aan te raden isolatie in nieuwbouw woning

Lid geworden
13 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:
Verder is het mijn ervaring dat overheidssubsidies marktverstorend werken. Bedrijven passen hun prijsstelling eenvoudig aan, zodat (een deel van) de subsidie niet bij de klant terecht komt.

We zijn het niet zo vaak eens maar dit kan ik ook beamen.

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
over isolatie gesproken....

we hebben dakisolatie glaswol isover (nummer zoveel) 16cm in overschot hier liggen

we doen ze gratis weg...wel opletten dat het geen hele rollen zijn maar stukken over...daarom ook gratis :)

samen geteld denk ik zelfs dat het een hoeveelheid is van 2 aanhangwagens vol..wie geinteresseerd is, laat het maar weten

als jullie niet te ver wonen, geven we mss zelfs de service weer om het te brengen...

groetjes

Lid geworden
13 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
archiklusser wrote:
Daarbij heeft PUR ook nogal wat nadelen die het gebruik duurder maken:

- moeilijk passend (naadloos) te plaatsen (arbeidsuren)

- materiaal krimpt waardoor nog meer kieren (lagere isolatiewaarde)

- PUR veroudert waardoor de lamda-waarde oploopt (lagere isolatiewaarde)

- schranken is duurder (materiaal en arbeidsuren)

- naden afplakken is duurder (materiaal en arbeidsuren)

- PUR-platen zijn duurder per m³

Daarom ben ik ook niet zo overtuigd dat PUR de meest economische keuze is. Ik ben wel overtuigd dat PUR het meest vervuilende en ongezonde isolatiemateriaal is.

Ik dacht dat de lambda waarde van de PUR al een gemiddelde was over zijn levensduur. Het krimpen van het materiaal en de bijhorende kieren is toch eerder beperkt, andere materialen kunnen doorhangen (of als men ze plaatst bij nat weer zijn het ook 'vodden').

Over de prijs kan je discussiëren zoals hierboven :)

Alles moet geplaatst naar de regels van de kunst en met de nodige 'voorzichtigheid'.

De enige argumenten die er echt toe doen in mijn ogen

- plaatstekort (en meestal maakt dat geen snars uit of de living nu 3m42 of 3m37 breed is)

- prijs

- 'ecologische' productie, waar eigenlijk 90% zich niks van aan trekt

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
archiklusser wrote:
Daarbij heeft PUR ook nogal wat nadelen die het gebruik duurder maken:

- moeilijk passend (naadloos) te plaatsen (arbeidsuren)

- materiaal krimpt waardoor nog meer kieren (lagere isolatiewaarde)

- PUR veroudert waardoor de lamda-waarde oploopt (lagere isolatiewaarde)

- schranken is duurder (materiaal en arbeidsuren)

- naden afplakken is duurder (materiaal en arbeidsuren)

- PUR-platen zijn duurder per m³

Daarom ben ik ook niet zo overtuigd dat PUR de meest economische keuze is. Ik ben wel overtuigd dat PUR het meest vervuilende en ongezonde isolatiemateriaal is.

Een extreem groot voordeel is dan weer dat het stevige platen zijn (en blijven).

Bij praktisch alle klanten waarbij >12cm MW in de spouwmuur is gestoken die ik heb gezien zag ik dat na X aantal weken helemaal onderaan, net boven de dpc de isolatie volledig zit bij elkaar gepropt. Volledig onderuit gezakt onder zijn eigen gewicht en slap gedrag. De onderste halve meter zit daar maar wat raar te wezen.

Verder denk ik wel dat het klopt qua kostprijs. Kheb net gedaan met mijn spouwplaten te zetten. En ik moet zeggen kheb het SERIEUS onderschat, kdacht dat kluske eens op een paar dagen te klaren, totaal zijn het een paar weken werk geweest met minstens 2 man. (harde PIR, geschrankt, opgespoten en afgetaped)

Als je dat door je aannemer echt secuur laat doen, kan mij voorstellen dat het OF onbetaalbaar is OF nooit zo gebeurd zoals je het voor ogen hebt/had.

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
de mario wrote:
Bij praktisch alle klanten waarbij >12cm MW in de spouwmuur is gestoken die ik heb gezien zag ik dat na X aantal weken helemaal onderaan, net boven de dpc de isolatie volledig zit bij elkaar gepropt. Volledig onderuit gezakt onder zijn eigen gewicht en slap gedrag. De onderste halve meter zit daar maar wat raar te wezen.

Zeker dat je hier niet wat aan stemmingmakerij aan het doen bent?

archiklusser

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
41
Punten
48
Ach, ik ken ook wel bouwplaatsen waar de isolatie niet juist is aangebracht, maar dat betekent niet dat een materiaal of techniek ongeschikt is. Ik kan foto's laten zien van geschrankte PUR-platen waar je de tranen in de ogen schieten. Geen reden om het niet toe te passen. :lol:

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
flesjespa wrote:
de mario wrote:

Zeker dat je hier niet wat aan stemmingmakerij aan het doen bent?

stemmingmakerij? helemaal niet, ik trek me eigenlijk niet veel aan wat iemand anders doet, laat staan dat ik me druk zou maken om wat een ander oordeelt hierover. En ik wil ook niet echt iemand overtuigen.

Kweet alleen dat ik het niet zo snel bij mezelf zou plaatsen, omdat ik weet dat als ik mijn vaste plaat secuur hang, dat die blijft hangen. Als ze niet goed hangt is het mijn eigen fout. Van dikke zachte platen durf ik dat niet beweren. Ook al geloof ik zeer goed dat ze initieel veel makkelijker te plaatsen zijn. Verder ben ik iemand die nogal weinig risico durft nemen op dat vlak...en eerlijk gezegd...kdurf het niet ;)

en dat zal misschien veel te maken hebben met de vooroordelen die mw in de spouw met zich meedraagt, ik weet het niet.

Lid geworden
15 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
de mario wrote:
Kheb net gedaan met mijn spouwplaten te zetten. En ik moet zeggen kheb het SERIEUS onderschat, kdacht dat kluske eens op een paar dagen te klaren, totaal zijn het een paar weken werk geweest met minstens 2 man. (harde PIR, geschrankt, opgespoten en afgetaped)

Een paar weken...is dat fulltime met 2 man?

Ik ga er binnenkort aan beginnen, een 250m² 2x6cm Recticel platen, met 2 man. Hoe lang zouden we daar aan werken?

Niet speciaal ervaring met isolatie plaatsen, maar wel met tal van andere jobkes in den bouw...

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Waarderingsscore
2
Punten
38
Jo3111 wrote:
de mario wrote:
Kheb net gedaan met mijn spouwplaten te zetten. En ik moet zeggen kheb het SERIEUS onderschat, kdacht dat kluske eens op een paar dagen te klaren, totaal zijn het een paar weken werk geweest met minstens 2 man. (harde PIR, geschrankt, opgespoten en afgetaped)

Een paar weken...is dat fulltime met 2 man?

Ik ga er binnenkort aan beginnen, een 250m² 2x6cm Recticel platen, met 2 man. Hoe lang zouden we daar aan werken?

Niet speciaal ervaring met isolatie plaatsen, maar wel met tal van andere jobkes in den bouw...

het is hele karwei, heb hier ook 310m2 dubbel geshrankt geplaatst, maar zoals met veel, wat je zelf doet doe je (meestal) beter.

en eigen uren zijn "gratis" :) gigantische besparing met zoveel isolatie als je de werkuren telt om te plaatsen zenne.

wufkodabi

Lid
Lid geworden
19 dec 2007
Waarderingsscore
1
Punten
18
de mario wrote:

I call shenanigans!

Sorry hoor, maar dat is dikke zever. Als je wil blijven geloven in misconcepties over rotswol of glaswol, vooral doen, het is wel spijtig dat je hiermee mensen hun keuzes gaat beïnvloeden op basis van onjuistheden. Als je zo'n uitspraken doet twijfel ik er zelfs aan of je ooit al es een halfharde plaat rotswol in je handen gehad. Als het uitzakt dan heb je waarschijnlijk een zacht spijkerflensdeken in je spouw gehangen, maar da's dan je eigen fout. Of *serieus* bespaard op spouwhaken en isolatieklemmetjes.

Wij hebben 16cm Rockwool Rockfit 431 Adapt in de spouw zitten. Dat zakt geen mm, het zuigt geen water op, het verrot niet, er maken geen albatrossen hun nest in en het flirt ook niet met mijn vrouw.

Op een bepaalde plaats hebben we een oversteek waarvan de onderkant nog niet afgewerkt is en je de rotswol ziet zitten, als het zou zakken dan was langs hier een hele gevel aan isolatie eruit gezakt. Niet dus.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
1
Punten
36
Bij rotswol kan je natuurlijk ook zonder spouw werken ... dan kan het ook al niet meer zakken :wink:

Of 't zou de muur moeten wegduwen, maar dat zie ik nog niet gebeuren :mrgreen:

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
wufkodabi wrote:
Sorry hoor, maar dat is dikke zever. Als je wil blijven geloven in misconcepties over rotswol of glaswol, vooral doen, het is wel spijtig dat je hiermee mensen hun keuzes gaat beïnvloeden op basis van onjuistheden. Als je zo'n uitspraken doet twijfel ik er zelfs aan of je ooit al es een halfharde plaat rotswol in je handen gehad. Als het uitzakt dan heb je waarschijnlijk een zacht spijkerflensdeken in je spouw gehangen, maar da's dan je eigen fout. Of *serieus* bespaard op spouwhaken en isolatieklemmetjes.

Wij hebben 16cm Rockwool Rockfit 431 Adapt in de spouw zitten. Dat zakt geen mm, het zuigt geen water op, het verrot niet, er maken geen albatrossen hun nest in en het flirt ook niet met mijn vrouw.

heb ik hier 1 keer straffe uitspraken gedaan om een botte reactie te verdienen? Kben geen domme kloot en kheb er bijgeschreven dat ik er zelf geen ervaring mee heb, dat ik het vooral niet aandurf.

Ik heb gezegd dat ik het al verschillende malen met eigen ogen heb gezien, hoeveel en welke haken er gebruikt zijn heb ik geen flauw benul van! Neen, die mensen hadden geen isoconfort in hun spouw gegoten! Beweer je dat ik sta te liegen? Ik maak de mensen geen fabels wijs en kheb nog niet de indruk gegeven dak het allemaal zou weten! Laten we allemaal rockwool steken, dan hoeven er geen meningen meer gevormd te worden, goed zo?

wufkodabi

Lid
Lid geworden
19 dec 2007
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ok ja, als ik het herlees dan ben ik wel wat straf uit de hoek gekomen, ''t was een beetje een frustrerende middag. Al is jouw eigen statement over uitzakken ook niet echt heel genuanceerd. De meeste mensen vind ik geen domme kloten, en als dat wel zo is dan hou ik dat voor mezelf :) Bij deze mijn excuses als mijn reactie wat grof overkwam.

't Is gewoon dat ik die misconcepties over rotswol grondig beu ben.. Veel mensen die op ons werf passeerden beweerden bij hoog en bij laag dat rotswol vocht opzuigt en verzadigd geraakt ("oeioei manneke, zo'n dikke laag rotswol, daar gaat ge niks dan miserie mee hebben!"). Op den duur had ik een blok rotswol in een metserskuip gelegd, dan kan je de mensen meteen met de neus op de feiten drukken, dat drijft gewoon en enkel de onderste paar mm worden nat (en da's maar normaal ook want daar heb je vochtdruk). Ook over uitzakken krijg je zo'n gratuite uitspraken. Als je zo'n halfharde plaat es verwerkt hebt dan weet je dat dat echt geen kant op gaat, zo'n plaat.

Da's de bouw hee, wat men niet kent daar heeft men meteen een prachtig onderbouwde en sluitende mening over (opgepast, ironie!). Ervaring of niet. Zie ook isolerende aanzet, isoleren op LEW-niveau, niet-klassieke raammontage etc.

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
36
dan ist goed :)

dat zal een eeuwige discussie blijven, over het gebruik van harde plaren wordt ook veel gezegd dat het niet deftig te zetten is, en ook daarvan kan je het tegendeel bewijzen.

Het zal er allemaal niet zo toe doen, als het maar secuur gezet wordt, das voor zowelf pur als rw het geval dan.

Lid geworden
20 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons gemeentebestuur kunnen we een cheque krijgen voor 3 uur gratis advies van de milieuadvieswinkel, Hendrikaplein 5-6 Gent 09 242 87 59.

Die mensen weten hoe en wat en waarom.

EPB gasten ook, maar die kosten.

Lid geworden
22 aug 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoeveel grijze energie is er nodig om een kunststofschuim te produceren en nadien te recycleren? Het dan toch wel hypocriet zijn een kunststofschuim te gebruiken in een 'groene' passief woning. Als men eerlijk is bouwt men een passiefwoning om minder uitstoot te genereren of bouwen we passief om te kunnen opscheppen op recepties en familiefeesten?

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
wufkodabi wrote:
de mario wrote:

I call shenanigans!

Op een bepaalde plaats hebben we een oversteek waarvan de onderkant nog niet afgewerkt is en je de rotswol ziet zitten, als het zou zakken dan was langs hier een hele gevel aan isolatie eruit gezakt. Niet dus.

Bij ons identiek hetzelfde verhaal; ook 16cm rotswol 431 adapt, wel met volle spouw. Meer dan een jaar in het zicht gehangen en geen millimeter verschoven of vocht opgezogen en thermisch stabiel (onder de waterkering hebben wij wel vaste platen geplaatst). Ik heb ook al vaste plaatsen geplaatst en wil je een even performante plaatsing als rotswol, dan zit je er drie maal langer aan. Rotswol gaat ongeloofelijk snel, en ik twijfel er geen seconde aan om het zo terug te doen.

Lid geworden
12 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bernard83 wrote:
Hoeveel grijze energie is er nodig om een kunststofschuim te produceren en nadien te recycleren? Het dan toch wel hypocriet zijn een kunststofschuim te gebruiken in een 'groene' passief woning. Als men eerlijk is bouwt men een passiefwoning om minder uitstoot te genereren of bouwen we passief om te kunnen opscheppen op recepties en familiefeesten?

Hier passiefhuis geisoleerd met eps en resol.

Zoals je weet is eps en zeker resol veel minder energieverslindend dan pur en pir.

De realiteit is dus genuanceerder. Niet alle harde platen zijn per definitie slecht voor het milieu.

Lid geworden
12 nov 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
janvanlandeghem wrote:
Quote:
De realiteit is dus genuanceerder. Niet alle harde platen zijn per definitie slecht voor het milieu.
'minder slecht' dan PUR lijkt me beter gepast.

Ik ben geen expert. Maar ik had begrepen dat resol een gelijkaardige milieuimpact had dan glas en rotswol.

Bovenaan