Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Aanbouw vs veranda

• Tags aanbouw veranda
  • Margu

Nieuw Lid
    Lid geworden
    25 okt 2024
    Waarderingsscore
    16
    Punten
    8
    Dag allen,

Zoals in een andere post aangegeven willen wij ons overdekt terras veranderen in een aanbouw of veranda.

Momenteel zijn we veel aan het twijfelen tussen die aanbouw of veranda:
    AanbouwVeranda
    + betere isolatie
    + minder gevoelstemperatuur schommelingen
    + één geheel

- kost
    - verplichting architect
    - ophogen scheidingsmuur

°zwaardere fundering/betonplaat nodig?
    + meer licht
    + geen architect nodig
    + geen ophoging scheidingsmuur

- meer gevoelstemperatuur schommelingen
    - slechtere isolatie
    - slechter voor EPC

Qua kost van beide zijn we nog op een offerte aan het wachten voor de veranda. Dus daar kan ik nog niet veel over zeggen, daarom houd ik ze momenteel gelijk. Echter de kost voor een architect lijkt mij ook al gewonnen en niet direct terug te winnen door lagere verbruikskosten.
    Qua look heeft het geen groot verschil voor ons.
    Zijn er hier positieve/negatieve verhalen over één van beide? En andere dingen waar we zeker rekening mee moeten houden?

Een veranda wordt een broeikas bij een hittegolf. En dat zet zich door naar je huis. Veel licht in huis is één ding, maar een veranda vind ik daar persoonlijk geen oplossing voor.

't Zal wel een vooroordeel zijn, maar in moderne woningen zie ik nog maar weinig veranda's. Da's iets dat beter bij ons oude klimaat paste, waar 25 °C 'warm' gevonden werd.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Ervaringen met veranda's op het zuiden:
    - 's winters koud en vochtig, niet warm te krijgen;
    - in het tussenseizoen aangenaam, gratis warmte voor een groot deel van het huis;
    - 's zomers een oven, alles moet pottoe om de hitte uit het huis te houden (en dan zit je alsnog in het donker)

Had het misschien wel moeten vermelden, maar de veranda zal enkel schuifraam en dakraam zijn. Aangezien het een rijhuis betreft en het tussen het andere huis en onze aanbouw zit.
    Dis ter vergelijking met aanbouw is het dak enkel het verschil.
    Enkele foto’s toegevoegd van de huidige toestand, waarbij het overdekt terras zal worden vervangen.
    Het is wel zuid gericht, maar zal dus niet heel veel rechtstreeks zonlicht opvangen denk ik door de zijbouwen.

Bijlagen

• IMG_3529.jpeg
      IMG_3529.jpeg
      429,3 KB · Weergaven: 19
    • IMG_3528.jpeg
      IMG_3528.jpeg
      559,5 KB · Weergaven: 19
    • IMG_3531.jpeg
      IMG_3531.jpeg
      469,6 KB · Weergaven: 18
    Als we gaan muggeziften en de letter van de regels volgen heb je wel degelijk een architect nodig. Volgens je andere post zijn de regels niet duidelijk, voor mij alleszins wel. Een veranda bestaat uit 75% glas. Je betrekt een ruimte bij de woning, dus volume uitbreiding, en heb je een vergunning en architect, EPB nodig.

pff hier staan foto's en daar staan de plannen en hier wat opmerkingen en in et ander relevante gegevens die hier ook aan bod moeten komen.
    Ik jump niet

maar van een bestaand terras zonder enige voorbereiding kan je niet een veranda of aanbouw of eender wat maken zonder de funderingen aan te passen.

pff hier staan foto's en daar staan de plannen en hier wat opmerkingen en in et ander relevante gegevens die hier ook aan bod moeten komen.
    Ik jump niet

maar van een bestaand terras zonder enige voorbereiding kan je niet een veranda of aanbouw of eender wat maken zonder de funderingen aan te passen.
    Ja, is nogal ambetant van 2 verschillende topics te starten over hetzelfde. Heb de plannen nog eens bekeken en hij zal toch een architect nodig hebben hoor, want volgens het plan gaat de dragende muur afgebroken worden tussen sas en de nieuwe ruimte. bovendien een volume uitbreiding. Ik kom dus terug op mijn eerder antwoord van een gewone veranda aan te vragen.

In mijn opinie hebben beide topics een andere vraag.
    De ene gaat over regelgeving en de andere over persoonlijke mening/ervaring. Ik dacht het forum wat proper te houden erdoor en makkelijker als toekomstige mensen dezelfde onderwerpen moeten zoeken.
    Ik heb dan de ontbrekende info toegevoegd op de andere post. Ik wist niet dat een muisklik zoveel moeite kost 😊 (grapje)

Maar bedankt voor de antwoorden alvast

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan