• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
ik weet dat hier al heel veel isolatie geschreven is (en terecht!) maar er worden tegenwoordig zoveel verschillende soorten gebruikt dat ik door het bos de bomen niet meer zie!



dit is de isolatie die standaard bij de SOD zit:



- vloer: gewapende betonplaat van 12cm + een isolerende chape (gewapend) (er staat geen dikte bij!)

- muren: geëxtrudeerde polystyreenplaten van 4cm met een verluchte spouw

- dak: glaswoldekens met dampscherm van 15cm





is dit voldoende?

mij lijkt de vloerisolatie nogal onduidelijk! is PUR aan te raden?
 

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
kv nr12;1902744 wrote:
VdE;1902700 wrote:
Vloer: 2x 8cm Recticel Eurofloor (lambda 0.023W/mK)

Muur:2x 8cm Recticel Eurowall (lambda 0.023W/mK)

Plat dak: 2x 10cm Recticel Eurothane Silver (lambda 0.023W/mK)

Hellend dak: 28cm Isover Isoconfort 35 (lambda 0.035W/mK)





Is de isolatie in de vloer voldoende aangezien waar er leidingen komen geen 16cm isolatie zal liggen.

Het hellend dak lijkt mij maar juist in verhouding te staan.



Graag jullie visie hierover.



Lijkt mij persoonlijk zeker voldoende.

Maar leid ik hier terecht uit af dat je leidingen dan, op je betonplaat, in de eerste isolatielaag gaan liggen? Hoe ga je dat doen?

Alle leidingen uitsnijden uit de isolatie? Ik hoop voor jou van niet.

Ik had mij vergist ivm de vloeropbouw.



De vloeropbouw is:

- afwerking 2cm

- gewapende chape 8cm

- isolatie (2x 8cm)

- uitvulling 6cm

- vloerplaat



Hierdoor moeten de leidingen inderdaad niet uitgesneden worden in de isolatie.



Isolatie in het hellend dak is dus genoeg in verhouding met de rest?
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
Phpp berekening laten uitvoeren door phplatform.

We zitten aan een netto e van 26 door veel ramen op het noorden.

We zullen het dus moeten stellen met maar een lew woning.

Wel snelle en goede service van phplatform!



Wat vinden jullie van onze isolatie verhoudingen? Moet het hier nog over hebben met onze epb.

24cm xps spouw 30 cm eps vloer en 40cm glaswol dak.

Want eerlijk gezegd, dikte dak en vloer is gewoon uit het duimpje gezogen...
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
azerco;1906564 wrote:
Wat vinden jullie van onze isolatie verhoudingen?...



normaal heb je in phpp de energieverliezen per bouwdeel. Geef eens wat het energieverlies via vloer/muren/dag/glas...



Dat geeft beter een richting om te begrijpen of de verhoudingen correct zijn (of beter; is het een of ander 'eenvoudig' te verbeteren omdat er iets uitsteekt).



Walter
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
Walter,



wand: U waarde 0.121 W/m²K

vloer: U waarde 0.166 W/m²K (ik merk nu wel op dat er gerekend is met 20 cm eps)

dak:U waarde 0.114 W/m²K

vensters noord: 1.149 W/m²K

vensters oost: 1.223 W/m²K

vensters zuid: 0.879 W/m²K

vensters west: 0.948 W/m²K



Hoeveel % mogen die dan van elkaar verschillen?
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
azerco;1906639 wrote:
Walter,



wand: U waarde 0.121 W/m²K

vloer: U waarde 0.166 W/m²K (ik merk nu wel op dat er gerekend is met 20 cm eps)

dak:U waarde 0.114 W/m²K

vensters noord: 1.149 W/m²K

vensters oost: 1.223 W/m²K

vensters zuid: 0.879 W/m²K

vensters west: 0.948 W/m²K



Hoeveel % mogen die dan van elkaar verschillen?



In het tabblad 'Energie VW maandmethode' kan je de warmteverliezen per schilddeel bekijken.
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
azerco;1906639 wrote:
Walter,



wand: U waarde 0.121 W/m²K

vloer: U waarde 0.166 W/m²K (ik merk nu wel op dat er gerekend is met 20 cm eps)

dak:U waarde 0.114 W/m²K

vensters noord: 1.149 W/m²K

vensters oost: 1.223 W/m²K

vensters zuid: 0.879 W/m²K

vensters west: 0.948 W/m²K



Hoeveel % mogen die dan van elkaar verschillen?



ik bedoelde de totale verliezen per bouwdeel, niet de verliezen /m2.
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
Die gegevens kan ik nergens terug vinden.

We hebben 6 pdf bestanden ontvangen

- Passief Huis resultaat

- U - W A A R D E S V A N B O U W D E L E N

- O P P E R V L A K T E B E P A L I N G

- R E D U C T I E F A C T O R Z O N I N S T R A L I N G, U - W A A R D E V E N S T E R S

- V E N T I L A T I E D A T A

- Z O M E R S I T U A T I E



kan ik deze verliezen dan eventueel berekenen door de opp/ bouwdeel te vermenigvuldigen met verliezen/m²?
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
azerco,



de cijfers die je nu gaf, is verlies per m2 en graad temperatuursverschil.



Om goed te vergelijken, heb je de totalen nodig (grof muur/ramen/dak U waarde*opp in m2 *30°C, vloer Uwaarde*opp*20°C).



Ik ken natuurlijk niet de documenten die je gekregen hebt, maar normaal zit er in phpp berekeningen toch warmterverliezen en totale energieverliezen per (type) opp.



Maar ik vrees dat de uitkomst vooral zal zijn dat je veel verlies heb door vensters/glas.



Walter
 

azerco

Lid
Lid geworden
17 apr 2008
Berichten
209
Waarderingsscore
4
Punten
18
Dus, op basis van de gegevens die ik heb

(oppervlakte gevels is exclusief ramen)

- voorgevel 55.8m² x 0.121 x 30 = 202.5W

- linkerzijgevel 58.3m² x 0.121 x 30 = 211.629 W

- achtergevel 57.1m² x 0.121 x 30 = 207.273

- rechterzijgevel 60.8m² x 0.121 x 30 = 220.7

- vloer 98.8m² x 20 x 0.166 = 328W

- dak 128.4m² x 30 x 0.114 = 439.128W



Dus als ik nu de dikte van de vloeropbouw van 20 naar 30 cm breng

is de U waarde van de vloer 0.115 => 0.115 x 20 x 98.8m²=229W



Klopt de redenering zo?

Want als ik het verlies door het dak ook rond de 220W wil brengen zou ik aan 60 cm glaswol zitten. Is dat der niet een beetje over?



Onze ramen zullen zeker voor het grootste verlies zorgen. Daarom dat we daar ook passief ramen met 3V glas. Beter dat dan niets zeker...
 
Lid geworden
28 feb 2014
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
0
xinix;816339 wrote:
SvenVD wrote:
Probeer hetvolgende te respecteren:



- 10cm Vloerisolatie

- 15cm Spouwisolatie

- 20cm Dakisoaltie

- 1.1 beglazing



Dit zijn isolatiediktes in rotswolequivalent (lambda ongeveer 0,036)



Voor spouwisolatie wordt bij voorkeur gewerkt met zachtere platen (bv rotswol). Spijkerflensdekens als dakisolatie zijn te vermijden; het is beter een correct geplaatst dampscherm te gebruiken.



Hetgeen Sven voorstelt is idd niet zeker slecht, integendeel. Om de norm te halen moet je evenwel zover niet gaan.



- 4 à 5 cm PUR vloerisolatie (gespoten)

- 4 à 5 cm PUR in spouw (of een 6 à 8 cm rots- of glaswol)

- 15 cm dakisolatie (rotswol)

- 1.1. beglazing



zou kunnen volstaan.



Ik vrees dat ik jullie moet teleurstellen.

De huidige Umax-waarden vragen echt wel wat meer.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat het voldoen aan de U-max waarden zeker geen garantie biedt dat je ook de overige normen haalt. (K-peil, JNEB/m², ....)

Ik raad je aan om een deskundige te raadplegen.

De opgegeven waarden zijn al jaaaaaren passé
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
2B-Safe IV;1915252 wrote:
xinix;816339 wrote:
SvenVD wrote:
Probeer hetvolgende te respecteren:



- 10cm Vloerisolatie

- 15cm Spouwisolatie

- 20cm Dakisoaltie

- 1.1 beglazing



Dit zijn isolatiediktes in rotswolequivalent (lambda ongeveer 0,036)



Voor spouwisolatie wordt bij voorkeur gewerkt met zachtere platen (bv rotswol). Spijkerflensdekens als dakisolatie zijn te vermijden; het is beter een correct geplaatst dampscherm te gebruiken.



Hetgeen Sven voorstelt is idd niet zeker slecht, integendeel. Om de norm te halen moet je evenwel zover niet gaan.



- 4 à 5 cm PUR vloerisolatie (gespoten)

- 4 à 5 cm PUR in spouw (of een 6 à 8 cm rots- of glaswol)

- 15 cm dakisolatie (rotswol)

- 1.1. beglazing



zou kunnen volstaan.



Ik vrees dat ik jullie moet teleurstellen.

De huidige Umax-waarden vragen echt wel wat meer.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat het voldoen aan de U-max waarden zeker geen garantie biedt dat je ook de overige normen haalt. (K-peil, JNEB/m², ....)

Ik raad je aan om een deskundige te raadplegen.

De opgegeven waarden zijn al jaaaaaren passé

Volgens mij moet dit nog steeds lukken (die 10 15 20 regel). Veel hangt af wat voor woning je zet. Hiermee bedoel ik de compactheid en de hoeveelheid ramen. Als je het eenvoudig houdt kan je makkelijk voldoen aan de huidige norm.

Maar daar zit het m net. Vele willen een aquarium zetten met heel wat uitsprongen en dakkapellen enz... En dan loop je vast!
 
Lid geworden
11 jan 2012
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Momenteel het dak aan het isoleren met knauf multifit 35 van 22 cm dik. Phoe, vervelend werkje... :)



Willen graag tegen de binnenkant van de spanten nog een harder pir plaat plaatsen (dikte nog te bepalen, afhankelijk van kostprijs). Is de zolder beetje afgewerkt en zou dienst doen als dampscherm.



Kan dit problemen geven met damppunt of dergelijke?
 
Lid geworden
21 feb 2013
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo ben even aan het studeren over isolatie ivm een verbouwing . ik dacht 12cm gespoten pur te gebruiken in de vloer gelijk vloers er komt vloer verwarming op te liggen , 16 cm pur platen in de spouw en eveneens 16 cm pur op de zoldervloer( gewelven) als ook plat dak (eveneens welving ) . graag jullie op merkingen . daar jullie misschien toch meer ervaring hebben in deze materie ? dank bij voorbaat
 

kAd

Lid geworden
24 apr 2013
Berichten
217
Waarderingsscore
0
Punten
0
pros001;1939596 wrote:
hallo ben even aan het studeren over isolatie ivm een verbouwing.



Wat wil je bekomen, een huis dat voldoet aan nieuwbouwnormen, of aan LEW, of ...

speelt budget een rol?
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
pros001;1939596 wrote:
hallo ben even aan het studeren over isolatie ivm een verbouwing . ik dacht 12cm gespoten pur te gebruiken in de vloer gelijk vloers er komt vloer verwarming op te liggen , 16 cm pur platen in de spouw en eveneens 16 cm pur op de zoldervloer( gewelven) als ook plat dak (eveneens welving ) . graag jullie op merkingen . daar jullie misschien toch meer ervaring hebben in deze materie ? dank bij voorbaat



Een stuk beter dan gemiddeld, zeker die spouwisolatie, maar kan uiteraard nog meer.
 
Lid geworden
21 feb 2013
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
turboke;1940095 wrote:
pros001;1939596 wrote:
hallo ben even aan het studeren over isolatie ivm een verbouwing . ik dacht 12cm gespoten pur te gebruiken in de vloer gelijk vloers er komt vloer verwarming op te liggen , 16 cm pur platen in de spouw en eveneens 16 cm pur op de zoldervloer( gewelven) als ook plat dak (eveneens welving ) . graag jullie op merkingen . daar jullie misschien toch meer ervaring hebben in deze materie ? dank bij voorbaat



Een stuk beter dan gemiddeld, zeker die spouwisolatie, maar kan uiteraard nog meer.



bedoeling is toch wel tot een goed geisoleerde woning te komen . totaale bewoonbare opp is 250m en vrij staande woning . dus ik wil toch een beetje snoeien in de toekomstige energie factuur . verwarming op gas propaan ketel , daar er geen aard gas in de straat ligt .graag jullie idee ?? dank bij voor baat
 
Lid geworden
31 mrt 2008
Berichten
3.738
Waarderingsscore
1
Punten
0
pros001;1940427 wrote:
turboke;1940095 wrote:
pros001;1939596 wrote:
hallo ben even aan het studeren over isolatie ivm een verbouwing . ik dacht 12cm gespoten pur te gebruiken in de vloer gelijk vloers er komt vloer verwarming op te liggen , 16 cm pur platen in de spouw en eveneens 16 cm pur op de zoldervloer( gewelven) als ook plat dak (eveneens welving ) . graag jullie op merkingen . daar jullie misschien toch meer ervaring hebben in deze materie ? dank bij voorbaat



Een stuk beter dan gemiddeld, zeker die spouwisolatie, maar kan uiteraard nog meer.



bedoeling is toch wel tot een goed geisoleerde woning te komen . totaale bewoonbare opp is 250m en vrij staande woning . dus ik wil toch een beetje snoeien in de toekomstige energie factuur . verwarming op gas propaan ketel , daar er geen aard gas in de straat ligt .graag jullie idee ?? dank bij voor baat



Dak/plafond is niet in verhouding tot de rest.



Wat wil je bereiken? Hoeveel stookkosten wil je betalen per jaar?

Zonder die info kan niemand jou zeggen of je genoeg isoleert of niet...
 
Lid geworden
21 feb 2013
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
jeter;1940560 wrote:
pros001;1940427 wrote:
turboke;1940095 wrote:
pros001;1939596 wrote:
hallo ben even aan het studeren over isolatie ivm een verbouwing . ik dacht 12cm gespoten pur te gebruiken in de vloer gelijk vloers er komt vloer verwarming op te liggen , 16 cm pur platen in de spouw en eveneens 16 cm pur op de zoldervloer( gewelven) als ook plat dak (eveneens welving ) . graag jullie op merkingen . daar jullie misschien toch meer ervaring hebben in deze materie ? dank bij voorbaat



Een stuk beter dan gemiddeld, zeker die spouwisolatie, maar kan uiteraard nog meer.



bedoeling is toch wel tot een goed geisoleerde woning te komen . totaale bewoonbare opp is 250m en vrij staande woning . dus ik wil toch een beetje snoeien in de toekomstige energie factuur . verwarming op gas propaan ketel , daar er geen aard gas in de straat ligt .graag jullie idee ?? dank bij voor baat



Dak/plafond is niet in verhouding tot de rest.



Wat wil je bereiken? Hoeveel stookkosten wil je betalen per jaar?

Zonder die info kan niemand jou zeggen of je genoeg isoleert of niet...



plafond niet in verhouding tot de rest ??? hoe veel ontbreekt er dan nog volgens jou ?? wat ik wil bereiken ?? gewoon lage energie woning . kan ik dan ergens een simulatie vinden ivm het energie verbruik in verhouding tot de isolatie die geplaatst word ?? dank bij voor baat
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
Je zou bijvoorbeeld naar een bepaalde U-waarde voor de schilddelen van je woning kunnen streven.



Ik heb ooit U en R-waardes voor een de combinatie van een bepaalde dikte en een bepaalde lambdawaarde in een tabel gegoten. Zie bijlage.



Voor een LEW zou je kunnen streven naar een U-waarde van 0,20 voor je muren en vloer. Voor het dak misschien nog iets beter nemen. Je gaat in totaliteit wat K-waarde verliezen met je schrijnwerk dus geen overbodige luxe ergens wat marge te nemen.



Als je richting de 0,12 à 0,13 gaat, spreek je van passief indien je woning een goede compactheid heeft en isolerend schrijnwerk.
 
Lid geworden
21 feb 2013
Berichten
23
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dortje;1940607 wrote:
Je zou bijvoorbeeld naar een bepaalde U-waarde voor de schilddelen van je woning kunnen streven.



Ik heb ooit U en R-waardes voor een de combinatie van een bepaalde dikte en een bepaalde lambdawaarde in een tabel gegoten. Zie bijlage.



Voor een LEW zou je kunnen streven naar een U-waarde van 0,20 voor je muren en vloer. Voor het dak misschien nog iets beter nemen. Je gaat in totaliteit wat K-waarde verliezen met je schrijnwerk dus geen overbodige luxe ergens wat marge te nemen.



Als je richting de 0,12 à 0,13 gaat, spreek je van passief indien je woning een goede compactheid heeft en isolerend schrijnwerk.



ok thanks dortje , dit ga ik eens bekijken thanks
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan