• Update forum

Op 31-01-2023 is er een update uitgevoerd op het forum. Mocht er na deze update iets niet werken, of indien er iets grafisch niet correct wordt weergegeven, gelieve dit dan te melden in het topic functionele verbeteringen voor het forum . Dan bekijken we en passen we het zo snel mogelijk aan.

Aanbouw aan houtskeletwoning: steen of houtsekelet?

Lid geworden
15 okt 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste mensen

Ik zou binnenkort een aanbouw willen plaatsen aan de achterzijde van mijn houtskeletwoning. Deze is afgewerkt aan de buitenzijde met een normale gevelsteen en ook het bij te bouwen gedeelte zou zo afgewerkt worden. Nu vraag ik me af of het mogelijk is om als aanbouw in steen te werken in plaats van opnieuw in HSB te werken. De firma die de HSB hier geplaatst heeft, zegt dat het onmogelijk is om een steense aanbouw met HSB te combineren. De aanbouw zou verbonden worden met de bestaande woning en één open ruimte vormen.

Alvast bedankt voor jullie feedback!

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
471
Punten
83
Goeie vraag voor het forum !
Ben eigenlijk best wel aan het uitkijken naar de reacties waarom niet of waarom wel .
Persoonlijk zou ik denken van wel , als er maar volgens de regels der kunst wordt gewerkt.
Andersom zou het alvast wel gaan , ik heb daar zelf nog offerte voor laten maken maar ben daar snel op terug gekomen.........vanwege de (veel) hogere prijs dan traditioneel ....

knessel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
8 jul 2006
Waarderingsscore
233
Punten
63
Dat kan, maar je zal een goede oplossing moeten zoeken om geen koudebrug te krijgen tussen het oude deel en het nieuwe deel...

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
545
Punten
93
Technisch gezien geen probleem, wel enkele dingen waar rekening mee moeten gehouden worden:
- hoe draagkrachtig is de grond? Want bij een slappe grond loop je een groter risico op differentiële zetting.
- hout is veel flexibeler dan klassiek metselwerk waardoor het risico op scheurvorming in de overgang tussen steen/hout vrij groot is als hier geen rekening mee gehouden wordt in de afwerking.

Uit nieuwsgierigheid, waarom wil je niet meer in HSB werken voor je aanbouw?

Lid geworden
15 okt 2015
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor jullie reacties!

Even antwoorden op jullie:

1. Het beperken van een koudebrug lijkt me op het eerste zicht niet 100% mogelijk, maar ik kan me natuurlijk vergissen? Of ik zou het deel van de gevelsteen moeten afbreken dat de koudebrug zou veroorzaken, maar daar pas ik voor. Ik vermoed ook dat dit nog wel zal meevallen. Ik wilde de binnenblok (en de bestaande gevelsteen die dan ook aan de binnenkant zal zitten) afwerken met gyproc (metalstuds en daartussen nog extra isolatie in de vorm van houtwolplaat) i.p.v. gewoon stucwerk. Of is dit geen goed idee of geen meerwaarde? (Reden is = minder stof omwille van geen slijpwerk en zo goed als geen droogtijd).
  2. Qua draagkracht is de grond zeker oké. Momenteel ligt er een terras op tegeldragers. Onder de tegeldragers ligt er chape (die wordt opgebroken) en daaronder ligt gebroken puin dat aangetrild is (dit zou de onderlaag voor mijn betonplaat worden). De funderingen graaf ik uit tot op de vaste grond en maak ik breed genoeg.
  3. Deze funderingen verbinden met de bestaande keldermuur lijkt me wel niet de bedoeling? Ik heb al veel gelezen en daaruit blijkt dat het geen goed idee is dergelijke verbindingen te maken?
  4. Over de mogelijke scheurvorming maak ik me niet zo heel veel zorgen, maar misschien is dat naïef? Ik wilde sowieso werken met uitzetvoegen waar het kan (in de gevel en tussen de gemetste binnenblok en de gevel van de bestaande woning) en het plat dak dat op de bijbouw komt zal ook een houten constructie zijn.
  5. Ik zou heel graag nog in HSB verder werken, maar dit kan ik niet volledig zelf. Metselen, isoleren, dakconstructie (buiten EPDM), ... kan ik wel allemaal zelf. En de meeste HSB-firma's zijn niet te vinden voor zelfbouw en dit is vaak ook een stuk duurder.
Alvast bedankt voor verdere reacties!

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
471
Punten
83
En waarom zou je niet dat deel gevelsteen afbreken? Ik heb voor de uitbreiding van 1 slaapkamer zo'n 2.6m moeten uitslijpen en kappen... En alzo loopt mijn nieuwe isolatie door tot tegen de bestaande. Om de zoveel stenen een spouwanker gestoken en dat was het. Het voordeel was wel dat mijn bestaande gevel nadien nog werd bekleed met steenstrips.
Betrof een uitbreiding in de breedte, niet in de diepte maar in c is dit toch idem?

Bovenaan