• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
ik weet dat hier al heel veel isolatie geschreven is (en terecht!) maar er worden tegenwoordig zoveel verschillende soorten gebruikt dat ik door het bos de bomen niet meer zie!



dit is de isolatie die standaard bij de SOD zit:



- vloer: gewapende betonplaat van 12cm + een isolerende chape (gewapend) (er staat geen dikte bij!)

- muren: geëxtrudeerde polystyreenplaten van 4cm met een verluchte spouw

- dak: glaswoldekens met dampscherm van 15cm





is dit voldoende?

mij lijkt de vloerisolatie nogal onduidelijk! is PUR aan te raden?
 

wufkodabi

Lid
Lid geworden
19 dec 2007
Berichten
625
Waarderingsscore
4
Punten
18
Neenee, moesten ze verlof hebben het zou hie vééél rustiger zijn 8)
 
Lid geworden
20 feb 2008
Berichten
389
Waarderingsscore
0
Punten
0
klaus wrote:
Blijkbaar, want na m'n bericht is het gestopt :)

Ik denk eerder dat we net een conclusie van een discussie bereikt hadden :wink: .

ps: ik heb in ieder geval verlof :D 8)
 
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
20
Waarderingsscore
1
Punten
0
Onze architect verwijst ons door naar een EPB-adviseur voor de bepaling van onze isolatie. Nu we betalen hem niet veel dus ik kan hem hier wel in begrijpen.

Ik heb niet veel vertrouwen in het merendeel van de EPB-adviseurs.Je ziet dit op het forum veel verschijnen:E63 dus blower door test (kassa rinkelt) en in 1 keer zitten ze onder de E60 norm. Ik heb er zo mijn bedenkingen over.

Het enige wat ik wil is dat de isolatie economisch verantwoord is met als hoofddoel ons verbruik verminderen.

Ons toekomstig huisje: halfopen bebouwing kruipkelder met hoogte van 1.1m, 2 volwaardige verdiepen 7m x 14m en verdiep 7m x 9m met zadeldak 40°. Tuin op het noorden met glaspartij van 3 x 2.1 zowel op gelijkvloers als verdiep. Ramen op het oosten gelijkvloers: 1 raam 2.5 x 2.1, verdiep 1.1*0.8 en 2 ramen zolder 1.1 * 0.8.Op het zuiden 2 gewone ramen op gelijkvloers van 1.1m *1m, verdiep. 3 gewone ramen 1.0 * 0.8 (standaardramen ben ik van afmetingen niet zo zeker).westkant = gemeenschappelijke muur. Vloerverwarming benedenverdieping (7mx14m excl berging 10m²) + badkamer (2.8 x 3.5) rest wordt verwarmd met radiators. Totale afmeting grond: 7a

Ik denk eraan volgende isolatie te gebruiken (op aanraden aannemer):

9.8 cm spouwisolatie kooltherm RD 4,65

vloerisolatie 10cm kooltherm

dakisolatie 22cm rollisol

plat dak 14cm PIR



iemand een idee welke k-waarde en e-peil we gaan halen? Zouden we in aanmerking komen voor de vermindering op K.I.? Wat zal deze isolatie doen met ons verbruik? Ik hoop rond de +/- 1.000 euro te betalen per jaar,bij voorkeur natuurlijk minder. Gezin bestaat momenteel nog uit 2 personen (beoogde doel: 4 pers :))

Alvast bedankt.



Annelies
 
Lid geworden
4 jan 2011
Berichten
20
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik denk dat ik me een beetje verkeerd heb uitgedrukt,ik bedoelde 1.000 euro aan gas/electriciteit per jaar. (gaan bijna overal leds gebruiken)

Zonneboiler had ik inderdaad ook nog aan gedacht maar daar hebben we momenteel geen centjes meer voor en isolatie kost minder dus hier optimaliseren en zonneboiler eventueel later plaatsen.

Dat wist ik niet dat de epb-mannen daar niets mee verdienden,we hebben weer wat bijgeleerd ook al blijven we toch wel overwegend cynisch tov heel het zaakje :)

Bedankt voor de reacties



Annelies
 

Justchill

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2009
Berichten
1.356
Waarderingsscore
0
Punten
36
Annelies, lees hier maar wat rond, je zal veel bijleren..
 

tad

Lid geworden
14 jan 2009
Berichten
246
Waarderingsscore
0
Punten
0
beerzel110 wrote:
isolatie kost minder dus hier optimaliseren

Annelies

Je hebt het belangrijkste al door. Eerst goed isoleren, dan pas de rest.

Energie die je niet moet verbruiken is nog altijd het interessantste.
 

F-B

Zeer Actief lid
Lid geworden
3 aug 2006
Berichten
4.861
Waarderingsscore
38
Punten
48
beerzel110 wrote:
Vloerverwarming benedenverdieping (7mx14m excl berging 10m²) + badkamer (2.8 x 3.5) rest wordt verwarmd met radiators.

Als je badkamer toch op de verdieping ligt, zou ik de volledige verdieping van vloerverwarming voorzien, en die radiatoren laten voor wat ze zijn.
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
Wij dachten volgende isolatie te plaatsen in onze nieuwbouw:



muur: 10 cm PIR (Utherm: ?d-waarde: 0,023 W/mK)

dak: 20 cm: Rockwool (?d-waarde: 0,036 W/mK)

Ramen zullen U1.1 worden (3x glas is voor ons financieel niet haalbaar)



Toch nog een paar vragen aan het forum

Wat met onze vloerisolatie? Voor onze vloeropbouw is 35 cm voorzien, dus we hebben alle ruimte. Willen wel werken met isolatieplaten (vloerverwarming). Bijkomend element is onze kruipkelder? Moet ik daar rekening mee houden bij de isolatie van het gelijkvloers?



Het dak dachten we op termijn wel nog uit te breiden met 10 cm Xtratherm UniPIR platen, dus tegen het dampscherm, vast te maken met de speciale klemmen op de spanten. Overkill? of goed idee?
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
Karmar wrote:
Het dak dachten we op termijn wel nog uit te breiden met 10 cm Xtratherm UniPIR platen, dus tegen het dampscherm, vast te maken met de speciale klemmen op de spanten. Overkill? of goed idee?



geen goed idee; je riskeert condensatie op die manier tss je PIR platen. Waarom niet ineens spanten van 30cm nemen?



Walter
 

Karmar

Lid
Lid geworden
10 mrt 2009
Berichten
351
Waarderingsscore
1
Punten
18
walter wrote:
Karmar wrote:
Het dak dachten we op termijn wel nog uit te breiden met 10 cm Xtratherm UniPIR platen, dus tegen het dampscherm, vast te maken met de speciale klemmen op de spanten. Overkill? of goed idee?



geen goed idee; je riskeert condensatie op die manier tss je PIR platen. Waarom niet ineens spanten van 30cm nemen?



Walter



De 10 cm extra is voor binnen een paar jaar, als we wat financiële ruimte hebben. Die naden van die 10 cm extra PIR platen zouden we dan wel volspuiten met PUR (via spuitbus).
 

archiklusser

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 sep 2007
Berichten
7.958
Waarderingsscore
125
Punten
63
Karmar wrote:
Wij dachten volgende isolatie te plaatsen in onze nieuwbouw:



muur: 10 cm PIR (Utherm: ?d-waarde: 0,023 W/mK)

dak: 20 cm: Rockwool (?d-waarde: 0,036 W/mK)

Ramen zullen U1.1 worden (3x glas is voor ons financieel niet haalbaar)



Toch nog een paar vragen aan het forum

Wat met onze vloerisolatie? Voor onze vloeropbouw is 35 cm voorzien, dus we hebben alle ruimte. Willen wel werken met isolatieplaten (vloerverwarming). Bijkomend element is onze kruipkelder? Moet ik daar rekening mee houden bij de isolatie van het gelijkvloers?



Het dak dachten we op termijn wel nog uit te breiden met 10 cm Xtratherm UniPIR platen, dus tegen het dampscherm, vast te maken met de speciale klemmen op de spanten. Overkill? of goed idee?



In de vloer zou je 15cm EPS moeten plaatsen om een goede balans in isolatiediktes (balansisolatie :mrgreen: ) te krijgen. Daarbij past 15cm EPS in de gevel (of 10cm PUR/PIR) en 20cm minerale wol in het dak. Later 10cm PIR in het dak bijplaatsen is redelijk overkill tegenover de andere isolatiediktes.
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
Karmar wrote:
walter wrote:
Karmar wrote:
Het dak dachten we op termijn wel nog uit te breiden met 10 cm Xtratherm UniPIR platen, dus tegen het dampscherm, vast te maken met de speciale klemmen op de spanten. Overkill? of goed idee?



geen goed idee; je riskeert condensatie op die manier tss je PIR platen. Waarom niet ineens spanten van 30cm nemen?



Walter



De 10 cm extra is voor binnen een paar jaar, als we wat financiële ruimte hebben. Die naden van die 10 cm extra PIR platen zouden we dan wel volspuiten met PUR (via spuitbus).



financieel: bredere spanten moeten niet zoveel duurder zijn (ze zijn breder, maar je hebt er minder nodig). PIR is veel duurder dan rotswol. Nu wat extra rotswol (waarom geen glaswol) is goedkoper. Of je kan nog gaan voor cellulose wat geplaatst toch zowat het goedkoopste is.



Walter
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
flesjespa wrote:
walter wrote:
Waarom niet ineens spanten van 30cm nemen?



Walter

Als je mij kan zeggen waar ze te krijgen zijn...



ik heb er van 22cm genomen, waar ik er nu van 18cm ga tegenzetten, zo kom je wel aan een mooi laagske isolatie.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
Kris77 wrote:
flesjespa wrote:
walter wrote:
Waarom niet ineens spanten van 30cm nemen?



Walter

Als je mij kan zeggen waar ze te krijgen zijn...



ik heb er van 22cm genomen, waar ik er nu van 18cm ga tegenzetten, zo kom je wel aan een mooi laagske isolatie.





begrijp ik goed dat uw dak emaakt is uit spanten van 4*23 (een 8/23 middendoor) gewoon om daar een matras van 22 cm tussen te kunnen steken ... en daar ga je nu nog eens een 3,5*18 onder nagelen om ruimte te hebben voor een tweede laag ... :?:

Afhankelijk van de gebruikte houtsoort een "kapitaal aan stokken" ...

Ooit overwogen om 1 laag buitendaks te leggen met bvb euroroof ... of langs binnenzijde te werken met en gyproc plaat met isolatie tegen ?



Ik plaats nu 18 cm flensdeken tussen de spanten en als ik ooit de zolder wens aan te wenden ga ik werken met een tweede lag achter gyproc ...



k.b.
 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Berichten
8.683
Waarderingsscore
30
Punten
48
janvanlandeghem wrote:
ik vermoedt dat hij 'er isolatie van 18' gaat tegen zetten....



Dat vermoed ik ook ... maar dit komt neer op 2 daken timmeren ...

Een eerste met spanten van 23 en "volledig af" met spansels en al.

En daaronder een tweede laag (die waarschijnlijk plat zal liggen) spanselhout van 18 ... ( en dan schat ik toch dat ge nog ongeveer 3,5 a 4 euro per afgewerkte viekante meter aan houtkost hebt ... dat is bijna de prijs van de isolatie die ge er tussen hangt)



k.b.
 
Lid geworden
10 okt 2008
Berichten
8.080
Waarderingsscore
11
Punten
0
ofwel 18cm tussen de spanten van 23, wat een beetje 'loempt' zou zijn.

.. 23+18cm : 41cm minerale wol.. dat kan al tellen, best geïsoleerde dak van vlaanderen? :D
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan