• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aanbouw veranda (bouwovertreding/Illegaal)

Lid geworden
14 mrt 2018
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo Iedereen,

Ik had een vraag, we wilden graag een veranda achter ons huis plaatsen, we zijn een paar maanden geleden naar het gemeentehuis geweest omtrent informatie, de dame aan de receptie zei dat we op de website van Vlaanderen omgevingslicht moesten kijken of dit mocht, de veranda voldoet aan alle eisen, enkel de diepte niet (dit stond nergens op de website vermeld!) , een kennis van ons zei dat de maximale diepte 17 meter mocht zijn, de diepte met de veranda zou 21 meter zijn , we hebben echter de offerte al getekent, en zijn van plan de veranda toch te zetten, de buren zijn akkoord, en de veranda is niet te zien aan de voorkant aan het huis, de gemeente weet ook van niks, De stal van de buren staat al 10 jaar op de erfgrens wat ook niet mag en geen haan die er naar kraait.
hoe groot is de kans dat men hierop controle doet?

Met vriendelijke groeten

Hallo Iedereen,

Ik had een vraag, we wilden graag een veranda achter ons huis plaatsen, we zijn een paar maanden geleden naar het gemeentehuis geweest omtrent informatie, de dame aan de receptie zei dat we op de website van Vlaanderen omgevingslicht moesten kijken of dit mocht, de veranda voldoet aan alle eisen, enkel de diepte niet (dit stond nergens op de website vermeld!) , een kennis van ons zei dat de maximale diepte 17 meter mocht zijn, de diepte met de veranda zou 21 meter zijn , we hebben echter de offerte al getekent, en zijn van plan de veranda toch te zetten, de buren zijn akkoord, en de veranda is niet te zien aan de voorkant aan het huis, de gemeente weet ook van niks, De stal van de buren staat al 10 jaar op de erfgrens wat ook niet mag en geen haan die er naar kraait.
hoe groot is de kans dat men hierop controle doet?

Met vriendelijke groeten
véél groter dan vroeger.

Bij nieuwe aanvragen checken ze google maps. Als daar bij jou ineens een niet-vergund bouwsel staat zal de ambtenaar in kwestie misschien in gang schieten.
Woon je dichtbij een gaslijn? Dan vliegen ze al eens over met een helikopter.
Je bent al iets gaan vragen op de gemeente, wie weet heeft die dame dat wel onthouden en passeert er binnen 6 maanden eens iemand.
Wie weet leest de overheid hier mee en gaan ze nu aan Cookie je ip-adres vragen.
Krijg je binnen twee jaar nieuwe buren die er niet mee akkoord gaan?

Ja, het kan lang goed gaan. Ja, het kan snel verkeerd gaan.

Maar vergeet niet dat als jij je niet aan de regels houdt, dat niet eerlijk is voor de burger die dat wel doet.

Ik heb uit goede bron dat gemeenten zowat realtime en onder verschillende hoeken percelen kunnen bekijken. Kleinere gemeente die dat gedemonstreerd heeft voor een aantal architecten uit de regio, ongetwijfeld om ze in de pas te doen lopen.

De tijd dat (recente) luchtfoto's peperduur waren ligt al een tijdje achter ons. Waar je er vroeger echt moest overvliegen kan je nu via satelliet of drone snel de huidige situatie zien. Ik zou er niet op rekenen dat het passeert. Het blijft een risico. Worst case mag je het slopen.

Niet slim om met zo'n vraag van fraude je naam te gebruiken als knickname.
Meer en meer maken we gebruik van drones
Die drones zijn uitgerust met camera's en telemetrie en zijt er maar zeker van dat ze tot op 10 cm ( de goedkope) kunnen opmeten.

Maar een kennis zie 17 meter ?
Hoe geloofwaardig is deze informatie ?
Want voor hetzelfde geld zegt de verkavelingsvergunning dat de bouwzone 20 meter is .
Zou net zijn of ik zeg tegen jullie : elke nieuwbouw moet verplicht een boom in zijn tuin zetten.
:unsure: :unsure: :unsure:
Dat zou het zijn.
Water in de tuin is nu al verplicht, nu die mannen zover krijgen voor een extra boom

Het is niet omdat de technologie er is om makkelijk te controleren, dat het ook effectief gebeurt. De ene gemeente is daar veel strenger op dan de andere. Het blijft dus een pure gok.

Mijn buur is al aan zijn 2de bouwovertreding toe op een paar maanden tijd. Als wij geen klacht gaan indienen, gaat daar sowieso niets mee gebeuren. Voorbeelden genoeg in de directe omgeving.

zeker dat de buren akkoord zijn? Hier ook iets voorgehad. Zoals een goede buur mijn plannen op voorhand gaan tonen aan hun en besproken om te kijken of ze issues hadden die ik dan kon aanpassen.
Aanvraag ingediend, goedgekeurd. Tijdens werken bleken de reliëfaanpassingen die we aangevraagd hadden in het echt toch iets impactvoller te zijn dan dat het op plan er uit zag. Grondwerker was nog bezig (had het ook niet correct uitgevoerd en we hadden al gezegd tegen hem dat hij ergens te hoog zat) of we hadden al telefoon van de handhavingsamtenaar of ze eens langs mocht komen om te kijken. Maandag er op stond ze er (werken waren conform mits de aanpassing die we al gevraagd hadden), maar ze begon alles to controleren. Mijne waddi stond op 92cm van de grens en er ston expliciet in mijn vergunning dat ik geen wijzigingen aan het reliëf mocht doen binnen de meter van de grens. --> graag aanpassen dus! 3 weken later is ze nog op controle bezoek geweest dat we alles juist hebben gedaan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan