• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aankoop grasmaaier

Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
213
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Ben op zoek naar een grasmaaier, opp van het gazon een dikke 400 m², verdeeld over voor- en achtertuin.

Ik wil een benzinemaaier, dan heb ik geen gedoe met een kabel. Mijn ouders hebben een degelijke maaier, maar geen zelftrekker, en op sommige stukken is het voortduwen toch redelijk zwaar.

Daarom dat ik een zelftrekker zou willen nemen. Graag had ik ook de mogelijkheid gehad om te mulchen. De bedoeling is dat ik er nu wat geld aan spendeer, maar dat ik er dan ook de komende 15 - 20 jaar weinig tot geen kosten aan heb.

Ben al verschillende winkels gaan doen en moet voorlopig een keuze maken tussen 5 merken.



Als middenklas gamma de Snapper ESPS19875, de Husqvarna LC48V en de Weibang WB486SB. Deze zitten rond de 750 euro, maar daar gaat vermoedelijk wel wat korting af.

De Snapper zou niet zo geschikt zijn voor het mulchen, de Husqvarna zou er dan weer zeer goed in zin (maar minder in het gewoon maaien met opvangbak). Voor de Weibang is de mulching kit een opte.



Voor de topmerken zit ik dan bij de John Deere R47S (dat blijkbaar Sabo heeft overgenomen) en de Honda HRX476VK.

De John Deere zou zeer goed zijn om in alle omstandigheden te maaien (door zijn turbine wordt zelfs nat gras zonder te blijven plakken opgevangen in de bak), om te mulchen is dan weer een kit nodig.

De honda werkt met dubbele messen en zou wat een manusje van al zijn (bv bladeren hakselen in de herfst)



Allen hebben een maaibreedte van 47-48 cm. Buiten de Honda zijn alle motoren Briggs & Stratton, weliswaar andere types.

Allen hebben een alu onderstel, behalve de husqvarna, die is verzinkt.



Voorlopig gaat de voorkeur uit naar de Honda, maar graag jullie mening. Misschien vergeet ik nog een degelijk merk?



Bedankt!
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Mja, de vraag is of die 6cm een prijsverschil van 28% (900 euro of 1160 euro) rechtvaardigt.

Ik zal wel een baantje of 5 meer trekken ofzo.



't Is 'maar' een grasplein van 500 a 600m2
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
De Stiga kost de helft voor een 53cm zelftrekken model (althans toen ik die kocht), met Honda motor en ALU chassis.

Ga eens rustig in de Makro kijken.



Ik ben meestal bereid iets meer te betalen voor betere kwaliteit, maar het moet nog een beetje redelijk blijven hé.



Voor 400m2 zou ik toch wel naar een breder modelleke gaan hoor. (tenzij gras afrijden je hobby is...)
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Ik denk dat het verschil 47 <> 53 cm mij misschien 10 minuten extra kost bij het grasafrijden. (Natte vinger schatting natuurlijk). 5 baantjes meer rijden ....



Stiga heb ik overwogen, maar die mulch-functie is waardeloos (heb ik me laten vertellen).
 
Lid geworden
13 feb 2013
Berichten
640
Waarderingsscore
2
Punten
0
Jabo2;1813955 wrote:
Voor een Honda zit je al snel op 1400 Euro maar is wel de Rolls-Royce onder de maaiers



Ik heb een Toro gekocht 700€. Waarom:

- 55cm maaibreedte (groter kon ik niet vnden)

- zelftrekker, hoe harder je tegen het handvat drukt hoe sneller dat'ie gaat (Je kunt er zelfs achter joggen.

- Ontkoppeling van het mes. Bij het loslaten van de handgreep (om de opvangbak te legen bijv.) blijft de motor draaien maar het mes staat stil.

- Mulching.



We gaan nu het 4de jaar in en ik zou weer hetzelfde kiezen. Helaas een maaidek in staal.



Succes met je keuze,

Jabo



Waar heb jij je Honda gekocht?

Wij hebben er ook 1 voor een 500€ ongeveer +/- 3 jaar geleden)

Nu niet het van het natuurlijk maar toch ook genoeg om een 250m² te maaien.

Nu je kan er wel niet mee mulchen maar het is wel een zelftrekker.
 

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
1.079
Waarderingsscore
1
Punten
36
Ik ben ook op zoek naar een grasmaaier, ik moet momenteel een stuk afrijden van +- 1000m²



Binnen een 2-tal weken komen ze de gehele tuin nivelleren en nadien zou ik hem dus nodighebben. Het gaat om een nieuw stuk waar dus nog beplanting enz... moet opkomen maar het eerste jaar nog niet. Wil wel ineens een deftige machine kopen maar weet niet waar te beginnen :p



Iemand tips, hoe pak je dit best aan?
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Eens gaan kijken bij een handelaar in tuinmachines uit jouw buurt. Meestal kunnen ze je daar wel een goede uitleg geven en hebben ze wel verschillende merken in het gamma.
 
Lid geworden
9 jun 2010
Berichten
47
Waarderingsscore
0
Punten
0
De beste maaier is volgens mij sabo, raapt ook perfect geverticuteerd gras op
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Dat geloof ik graag, maar dan spreken we wel al direct over een (veel) hoger budget ...
 
Lid geworden
14 jan 2012
Berichten
12
Waarderingsscore
0
Punten
0
3 jaar terug heb ik zo'n goedkoop zelftrekkerke van +- 250€ kapot gereden op een metalen deksel (ik stiekem blij: deksel was nog heel en eindelijk een excuus om een nieuw grasmasjien te halen).



Om budgettaire redenen (juist huis gekocht, verbouwingen,...) het risico genomen en een 2de hands honda hra 216 voor 300 euro gekocht.

Ik ben daar dus heel tevreden van: Die start altijd van den eerste keer, ook na de winter: onmiddelijk weg, en hoewel die relatief zwaar is bolt die heel soepel. Met da prul van Van Craenenbroek was ik meestal al zo'n 10 minuten bezig voordat die wou starten.



Heb enkel eens het startkoord moeten vervangen en ooit zal hij de geest geven want de as zit wat scheef dus er zit ne lichte slag in het mes, maar in de tussentijd doet die zijn werk goed.

Ben niet zeker want Honda is duur, maar ik denk wel da'k ne nieuwe Honda zou kopen wanneer mijne huidige eraan gaat.
 

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Berichten
1.079
Waarderingsscore
1
Punten
36
ik zit ook budgettief wat krap, heb ook net een huis gebouwd en er zijn wat kosten bijgekomen die totaal niet voorzien waren. Op de koop toe hebben ze bij ons ingebroken een paar weken voordat we er zijn gaan inwonen. Ondanks dat alles duidelijk was voor de verzekering doen die toch moeilijk en zitten wij nog steeds op ons geld te wachten...



Anyway, ik ben ook de 2dehands markt wat aan het afzoeken maar ik ken er eigenlijk de balle van en ik wil toch wel iets deftigs rond de 800€ ongeveer. Mijn grote twijfel zittem vooral rond een zeer deftige zelftrekker of een simpele zitmaaier 2dehands.



Het stuk dat ik moet afrijden is 1200m² en daar heb je denk ik toch al wel iets voor nodig. Tijd heb ik echter wel genoeg aangezien ik thuiswerk en dus wel ergens steeds een uurke ofzo kan vrijtrekken.
 
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
177
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zal ook moeten gaan uitzien voor ne nieuwe grasmaaier.

Heb nu ne honda hrd 536c deze is 14 jaar oud en de motor is op.

Ben er eigenlijk wel wat van verschoten dat hij zo snel versleten is.

Is een machiene van bijna 16oo euro zou daar toch wel iets meer van verwachten maar blijkbaar is dat een gekend probleem met die motoren.

De herstellen zei me ook dat de motoren met metalen bovenplaat vee degelijker zijn maar die kosten dan weer wat meer.



Weet eigenlijk niet goed wat ik me ga aanschaffen budget is deze keer niet zo groot .

Gazon is ongeveer 600 m². Zou ook graag terug kunnen mulchen.
 
Lid geworden
3 dec 2009
Berichten
39
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb zelf een Honda HRX 476 met rotostop. Ik heb deze nu een twaalftal jaar en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. De rotostop is een dure, maar nuttige optie. Ik persoonlijk zou het snel op mijn heupen krijgen als ik de motor iedere keer moet herstarten. Anderzijds is het natuurlijk wel zo dat deze machine heel makkelijk start.
 

jpb

Lid geworden
9 nov 2010
Berichten
40
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dit voor de mensen die nog een goed grasmaaier willen kopen:roll:.

Koop een ohv motor als je vele jaren zonder zorgen wil zijn!.

Om te weten dat u een goede sterke ohv motor hebt.

Als u het gras af rijdt en de grasbak is vol en u kan dan nog met volle bak doorrijden, dus dan met u al een het mulchen.

Dan hebt u een goede maaier.

Maar welk merk maaier kan dat???????????????????
 

109

Lid geworden
29 jul 2007
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik rijd al meer dan 16 jaar rond met een Honda HRD 536 waar nog nooit een sleutel op gestaan heeft (behalve gewoon onderhoud).

Dit voor een opp. van 16 are en een 6-tal bomen waar ik rond moet rijden.



Toen deze nieuw was heeft de verdeler mij de raad gegeven om de windschoepen van het mes iets meer over te plooien bij de eerste slijpbeurt om geen probleem te hebben in vochtig gras-> Is ideaal.



De optionele mulchkit heb ik ook, werkt goed maar vraagt wat meer vermogen van de motor.



Zeer content van.
 
Lid geworden
16 sep 2010
Berichten
177
Waarderingsscore
0
Punten
0
dirkp106;1827075 wrote:
Ik zal ook moeten gaan uitzien voor ne nieuwe grasmaaier.

Heb nu ne honda hrd 536c deze is 14 jaar oud en de motor is op.

Ben er eigenlijk wel wat van verschoten dat hij zo snel versleten is.

Is een machiene van bijna 16oo euro zou daar toch wel iets meer van verwachten maar blijkbaar is dat een gekend probleem met die motoren.

De herstellen zei me ook dat de motoren met metalen bovenplaat vee degelijker zijn maar die kosten dan weer wat meer.



Weet eigenlijk niet goed wat ik me ga aanschaffen budget is deze keer niet zo groot .

Gazon is ongeveer 600 m². Zou ook graag terug kunnen mulchen.



Heb nu via een kennis van me een revisie kit besteld voor de motor.

Het zou een 25 euro kosten aan stukken om de motor een revesie tegeven en daarna zou hij er weer tegen kunnen.



Eerdaags er eens aan beginnen als hij tijd heeft om me te helpen ermee.
 
Lid geworden
5 sep 2010
Berichten
648
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hier staat onze "Powerplus" met B&S motor ook al in herstelling bij Hubo :lol:

Is ook maar tijdelijke maaier, ben al stiekem aan het sparen voor een zitmaaier van John Deere (met cruise control uiteraard) :cool:
 
Lid geworden
3 mrt 2010
Berichten
34
Waarderingsscore
0
Punten
0
iemand een idee of er tijdens de zomer nog acties zijn op grasmaaiers zoals het geval was bij viking tot 16 juni (voorjaarsfolder)?



ik verhuis eind augustus en zal dan een grasmaaier nodig hebben. Het grasoppervlak bedraagt +- 650m².



Ik merk nu echter dat er van de verschillende degelijke merken voorjaarsacties waren, waar ik nu dus te laat voor ben..
 

pplakke

Lid
Lid geworden
18 mei 2010
Berichten
561
Waarderingsscore
9
Punten
18
weet iemand waar regio mechelen.

een dealer +onderhoud merk cub cadet zit ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan