• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
ik weet dat hier al heel veel isolatie geschreven is (en terecht!) maar er worden tegenwoordig zoveel verschillende soorten gebruikt dat ik door het bos de bomen niet meer zie!



dit is de isolatie die standaard bij de SOD zit:



- vloer: gewapende betonplaat van 12cm + een isolerende chape (gewapend) (er staat geen dikte bij!)

- muren: geëxtrudeerde polystyreenplaten van 4cm met een verluchte spouw

- dak: glaswoldekens met dampscherm van 15cm





is dit voldoende?

mij lijkt de vloerisolatie nogal onduidelijk! is PUR aan te raden?
 
Lid geworden
22 aug 2010
Berichten
39
Waarderingsscore
0
Punten
0
EPS heeft inderdaad een minder grote milieuimpact dan PU/PIR, maar dat komt enkel omdat het ook 2x niks kost. Bij het woord milieuimpact (genre NIBE classificatie) wordt ook rekening met de aankoopskost van het materiaal en het thermisch rendement. Als je al deze factoren in rekening brengt (productie, rendement, kostprijs, recyclage) komt EPS er tamelijk goed uit, maar het blijft milieubelastend. PUR/PIR komt hierbij als één van de slechtse materialen naar voren. Nogmaals (en al veel gezegd hier op het forum), denk verder dan die initiële isolatiewaarde van bvb. 0,028 WmK. Voor mij zijn minerale wol (glaswol/rostwol), cellenglas en houtvezelplaat dé isolatieproducten voor mensen met visie en materiaalkennis.

By the way: ik draag geen geitenwollensokken en stem niet op Agalev (en ben niet naar pater Versteylen zijn boederij geweest).
 

macfall

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 dec 2008
Berichten
5.094
Waarderingsscore
0
Punten
36
E-peil en K-peil zijn nu berekend op de actuele situatie, met een correcte update van alle parameters

E 72

K 38

Compactheid 1.18

Beschermd Volume 800m³

Muur 8cm PUR

Plat dak 10cm PUR

Hellend dak 20cm glaswol

Vloer 12cm gespoten PUR

Ramen 1.1

Ventilatietype D



Blower door en misschien zonnepanelen zijn nog op komst.
 
Lid geworden
4 okt 2007
Berichten
1.346
Waarderingsscore
1
Punten
0
maar je houdt wel geen rekening met de erg snel stijgende gasprijzen. Over 10 jaar is de kostprijs van gas misschien verdubbeld.
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Die 40cm vloerisolatie is collateral damage van het funderingssysteem waarbij het gewicht van de woning de dikte van de isolatie bepaald (woning vervangt gewicht weggegraven grond). Het had ook 50-60cm kunnen zijn als de grond lichter zou zijn geweest of de de woning zwaarder, maar ook 20-30cm. De dikte heeft in ieder geval geen relatie met de overige isolatiediktes.



Overigens vind ik een zonneboiler wel degelijk een interessante optie als de woning op LEW/PH-niveau geïsoleerd is. Het was de opdrachtgever die expliciet vroeg om zo weinig mogelijk installatietechniek toe te passen om de bouwkosten laag te houden (sociale woningbouw).
 
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Zitten nu aan K32/E69, met 10 cm PUR in spouw, 16 cm PUR platte daken, 23 cm cellulose hellend dak, vloer 7 cm Betopor + 10 cm PUR-platen ventilatie D, glas 1.0 (hout/alu profielen). Het is een losstaande woning van 81m² benedenverdieping, 103m² bovenverdieping en 103m² zolderverdieping.



De chaper raadt ons aan om de Betopor te vervangen door een beter isolerende chape. Hij voorziet dan een vloeichape, die volgens hem meer in de richting van de isolatiewaarden van gespoten PUR zou gaan (prijs is quasi gelijk met de Betopor). Ik ken hier niets van en vraag aan de EPB-man wat het effect zou zijn op E-waarde en K-peil. Volgens hem telt die chape niet mee (net als de Betopor) omdat er enkel rekening wordt gehouden met de 10 cm PUR-platen die er sowieso boven komen. Ik vind dit zeer eigenaardig, klopt dat?
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
Dikke flauwe kul. De VOLLEDIGE laag telt. Het komt erop neer dat je van iedere laag de isolatiewaarde hebt, dan de hoeveelheid centimeters en dat alles samentelt. Dan heb je de volledige isolatiegraad van die bepaalde laag. Van een vloer is dat meestal isolatie onder de betonplaat, de betonplaatzelf, bovenisolatie, chappe, tegel. Dat telt allemaal mee.



Als jouw EPB'er dat niet weet, dan zou ik hem buitensjotten, want dan kent hij zijn werk niet. Mag ik je er ook nog bijzetten dat je wel een zeer hoog E-peil hebt volgens alle info die je daar geeft. (maarja, als hij niet je volledige laag gebruikt is dat ook niet moeilijk om tot zo'n waarde te komen)

Ikzelf heb ongeveer (ik zeg wel ongeveer, en ik weet ook niet hoeveel glas je hebt in je woning etc, dat speelt ook een rol) dezelfde zaken gebruikt in een huis dat ongeveer even groot is, en ik kom aan E39. Wij hopen nu met een blowerdoortest aan 30 te geraken.



Ik zou DRINGEND een second opinion vragen. Kan je behoorlijk wat geld schelen in premies.
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
zerty wrote:
De chaper raadt ons aan om de Betopor te vervangen door een beter isolerende chape. Hij voorziet dan een vloeichape, die volgens hem meer in de richting van de isolatiewaarden van gespoten PUR zou gaan (prijs is quasi gelijk met de Betopor).



Ik ben heel benieuwd over welke vloeichape het hier gaat. Waarschijnlijk iets gebaseerd op pur (thermogran?)?
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Beurt wrote:
zerty wrote:
De chaper raadt ons aan om de Betopor te vervangen door een beter isolerende chape. Hij voorziet dan een vloeichape, die volgens hem meer in de richting van de isolatiewaarden van gespoten PUR zou gaan (prijs is quasi gelijk met de Betopor).



Ik ben heel benieuwd over welke vloeichape het hier gaat. Waarschijnlijk iets gebaseerd op pur (thermogran?)?



Awel se ... daar geloof ik nu es de ballen van.

Laat uwe chapper dan maar es afkomen met attesten => die hebt je trouwens nodig om het te laten meetellen in de EPB



Zelfs gebaseerd op pur gaat het niet rekken: betopur is chape met daarin pur korrels: isoleert ongeveerd hetzelfde als al de andere isolatiechapes ... pakt 1/4e van pur.



Misschien kan het wel: maar dan vrees ik een beetje voor de prijs.
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
chime wrote:
Zelfs gebaseerd op pur gaat het niet rekken: betopur is chape met daarin pur korrels: isoleert ongeveerd hetzelfde als al de andere isolatiechapes ... pakt 1/4e van pur.

Correctie: betopor is een isolatielaag bestaande uit in cement gedraaide witte isomo korrels (EPS), geen PUR. De lambda van betopor is 0,090, terwijl die van PUR 0,023 is.



Betopur is een zijproduct, waarbij eerst een laag betopor wordt gestort die ze dan een week laten uitharden, daarna wordt er een laag PUR op gespoten.
 
Lid geworden
15 okt 2009
Berichten
573
Waarderingsscore
1
Punten
0
BartDG wrote:
Mag ik je er ook nog bijzetten dat je wel een zeer hoog E-peil hebt volgens alle info die je daar geeft. (maarja, als hij niet je volledige laag gebruikt is dat ook niet moeilijk om tot zo'n waarde te komen)

Ikzelf heb ongeveer (ik zeg wel ongeveer, en ik weet ook niet hoeveel glas je hebt in je woning etc, dat speelt ook een rol) dezelfde zaken gebruikt in een huis dat ongeveer even groot is, en ik kom aan E39. Wij hopen nu met een blowerdoortest aan 30 te geraken.



Ik zou DRINGEND een second opinion vragen. Kan je behoorlijk wat geld schelen in premies.



E39 zonder PV, zonneboiler, warmtepomp?

Hoeveel m² glas, isolatiewaarden, HOB/OB?
 
Lid geworden
4 apr 2010
Berichten
154
Waarderingsscore
0
Punten
0
E54

K28



muur 2x6cm PUR

vloer gelijkvloers 2x4cm PUR

1ste verdiep 4cm PUR

dak 18cm rockwool

VVW overal gascondesatieketel met zoneregeling

overal rolluiken

water recup

ventilatie D



Later blower door en mogelijk ook zonneboiler.
 
Lid geworden
1 dec 2010
Berichten
119
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat is een aan te raden dikte voor vloerisolatie voor volgend geval:

E-peil < 80, k<45 (goede isolatie maar geen lage-energiewoning)

Verwarmen met vloerverwaring.



Onze EPB-coordinator stelde 6cm gespoten PUR voor, maar dit lijkt me nogal weinig ?
 

BartDG

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 aug 2008
Berichten
1.529
Waarderingsscore
1
Punten
38
E 34 wrote:
BartDG wrote:
Mag ik je er ook nog bijzetten dat je wel een zeer hoog E-peil hebt volgens alle info die je daar geeft. (maarja, als hij niet je volledige laag gebruikt is dat ook niet moeilijk om tot zo'n waarde te komen)

Ikzelf heb ongeveer (ik zeg wel ongeveer, en ik weet ook niet hoeveel glas je hebt in je woning etc, dat speelt ook een rol) dezelfde zaken gebruikt in een huis dat ongeveer even groot is, en ik kom aan E39. Wij hopen nu met een blowerdoortest aan 30 te geraken.



Ik zou DRINGEND een second opinion vragen. Kan je behoorlijk wat geld schelen in premies.



E39 zonder PV, zonneboiler, warmtepomp?

Hoeveel m² glas, isolatiewaarden, HOB/OB?



Ik zei dus "ongeveer". Warmtepomp heb ik ook.
 
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
De lambdawaarde van die vloeichape is 0,049 (met attest). Zijn er hier nog die denken dat de EPB-man volledig de mist in gaat met zijn berekeningen? En dan een nieuwe EPBer aanstellen, neem ik aan? = 2x EPB-mannen betalen... zal uiteraard nog altijd voordeliger zijn in premies, maar is toch zuur. De man is ook veiligheidscoördinator (volgens mij nooit geweest) en tussentijdse facturen al betaald. Of kan je iets anders doen als blijkt uit een 2e studie dat die man serieuze kemels maakt?



zerty wrote:
Zitten nu aan K32/E69, met 10 cm PUR in spouw, 16 cm PUR platte daken, 23 cm cellulose hellend dak, vloer 7 cm Betopor + 10 cm PUR-platen ventilatie D, glas 1.0 (hout/alu profielen). Het is een losstaande woning van 81m² benedenverdieping, 103m² bovenverdieping en 103m² zolderverdieping.



De chaper raadt ons aan om de Betopor te vervangen door een beter isolerende chape. Hij voorziet dan een vloeichape, die volgens hem meer in de richting van de isolatiewaarden van gespoten PUR zou gaan (prijs is quasi gelijk met de Betopor). Ik ken hier niets van en vraag aan de EPB-man wat het effect zou zijn op E-waarde en K-peil. Volgens hem telt die chape niet mee (net als de Betopor) omdat er enkel rekening wordt gehouden met de 10 cm PUR-platen die er sowieso boven komen. Ik vind dit zeer eigenaardig, klopt dat?
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
Seppe_G wrote:
Wat is een aan te raden dikte voor vloerisolatie voor volgend geval:

E-peil < 80, k<45 (goede isolatie maar geen lage-energiewoning)

Verwarmen met vloerverwaring.



Onze EPB-coordinator stelde 6cm gespoten PUR voor, maar dit lijkt me nogal weinig ?



euh?? je wil geen LEW maar wel goede isolatie? Zoiets als een 'veilige auto' zonder autogordels?



Het E-peil en k-waarde die je vernoemt (E80 en K45) zijn het vlaamse minima; maar dat is gewoon geen goed geïsoleerde woning.

Eens een discussie met je architect aangaan over correct isoleren?



Walter
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan