• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aankoop grasmaaier

Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
213
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,



Ben op zoek naar een grasmaaier, opp van het gazon een dikke 400 m², verdeeld over voor- en achtertuin.

Ik wil een benzinemaaier, dan heb ik geen gedoe met een kabel. Mijn ouders hebben een degelijke maaier, maar geen zelftrekker, en op sommige stukken is het voortduwen toch redelijk zwaar.

Daarom dat ik een zelftrekker zou willen nemen. Graag had ik ook de mogelijkheid gehad om te mulchen. De bedoeling is dat ik er nu wat geld aan spendeer, maar dat ik er dan ook de komende 15 - 20 jaar weinig tot geen kosten aan heb.

Ben al verschillende winkels gaan doen en moet voorlopig een keuze maken tussen 5 merken.



Als middenklas gamma de Snapper ESPS19875, de Husqvarna LC48V en de Weibang WB486SB. Deze zitten rond de 750 euro, maar daar gaat vermoedelijk wel wat korting af.

De Snapper zou niet zo geschikt zijn voor het mulchen, de Husqvarna zou er dan weer zeer goed in zin (maar minder in het gewoon maaien met opvangbak). Voor de Weibang is de mulching kit een opte.



Voor de topmerken zit ik dan bij de John Deere R47S (dat blijkbaar Sabo heeft overgenomen) en de Honda HRX476VK.

De John Deere zou zeer goed zijn om in alle omstandigheden te maaien (door zijn turbine wordt zelfs nat gras zonder te blijven plakken opgevangen in de bak), om te mulchen is dan weer een kit nodig.

De honda werkt met dubbele messen en zou wat een manusje van al zijn (bv bladeren hakselen in de herfst)



Allen hebben een maaibreedte van 47-48 cm. Buiten de Honda zijn alle motoren Briggs & Stratton, weliswaar andere types.

Allen hebben een alu onderstel, behalve de husqvarna, die is verzinkt.



Voorlopig gaat de voorkeur uit naar de Honda, maar graag jullie mening. Misschien vergeet ik nog een degelijk merk?



Bedankt!
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Ik heb me ook laten vertellen dat de mulching-functie op Stiga niet zo schitterend zou zijn.

Iemand daar ervaring mee ?
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
213
Waarderingsscore
0
Punten
0
Juist gaan kijken voor een Toro, middenklasse, wel met stalenchassis.

Honda hadden ze er ook, zou minder verbruiken, minder lawaai produceren (om wille van het kunststofchassis) lichter zijn en vooral Honda zijn.

Verkoper zei dat hij juist een Honda machine van 30 jaar een winter onderhoud had gegeven.



Het is enkel niet geweten hoe lang de promo prijs (door Honda bepaald) ging aangehouden worden.

Maar ik denk dat ik ongeveer beslist heb...
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
En dat is ?



Ik neig momenteel naar de honda hrx 476vk
 
Lid geworden
10 mrt 2013
Berichten
111
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb je Viking al overwogen? Dat is een zustermerk van Stihl. Ik heb het model MB 448 T (met aandrijving). Ik ben er zeer tevreden van. B&S motor van 5,5 pk en een maaibreedte van 46 cm. Je moet er natuurlijk geen 30 are mee gaan maaien.

Ik hoor hier van machines met een aluminium chassis. Die van mij heeft een kunststof behuizing. Maakt dat zo veel uit in termen van duurzaamheid?
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
213
Waarderingsscore
0
Punten
0
Aluminium zou er volgens een verkoper uitgaan wegens te zwaar, dus in se is kunststof beter.

Ga eens een viking dealer zoeken hier in de buurt.
 

Joost79

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 mrt 2009
Berichten
1.237
Waarderingsscore
1
Punten
36
je hebt kunststof en kunstof, maar kunstof kan bros worden met de tijd, en dan eventueel makkelijker barsten, kan jemisschien wel weer aan elkaar smelten vaak. :) Kunstof zie je vaak op de goedkoopste grasmaaiers.



Steviger is vaak staal/ijzer, maar roestgevoelig, zeker als de verflaag lost. En dat doe ie wel hoor, door de stene maar ook het gras wat je maai en ertegen schuurt.



Aluminium is net erg licht, zeker tov ijzeren/stalen maaiers, maar is ook het duurste. Is ook zo goed als ongevoelig voor corossieschade. (want het oxideert nl ook, maar dat maakt niets uit in dit geval )



Dat kunststof alu gaat vervangen omdat het lichter is, lijkt e een nonargument. Alu is al behoorlijk licht. Maar wel veel duurder. Dat zal het belangrijkste argument zijn.
 
Lid geworden
13 aug 2010
Berichten
314
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben kinderen, en een schommel/ glijbaan, en een trampoline en in de zomer een zwembad. En voornamelijk veel speeltje en speelgoed los in de tuin slingerend. Dan is het erg makkelijk om een mes ontkoppeling te hebben!

Gr, Jabo
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
213
Waarderingsscore
0
Punten
0
Momenteel in de makro een Stiga motormaaier, zelftrekker met motorrem voor 499 euro.

mochten er geïnteresseerden zijn.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Ook gezien, en doet me weer twijfelen... Is toch een 400euro goedkoper dan de honda die ik eerst op 't oog had.
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
213
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad reden tot twijfelen.

Maar waar ga je de maaier naartoe brengen als er iets aan is. Gaan er nog stukken voor te verkrijgen zijn?

Ik ben zelf al eens bedonderd met de aankoop van een kettingzaag in de makro.

Goedkoop is soms duurkoop. Maar dat moet ieder voor zich beslissen...
 
Lid geworden
13 aug 2010
Berichten
314
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn vorige was een Stiga. Daarmee ging ik gewoon naar een landbouwmachine bedrijf.

Stiga is toch wel een bekend merk. Jabo
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
213
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vandaag viking gaan bekijken. Denk dat het dat gaat worden. Ideale combinatie tussen kwaliteit en mijn portemonnee.

Heb het model MB 448t bekeken, dat is het instapmodel voor promo prijs van 499 €. Kunststof chassis met maaibreedte van 46cm. 10 jaar garantie op chassis. Mulching kit krijg ik erbij, waardoor het dubbele messen worden zoals de Honda. Vaste snelheid.

Ander en meer professioneel model is de MB 650 v voor 849€, krijg ik ook mulching kit erbij. Alu chassis met maaibreedte van 48cm met versterkte vlakken.

Maar de verkoper dacht dat voor mijn te maaien oppervlakte het instapmodel volstond. Dus blij met de verkoper omdat die niet per se het duurste wilde verkopen.



Dus ik denk om voor het instapmodel te gaan. Met 500€ zou ik zeker 15 jaar gerust zijn.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Viking vond ik er nogal plastiekerig & lomp (onhandig) uitzien.

Ik ga zelf nog eens naar een Stiga gaan kijken, en dan zal ik de knoop moeten doorhakken.
 
Lid geworden
14 feb 2009
Berichten
213
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mij leek dat anders zeer gebalanceerd. Met 1 vinger kun je de machine met de voorwielen van de grond krijgen. En 10 jaar garantie op het chassis.

Ik denk dat ik voor Viking ga gaan.
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
Jockari;1814073 wrote:
Ik heb de Husqvarna LC48V. Best tevreden over, en doe er een 9 are mee. Prijs is bij bij wel 100 EUR goedkoper geweest (+/- 640 EUR).





ik heb de Husqvarna lc56 gekocht voor 649 euro. 56 cm maaibreedte en honda motor.







zag er mij prijs/kwaliteit een zeer degelijk toestel uit, wel nog niet gebruikt. De duurdere versies hebben mesrem en zelfs 4x4AWD.



http://www.wonen.nl/images/1745/Husqvarna-grasmaaier-AWD.jpg







Moet er 20a mee doen, in afwachting van robot, na aanleg tuin.
 

Joost79

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 mrt 2009
Berichten
1.237
Waarderingsscore
1
Punten
36
Hier is het een made in china ding geworden, voor een 10-13 are te doen. 55 cm/65 liter bak/6pk Zelftrekker, met mulching ftie erbij, voor 199 euro. zal het wel een paar jaar uithouden, en dan een robotje.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
Vanavond ga ik de Honda 476 HRX VK kopen.

Ik heb nog even getwijfeld over de 536 VK, maar 30% meer betalen voor enkel een 6cm brede maaier, is toch iets teveel van het goede.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Ik zit aan mijn 2de Stiga.

De eerste heb ik ooit doorgegeven aan mijn schoonouders, en die draait na 20 jaar nog altijd.

Ik was zo dom om een Flymo met kabel te kopen, maar dat was een drama.



Nu sinds 2 jaar terug een Stiga met Honda motor.

Startte direct (nadat ik de brandstoftoevoer openzette), en trekt mooi.

Mulchen vind ik sowieso niet goed, omdat de grasmat dan direct vervilt. De afbraak van gras duurt gewoon te lang.

Hier gaat het op een hoop samen met de rest van het tuinafval, en af en toe draai ik dat eens om.



6cm verschil in breedte is echt wel een groot verschil. 46cm vind ik een smal machien, zeker als je >250m2 moet doen....
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan