbouw moet boren. Dat ratelt een beetje, maar niet zo zwaar als een sds machine. Een gat van 6 blijft 6 en wordt geen 8.

Een slagschroevendraaier vindt ik soms moeilijker te gebruiken... De snelheid waarmee die los draait gaat richting 4000 toeren. Daar krijg je echt geen gyproc vijs op de milimeter mee ingedraaid.
iBOOD hou ik zeker in't oog; laatste keren waren de machines daar ook de kleinere 12V's helaas.
Snelbouw heb ik hier niet; allemaal baksteen en of beton.

Ik heb er nog nooit mee gewerkt; 4000 toeren lijkt me inderaad wel ferm veel. Is dat verholpen met zo een Gyproc-bitje? Of trekt dat gewoon mee in't gips?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
ipv te tikken met de hamer, kan je die beter even openvijzen, kan een klein mankementje zijn dat snel en goedkoop te herstellen is.
Brushless, nee voor een sporadisch gebruik is dat zeker niet nodig.

Als je de batterijen al hebt kan je gewoon een body kopen.
Zal een 70€ kosten voor een DTD
iets minder voor een gewone schroevendraaier DF333 bv 50€

online keuze genoeg
Ik heb ze nog niet durven openvijzen, gezien ze nog werkte.
Intussen al een jaar of 5 oud, en voor de prijs die ze maar kostte steek ik er liever geen extra tijd in.

Het probleem is niet om keuze te vinden, maar dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien.

Een gewone schroevendraaier lijkt me niet krachtig genoeg. (en hiervoor heb ik een kleine Bosch 14.4V)
5j is niets.

Dan zou ik jou zijnde een DTD152 of 156 kopen kost een 70€

voor de boor-werkzaamheden heb je al een zwaardere en voor gewoon schroeven een lichtere.
DTD perfect dus
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Als je al de LXT 18V batterijen hebt kan je inderdaad voor een DTDxxxZ gaan. Eventueel in Mbox als je dat graag hebt.

Ik weet niet wat je budget is. maar als het lukt zou ik wel voor een brushless gaan. Vooral omdat die compacter zijn en lichter wegen.
Ik heb mijn mening moeten herzien over slagschroevendraaiers: eens ik er had ben ik dat echt enorm veel gaan gebruiken en het is een grote meerwaarde in mijn toolarsenaal.
Ik heb een nog iets oudere DTD (ken het type niet uit mijn hoofd)en qua snelheid en koppel is die meer dan krachtig en snel genoeg. Hetgeen altijd beter kan m.i. is dat het compacter en lichter mag zijn zodat je makkelijker op moeilijk bereikbare plaatsen kan los-vastschroeven.
 

ebe

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2015
Berichten
775
Waarderingsscore
258
Punten
63
Hier vergelijkbare ervaring: sinds ik een slagschroevendraaier heb, gebruik ik mijn gewone schroevendraaier nog amper. Wat een uitvinding die slagschroevendraaier! Je went ook heel snel aan het koppel waardoor je zelfs gyproc schroeven deftig geschroefd krijgt. Alleen het lawaai ?.
 

pilli

Zeer Actief lid
Lid geworden
18 jul 2011
Berichten
272
Waarderingsscore
196
Punten
43
Dat het een 18V LXT zal zijn, lijkt me duidelijk.
Ik weet niet of ik een 18V zou willen voor een toestel dat je meestal met 1 hand bedient. De batterij weegt toch wel wat, en als je heel wat te vijzen hebt is dat misschien niet zo handig. Ik spreek niet uit ervaring, want wij hebben enkel "tweehandige" 18V toestellen.

Zeker eens in de winkel vastpakken met batterij om te kijken hoe vlot dat gaat ...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Dat het een 18V LXT zal zijn, lijkt me duidelijk.
Ik weet niet of ik een 18V zou willen voor een toestel dat je meestal met 1 hand bedient. De batterij weegt toch wel wat, en als je heel wat te vijzen hebt is dat misschien niet zo handig. Ik spreek niet uit ervaring, want wij hebben enkel "tweehandige" 18V toestellen.

Zeker eens in de winkel vastpakken met batterij om te kijken hoe vlot dat gaat ...
TS heeft ook een 2 Ah accu. Dat weegt al stuk minder.
Een 14,4V , dan gaat de prijs weer omhoog, want dan moet je batterijen bijkopen
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Bedankt allen!
Het is een DTD153Z geworden. Er is blijkbaar een officiële Makita dealer op een paar straten van bij ons waarvan ik niet wist.

Intussen al een slordige 100 schroefjes in de haakjes voor plafondplanchetten gevezen.

Ik snap wat jullie bedoelden met ‘te snel’ en ‘lastig te doseren kracht’. tegen de 10e vijs had ik het door.
Werkt veel aangenamer dan een boormachine! Zit wel een 2Ah batterij op, de 5Ah was te zwaar om boven men hoofd te werken.
 
Laatst bewerkt:

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
Dat het een 18V LXT zal zijn, lijkt me duidelijk.
Ik weet niet of ik een 18V zou willen voor een toestel dat je meestal met 1 hand bedient. De batterij weegt toch wel wat, en als je heel wat te vijzen hebt is dat misschien niet zo handig. Ik spreek niet uit ervaring, want wij hebben enkel "tweehandige" 18V toestellen.

Zeker eens in de winkel vastpakken met batterij om te kijken hoe vlot dat gaat ...
Die 18V zat ook op men boormachine.
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.895
Waarderingsscore
280
Punten
83
en als je nog eens een makita toestel erbij wil, dan kan ik Dullaert in centrum Ninova aanraden. Vaak goedkoper dan online, en super service! Je kan er ook zo goed als alle makita spullen eens testen.

Tips voor 18v toestellen van makita die ik zelf heeeel vaak gebruik en die niet zo veel kosten:
luchtpompje (fietsbanden, autobanden, bal, etc)
looplamp (gebruik ik echt elke dag)
klein stofzuigertje (soort kruimeldief maar veeeeel beter)
 

Waldhar

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 feb 2021
Berichten
488
Waarderingsscore
177
Punten
43
en als je nog eens een makita toestel erbij wil, dan kan ik Dullaert in centrum Ninova aanraden. Vaak goedkoper dan online, en super service! Je kan er ook zo goed als alle makita spullen eens testen.

Tips voor 18v toestellen van makita die ik zelf heeeel vaak gebruik en die niet zo veel kosten:
luchtpompje (fietsbanden, autobanden, bal, etc)
looplamp (gebruik ik echt elke dag)
klein stofzuigertje (soort kruimeldief maar veeeeel beter)
Ah goed om te weten!
Ninove is ook maar een KM of 10!

Een looplamp en radio wil ik me (ooit) nog aanschaffen!
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan