• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
ik weet dat hier al heel veel isolatie geschreven is (en terecht!) maar er worden tegenwoordig zoveel verschillende soorten gebruikt dat ik door het bos de bomen niet meer zie!



dit is de isolatie die standaard bij de SOD zit:



- vloer: gewapende betonplaat van 12cm + een isolerende chape (gewapend) (er staat geen dikte bij!)

- muren: geëxtrudeerde polystyreenplaten van 4cm met een verluchte spouw

- dak: glaswoldekens met dampscherm van 15cm





is dit voldoende?

mij lijkt de vloerisolatie nogal onduidelijk! is PUR aan te raden?
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hopelijk kunnen jullie de knoop doorhakken voor onze spouwisolatie...

Situatie:

14 cm snelbouw - 24 cm spouwisolatie - 3cm luchtspouw - 9 cm recupsteen

Hoe we de 24 cm spouwisolatie gaan opvullen zijn we nog niet uit.

Ik heb mij uren bezig gehouden met alle topics te lezen op spouwisolatie, maar toch kan ik niet beslissen.

Omdat we alles zelf doen zal de isolatie bijna een jaar onbeschermd staan en zouden we voor xps kiezen. Pir/pur willen we niet wegens prijs en niet ecologisch.

Nu het gelijkvloers, predallen en druklaag er liggen heb ik gemerkt dat het geheel niet overal perfect recht is. Lijmrest zijn er niet, die hebben we altijd mooi verwijdert, maar als ik op sommige plaatsen de aluminium lat er tegen houd merk ik dat er hier en daar een bult in de muur zit (max 1 cm) of dat de beton van de druklaag ook 1 cm voorbij de snelbouw komt.

Dus denk ik als ik harde xps platen zou gebruiken, zullen deze niet prefect aansluiten tegen de binnenmuur? De combinatie van 2 cm minerale wol en 22 cm xps voor de oneffenheden weg te werken zou volgens u-wert.net condens geven in mijn spouw, dus dat is ook al geen optie.

Minerale wol zo lang onbeschermd laten staan is ook geen goed idee.

Volgens isover zou ik deze tijdelijke kunnen afdekken met plastiek, maar dat zie ik ook niet goed komen. 1 goede windvlaag en weg plastiek.

Persoonlijk zou ik het liefst voor minerale wol gaan, ecologisch, betere brandklasse, beter aansluiten op de binnenmuur. Xps als spouw isolatie heb ik op de bouwdagboeken ook nog niet veel gezien.

Eventueel minerale wol met een folie zoals op een onderdak?

Toch xps gebruiken en daar waar de beton voorbij de snelbouw komt een beetje isolatie wegsnijden?

Architect zou stelt toch nog altijd xps voor.
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
azerco;1976753 wrote:
De combinatie van 2 cm minerale wol en 22 cm xps voor de oneffenheden weg te werken zou volgens u-wert.net condens geven in mijn spouw, dus dat is ook al geen optie.



Condens in uw spouw is een probleem omdat?
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
sorry, condens in mijn isolatie. Namelijk ergens in het midden van de xps
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Condensatie midden in XPS? Dat lijkt me straf, XPS is erg dampdicht. Kan je een u-wert link doorsturen zodat we eens kunnen kijken?
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
azerco;1976753 wrote:
Omdat we alles zelf doen zal de isolatie bijna een jaar onbeschermd staan en zouden we voor xps kiezen.

Je kan eventueel pas isoleren als je de gevelsteen gaat plaatsen.

(tenzij je er natuurlijk al gaat wonen)
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
het is ook de bedoeling om pas te isoleren juist voor ik de gevelsteen ga plaatsen, maar aangezien ik altijd 6 weken werk aan mijn bouw en dan 6 weken weg ben voor mijn werk is de kans groot dat de isolatie lange tijd onbeschermd blijft.
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
azerco;1976978 wrote:
het is ook de bedoeling om pas te isoleren juist voor ik de gevelsteen ga plaatsen, maar aangezien ik altijd 6 weken werk aan mijn bouw en dan 6 weken weg ben voor mijn werk is de kans groot dat de isolatie lange tijd onbeschermd blijft.



Plaats isolatie zo hoog je denkt gevelsteen te kunnen afwerken en dek dan goed af met planken.. Wij hebben zo mupan facade in twee lagen geschrankt vb.
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
En gans de isolatie inpakken met een onderdak folie, is dat geen optie? Is dampopen en laat geen vocht door...
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
Allemaal niet nodig hoor. Je zet gewoon isolatie op de dag dat je facade metst of de dag ervoor... volgens je vordert... zoals ook uw stelling omhoog gaat.



En isolatie mag best een keertje nat regenen. Geen drama.



Leg anders inderdaad een plank bovenop uw verse metselwerk, die tegelijk ook uw isolatie wat afdekt.
 

b2

Lid geworden
23 nov 2012
Berichten
584
Waarderingsscore
0
Punten
0
Donat;1977101 wrote:
azerco;1976978 wrote:
het is ook de bedoeling om pas te isoleren juist voor ik de gevelsteen ga plaatsen, maar aangezien ik altijd 6 weken werk aan mijn bouw en dan 6 weken weg ben voor mijn werk is de kans groot dat de isolatie lange tijd onbeschermd blijft.



Plaats isolatie zo hoog je denkt gevelsteen te kunnen afwerken en dek dan goed af met planken.. Wij hebben zo mupan facade in twee lagen geschrankt vb.



Idem hier, 's avonds gewoon latten er op en dat blijft droog hoor. Kan ook wel wat water verdragen...
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik ben bezig met prijzen te vragen voor de isolatie.

Voor onze 350m² met een dikte van 24 cm (2 x 12 cm)

zit ik gemiddelde aan volgende prijzen

- xps 12euro/m²

- rock431 adapt 8euro/m²

- rock434 17 euro/m²

- isover mupan 10.5 euro/m²



De combinatie rockfit 431 tegen binnenmuur voor oneffenheden en rockfit 434 lang de gevel zijde voor de stevigheid en doorzakken te voorkomen (zelfs als zou dat tegenwoordig niet meer zijn), heeft mijn voorkeur.

moet xps eigenlijk afgetaped worden zoals pir/pur? Of heeft deze geen last van thermische zettingen?

Iemand ervaring met dranair panelen?

http://www.emg-meyer.be/nl/merkproducten/drainair-line/drainair-panel.php

Als dit ipv de luchtspouw komt kan de isolatie zeker niet meer doorzakken. Prijs?
 

Donat

Actief Lid
Lid geworden
27 aug 2007
Berichten
933
Waarderingsscore
40
Punten
28
azerco;1977596 wrote:
Ik ben bezig met prijzen te vragen voor de isolatie.

Voor onze 350m² met een dikte van 24 cm (2 x 12 cm)

zit ik gemiddelde aan volgende prijzen

- xps 12euro/m²

- rock431 adapt 8euro/m²

- rock434 17 euro/m²

- isover mupan 10.5 euro/m²



De combinatie rockfit 431 tegen binnenmuur voor oneffenheden en rockfit 434 lang de gevel zijde voor de stevigheid en doorzakken te voorkomen (zelfs als zou dat tegenwoordig niet meer zijn), heeft mijn voorkeur.

moet xps eigenlijk afgetaped worden zoals pir/pur? Of heeft deze geen last van thermische zettingen?

Iemand ervaring met dranair panelen?

http://www.emg-meyer.be/nl/merkproducten/drainair-line/drainair-panel.php

Als dit ipv de luchtspouw komt kan de isolatie zeker niet meer doorzakken. Prijs?



Ga je facade lijmen/ dunbed of niet ? Mupan heeft nog een zwart vlies als voordeel voor open stoovoegen waar je gele/zilvere isolatie te zien zou kunnen krijgen..



De rockfit 431 stond ook eerst op onze lijst maar deze is echt slapper als de rest qua densiteit. Uiteindelijk voor de mupan (2x10cm) gekozen omdat deze ook iets beter isoleerde.
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
we gaan recupsteen gebruiken (oude beerse)

Zit jij met volle spouw?
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
We zouden uiteindelijk gaan voor 2x 12 cm rockwool 433 duo. Zachte binnenzijde, harde buitenzijde. Iemand ervaring met dit product? Vooral gekend in nederland.
 

kdebergh

Nieuw Lid
Lid geworden
12 nov 2013
Berichten
42
Waarderingsscore
0
Punten
6
Vloerisolatie zal bij ons 2x6 cm of 2x8 cm PIRplaten zijn.

Waar haal je het goedkoopst de vloerisolatie? Bij de bouwstoffer of ergens online?

Welke merken (Isover, ....) zijn vooral aan te raden qua prijs?
 

b2

Lid geworden
23 nov 2012
Berichten
584
Waarderingsscore
0
Punten
0
Isover is glaswol, dus dat al zeker niet. Voor de rest, je kan eens online kijken maar indien je al je bouwmaterialen bij een bepaalde bouwhandel hebt gehaald ga je waarschijnlijk daar de beste prijs krijgen, tenzij je B-platen wil e.d. Als merk maakt het zoveel niet uit denk ik, recticel gaat het duurste zijn maar andere merken zijn daarom niet slechter...
 

deftone82

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2010
Berichten
1.029
Waarderingsscore
0
Punten
36
Oorspronkelijk bericht geplaatst door kdebergh

Vloerisolatie zal bij ons 2x6 cm of 2x8 cm PIRplaten zijn.

Waar haal je het goedkoopst de vloerisolatie? Bij de bouwstoffer of ergens online?

Welke merken (Isover, ....) zijn vooral aan te raden qua prijs?

Waarom persé PIR? Misschien eens kijken naar Resol...dat heeft een betere lambda waarde (minder thermische geleiding) en is ook de meest ecologische plaat van de niet-natuurlijke producten.

Kingspan is een goed merk. Is wel wat prijziger.  
 

Emu

Lid geworden
22 mrt 2007
Berichten
164
Waarderingsscore
0
Punten
0
Resol zou ik  niet doen in de vloer.  Druksterkte in het algemeen nog lager dan PUR/PIR. Ik steek zelf XPS (0,3 N/mm²) in de vloer, omdat ik zelfs druksterkte PUR/PIR (0,15 N/mm²) al wat aan de lage kant vind. Ik vind 0.2 n/mm² toch wel  een minimum in de vloer. Vooral als je 10 cm of meer steekt.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan