• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Aanbetalen

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Op dit forum hebben we al eens gestoeid over het wel of niet doen van aanbetalingen. In Nederland heb ik dat nooit gedaan en dat was eigenlijk ook zelden een probleem. Waar het wel een probleem was ging ik gewoon naar een ander. Van de berichten uit België begreep ik dat er enorme aanbetalingen gedaan worden, soms tot wel 100% met alle financiële risico's voor de klant.

Ik woon nu een tijdje op Curaçao en heb te maken met een zeer beperkt aanbod van leveranciers zodat ik niet zo gemakkelijk naar een ander kan gaan. En daarom heb ik een andere manier gezocht om de financiële risico's te vermijden.

Onze "nieuwe" woning uit 2004 had lelijke kozijnen, aluminium schuiframen, met stalen tralies voor de inbraakveiligheid en een losse hor die telkens geplaatst moet worden in een volledig geopend raam. Hier op het eiland zijn nu ook moderne aluminium kozijnen met glazen shutters verkrijgbaar, met ingebouwde staalstaven en hor. Met enkele hendels kunnen die shutters geopend/gesloten worden.

Om in één bijna keer alle kozijnen te vervangen was toch een aanzienlijk bedrag gemoeid van ca. € 20.000, met 50% aanbetaling bij opdracht. Dus wij konden voor 10K het schip in gaan...

Ik ben van mening dat de financiële risico's niet bij de klant horen te liggen maar bij de ondernemer (=risiconemer). Maar ik ben ook bereid te betalen voor het niet lopen van risico's door de financieringskosten voor de ondernemer op me te nemen.

In dit geval:
Hoofdsom 20K, banklening 10K met 10% rente over een geschatte looptijd van 3 maanden (opgave door ondernemer), rentekosten € 250, totale factuurbedrag 20.000+250= € 20.250... in één keer te betalen bij oplevering van het werk. Dus 0% aanbetaling met ca. 1% extra kosten.

Tot nu toe heb ik dit bij enkele leveranciers (kozijnen en off-grid PV) al met succes gedaan.
 

Bijlagen

  • Keukenraam1.jpeg
    Keukenraam1.jpeg
    229,4 KB · Weergaven: 46

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Je vraagt de ondernemer om een lening aan te gaan? Of hoe moet ik dit begrijpen?
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Bij ons hebben bepaalde keukenbouwketens de gewoonte om 100% betaling voor plaatsing te vragen. Dat zijn dan ook meestal die keukens waar nog wel wat zaken niet goed zitten, scheef hangen, nog ooit wel eens nageleverd zullen worden... maar als het geld binnen is dan steekt het bij die mannen niet meer op een jaar meer of minder.

Je moet je wel in de aannemer verplaatsen ook: sommige klanten vragen om speciale zaken te bestellen waar je naderhand niet meer mee weg kunt. Dat er dan een redelijk voorschot gevraagd wordt (bijvoorbeeld in de grootteorde van de prijs van het materiaal) is wel begrijpelijk vind ik.

Bij mij is het voorschot 10%. Dan ben ik zeker dat de klant effectief begrijpt dat er een overeenkomst is. Soms krijg je op een offerte een telefonisch antwoord of zo iets van "ok doe maar", maar dan is het soms niet volledig duidelijk dat we overeengekomen zijn. En door 10% voorschot te vragen (op mijn factuur staat: "voorschot voor werken volgens offerte xxxx") weten we ook zeker dat we het over dezelfde offerte hebben; een klant vraagt soms meerdere offertes. Zo is er geen verwarring mogelijk - of heb ik het althans zo duidelijk mogelijk gemaakt.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
In ontwerpstudies vraag ik geen voorschotten ... bedragen zijn te klein en risico om bank te spelen is nagenoeg nihil.
In expertises ook niet.
Werfcontroles en opvolging : geen voorschotten maar wel wekelijks , 2 wekelijks of maandelijks timesheet met de gepresteerde uren en werken.

Bij aanleg vraag ik wel voorschotten.
10 % bij ondertekening van de offerte . Ja soms is de aanleg 6 maand later maar ik plan dat wel in, ik hou die datum aan en ik zeg tegen andere sorry we hebben dan een aanleg.
20-30% eerste week start werken. Niet de eerste dag maar wel het weekend daarop moet het op mijn rekening staan.
20-30% 5 dagen na afroep
20-30% 5 dagen na afroep.
restant bij oplevering.
Meerwerken worden bij grote bedragen 5 dagen na afroep betaalt.

Geen betaling van 10% voorschot ? Werk wordt niet vastgelegd en datum is hangende.
Geen betaling van tussentijdse provisies ? Werken worden , na aanmaning, stopgezet tot bedrag op mijn rekening staat .
En nee , het versturen van een printscreen of een bankuitreiksel aanvaard ik niet. ( mdm impuls betaalde via een rekening in dubai en dat kostte me toen 150€ wat ik moest betalen, ja dag jan)

Nog nooit geen problemen gehad ... sorry ik lieg 1 keer, maar dat mdm impuls was zo wispelturig als ne windhaan op de kerktoren bij 10 beaufort.
Zij was ook de aanleiding dat ik alles wat strenger en meer gedetailleerd uitwerkte voor de betalingsmodaliteiten. Met excuses aan al die het wel eerlijk speelden.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Soms krijg je op een offerte een telefonisch antwoord of zo iets van "ok doe maar", maar dan is het soms niet volledig duidelijk dat we overeengekomen zijn.
Ik hoor dat zoveel, en ik snap niet dat klanten zelf zo willen werken. Dat is toch vragen om miserie/discussies achteraf en dat besef je toch op de moment dat je "doe maar" zegt.
En voor de aannemer: de klant die de moeite niet doet om een formele bestelling te doen en gewoon telefonisch "doe maar" te zeggen, is de klant die ook de moeite niet gedaan heeft om de offerte goed te bekijken en te checken of de interpretatie van de scope van werken van de aannemer strookt met zijn eigen verwachtingen als klant.

De meeste aannemers vragen gewoon dat je via mail eventjes een reply doet met "akkoord" op de mail die ze je met de offerte hebben gestuurd. Ik ga als klant dan zelf nog de offerte afdrukken, nalezen en erbij schrijven "akkoord voor bestelling". Meestal moet ik er nog wat notities bijdoen van zaken die we mondeling hebben besproken maar die niet in de offerte staat zoals bijvoorbeeld:
- inclusief in de prijs: A en B
- voorschotfactuur X % en eindfactuur na volledige uitvoering en afwerking 100-X %
- uitvoeringsperiode Z
-...

Misschien ook niet 100% waterdicht, maar het komt toch al in de buurt.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Het allerbelangrijkste is: zorg dat je al klant weet wat je leverancier verwacht aan voorschotten. En als je van de standaard wil afwijken dan bespreek je dat voor de ondertekening, en niet tijdens de uitvoering.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Het allerbelangrijkste is: zorg dat je al klant weet wat je leverancier verwacht aan voorschotten. En als je van de standaard wil afwijken dan bespreek je dat voor de ondertekening, en niet tijdens de uitvoering.
Dit. Hoewel ik liever ook geen voorschotten betaal, snap ik wel dat een vakman die kosten ook niet zomaar wilt riskeren. Een duidelijke verdeling met eventueel bijhorende uitleg werkt volgens mij altijd het beste.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
als ze zoals notarissen ook in de bouw een 3den rekening in leven zouden brengen.
Klant moet bedrag overschrijven op die rekening, de instantie betaald aannemer uit bij oplevering. (of gedeeltelijke opleveringen)
Laat meteen ook de instantie beschikken over een juridische en technische dienst om gschillen mee op te lossen.
Win/win en ook voor de overheid meteen een extra tool tegen zwartwerk
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Het lijkt me wel een zeer mooie oplossing, zeker in een land als Curacao waar je toch nog net een iets andere mentaliteit hebt dan in Belgie of Nederland.

In 90% van de gevallen betaal ik geen voorschotten en werk ik met aannemers die dat ook niet doen. Een paar uitzonderingen te na gelaten waarbij ik weet dat ik de aannemer kan vertrouwen (for what its worth) en waar die een deel toestellen vooraf moet bestellen, of waar het een klein voorschot is (zodat de aannemer weet dat ook ik ter goeder trouw ben)
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
als ze zoals notarissen ook in de bouw een 3den rekening in leven zouden brengen.
Klant moet bedrag overschrijven op die rekening, de instantie betaald aannemer uit bij oplevering. (of gedeeltelijke opleveringen)
Laat meteen ook de instantie beschikken over een juridische en technische dienst om gschillen mee op te lossen.
Win/win en ook voor de overheid meteen een extra tool tegen zwartwerk
Zou héél handig zijn!
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
als ze zoals notarissen ook in de bouw een 3den rekening in leven zouden brengen.
Klant moet bedrag overschrijven op die rekening, de instantie betaald aannemer uit bij oplevering. (of gedeeltelijke opleveringen)
Laat meteen ook de instantie beschikken over een juridische en technische dienst om gschillen mee op te lossen.
Win/win en ook voor de overheid meteen een extra tool tegen zwartwerk
Tja, dat is geen slecht idee. Maar... een instantie kost geld, en het managment over wat wanneer betaald wordt kost een hoop moeite, zeker bij geschillen.
Wie gaat dit betalen?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
en wie gaat het papierwerk doen...
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Waarom naar de notaris ?
Ga naar de bank met 2 ( klant en aannemer) open een derde rekening.
Klant stort daar de gelden op .
Bij opname kan dit alleen met goedkeuring van de klant .
Klant geeft geen goedkeuring, rekening wordt geblokkeerd.
aannemer kan nooit geld afhalen zonder akkoord van klant..

Nu om eerlijk te zijn, ik heb 1 klant die dit voorstelde en waar ik in mee ging.
Probleem was dat het zo'n pezewever was dat hij voor 1 beschadigde recup kleiklinker de betaling blokkeerde van 100 m² kleiklinker.
Met gevolg dat ik mijn plaatser en leverancier niet kon betalen en dus de intresten mocht ophoesten.
Omdat de inhouding niet in verhouding stond met de zogezegde niet conform uitvoering is dit via kortgeding opengetrokken en kon ik wel aan mijn geld.
Dus degene die dit voorstellen, houd er rekening mee dat ik hier in mee wil gaan maar op het eind van de rit betaal je wel tussen de 10-15% meer dan anders . Ik ben GEEN BANK.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
als ze zoals notarissen ook in de bouw een 3den rekening in leven zouden brengen.
Klant moet bedrag overschrijven op die rekening, de instantie betaald aannemer uit bij oplevering. (of gedeeltelijke opleveringen)
Laat meteen ook de instantie beschikken over een juridische en technische dienst om gschillen mee op te lossen.
Win/win en ook voor de overheid meteen een extra tool tegen zwartwerk
Tja, dat is geen slecht idee. Maar... een instantie kost geld, en het managment over wat wanneer betaald wordt kost een hoop moeite, zeker bij geschillen.
Wie gaat dit betalen?
Denk dat er velen gerust iets meer willen betalen voor die zekerheid. En alle problemen die zich in de sector voordoen, kosten ook een handvol geld.
Is wat geven en nemen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
maar ik denk dat er weinig aannemers staan te springen voor de extra administratie die er bij komt kijken...
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
als ze zoals notarissen ook in de bouw een 3den rekening in leven zouden brengen.
Klant moet bedrag overschrijven op die rekening, de instantie betaald aannemer uit bij oplevering. (of gedeeltelijke opleveringen)
Laat meteen ook de instantie beschikken over een juridische en technische dienst om gschillen mee op te lossen.
Win/win en ook voor de overheid meteen een extra tool tegen zwartwerk
Tja, dat is geen slecht idee. Maar... een instantie kost geld, en het managment over wat wanneer betaald wordt kost een hoop moeite, zeker bij geschillen.
Wie gaat dit betalen?
Denk dat er velen gerust iets meer willen betalen voor die zekerheid. En alle problemen die zich in de sector voordoen, kosten ook een handvol geld.
Is wat geven en nemen.
Ja, maar hoe veel?

En welk bedrag is verantwoord om dit proces door te gaan?
5000€ is redelijk lijkt me, maar er zitten in dat proces wel een paar uren om alles te regelen en op te zetten.
Als je die uren aan 50€ gaat rekenen, dan zit je bij zo'n opdracht direct aan 3-4% extra kosten... en bij wie gaan die landen?
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Ik vraag 30% bij goedkeuring van de offerte. Dit bedrag krijgen ze per factuur 1 week voor de werken beginnen en hebben 1 week om te zorgen dat het op mijn rekening staat. Bij storting zijn ze onvoorwaardelijk akkoord met de offerte (staat op de voorwaarden) of ze hebben de offerte met goedkeuring terug gestuurd. Heb ik de 1e dag niks op de rekening tegen dat ik stop......laad ik alles in en ben ik weg naar de volgende klant. Dat ze een andere bank hebben dan de mijnen, er feestdagen tussen zitten of dat de kat van de schoonmoeder moest bevallen en dat ze daardoor tijdens die week daar logeerden......boeit me niet. Tussen de werken in krijgen ze een 2e deel van 30% te betalen en idem zoals 1e factuur......geen geld.....ik weg en moeten ze wachten tot volgende klant af is.
Heb het tot nu toe maar 1 keer moeten toepassen en mijnheer wilde tonen dat hij bepaalde wanneer hij betaalde.....
- Na dag 1 was ik weg......vrouw belde me op met uitleg
- Na 2e factuur.....idem ....terug de vrouw ......dat het nu wel genoeg was en dat het lang duurde.....
- mijnheer heeft onder zijn voeten gekregen van madam en heeft snel betaalt en me gevraagd om terug te komen

Meestal betalen de klanten me vlot en is het een wederzijds geven en nemen
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Ik vraag 30% bij goedkeuring van de offerte. Dit bedrag krijgen ze per factuur 1 week voor de werken beginnen en hebben 1 week om te zorgen dat het op mijn rekening staat. Bij storting zijn ze onvoorwaardelijk akkoord met de offerte (staat op de voorwaarden) of ze hebben de offerte met goedkeuring terug gestuurd. Heb ik de 1e dag niks op de rekening tegen dat ik stop......laad ik alles in en ben ik weg naar de volgende klant. Dat ze een andere bank hebben dan de mijnen, er feestdagen tussen zitten of dat de kat van de schoonmoeder moest bevallen en dat ze daardoor tijdens die week daar logeerden......boeit me niet. Tussen de werken in krijgen ze een 2e deel van 30% te betalen en idem zoals 1e factuur......geen geld.....ik weg en moeten ze wachten tot volgende klant af is.
Heb het tot nu toe maar 1 keer moeten toepassen en mijnheer wilde tonen dat hij bepaalde wanneer hij betaalde.....
- Na dag 1 was ik weg......vrouw belde me op met uitleg
- Na 2e factuur.....idem ....terug de vrouw ......dat het nu wel genoeg was en dat het lang duurde.....
- mijnheer heeft onder zijn voeten gekregen van madam en heeft snel betaalt en me gevraagd om terug te komen

Meestal betalen de klanten me vlot en is het een wederzijds geven en nemen
30%, dan moet ik je toch via mond-tot-mond reclame hebben leren kennen. Ik zou zo'n bedrag nooit betalen zonder dat er echt werk is uitgevoerd of het materiaal voor die waarde bij mij is geleverd.
 
Lid geworden
23 aug 2021
Berichten
77
Waarderingsscore
55
Punten
18
Ik vraag 30% bij goedkeuring van de offerte. Dit bedrag krijgen ze per factuur 1 week voor de werken beginnen en hebben 1 week om te zorgen dat het op mijn rekening staat. Bij storting zijn ze onvoorwaardelijk akkoord met de offerte (staat op de voorwaarden) of ze hebben de offerte met goedkeuring terug gestuurd. Heb ik de 1e dag niks op de rekening tegen dat ik stop......laad ik alles in en ben ik weg naar de volgende klant. Dat ze een andere bank hebben dan de mijnen, er feestdagen tussen zitten of dat de kat van de schoonmoeder moest bevallen en dat ze daardoor tijdens die week daar logeerden......boeit me niet. Tussen de werken in krijgen ze een 2e deel van 30% te betalen en idem zoals 1e factuur......geen geld.....ik weg en moeten ze wachten tot volgende klant af is.
Heb het tot nu toe maar 1 keer moeten toepassen en mijnheer wilde tonen dat hij bepaalde wanneer hij betaalde.....
- Na dag 1 was ik weg......vrouw belde me op met uitleg
- Na 2e factuur.....idem ....terug de vrouw ......dat het nu wel genoeg was en dat het lang duurde.....
- mijnheer heeft onder zijn voeten gekregen van madam en heeft snel betaalt en me gevraagd om terug te komen

Meestal betalen de klanten me vlot en is het een wederzijds geven en nemen
30%, dan moet ik je toch via mond-tot-mond reclame hebben leren kennen. Ik zou zo'n bedrag nooit betalen zonder dat er echt werk is uitgevoerd of het materiaal voor die waarde bij mij is geleverd.
Idem, en dan nog... 30% betalen zonder enige tegenprestatie zou er bij mij nooit ingaan(zelfs niet bij mond-tot-mond reclame). Alle respect voor de aannemerskant, maar er moet wel een evenwicht zijn.
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Ik weet dat collega's voorschotten vragen, en dat is hun goed recht, maar persoonlijk werk ik zo niet.
Ik heb nog nooit een voorschot betaal, en ik heb nog nooit een voorschot gevraagd.
Ik maak mijn eerste factuur als de vloerplaat gelijkvloers is gestort, een tweede als de vloerplaat 1° verdiep is gestort en een derde als alles klaar is. (uitgezonderd bij app. waar ik verder per verdieping factureer).De klant krijgt van mij 30 dagen om de factuur te betalen (normaliter hebben ze dan al de tweede ontvangen), maar in 95% van de gevallen heb ik binnen de 8 dagen mij centen.
Ik factureer enkel werken die reeds zijn uitgevoerd en waar de klant een controle kan op uitvoeren.
In de 40 jaar dat ik zo werk heb ik nog nooit een slechte betaler gehad, of zijn rekeningen niet betaald.
Voor alle argumenten die worden aangehaald om voorschotten te vragen kan je evenveel argumenten aanhalen om er geen te geven....
(weet er er vroeger een borg van 5 % voor een jaar bleef achtergehouden .....)
Nu een overeenkomst is altijd tussen minsten twee partijen, en die partijen moeten overeenkomen wat wel en wat niet, anders is er geen overeenkomst.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan