• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

63A aansluiting

Lid geworden
22 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

heb veel zin om ipv 40A een 63A elektrische aansluiting te doen aan onze nieuwbouw, gewoon monofasig dus 2x 230V.

Nu weet ik dat de (eenmalige) aansluitingskost dan iets hoger ligt, nl. grootte-orde 20euro extra per extra kVa, en daarbij eventueel een dikkere kabel. Bij ons is het Iverlek, en ik meen te zien op de website dat het om 85euro extra gaat, het vermogenrecht.

De vraag : klopt het dat de jaarlijkse energiekosten erna niet uitmaken, of je nu een 40A of een 63A aansluiting hebt? Ik zie op de elektriciteitsfactuur abonnementskosten, meterhuur, energiekost, distributiekost, nettransportkost en allerhande bijdragen en heffingen. Daarbij zijn enkel abonnement en meterhuur niet per kWh gerekend. Maar bij mijn weten zijn ze ook onafhankelijk van 40 of 63A, klopt dit?

Groeten,

Tim

volgens mij is de kost achteraf hetzelfde, je verbruikt niet meer omdat je een 63A aansluiting hebt toch .

wat ik me wel afvraag, waarom 63A ? heb je enig idee waarom je tekort zou komen met een 40A leiding ? zelfs mensen die electrisch verwarmen hebben een 40A leiding.

Heb ook 63A genomen. Gewoon om zeker niet te kort te komen in de verre toekomst.

Hier dezelfde reden. Om mogelijkheden open te laten naar later toe, je weet maar nooit. En als ik voor 150euro extra, veel meer mogelijkheden kan openlaten doe ik dat graag...

En ik weet ook wel dat natuurlijk niet al je toestellen gelijktijdig opstaan, maar sommige grootverbruikers zet je soms al eens tegelijkertijd op: kookplaat, oven, microgolf, regenwaterpomp, boormachine (DHZ) en verlichting... Als je dan ooit een sauna of iets dergelijks installeert kan je wel heel krap komen te zitten volgens mij.

Hier ook maar voor alle zekerheid 63A genomen voor het geval er later zware verbruikers zouden bijkomen.

––––•(-•JustMe•-)•–––– wrote:
Hier ook maar voor alle zekerheid 63A genomen voor het geval er later zware verbruikers zouden bijkomen.

Uw home theater met 2x1000 Watt active speaker en 2000 Watt subwoofer? :lol:

Euh, effe rekenen qua grootverbruikers : elektrische doorstroomboiler in de keuken (18kW) + inductiekookplaat (7kW) + oven (4kW) + sauna (8kW) + continuverbruikers (verlichting, ventilatie, koelkast, computer, TV, etc) (2kW ?) = 39kW. Ga er van uit dat de grootverbruikers op 400V (of is dat 380 V ?) zitten, dan kom je nog rond de 100A uit !!

Ik ben een absolute leek inzake elektriciteit, dus als ik hier dwaze dingen vertel, please let me know :roll:

de keuze dat alle verbruikers op het zelfde moment verbruiken is wel nihil hé

in mijn geval, wij verwarmen op gas, ook het water.

als ik het eens allemaal optel zal ik nog maar op een 25Kw uitkomen . tegenwoordig is alles op 230V (eveneens kookplaten), niet voor 't een of 't ander maar een kookplaat van 7Kw op 380 bestaat volgens mij niet, als je een 380V aansluiting hebt dan heb je ook minder Amperes nodig.

ik weet nog niet wat ik ga doen, 40 of 63A aansluiting maar ik neig toch naar de 40A toe, 63A lijkt me eigenlijk overdreven en ik zou ook later nog mijn electriciteitsfactuur nog kunnen betalen dus zal ik daar geen 40+ Amperes gaan doorstoken (verre van)

waarom precies monofase ?

Wij hebben ook 63A enkelfasig.

Vandaag mag men daarvoor geen extra variabele kosten meer aanrekenen, enkel nog een grotere vaste kost in 't begin (vroeger ook extra variabele kost).

Denk er ook aan dat uw verliesstroomschakelaars daardoor schandalig duur worden (2 tot 3 keer zo duur als 40A - stom hee...).

ikke op aanraden van mijn vriend/elektricien 63A 3 fasig... En tis zoals hij zegt, tkost niks meer(of bijna niks) en ge hebt het staan he...

Icecoldkillahh wrote:
ikke op aanraden van mijn vriend/elektricien 63A 3 fasig... En tis zoals hij zegt, tkost niks meer(of bijna niks) en ge hebt het staan he...

63A 3x230V, dat is 25,1 kVA. Denk niet dat er veel mensen dit nodig hebben in een eengezinswoning. Kost toch een kleine €300 meer dan een 40A mono aansluiting, en een kleine €200 meer dan 63A mono.

Dan heb ik sjans gehad, want ik heb mijn factuur gekregen 63A mono aan X euro, toen de correctie omdat ik naar 3-fase wilde gaan was eveneens x-euro... dus...

Icecoldkillahh wrote:
Dan heb ik sjans gehad, want ik heb mijn factuur gekregen 63A mono aan X euro, toen de correctie omdat ik naar 3-fase wilde gaan was eveneens x-euro... dus...

idd. Verschil van ca. 10 kVA x 25 €/kVA ...

Dappe wrote:
Icecoldkillahh wrote:

63A 3x230V, dat is 25,1 kVA. Denk niet dat er veel mensen dit nodig hebben in een eengezinswoning. Kost toch een kleine €300 meer dan een 40A mono aansluiting, en een kleine €200 meer dan 63A mono.

meestal nemen ze dan nog 3 x 300 V

Roover wrote:
Euh, effe rekenen qua grootverbruikers : elektrische doorstroomboiler in de keuken (18kW) + inductiekookplaat (7kW) + oven (4kW) + sauna (8kW) + continuverbruikers (verlichting, ventilatie, koelkast, computer, TV, etc) (2kW ?) = 39kW. Ga er van uit dat de grootverbruikers op 400V (of is dat 380 V ?) zitten, dan kom je nog rond de 100A uit !!

Ik ben een absolute leek inzake elektriciteit, dus als ik hier dwaze dingen vertel, please let me know :roll:

Iemand een idee wat een airco (1 buitenunit en 3 binnenunits wandmodellen Daikin) zoal verbruikt

én...

is 40A dan nog steeds genoeg?

dit kost u niet enkel meer bij aanvraag, maar ook achteraf ivm met vast recht extra kost !!!

40 A, is normaal meer dan voldoende ,tenzij je 3 fasig nog ergens zou nodig hebben

emma wrote:
dit kost u niet enkel meer bij aanvraag, maar ook achteraf ivm met vast recht extra kost !!!

40 A, is normaal meer dan voldoende ,tenzij je 3 fasig nog ergens zou nodig hebben

ja en waar de mensen ook geen rekening mee houden is dat je zekeringkast ook moet aangepast worden, 63A onderbgrekers zijn duurder dan 40A .

40A is meer dan meer dan voldoende, zelfs met airco's enz... , mijn ouders wonen in een betrekkelijk grote woonst (5 slaapkamers, 3 badkamers, ....) er hangt buiten aan de muur een blaft van een airco die de gehele living , veranda en enkele slaapkamers koelt , in de keuken een oven, stoomoven, etc... en die 40A aansluiting van destijds die heeft totaal geen moeite.

Het meest hypocriete op dit forum is dat er mensen zijn die moord en brand schreeuwen omdat je geen meterdikke muren vol isolatie zitten hebt maar dan wel 63A aansluitingen aanvragen

emma, rombaft

ik dacht eigenlijk ook wel al voor 40A te gaan, maar ken er zelf eigenlijk niks van en bij de infolijn van de netbeheerder durfde men er zich ook niet 100% over uitspreken, dus... thanks voor jullie nuttige uitleg

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan