Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Aanhangwagen

• Tags beton bouwmaterialen Gereedschap stabilise
  • Lid geworden
    17 mrt 2018
    Waarderingsscore
    15
    Punten
    18
    Ik zoek een plateauwagen te kopen, ongeremd dubbel as, max. 750kg. Zie voorbeeld op de foto.
    Moet dienen voor licht tot middelmatig vervoer, max. 500kg, constructiehout, stabilisé, zakken cement, etc ...
    Kunnen jullie een bepaald merk of dealer, liefst Oost-Vl of West-Vl  aanraden?
    Of goede en slechte ervaringen met jullie eigen remorque?
    Best tweedehands of nieuw kopen?
    Dank,

Bijlagen

• aanhanger.jpg
      aanhanger.jpg
      80,6 KB · Weergaven: 1
    rdr2180 schreef: 

Aanhangwagens hebben geen differentieel (toch niet in mijn budgetklasse), dus is er bij elke mm afwijking van rechtdoor altijd minstens één band die aan het tegenwringen is. Gevolg: moeilijker manouvreren, meer bandensleet, veel grotere belasting op het frame van de aanhangwagen en zijdelingse belasting op de trekhaak.

Iets met klok en klepel, een differentieel heeft enkel nut bij aangedreven wielen op éénzelfde as.   Je Jent geweldig aan het overdrijven met je mm's, er is uiteraard meer bandenslijtage bij een dubbelasser maar dat is te verwaarlozen en al de rest van frame belasting enz.. is zever. Bij de meeste aanhangers moeten de banden vervangen worden omdat ze te oud zijn in plaats van dat het loopvlak versleten is. (banden hebben inderdaad een "houdbaarheidsdatum"). 

Tom DV zei:
    rdr2180 schreef: 

Aanhangwagens hebben geen differentieel (toch niet in mijn budgetklasse), dus is er bij elke mm afwijking van rechtdoor altijd minstens één band die aan het tegenwringen is. Gevolg: moeilijker manouvreren, meer bandensleet, veel grotere belasting op het frame van de aanhangwagen en zijdelingse belasting op de trekhaak.

Iets met klok en klepel, een differentieel heeft enkel nut bij aangedreven wielen op éénzelfde as.   ...

+1
    lol.gif

rdr2180 heeft wel gelijk als het gaat om het manoeuvreren van zo'n dubbelasser... vanwege de dubbele assen, wringt dat altijd tegen. Zelfs in ongeladen toestand moet je met het neuswiel één as van de grond liften om vlot te kunnen manouevreren.

Keon zei:
    rdr2180 heeft wel gelijk als het gaat om het manoeuvreren van zo'n dubbelasser... vanwege de dubbele assen, wringt dat altijd tegen. Zelfs in ongeladen toestand moet je met het neuswiel één as van de grond liften om vlot te kunnen manouevreren.

Als je kunt rijden met een remorque dan heb je met het manouvreren zeker geen last van die 2 assen. Integendeel, de remorque zal iets beheerser reageren  op stuurbewegingen dan met een enkel asserke dat bij de minste stuurcorrectie alle kanten uitzwiept.

En in ongeladen toestand een dubbelasser manueel manouvreren ??

Dan heb je dat nog nooit gedaan. Een lege dubbelasser en de mijne is 5 meter lang en 2.20 breed ( laadruimte) weegt 1250kg zet ik op mijn eentje manueel eender waar op voorwaarde dat het een vlakke ondergrond is. Zeker het neuswiel niet opdraaien en de voorste as liften, ge krijgt dat ding nergens hennen. Nee je gaat naar de achterkant en je duwt je remorque naar beneden en zo laat je die met springende bewegingen verder rijden. Een neuswiel is meestal enkel om de remorque afte koppelen, niet om mee te rijden, daarvoor is dat te zwak gemaakt.

Ik rij wel eens met een Anssems MSX 3000 (405×200) plateauwagen, dubbelasser... en mijn parkeerruimte is nogal krap dus ik zet hem altijd manueel weg... op het neuswiel, is anders niet te doen... banden zijn wel 195 breed.

lukanar zei:
    Een neuswiel is meestal enkel om de remorque afte koppelen, niet om mee te rijden, daarvoor is dat te zwak gemaakt.

Onze caravan (uiteindelijk niet veel meer dan een gesloten aanhangwagen) weegt 1100kg, enkel as. Die ga je echt niet verrijden zonder neuswiel. Dat neuswiel is net hetzelfde hoor.

Onderschat de controle op overladen niet. 

Elke zaterdag worden er remorkskes aan de kant gezet. Als ze je wegen is het simpel, remork blijft staan, keuring ingetrokken van auto en remork, en je kan iemand zoeken om over te laden (en een depanneur laten komen). 

Iemand die bij mij hout kwam leveren heeft dat voorgehad. Hij kwam maar niet opdagen, en toen hij aankwam met de auto kwam de depanneur na. Grapje heeft hem even veel gekost als een 2de hands remorkske. 

In veel gevallen is laten leveren van je spullen gewoon een pak goedkoper, zeker als je de bestellingen een beetje groepeert. 

Zelfs 2ton zand is echt niks als je aan het bouwen bent, en dan ben je vrijwel altijd in overtreding... 

Een ongeladen dubbelasser met de hand verplaatsen ?

Het neuswiel helemaal omhoog en de koppeling naar beneden drukken zodat slechts twee banden de grond raken en je kan er mee slalommen  en rondjes draaien.

Met het neuswiel naar beneden is trekken en wringen, pufffen en zweten!

Maar oké, met een caravan heb ik geen ervaring. Dat is meer te vergelijken met een geladen aanhanger, veronderstel ik.

verdomme, dan doe ik toch iets verkeerd met al mijn remorquen. 

Ik moet na een jaartje die neuswielen allemaal extra laten verstevigen met een extra driehoek. 

Maar misschien beul ik men remorquen teveel af? 

We zitten ermee op de baan maar ook op het veld en op holderdebolderwerven.

ziet het se, de charel doet dit wook zo.

alle hij pakt vooraan, ikke van achteren. 

lukanar zei:

Ik moet dringend mijn beeld over jou aanpassen. 

lukanar zei:
    verdomme, dan doe ik toch iets verkeerd met al mijn remorquen. 

Ik moet na een jaartje die neuswielen allemaal extra laten verstevigen met een extra driehoek. 

Maar misschien beul ik men remorquen teveel af? 

We zitten ermee op de baan maar ook op het veld en op holderdebolderwerven.

Jommo jomme!!!

Uwe romorque moogde keren, maar uw kar ni é vriend.

Jij sprak over het neuswiel in combinatie met een LEGE remorque.

lukanar zei:

Cookie!!!!!!!!!! Kadert da ier es in. De lukanar en charel zijn het over iets eens.
    crazy.gif
    rofl.gif
    rofl.gif
    rofl.gif
    (t moet echt niet meer zotter worden nu
    dash1.gif
    )

Howla, misrekent u niet hé. Volgens mij zijn wij het meer dan 90 % van de tijd eens.
    happy.gif

Maar die andere 10% valt natuurlijk altijd erg  op.
    sad.gif

Allee Julien, waarom zou ik men karre keren? Wij zitten met ne lege remorque ook op 't veld en je wil niet weten waar we door moeten sjezen. Op sommige werven of velden halen we het neuswiel weg omdat dit anders toch vol komt te zitten met groes en grond ... zo bekke als ne ploegkouter.

Was da na? Er is 1 ding waar  charel en ik verschil in mening hebben ... nee er zijn er 2 . En we weten dat van elkaar en we spelen nagenoeg altijd met of op  de bal, niet op de man. ( heel zelden toch, we hebben beide ons 1 keer is laten gaan). Ik heb teveel respect voor zijn kennis en voor zijn geduld met dit ongeduldig broekventje. En ik beken, ik krijg nogal rap torrekes ...
    rofl.gif
    rofl.gif

rcosyn zei:
    Ik zoek een plateauwagen te kopen, ongeremd dubbel as, max. 750kg. Zie voorbeeld op de foto.

Waar je ook op moet letten, is de hoogte van de laadvloer... het laagst wat je zo tegenkomt is ca. 56cm. En dat zijn aanhangers met wielen van 10inch velgenmaat.

Tot op heden ben ik deze alleen maar tegengekomen bij Eduard.

Die lage remorquen zijn beter geschikt voor machine transport, kraan, tractor, frees, hoogtewerker.
    Zo'n wiellader wil je echt niet op een hoge remorgue zetten of afreien. Die rammen moeten dan heel steil gelegd worden of heel lang zijn ... en je remorquelengte bepaalt de lengte van de ram. 

Mijn remorque is ne lage . Klein wiellekes, handig voor al die kranen, tractors, wielladers, hakselaars en grasmachien op en af te rijden maar een aantasting van mijne geldbeugel.
    Die bandjes kosten nagenoeg 2 keer zoveel als ne gewone band EN je moet verdikke een compresseur hebben die daar 8 bar in krijgt gestompt.
    Dan ben je niets met dat flutcompressorke dat op de LR batterij kan draaien. 

Neem maar ene met gewone bandjes. Je laad meer materiaal dan machines en zo op kloothoogte je laadvloer is iets handiger dan op kniehoogte (alle iets daarboven).

Hoe lager uwe plateau, hoe stabieler de aanhanger.

Niet overdrijven met uw 8bar... de bandendruk wordt in eerste instantie bepaald door de breedte van de banden.

Plus, het gaat hier om een aanhanger van 750kg... geen 2 à 3ton.

We stoppen met het redetwisten over de bandendruk en wieldiameters .

De vraag van de TS is duidelijk ...
    "Kunnen jullie een bepaald merk of dealer, liefst Oost-Vl of West-Vl  aanraden?
    Of goede en slechte ervaringen met jullie eigen remorque?
    Best tweedehands of nieuw kopen?"
    Max. 750kg

Keon zei:
    Hoe lager uwe plateau, hoe stabieler de aanhanger.

Niet overdrijven met uw 8bar... de bandendruk wordt in eerste instantie bepaald door de breedte van de banden.

Plus, het gaat hier om een aanhanger van 750kg... geen 2 à 3ton.

Tsja als je zegt dat ik overdrijf met die bandendruk op die bandjes bewwijst me dat , samen met lager plateau dat je toch niet veel kaas hebt gegeten van remorquen. 

Die bandendruk bepaalt dus welk gewicht dat er op 1 band mag komen en omdat ik assen heb van 2.5ton elk  krijg ik dus een gewicht van cc 1250kg per band. 

Je opmerking dat een laag plateau stabieler is, slaat nergens op. Je remorque is stabiel ( leeg) door de verhouding van de totale laadvloer ten opzichte van de positie van de eerste as, de tussenafstand en dan de positie van de tweede as. Ook de lengte van de dessel in verhouding met de afstand tot de eerste as bepaalt de stabiliteit. Simpel gezegd een remorque moet leeg al in evenwicht staan. 

Daar komt nog eens de hoogte van trekhaak ten opzichte van de straat. Een remorque die perfect  stabiel is kan bij aanpikken aan een wagen waarvan de trekhaag hoger of lager hangt er voor zorgen dat de remoque alle kanten zwiept. Begrijpelijk dat bij het laden het gewicht evenredig moet verdeelt worden en dat er voor gezorgd moet worden dat cc 15-20% voor de assen moet komen.

En of dit nu een remorque is van 500kg -750 of van 2-3 ton speelt helemaal gene rol voor welke bandjes je neemt , hoe hoog het dek ligt of de stabiliteit. 

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan