• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aankoop grond met eigen geld of lening

Lid geworden
6 feb 2017
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Mijn vriend en ik zijn aan het overwegen om een bouwgrond te kopen via een bouwfirma en dus ook de verplichting om met hen te bouwen. 
Bouwen zouden we niet meteen doen.
We kunnen wachten zolang de bouwaanvraag geldig is.

We zijn aan het kijken wat nu het interessantste is? 
De grond kopen met spaargeld of meteen lenen en later het spaargeld gebruiken voor te bouwen + 'tweede' lening starten.
Mijn vriend zegt dat we nu beter een deel kunnen lenen voor de grond op bijvoorbeeld 10 jaar tijd.
En dan als het zo ver is om te bouwen nog hiervoor bijlenen.
Eventueel kunnen we dan de lening van de bouwgrond herzien en ook over een langere tijd afbetalen.
Terwijl de ouders net vinden dat we ons eigen geld moeten gebruiken en dus pas lenen voor de bouw binnen bv. 3 jaar.
 
Lid geworden
13 jun 2015
Berichten
45
Waarderingsscore
0
Punten
0
We hebben onze grond gekocht en gaan lenen voor onze bouw.
Je moet weten dat je de lening van de grond niet kan inbrengen in je belastingen. Het lenen gaat je meer kosten, dan je geld zal opbrengen op de bank.

Ons idee is dus, zonder lening
 

Wexx

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 jan 2007
Berichten
1.121
Waarderingsscore
2
Punten
38
hier ook, gekocht zonder lening, gebruikt als eigen inbreng om te lenen voor de stenen.

Lening voor de grond is zonder belastingsvoordeel...
 
Lid geworden
6 feb 2017
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Jeroen-Valérie zei:
We hebben onze grond gekocht en gaan lenen voor onze bouw.
Je moet weten dat je de lening van de grond niet kan inbrengen in je belastingen. Het lenen gaat je meer kosten, dan je geld zal opbrengen op de bank.

Ons idee is dus, zonder lening

Dat is waar dat je dit niet kan inbrengen.
Maar stel: we willen uiteindelijk 300 000 euro lenen. Indien we voor optie 1 kiezen (lenen voor grond) dan zouden we nu bijvoorbeeld 100 000 lenen. Dit is idd niet aftrekbaar.
Het geld dat we maar kunnen aftrekken, dus enkel op woning, is max. 90 000 euro. Dus kan dit nog op die 200 000 euro dat we willen lenen voor de woning.

Lenen moeten we zowizo. Is het dan niet verstandig om nu al een stuk te lenen, nu je weet hoe laag de rente staan en het spaargeld te houden voor de toekomst. Want in de toekomst je weet niet hoe de leningen gaan staan. Hoogstwaarschijnlijk gaan ze terug stijgen. 
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Niet vergeten ook dat als je nu leent voor de grond en later nog eens voor de bouw van een woonst,  die lening in 2de rang komt en de bank dus een hogere intrest gaat vragen.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.139
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Vergeet ook niet dat je door de aankoop van de (waarschijnlijk aantrekkelijk geprijsde) bouwgrond, je jezelf ook vastzet naar bouwen toe.
Lenen of niet .... elke cent intrest is verloren, maar dat is een groot deel van de hypothecaire lening op de woning ook..
Ik vind het toch makkelijk als er steeds wat geld ter beschikking staat. Maar misschien heb je dat ook nog na aankoop grond met eigen middelen ?
 
Lid geworden
11 feb 2016
Berichten
89
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik zou afraden om bij de bank te lenen voor de grond als je het nu kunt betalen. Als je een lening afsluit voor grond zal die bank een hypotheek nemen om de grond. Als je dan later wilt gaan lenen om te bouwen ben je bijna verplicht om bij dezelfde bank daar de lening af te sluiten. Een andere bank zou namelijk in 2e rang komen, achter de bank van de grond, in hun hypotheek waardoor hun risico vele male hoger is. De meeste zullen zelfs eisen dat die eerste lening, van de grond, bij hun gezet wordt wat een herfinanciering is en dus weer kosten + mogelijks hogere rente met zich mee brengt.

Je verliest daarnaast ook niets door nu al de grond met eigen middelen te kopen aangezien die bij het afsluiten van de lening voor de bouw ook ingebracht kan worden als eigen middelen. Dus uiteindelijk verlies je geen eigen middelen. 
 
Lid geworden
6 feb 2017
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Woubeir zei:
Niet vergeten ook dat als je nu leent voor de grond en later nog eens voor de bouw van een woonst,  die lening in 2de rang komt en de bank dus een hogere intrest gaat vragen.

Inderdaad. Dit hadden we over het hoofd gezien. We zetten ons hierdoor vast en kunnen voor de tweede lening dan waarschijnlijk niet meer de voordeligste rente hebben.

 

 

 
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
inep. zei:
Woubeir zei:
Niet vergeten ook dat als je nu leent voor de grond en later nog eens voor de bouw van een woonst,  die lening in 2de rang komt en de bank dus een hogere intrest gaat vragen.

Inderdaad. Dit hadden we over het hoofd gezien. We zetten ons hierdoor vast en kunnen voor de tweede lening dan waarschijnlijk niet meer de voordeligste rente hebben.

Inderdaad. Als je nog niet van plan bent direct te bouwen en je kan de grond met eigen middelen kopen, dan zou ik dat doen en geen lening aangaan. Hebben wij ook gedaan.
 
Lid geworden
5 mrt 2017
Berichten
10
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zitten met hetzelfde dilemma.

Waar wij wel van uitgaan is dat de bank sneller een voordelige rentevoet voorstelt indien je meer eigen middelen hebt.
Dus nu je spaargeld inzetten is in dat opzicht minder voordelig + een lage rentevoet op dit moment.
De bank verwacht ook een eigen inbreng van ongeveer 20 procent.

Iemand hierrond ervaringen?
 
Lid geworden
11 feb 2016
Berichten
89
Waarderingsscore
1
Punten
0
In ons geval bekijkt de bank de grond als eigen inbreng. Stel dat je dan een grond van 80.000 koopt en een huis van 200.000 zet, dan is dat een eigen inbreng van 28,5% (=80.000/280.000). Natuurlijk wat kort door de bocht maar het princiepe telt.

Voor eigen gemoedsrust en zekerheid kan je het natuurlijk ook altijd navragen bij je bank. 

(Goed om te weten is ook dat een lening op grond fiscaal niet aantrekkelijk is, voor een huis wel..)
 
Lid geworden
6 feb 2017
Berichten
22
Waarderingsscore
0
Punten
0
Alle banken zien volgens mij het hebben van een bouwgrond als eigen middelen :)

Ik ben er nu toch van overtuigd om eerst het geld da je hebt in de bouwgrond te steken MAAR de rente zijn aan het stijgen.. dus is het dan toch voordeliger om nu voor de grond te lenen als je niet meteen gaat bouwen.. Ik weet het niet.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
De rente stijgt maar een heel klein beetje. 

Om even samen te vatten: 

Je zit met ca 100k spaargeld, en wil nu de grond kopen. 

Als je leent, dan blijf je met die 100k spaargeld zitten, waarschijnlijk op een spaarrekening die 0,11´% oplevert. Je kan meer rendement halen, maar niet zonder risico's, en omdat je die centen binnen de 2-3 jaar wil gebruiken is dat geen goed idee. 

Als je nu leent voor je grond bij bank A, zal je hoogstwaarschijnlijk ook daar moeten lenen voor je huis, en dan heb je niks om te onderhandelen. 

Nu je eigen centen gebruiken zal je ook meer motiveren om terug hard te sparen...

De bank zal de grond zeker als eigen inbreng zien. 
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan