• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aankoop diepvriezer: laden of kist?

lady

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
218
Waarderingsscore
4
Punten
18
Wij zijn van plan een diepvriezer aan te schaffen en mijn eerste gedacht was het kopen van een kast met laden. Mijn ouders hebben namelijk van die kisten en echt handig en overzichtelijk zijn die dingen natuurlijk niet.

Ondertussen heb ik al eens rondgeneusd, en nu beginnen we toch terug te twijfelen. Een kast verbruikt een heel stuk meer als je het goed bekijkt (zeker goedkopere). Als je een zuinige kast wil, moet je in de duurdere prijsklassen gaan (min. 1000 euro) en dan haal je het er natuurlijk niet meer uit. En als je dat dan vergelijkt met een kist: een kist is veel goedkoper in aankoop, verbruikt een pak minder (A++ is al interessant qua prijs) en er kan een pak meer in, zelfs bij hetzelfde aantal liters.

Maar ... natuurlijk een pak minder overzichtelijk en je moet u zo diep bukken, en neemt meer plaats in.

Kortom: we weten niet waarvoor te kiezen. heeft iemand van jullie een kist gekozen omwille van energiebesparing en vind je dat de nadelen al bij al toch meevallen?

Of is er toch niet veel verschil in het verbruik? Ik heb het gevoel dat een kist altijd een heel stuk zuiniger uitkomt, en dat dat wel over vrij veel eurootjes gaat over verschillende jaren, maar ik heb het nog niet berekend. Misschien iemand onder jullie wel?

PS: Wij zullen nooit veel vlees invriezen, maar hebben wel een groententuin
 
Lid geworden
10 apr 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn moeder heeft ook zo'n kist. Alles behalve handig. Ik zou er nooit voor kiezen, ondanks dat het inderdaad in aankoop en verbruik interessanter is. Lades zijn vele handiger.
 
Lid geworden
10 apr 2006
Berichten
219
Waarderingsscore
0
Punten
0
Je kan trouwens ook veel energie besparen door je diepvriezer op een koelere plaats te zetten.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
kast is veel makkelijker en meer verbruiken betwijfel ik,voor die perioden dat men een diepvriezer open doet,en in een kast vind men veel rapper wat men nodig heeft,ik heb rond mijn diepvriezer zelf nog eens extra geisoleerd en ik hoor toch dat hij minder draaid
 

Fox

Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
241
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben nu een kast, ouders vroeger een kist...

overzichtelijk houden, dat heb je gedeeltelijk zelf in handen



in onze kast vind ik ook niet alles direct terug, wegens plaatsgebrek moet je het ene noodgedwongen bij het andere gaan steken en dan is het ook niet meer overzichtelijk



moest ik opnieuw kiezen wordt het dus een kist...
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
143
Waarderingsscore
0
Punten
0
Een kist heeft volgens mij het nadeel dat je de geboden ruimte niet helemaal kan benutten, en is erg onoverzichtelijk.



Wij hebben een combi (koelkast/vriezer) met lades dus.



En wij komen goed toe met de ruimte.

Het vraagt wel een beetje organisatie om al het nodige in 4,5 lades te krijgen, maar aan de andere kant, steekt onze vriezer ook meestal propvol, en dat is op zich ook al een besparing tov de lucht die je anders zou moeten gaan bevriezen.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zal er ook vanaf hangen hoeveel je wil stokeren.. Kist gaat over't alg. toch meer in? (of niet?)



Welke zijn het beste geïsoleerd? Kan je nog bij isoleren?



Als je bv elk jaar ineens een halve koe en een deel groenten van de tuin wil invriezen, ben je mischien beter af met een kist?



Greetz

Davy
 
G

Guest

Guest
Kist is altijd een probleem bij laden.

Het is ronduit een diepe bak en vraagt zeer georganiseerd stapelen.

Kisten die gebruikt zijn mag je ook niet verhuizen gezien risico op

lekken ronduit groot is.



Vertikale diepvriezers met vrieselementen boven elke bak presteren even goed.
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
201
Waarderingsscore
0
Punten
0
als je zes maanden + zwanger bent zoals ik, kan je uit een kist niets meer halen. Zover bukken lukt niet. Ben ik blij dat wij lades hebben !!! Misschien ook een tip voor mannen met dikke buiken om andere redenen ;-)
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Of ge stuurt M. ne keer om iets te gaan halen.

Vanaf 6 maand mag 'm u al wat meer beginnen swanjeren :wink:
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
greetz wrote:
als je zes maanden + zwanger bent zoals ik, kan je uit een kist niets meer halen. Zover bukken lukt niet. Ben ik blij dat wij lades hebben !!! Misschien ook een tip voor mannen met dikke buiken om andere redenen ;-)

Proficiat :). Maar euh, wat insinueer jij daar? Dat buikje van mannen, vinden sommige vrouwen wel sexy hé :). Er is natuurlijk een verschil, maar zo een klein lief schattig buikje :) :).
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
36
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoeveel maanden is den deze al?



Dit is geen fotoke van c00kie hé voor alle duidelijkheid! :lol:



buikje.jpg
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Philippe_ wrote:
Hoeveel maanden is den deze al?



Dit is geen fotoke van c00kie hé voor alle duidelijkheid! :lol:



buikje.jpg

lol, nee idd... en gelukkig maar. Er zijn grenzen hé :)
 
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
201
Waarderingsscore
0
Punten
0
volgens mij is die ongeveer 16 maanden ver !
 

lady

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
218
Waarderingsscore
4
Punten
18
Bedankt voor de tips. Blijkbaar kiezen de meeste voor laden. had nochtans gedacht dat er van de groene kant een andere reactie zou komen. Als je op bep. sites kijkt voor energiebesparende toestellen, dan is het toch wel duidelijk dat een kist heel stuk minder verbruikt.

Maar het gemak is natuurlijk ook belangrijk. Hoewel ik me afvraag wat je moet doen als je nu net een grotere pot hebt dan je lade. Of je kan bijvoorbeeld max 3 broden in een lade steken en dan krijg je er niets deftig meer bij. In een kist verlies je op dat gebied toch minder plaats?

Tja blijkbaar weer voor en nadelen voor de twee, zoals bij alles!
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
202
Waarderingsscore
0
Punten
0
inderdaad, in een kist krijg je veel meer in, ze verbruikt minder, ...

maar, ze neemt veel meer plaats in en is heel onhandig in gebruik,

aangezien wij niet echt diepvries-mensen zijn (lees: weinig gebruik maken van diepvries) zijn schuiven voor ons de beste oplossing.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
460
Waarderingsscore
0
Punten
0
Fox wrote:
wij hebben nu een kast, ouders vroeger een kist...

overzichtelijk houden, dat heb je gedeeltelijk zelf in handen



in onze kast vind ik ook niet alles direct terug, wegens plaatsgebrek moet je het ene noodgedwongen bij het andere gaan steken en dan is het ook niet meer overzichtelijk



moest ik opnieuw kiezen wordt het dus een kist...



Inderdaad. Wij hebben ook een kast met verschillende laden maar wegens plaatsgebrek zit die goed vol, zelden soort bij soort, en mag ik toch beginnen rommelen als ik wat nodig heb. De volgende wordt misschien dus toch een kist.
 
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
16.537
Waarderingsscore
2
Punten
0
Een kist is theoretisch inderdaad goedkoper in aankoop en verbruik (indien dezelfde koelinhoud uiteraard). Anderzijds vraag ik me af dit in de praktijk ook altijd zo is.



Een kast heeft immers verschillende laden zodat bij het openen van de deur niet alle koude lucht onmiddellijk weg kan. Terwijl in een kist nogal vaak gerommeld moet worden vooraleer je gevonden hebt wat je zocht. Een ander nadeel van een kist is dat je niet altijd ziet of hij wel goed gesloten is. Er zal waarschijnlijk sneller ijs ontwikkelen omdat er meer koude lucht verdwijnt telkens je zit te rommelen?
 
G

Guest

Guest
Bij vertikale moet je wel opletten op het volgende:



- Met laden werken die nauw aan elkaar aansluiten.

Meer dan 1 cm opening tussen de laden aan de voorkant vermijden.



- Boven elke lade een vrieselement.

- Superfrost lade is dan ook mogelijk.

Superfrost betekent maximum -21°C en kan dus afwijken van de andere

laden.



Gezien koude zakt zit de koude in elke lade en zal het openen van de deur niet direct veel invloed hebben. lade uitrekken heeft het meeste effect op de lade zelf omdat op dat moment de koude bodem warme lucht gaat aantrekken. Maar gezien je via de lade alles goed kunt sorteren is de zoektijd ook beperkter dan bij een kist.



Een goede diepvriezer : kies geen model dat zo'n 5-6KG per 24 uur kan invriezen want het invriesvermogen vertelt ineens iets over de capaciteit van de compressor. Minstens 12KG/24 uur.
 

lady

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
218
Waarderingsscore
4
Punten
18
Dat is inderdaad goed gezien dat die laden moeten aansluiten. Ik had net gedacht omdat koude daalt, dat een kist daarom interessanter is, aangezien je die bovenaan open doet. Maar met de laden vermijd je inderdaad ook een groot verlies. Toch eens interessant om andere meningen te horen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan