Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Aanhangwagen

• Tags beton bouwmaterialen Gereedschap stabilise
  • Lid geworden
    17 mrt 2018
    Waarderingsscore
    15
    Punten
    18
    Ik zoek een plateauwagen te kopen, ongeremd dubbel as, max. 750kg. Zie voorbeeld op de foto.
    Moet dienen voor licht tot middelmatig vervoer, max. 500kg, constructiehout, stabilisé, zakken cement, etc ...
    Kunnen jullie een bepaald merk of dealer, liefst Oost-Vl of West-Vl  aanraden?
    Of goede en slechte ervaringen met jullie eigen remorque?
    Best tweedehands of nieuw kopen?
    Dank,

Bijlagen

• aanhanger.jpg
      aanhanger.jpg
      80,6 KB · Weergaven: 1
    Uit eigen gebruik: zeer tevreden van hapert en ifor williams

eerst een goedkopere gehad maar niet tevree van geweest

En wat was de reden dan dat je er niet tevreden over was?

ik heb heel goeie ervaring met Louben in Wommelgem - is niet in O. of  W. Vlaanderen, maar een aanhangwagen is ook niet iets waarmee je elke week binnen moet...

Ze hebben plateau-aanhangwagens van verschillende merken én maatwerk. Toen ik mijn aanhangwagen kocht, had ik niet het budget voor een plateau, maar op basis van hun advies heb ik wel binnen mijn budget een zeer goeie aanhangwagen gevonden. De prijs van hun aanhangwagens is hoger dan wat je bij Hubo of Makro betaalt, maar het is ook een heel andere kwaliteit. Het advies is in een "no nonsense" stijl, superdegelijk, maar geen fluwelen handschoentjes... 
    shades_smile.png

rcosyn zei:
    ... Ik zoek een plateauwagen te kopen, ongeremd dubbel as, max. 750kg.

Is er een reden waarom je een dubbele as wenst? Met een enkele as ligt het nuttige laadvermogen immers hoger...

Is het voor je werk dan, of alleen maar om 1 keer per week naar het containerpark te rijden?

Direct bij de fabrikant te Erpe-Mere.
    Bij Steurbaut te Oudenaarde (Ename) heb je verschillende merken.
    Aan de N-60 te Gavere, in het begin van de baan naar Deinze, maar daarvan ken ik de naam niet.

janus wago zei:
    Is het voor je werk dan, of alleen maar om 1 keer per week naar het containerpark te rijden?

ben aan het verbouwen, dus moet toch wat gewicht op kunnen.  

janus wago zei:
    En wat was de reden dan dat je er niet tevreden over was?

Ondanks dat ze niet overladen worden (hier staat een grote weeg) hadden we veel miserie met de assen.
    Daarna gekozen voor goede merken die in stock stonden.
    Dient hier om te werken dan heb ik liever dat alles gaat om gene tijd te verliezen.

rcosyn zei:
    dubbel as rijdt veel stabieler

Spreek je uit ondervinding? Als de lading niet goed verdeeld is over de assen, gaat een dubbelasser ook slingeren hoor. 

rcosyn zei:
    janus wago zei:

Tja, op een enkel as zal je zelfs meer mogen leggen in verhouding met uw 750kg dubbelas. Want dan kan je het gewicht van uw as + 2 velgen niet laden op uw remorque.
    Dus voor het gewicht ben je beter enkel as dan. 
    Wil je dan toch voor 1500kg gaan, dan zal je voor geremde en gekeurde remorque moeten gaan ...

rcosyn zei:
    Moet dienen voor licht tot middelmatig vervoer, max. 500kg,... , stabilisé, 

Wat is het nu?, ik heb het gevoel dat je nogal dikwijls overladen zal zijn. Een volle aanhanger stenen van een afbraakmuurtje zal ook ver over de 500kg gaan. 500kg stabilise, dat is ongeveer 0,33m³  Hoeveel keer zoek je op en af te rijden?

Zoek een deftige tweedhands met een MTM dat je wagen mag trekken en verkoop die na de verbouwingen en koop dan een kleinere die je niet hoeft in te schrijven.

Mijn ervaring: elke remorque wordt overladen. 

Of je nu met een dubbelasser of enkelasser of zelfs een 3as rijdt. Steeds wordt er meer geladen dan mag.

Neem een dubbelasser , neem er ene voor 750 kg  maar laat er in godsnaam wel zwaardere assen onder steken en niet van die prutsaskes van makrohubogamma.

Dikwijls genoeg op de bouwhandel mannen zien afkomen met een 750 remorqske , waar ze dan nog moeite mee hebben om er achteruit mee onder de molen te komen. Deze laten volladen met een palletje snelbouw want een halve palet kost teveel in verhouding en dan een bocht verder aan de kant zien staan omdat hun wiel is afgebroken of de dessel gescheurt.

Koop nen zwaardere, elk jaar naar de controle voor € 50(omtrent) en je bent zeker dat je assen nog in orde zijn, je oplooprem, je dessel , de klem en je lichten.

Ik zou ofwel voor een lichte met één as gaan, ofwel een zwaardere geremde met twee assen.

Lichte met één as is wel wat gemakkelijker om aan te hangen.
    (en ik heb bedrijfswagen met trekhaak gekeurd tot 750kg, dus mag geen zwaardere gebruiken).

Die van mij is wel 250 x 125cm, je kan er er 2 OSB platen naast elkaar of een multiplex plaat in leggen, dat is wel als heel handig gebleken.

rcosyn zei:
    dubbel as rijdt veel stabieler

Om de aanhangwagen met de hand recht achteruit te duwen, is een dubbelasser gemakkelijker - die wil sowieso rechtdoor. Ook om hem snel even ergens (leeg) te laten staan, hoeft niet meteen een neuswiel of een stabilisatiesteun uitgezet te worden. Voor mij zijn dat ongeveer de voordelen.

Ik gebruik een aanhangwagen enkel voor eigen gebruik, dus niet professioneel en zeker niet full-time, wel achter een auto die wat kan hebben. In die combinatie heb ik enkele jaren vooral met een (ongeremde) dubbelasser gereden om dan voor de aankoop van een eigen aanhangwagen een paar testen te gaan doen met zowel dubbel- als enkelasser. Eén verkoper beweerde dat een enkelasser veel minder verslijt én gemakkelijk manouvreert. Ik vond dat heel tegenstrijdig klinken, maar de testritten bewezen dat het klopt: een dubbelasser die op gewicht geladen is, wil alleen rechtdoor en als je dan wil manouvreren, wringt dat flink tegen. Aanhangwagens hebben geen differentieel (toch niet in mijn budgetklasse), dus is er bij elke mm afwijking van rechtdoor altijd minstens één band die aan het tegenwringen is. Gevolg: moeilijker manouvreren, meer bandensleet, veel grotere belasting op het frame van de aanhangwagen en zijdelingse belasting op de trekhaak.
    Spreek je uit ondervinding? Als de lading niet goed verdeeld is over de assen, gaat een dubbelasser ook slingeren hoor. 

Zeker en vast; en als je zou twijfelen of  correct laden een eerste vereiste is... 

Daarnaast heeft stabieler rijden ook heel veel te maken met de afstand van de as tov de trekhaak: hoe langer die afstand, hoe stabieler de aanhangwagen is. (En bij een dubbelasser staat de voorste as doorgaans meer naar voor dan bij een enkelasser...)

mijn advies, koop een 2e hands 2 tonner  met dubbele as en rem (moet niet gekeurd te zijn)

hang er een nr plaat aan van je wagen (zelfde nr) dan heb je zogezegd een max 750kg rmq die je niet moet keuren of taks betalen of verzekering en als je per ongeluk toch zou overladen heb je een deftige rmq die er tegen kan

jan 007 zei:
    mijn advies, koop een 2e hands 2 tonner  met dubbele as en rem (moet niet gekeurd te zijn)

hang er een nr plaat aan van je wagen (zelfde nr) dan heb je zogezegd een max 750kg rmq die je niet moet keuren of taks betalen of verzekering en als je per ongeluk toch zou overladen heb je een deftige rmq die er tegen kan

Probleem is dat je dan maar 250kg mag laden, want die aanhanger weegt al veel op zich. Hoewel de controle beperkt is gebeurt het toch af en toe. 

Ne zware 2 ton 2asser met wagennummerplaat trekt de aandacht als vliegen veur nen hoop stront. 

Gegarandeert dat je aan de kant wordt gezet en extra gecontroleerd. 

En als daar nog het IDplaatje van de remorque ophangt dan zal je amperkes kunnen bewijzen dat ge maar 100 kg ga laden en nooit meer d'er opgooit. 

Trouwens , goede 2 tonners die hebben al een eigen gewicht van rond de 850 kg , je zal dus je zeker niet veel meer mogen laden om rond te rijden met maar 750 kg  
    rofl.gif
    ... of ge moet de remrque wat afbreken .

Alle pak mijne remorque die weegt leeg, zonder naftbussen en zonder oprijplaten, al 1250kg 

oke die is een bekke langer dan anderen en wat breder. en heeft assen van 3 ton eronder staan.

Ik zou het voor die 50€ keuring zeker niet doen want je zal niet de eerste zijn die je remorque mag laten staan. 

En

Leer truikjes om te weten of je aan het overladen bent of niet. Zoals je hand tussen chassis en bovenkant band nog kunnen steken of dat de flikken kijken naar je spatlappen hoe veel speling dat die nog hebben met de grond... en niet doen zoals mijne maat, die knipte daar een stukje af zodat hij meer kon laden zonder dat dit opviel.... en toch is op de weegbrug mocht gaan staan . Was niet mis die boete van overladen.... en het knippen van de spatlaps stond er ook bij. Of hoe ver je dessel naar beneden of naar boven staat gericht. 

jan 007 zei:

Het is altijd de MTM die telt en het geen jij voorstelt is net hetzelfde als valse nummerplaten op een auto hangen en daar mee rond rijden! En wees maar zeker dat daar controle naar gedaan wordt. En je verzekering zal zich ook terugtrekken igv een ongeval. 

Bv Een aanhanger met een MTM van 2500 kg mag niet achter een voertuig dat maar 2000 kg geremd mag trekken. Ik spreek uit ervaring, ooit eens een ongeval gehad met een lege autoremorque achter een Toyota Corolla. Boete gekregen voor de aanhangwagen die een te hoge MTM had tov de auto en de verzekering heeft voor de kosten van de tegenpartij een mooi factuur gestuurd.

Terug
Bovenaan