• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

andy666

Zeer Actief lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
2.730
Waarderingsscore
4
Punten
38
ik weet dat hier al heel veel isolatie geschreven is (en terecht!) maar er worden tegenwoordig zoveel verschillende soorten gebruikt dat ik door het bos de bomen niet meer zie!



dit is de isolatie die standaard bij de SOD zit:



- vloer: gewapende betonplaat van 12cm + een isolerende chape (gewapend) (er staat geen dikte bij!)

- muren: geëxtrudeerde polystyreenplaten van 4cm met een verluchte spouw

- dak: glaswoldekens met dampscherm van 15cm





is dit voldoende?

mij lijkt de vloerisolatie nogal onduidelijk! is PUR aan te raden?
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
de_conne wrote:
Iemand een idee betreffende de isolatie van de gemene muur??? 2cm Isomo?



De vloerisolatie zal ik je na het weekend weten te zeggen. Vertrek sevves op weekend ;-)



Ivm de vloerisolatie is het volgende in het lastenboek opgenomen:

Gans de oppervlakte van de woning is afgeschermt met een isolatielaag. Deze bestaat uit een drukvaste laag polystyreen met een dikte van 4 cm.



Nog iemand ideën ivm die isomo? Wat wordt er normaal tussen een gemene muur voorzien?



BTW ik hoor hier veel mensen bezig over PUR? Wat is dat?
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
879
Waarderingsscore
1
Punten
0
de_conne wrote:
BTW ik hoor hier veel mensen bezig over PUR? Wat is dat?

Polyurethaan isolatie is een thermohardend schuim dat al sinds 1937 bekend is. Het wordt veelvuldig toegepast in allerlei industrieën, zoals de schoenenindustrie, de auto-industrie, de lijmindustrie en natuurlijk in de isolatie-industrie vanwege de uitstekende isolatiewaarden van het product.



Polyurethaan isolatie, afgekort PU of PUR, behoort tot de polymeren, en kent vele verschillende toepassingen. Polyurethaan is een co-polymeer dat bestaat uit twee segmenten:

een hard segment, meestal een di-isocyanaat een zacht segment dat eindigt in twee (of meer) -OH groepen



Het co-polymeer ontstaat door de reactie van de isocyanaat en alcohol groepen tot een urethaanbinding. Er ontstaat dan een lange keten met afwisselend een hard en een zacht segment.



De harde segmenten uit polyurethaan hebben de neiging te kristalliseren en een hard en bros materiaal te vormen. De zachte segmenten uit polyurethaan zouden los bekeken juist een zachte stroperige vloeistof geven. De innige combinatie van de twee in het co-polymeer zorgt ervoor dat deze stof de beste eigenschappen van beide in zich verenigt. Hierdoor kan polyurethaan tegelijkertijd buigzaam en toch sterk en slijtvast zijn.



Polyurethaan isolatie beschikt over een betere lamda waarde t.o.v. zijn directe concurrenten : minerale wollen.



Je vindt PU als vaste platen of in schuim vorm dat ter plaatse dan uithardt. Platen wordt meestal gebruikt in spouw en platte daken. Gespoten PUR meestal als vloerisolatie.



Thierry
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
frank s wrote:
Argyle wrote:
Als je nog aan't ontwerpen zijt.. ga voor die 15cm rockwool. Als je de isolatie niet zelf steekt, zou ik ook zeker voor een volle spouw gaan. Veel minder risico dat de platen verkeerd geplaatst -> niet perfect aansluiten tegen binnenspouwblad, worden. (van't weekend zo nog een bouw gezien :( )



Greetz.



Oei, ik hoop dat je dan niet bij onze bouw bent gaan kijken... :?



We hebben in onze spouw 10cm rotswol, volle spouwvulling steken. We zijn blij dat we niet de standaard 6cm ofzo plaatsen en hopen later de lekkere warmte en lagere energiefactuur te voelen.



frank



Nee zenne.. bij ons hier in't dorp.. Rotswol met luchtspouw.. platen hingen hier en daar los te wapperen in de spouw :(



Waste of money.. en grotere kans op vochtproblemen.. plaats dan liever volledige spouwvulling..



Greetz
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
413
Waarderingsscore
0
Punten
0
SvenVD wrote:
Probeer hetvolgende te respecteren:



- 10cm Vloerisolatie

- 15cm Spouwisolatie

- 20cm Dakisoaltie

- 1.1 beglazing



Dit zijn isolatiediktes in rotswolequivalent (lambda ongeveer 0,036)



Voor spouwisolatie wordt bij voorkeur gewerkt met zachtere platen (bv rotswol). Spijkerflensdekens als dakisolatie zijn te vermijden; het is beter een correct geplaatst dampscherm te gebruiken.



En hoeveel moet je dan voorzien als je PUR gaat gebruiken?

En zorgt meer isolatie voor dikkere muren in de kelder (volledige kelder) of valt dat nog mee?
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
879
Waarderingsscore
1
Punten
0
friedl wrote:
En hoeveel moet je dan voorzien als je PUR gaat gebruiken?

En zorgt meer isolatie voor dikkere muren in de kelder (volledige kelder) of valt dat nog mee?

Moet je zelf berekenen aan de hand van de warmtegeleidingscoëfficiënt van het PUR materiaal (= lamda). Simpelweg formule toepassen :

Warmteweerstand (R) van een materiaal = dikte materiaal (in meter) / warmtegeleidingscoëfficiënt (lamda)



Voorbeeld rotswol 15 cm en lamda 0.036 -> R = 4.17

Indien je nu de lamda van je pur plaat kent

4.17 x lamda pur plaat = equivalente dikte rotswol (in meter)



Wat je vraag betreft over de dikte van je keldermuren snap ik niet. Kan je de vraag anders formuleren ?



Thierry
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
de_conne wrote:
Ivm de vloerisolatie is het volgende in het lastenboek opgenomen:

Gans de oppervlakte van de woning is afgeschermt met een isolatielaag. Deze bestaat uit een drukvaste laag polystyreen met een dikte van 4 cm.



Nog iemand ideën ivm die isomo van 2 cm in de gemene muur? Wat wordt er normaal tussen een gemene muur voorzien?



Kan ik op deze twee issues nog een antwoord krijgen? Dan kan ik vanavond volledig geinformeerd naar de SOD vertegenwoordiger mijn bevindingen laten blijken.



Thx
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ikzelf zou de PUR opdrijven tot 6cm. (zelf neem ik 10, maar SOD werken eerder met standaardwaarden kwa vloeropbouw)



In principe moet de gemene muur niet zo goed geisoleerd zijn als een ander buitenmuur, als ze overal aan een ruimte raakt. Zal eerder vorstvrije ruimte zijn ipv buiten temp. waarden.



Zelf ga ik voor 13 cm rotswol in buitenmuur, heb geen gemene muur, mah zou 6cm aanhouden?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Gisteren is onze architect nog eens langsgekomen met een 2e voorontwerp. Ik moet zeggen dat het hééééél dicht bij ons definitief plan zal liggen. Hij voelde dit ook, dus hij wou ook al iets meer weten over de isolatie enzo. Dankzij dit forum wist ik wel al het één en het ander, en wou zeker héél goed isoleren. Wij hebben een jonge architect, en hij wil zeker mee in de trend van goed isoleren...



Ik had in gedachten om 15cm rotswol in de spouw te steken, en 20 tot 25 cm in het dak. Met het dak was hij direct akkoord, en zou daar 23cm insteken, omdat dat overeenkomt met de dikte van de balken. De spouw zou hij eventueel willen omvormen naar 7cm pu-schuim, en een luchtspouw. Hij ging wel de berekening eens maken om te zien of dit overeenkwam, maar ik heb een beetje schrik dat wanneer we dit gaan doen, het echt perfect afgewerkt gaat moeten zijn.

Zouden jullie dit risico durven nemen? (hij is van plan om eerst de snelbouw te laten zetten, zodat dat gecontrolleerd kan worden, alvorens de isolatie te steken, en de gevelsteen te zetten...)

En zit dit qua isolatie dan goed?



En een tweede puntje. De garage staat tegen het huis. Er is een deur van de garage naar het huis. Nu zou hij de garage minder isoleren, en de tussenmuur wel redelijk goed isoleren. De woning zou dus het verwarmde deel worden, de garage niet. Is dit een goede aanpak?



Thanks,

c00kie.
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
c00kie wrote:
Gisteren is onze architect nog eens langsgekomen met een 2e voorontwerp. Ik moet zeggen dat het hééééél dicht bij ons definitief plan zal liggen. Hij voelde dit ook, dus hij wou ook al iets meer weten over de isolatie enzo. Dankzij dit forum wist ik wel al het één en het ander, en wou zeker héél goed isoleren. Wij hebben een jonge architect, en hij wil zeker mee in de trend van goed isoleren...



Ik had in gedachten om 15cm rotswol in de spouw te steken, en 20 tot 25 cm in het dak. Met het dak was hij direct akkoord, en zou daar 23cm insteken, omdat dat overeenkomt met de dikte van de balken. De spouw zou hij eventueel willen omvormen naar 7cm pu-schuim, en een luchtspouw. Hij ging wel de berekening eens maken om te zien of dit overeenkwam, maar ik heb een beetje schrik dat wanneer we dit gaan doen, het echt perfect afgewerkt gaat moeten zijn.

Zouden jullie dit risico durven nemen? (hij is van plan om eerst de snelbouw te laten zetten, zodat dat gecontrolleerd kan worden, alvorens de isolatie te steken, en de gevelsteen te zetten...)

En zit dit qua isolatie dan goed?



En een tweede puntje. De garage staat tegen het huis. Er is een deur van de garage naar het huis. Nu zou hij de garage minder isoleren, en de tussenmuur wel redelijk goed isoleren. De woning zou dus het verwarmde deel worden, de garage niet. Is dit een goede aanpak?



Thanks,

c00kie.



Cookie,



7cm PU is zeker minder dan 15cm rotswol: je zal zeker tot 10cm PU moeten gaan om tot een gelijke isolatiewaarde te komen. In het beste geval is PU in de praktijk 50%beter dan rotswol. Maar dan moet de PU ook 100% goed geplaatst worden. En zeker in vergelijking naar 2lagen geschrankt geplaatst zal 1 plaat PU het minder goed doen.

Naar kostprijs zal de rotswol ook goedkoper zijn.



Voor je garage, dat is zeker ok. Wel opletten voor koudebruggen en de deur tss garage en huis, moet luchtdicht zijn (dus afwerking als een buitendeur).



Walter
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ok, die 7cm moet dus omhoog. Laten we daar 10cm van maken, en dan is het voordeel van het dunner zijn van PU volledig weg...



Architect had geen probleem met die 15cm rotswol, maar dan moest er in de ruwbouw wel op gelet worden, dat op plaatsen van ramen de ruwbouw een beetje naar voor moest komen om dit proper te kunnen afwerken... Voor mij geen probleem, probleem van de metser denk ik :).



Ik wacht nog eventjes op zijn berekening, en dan zullen we wel zien.
 
Lid geworden
15 mrt 2006
Berichten
413
Waarderingsscore
0
Punten
0
c00kie wrote:
Ok, die 7cm moet dus omhoog. Laten we daar 10cm van maken, en dan is het voordeel van het dunner zijn van PU volledig weg...



Architect had geen probleem met die 15cm rotswol, maar dan moest er in de ruwbouw wel op gelet worden, dat op plaatsen van ramen de ruwbouw een beetje naar voor moest komen om dit proper te kunnen afwerken... Voor mij geen probleem, probleem van de metser denk ik :).



Ik wacht nog eventjes op zijn berekening, en dan zullen we wel zien.



Maar moeten je funderingen dan niet ook aangepast worden? Zal toch ook wel kostelijk zijn?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
eventjes snel uitrekenen... reken op een 40m omtrek van de woning, voor een gewone fundering van 1m diep, 5 cm erbij zou dit komen op 2m³ extra beton die in de fundering gegoten gaan worden... Zou dat het grote probleem zijn? (misschien zie ik hier wel iets over het hoofd natuurlijk :)
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
879
Waarderingsscore
1
Punten
0
c00kie wrote:
eventjes snel uitrekenen... reken op een 40m omtrek van de woning, voor een gewone fundering van 1m diep, 5 cm erbij zou dit komen op 2m³ extra beton die in de fundering gegoten gaan worden... Zou dat het grote probleem zijn? (misschien zie ik hier wel iets over het hoofd natuurlijk :)



Wat heeft uw fundering daar mee te maken ? Uw muren komen op de vloerplaat. Indien nodig kunt ge uw gevelsteen nog ietsje over de neus van de vloerplaat laten komen.



Gespoten PU + geventileerde spouw zou ik nooit doen : pokkeduur ! Er zijn goedkopere èn ecologischere alternatieven : minerale wollen.



Thierry
 
Lid geworden
20 mrt 2006
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
0
die extra 2m3 beton zal niet veel uitmaken, wel het feit dat uw betonmetselwerk iets breder wordt, hoewel dit ook relatief is. Ik ga alleszines voor 10cm PUR met luchtspouw van 2cm.



tom
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Thierry wrote:
Wat heeft uw fundering daar mee te maken ? Uw muren komen op de vloerplaat. Indien nodig kunt ge uw gevelsteen nog ietsje over de neus van de vloerplaat laten komen.



Gespoten PU + geventileerde spouw zou ik nooit doen : pokkeduur ! Er zijn goedkopere èn ecologischere alternatieven : minerale wollen.



Thierry

Ik gaf maar antwoord hé :). Goh ja, waarschijnlijk zal het toch 15cm rotswol worden denk ik...
 
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
879
Waarderingsscore
1
Punten
0
zozzie wrote:
die extra 2m3 beton zal niet veel uitmaken, wel het feit dat uw betonmetselwerk iets breder wordt, hoewel dit ook relatief is. Ik ga alleszines voor 10cm PUR met luchtspouw van 2cm.



tom

Uit nieuwsgierigheid : waarom PUR platen ? Het kost je +/- 2.5 keer zoveel aan materiaal, los van het feit dat het plaatsen ervan geen sinecure is en dat dit soort isolatie door veel aannemers erin wordt gesmeten.



Thierry
 

walter

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
5.286
Waarderingsscore
9
Punten
38
friedl wrote:
c00kie wrote:
Maar moeten je funderingen dan niet ook aangepast worden? Zal toch ook wel kostelijk zijn?



Als je bedoelt dat je fundering breder moet worden; dat is normaal niet het geval. Je binnenspouwblad mag normaal wel een paar cm naar binnen gebracht worden.



Walter
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
bij ons zal dit niet het geval zijn dat wij door extra isolatie naar binnen gaan komen... Wij zouden het liefst enkele cm naar buiten gaan, aangezien we toch voldoende ruimte hebben om op te bouwen, dus het huisje zal misschien iets groter worden, maar die paar cm meer of minder gaan het verschil niet maken denk ik...
 

de_conne

Lid
Lid geworden
28 apr 2006
Berichten
602
Waarderingsscore
5
Punten
18
Wij hebben uiteindelijk voor volgende gekozen:



spouw 7cm: (volledig vol) mupan Isover

gemene muur: 2cm isomo naar 3 cm(nog niet zeker voor bouwvoorschriften)

Dakisolatie: 15cm spijkerflens naar 18 cm spijkerflens

plat dak: isolatie polyurethaan 6 cm (43,50 M2) naar 8 cm

Vloerisolatie: drukvaste laag polystyreen met een dikte van 4 cm over heel de oppervlakte van het huis.



=> Volgens onze SOD dus een K36 woning en hij was bereid om de warmtestudie te laten inkijken.



Iemand opmerkingen? Laat maar komen :wink:



Nog een laatste vraagje: Onze halfopen zal zon 15 jaar alleen staan :roll: Wat te doen met de gemene muur? Water en isolatiegewijs?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan