aanhangwagen

eddy

Nieuw Lid
Lid geworden
10 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
6
'k Ga binnenkort een aanhangwagen (750 kg) kopen. Wat zijn jullie ervaringen/aanraders: enkel- of dubbelas, grootte, waar vooral op letten etc. Goede verkopers (niet te ver van Antwerpen) . Wat zeker niet doen? Ik dacht aan zeker 1,25 m breed (vergelijk met breedte platen en panelen). Volgens sommigen zou dubbelas stabieler zijn en beter voor de wagen, anderen raden enkelas aan wegens beter te maneuvreren.

M

marnix van glassmetal

Guest
eddy wrote:
'k Ga binnenkort een aanhangwagen (750 kg) kopen. Wat zijn jullie ervaringen/aanraders: enkel- of dubbelas, grootte, waar vooral op letten etc. Goede verkopers (niet te ver van Antwerpen) . Wat zeker niet doen? Ik dacht aan zeker 1,25 m breed (vergelijk met breedte platen en panelen). Volgens sommigen zou dubbelas stabieler zijn en beter voor de wagen, anderen raden enkelas aan wegens beter te maneuvreren.

onze ervaringen en we hebben toch wel 3 aanhangwagens lopen bij ons;

de eerste die we kochten: 250 x 125: de goedkoopst hé, dubbel asser.

hobby modelleke ala gammakro.

gevolg: meer dan 90 per uur? begint serieus naar achter uit te slaan als de weg of autostrade er slecht bij liggen want bij de minst ongelijke onverdeelde last kunnen z ehet niet houden

nummer 2: idem het zelfde maar proff materiaal. Geen probleem

nummer 3: dubbelasser 2 ton maar vijf meter lang. Ook niet aan te raden

begint nogal vlugger te slingeren.

ik denk dat je er met een enkelasser vlugger$ uitkomt als ie begint te slingeren. Een goede verdeelde belasting is zééééééééér belangrijk.

als je aanhangwagen naar ahter hangt en er dus geen last op de dissel zit krijg je gegarandeert problemen bij welke snelheid ook. Misschien dat je bij een dubbelasser betere verdeling krijgt maar gezien je deze vermoedelijk toch niet zal laten keuren (aparte nummerplaat) mag jij toch niet meer dan 500 kg brutto laden zijnde aanhangwagen en last te samen dus als die aanhangwagen zo'n 150 a 200 kg weegt zal je nu niet zoveel krachten op je wagen gaan zetten.

Op het rond punt in Deurne (krijgsbaan/autostrade) zit er één die weet wat hij verkoopt. Hij maakt ze voor een deel zelf en heeft een dealership ook.

Lid geworden
19 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je de aanhangwagen niet professioneel gebruikt denk ik dat een enkelasser volstaat. Let dan wel op en goed neuswiel. Ook heel handig is een stalen U-profieltje dat je ergens aan de opengaande achterkant kan inhaken, zodat je met een kruiwagen op de aanhanger kan rijden. Als je een beetje handig bent en kan lassen kan je dit ook zelf maken natuurlijk.

Fulaks

Lid geworden
30 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tandemasser of enkelasser maakt nie echt uit, maar hou er rekening mee dat een tandemasser een hoger eigen gewicht heeft (en je dus minder mag laden) om niet boven de 750 kg op grond te komen. En voor eigen gewicht mag je voor een dubbelas al snel rekenen op kleine 500 kg (toch voor een deftige remorque). Mijne weegt net geen ton. :wink:

Wat betreft manoeuvreren: maakt nie uit als het enkel- of dubbelas is. Wat slingeren betreft: heeft idd te maken met lading (zoveel mogelijk naar voor altijd om gewicht op dissel te krijgen). Denk echter dat een tandemasser stabieler loopt dan een enkelas.

Hebben hier zelf een remork of 7 lopen. Ikzelf rij altijd met de grootste van de 7 (3,5 ton tandem). Had vroeger ene van 8 m lang (3-asser) en da reed pas goed! Was wel een schamelwagen (dus 2 assen achteraan en 1 dolly vooraan).

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Misschien ook goed om weten dat je op heel wat containerparken niet mag met een dubbelas...

Lid geworden
15 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
0
goed adres ludo van wallendael te essen, goede prijs/kwaliteit. heeft ook een site maar ken deze niet van buiten. Hij maakt ze deels zelf.

G

Guest

Guest
Hebb zelf een enkelasser, geen probleem.

Gelijkmatig laden is eenvoudiger omdat zo'n model gauw omkiepert al het echt verkeerd ligt. Toch wat vlotter in bochtenwerk dan een dubbelasser als je achteruit moet.

Leeg danst die wel maar eens belast aardig goede wegligging. Van Saris.

M

marnix van glassmetal

Guest
Daffy Duck wrote:
Hebb zelf een enkelasser, geen probleem.

Gelijkmatig laden is eenvoudiger omdat zo'n model gauw omkiepert al het echt verkeerd ligt. Toch wat vlotter in bochtenwerk dan een dubbelasser als je achteruit moet.

Leeg danst die wel maar eens belast aardig goede wegligging. Van Saris.

Ja maar daar spreekt je alweer een merk uit de naam heeft hé.

En zo'n remorque met dissel en twee vooraan en twe eof vier achteraan da's idd een droom om mee te rijden.

Lid geworden
30 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben over het algemeen remorquen van Packo (ons eigen merk geweest) en nu laatst een Ifor Williams gekocht. Echt topkwaliteit. 8)

Lid geworden
13 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Spring er hier ff tussen ,

Maar welke papieren moeten in orde zijn bij het trekken van een remorque ?? Bedoel hiermee een modeltje dat geen keuring nodig heeft.

Moet de verzekering of de autotaks hiervan op de hoogte zijn ?

Mvg

G

Guest

Guest
zoals reeds in eerste antwoord gezegd : aant rond punt van Wommelgem als je richting Mortsel rijdt ( dus niet richting shoppingcenter, maar de andere richting :) )

Lid geworden
30 apr 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Das Louben dat ge bedoelt aan't rond punt. :wink:

Lid geworden
14 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ietske betalen van taks per jaar op mijne remork.

En inderdaad enkelasser mag op containerpark, dubbelasser meestal niet ofwel bijbetalen.

Lid geworden
27 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
vici wrote:
Spring er hier ff tussen ,

Maar welke papieren moeten in orde zijn bij het trekken van een remorque ?? Bedoel hiermee een modeltje dat geen keuring nodig heeft.

Moet de verzekering of de autotaks hiervan op de hoogte zijn ?

Mvg

Je betaalt voor een kleine aanhangwagen (minder dan 750 kg) geen extra verzekering (best wel doorgeven aan je verzekeraar), maar je betaalt wel taks (ca 35 € of zoiets) ...

Opgelet, je krijgt bewijs van betaling taks (= blauw papierke) dat je duidelijk zichtbaar in het trekkend voertuig moet aanbrengen ... en dan ben je in orde !

Leen je een aanhangwagen van iemand anders, vraag je best zijn bewijs even mee en leg het ook in jou wagen (zorg uiteraard ook voor een aangepaste nummerplaat, die van het trekkend voertuig).

Voilà, zo ben je perfect in orde met alle administratieve rompslomp ...

P.S. Ben op de hoogte omdat m'n nonkel recent boete heeft gekregen omdat ie geen taks betaald had ... om de juiste details allemaal te kennen heb ik toen dan maar zelf even contact opgenomen met de bevoegde dienst ... Boete in kwestie was trouwens €50 en alsnog de achterstallige taks uiteraard !!

greetz,

Dimar

Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een enkelasser, 2m54 op 1m25 met 1000kg as.

Doet heel goed dienst en hij ligt toch ook goed op de weg. Zo'n remorken koop je al nieuw voor 500 Euro, ik heb de mijne 300 euro tweedehands gekocht.

Als je vanaf 90km/h al zwieren krijgt van je remork, dan heb je wel een serieus scheef ding gehad. Ik rij makkelijk 120km/h, gevuld tot 700kg, zonder enig probleem.

Lid geworden
7 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tja, ik zou je echt een dubbelasser aanraden.

Denkt dat je die best ergens in de speciaalzaak in je buurt koopt.

Mijn aanhangwagen 260 op 130 mm. Aluminium uigevoerd.

750 euro.

Nog nooit voelen slingeren zelfs. 130 met een paar 100 kilo is geen enkel probleem.

Geloof mij; met een dubbelasser kan ook je héél goed maneuvreren.

Is trouwen beter om te laden ook, geen gedoe met neuswiel...

En als je dan ooit eens een zware lading hebt....ben je meteen uitgerust.

Lid geworden
19 aug 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
marnix van glassmetal wrote:
Misschien dat je bij een dubbelasser betere verdeling krijgt maar gezien je deze vermoedelijk toch niet zal laten keuren (aparte nummerplaat) mag jij toch niet meer dan 500 kg brutto laden zijnde aanhangwagen en last te samen dus als die aanhangwagen zo'n 150 a 200 kg weegt zal je nu niet zoveel krachten op je wagen gaan zetten.

Wet is veranderd. Dat is nu tot 750 kg.

Opmerking blijft geldig. Door hoog eigen gewicht kan je niet veel meer laden zonder hem te overladen.

Lid geworden
25 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou toch opletten want het gaat nog steeds om wat je auto mag trekken van gewicht : want als je een wagen hebt die al wat kleiner is zal je tussen de 500 a 700 kg mogen trekken en als je dan een aanhangwagen koopt die al bij het gewicht heeft van wat je toegelaten mag trekken dan is het ook niet echt handig

zo dacht ik :)

Mijn karretje 1m75 x 1m best handig :D

Lid geworden
11 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dat klopt. Je mag in elk geval de aanhanger niet zwaarder laden (lading + aanhanger) dan de maximaal toegelaten treklast van de auto.

Wat wel mag, is een aanhanger trekken met een MTM die meer is dan de max. treklast van de auto, maar je mag hem dan niet zwaarder laden dan je auto mag trekken.

Een vb: Mijn Hyundai Santa Fe mag 2200 kg trekken, geremd.

Ik mag daar een aanhanger mee trekken die een MTM heeft van 2500 kg, zolang ik hem niet zwaarder laad dan 2200 kg incl. het gewicht van de aanhanger. Neem dat die 700 kg wegt, dan mag ik 1500 kg laden met die combinatie.

Met diezelfde aanhanger achter mijn buurman zijn Jeep Grand Cherokee die een max. treklast heeft van, naar ik meen een 3500 kg, mag hij 1800 kg meenemen.

Je vind dit allemaal op www.wegcode.be

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag Kilian,

enne rijbewijs in orde hoop ik, je hebt toch wel een BE-ke dan, neem ik aan. Anders no-go

Ikzelf heb een dubbelasser, wil liever niks anders. Heel stabiel, ook bij hoge snelheid.

Ander voordeel: als je eens een lekke band krijgt, no problem, bij enkelasser tja.

Bovenaan