Aanbouw achtergevel

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hallo,

We zijn van plan om een klein stukje uit te breiden richting onze tuin.
Zoals je op de foto kan zien gaat de deur met raam eruit en willen we opschuiven tot waar het bovenste terras stopt met ook een groot schuifraam.

Nu hebben we van de stad de richtlijnen gekregen om met de kroonlijst niet boven de 3 m te gaan, anders moeten we een architect inschakelen.
Op de foto is zichtbaar dat er 3 poutrellen steken om de bovenbouw en het terras te ondersteunen.
We wilden die ook gebruiken om het nieuwe dakje op te bouwen en het terras weg te doen maar de onderkant van de poutrellen meten 3,14 m vanaf de grond gezien.
Kan dit opgelost worden zodat we toch gebruik kunnen maken van die balken en zonder architect in te schakelen?
Alvast bedankt,

Kevin

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
659
Punten
113
In welke gemeente staat dat huis? De reglementering voor Vlaanderen zegt dat je tot 4m hoog mag gaan. Het zou kunnen dat uw stad of gemeente strenger is maar ze mogen dan nooit opleggen dat je met een architect moet werken.
(Reglementering in het Brussels gewest ken ik niet zo...).

Wat ook nog kan, is dat er een BPA of RUP van kracht is voor het gebied waar uw woning in staat.

Die linker zijmuur (met grijze bekleding), is dat een scheidingsmuur met de buren? Hoe hoog is die?

Die drie poutrellen onder het terras ... Dat zijn houten liggers/balken?

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Er is idd een boa voor een aanliggende straat en daar staat bij dat het geldig is voor omliggende straten. Ik woon in Hoboken en val dus onder stad Antwerpen.

De balken zijn wel degelijk van staal, daarboven liggen hardhouten balken en daarop zijn de planken gevezen.

Die grijze muur is idd een scheidingsmuur, deze is rond de 4,5m hoog.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
659
Punten
113
Rechts op de foto zie ik ook dat er wat dieper is gebouwd en dat daar nog een verdiep op staat. Zou je die bouwdiepte ook mogen aanhouden waar nu het terras staat?

PS: heb je ergens een link naar het geldige BPA? Van welk jaar is dat BPA en van welk jaar is uw woning?

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
659
Punten
113
Uw straat is wel niet vervat in dat herziene BPA (blijkbaar wel in het originele). Dat staat zwart op wit op het grafisch plan. Voor uw straat is er dan ook geen profiel aangegeven met die beperking van 3m...

De ambtenaar van dienst mag dan ook niet naar dit BPA verwijzen.

En als je niet eens voorbij de achtergevellijn komt, is er van hoogtebeperking zelfs geen sprake.

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor de info en de moeite!

Ik heb een mail teruggestuurd om te horen achter een andere BPA met onze straat op. Ik ben benieuwd.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
659
Punten
113

KevK1989

Nieuw Lid
Lid geworden
30 jun 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb antwoord gehad, namelijk:

Beste

Het perceel is niet gelegen in een BPA of een RUP.

U mag de uitbreiding zeker hoger maken dan 3 meter. Als u 2,60 meter interne hoogte wil bereiken en voldoende wil isoleren is een kroonlijsthoogte van 3 meter zelfs niet haalbaar.

Maar constructies met een beperkte oppervlakte en een kroonlijsthoogte van maximum 3 meter zijn vrijgesteld van de medewerking van een architect volgens het ‘Besluit van de Vlaamse Regering tot bepaling van de handelingen die vrijgesteld zijn van de medewerking van de architect’. Zie : https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Document.aspx?DID=1011469&param=inhoud&ref=search Ik heb hier naar verwezen aangezien de uitbreiding een kleine oppervlakte heeft.

Met vriendelijke groeten,

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
659
Punten
113
Hmm, nu zie ik dat ik zelf een fout heb gemaakt, die 4m heb ik hier gezien... en slaat op de totale hoogte om aan de meldingsplicht te voldoen.

Voor vrijstelling van architect geldt idd. die 3m kroonlijsthoogte (gemeten tov. het maaiveld).

Over de hellingsgraad zegt de wet niets... dat maakt dat als uw dakafwerking valt in het virtueel volume  bepaald door vanaf die 3m kroonlijsthoogte een schuin dak van 45° te voorzien, het wettelijk in orde is.

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Waarderingsscore
659
Punten
113
Misschien wat toevoegen voor de duidelijkheid, uw dak mag dus best een plat dak zijn... je moet aan de achtergevel alleen wat creatief zijn:
- Ofwel voorzie je een stukje schuin dak.
- Ofwel maak je uw plat dak daar getrapt (als de poutrel ver genoeg van de achtergevel staat).

Bovenaan