• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

6% sloop en heropbouw - werk door zelfstandige schoonvader

Lid geworden
26 dec 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste leden,

Ik heb enkele vragen mbt de regelgeving rond de 6% btw bij afbraak en heropbouw.
Laat me de situatie even schetsen:

Wij (mijn vriendin en ik) zullen een huis afbreken en een nieuwbouw op plaatsen. Mijn schoonvader is zelfstandig (activiteit: Ruwbouw en vloeren) via een eenmanszaak en zou dus heel wat werk voor ons gratis uitvoeren (ook elektriciteits- en sanitair werk).

Hierbij mijn vragen:
- Kan hij onze materialen aankopen en dan aan ons factureren aan 6% zonder er winstmarge op te nemen of uren te factureren? (voor het deel ruwbouw en vloeren)
- Kan hij onze materialen aankopen en dan aan ons factureren aan 6% zonder er winstmarge op te nemen of uren te factureren? (voor het deel sanitair en elektriciteit)
- Mag hij uberhaupt sanitair- en elektriciteitsmateriaal aankopen en doorfactureren aangezien dit niet als zijn activiteit wordt aanzien als eenmanszaak?

Alvast bedankt voor jullie visie hieromtrent!

MVG!

Antwoorden:

- Nee
- Nee
- Ja

6% geldt enkel voor werken in onroerende staat en vereist dus altijd manuren.
Heb er zelf ook naar zitten zoeken en dit is correct vrees ik. Als em al gratis komt werken zou ik die 15 procent niet proberen pakken.

Sanitair aankopen via zijn korting maar wel 21 procent aan jou, gebeurt nog.

Elektriciteit gewoon bij een goede webshop bestellen.

Of hij rekent een grote korting (familietarief) op zijn uren waardoor je wel aan 6% kan aankopen. Al denk ik dat je voor dergelijke zaken best even langs een fiscalist passeert.

Opgelet met de btw controle achteraf.
Indien u te weinig btw hebt betaald volgens de controleur zal u wellicht nog iets mogen bijbetalen.
Ik zou alle materiaal zelf aankopen (met 21% btw) en de korting die u schoonvader kan krijgen, zal hij bij zijn meeste vaste leveranciers ook krijgen voor de nieuwbouw van zijn dochter. zelfs met een factuur op uw naam
(dju, toch layho was met niet voor, zal toch eens sneller moeten leren typen:mad:)

Sommige webshops bieden prijzen aan die lager liggen dan sommige aannemers kunnen krijgen.
Bv Megabad daar kocht ik een i-box aan 45€ terwijl die bij Desco 120€ kostte. Dus zelfs met zijn grote korting kwam hij niet aan die prijs.

en bij problemen? Dat is mijn schrik met die webshops altijd

en bij problemen? Dat is mijn schrik met die webshops altijd
Dan wordt dat opgelost. Heb nog nooit meegemaakt dat er geen oplossing kwam, zelfs niet via AliExpress

Er is nog een ander hekelpunt.

Je schoonvader MAG NIET gratis werken als de werken deel uitmaken van zijn beroepsaktiviteit !!!
Hij MOET zijn uren conform aan jullie doorrekenen ( en als alle voorwaarden zijn voldaan , mag dit aan 6% btw )
De werken die niet vervat zijn in zijn nacebelnummers zoals tuinaanleg, houtbewerking elektriciteit en sanintair mogen dan wel als familie gratis worden uitgevoerd .

Gezien de vele reacties rond 'gratis werken'. Ik nam enkele weken al eens contact op met de btw-dienst hierover. Natuurlijk kreeg ik een vaag antwoord. Maar ik wou het antwoord toch eens met jullie delen.

Ik kan wel verwijzen naar de circulaire 2019/C/19 die deze problematiek uitvoerig behandeld. De uitvoering door een belastingplichtige, voor eigen rekening, van een werk in onroerende staat voor andere doeleinden dan deze van de economische activiteit, wordt omschreven in artikel 19, § 2, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek.

De persoon die de werken om niet (=gratis) uitvoert is een zelfstandige aannemer (éénmanszaak). Een aannemer van algemene bouwwerken die voor privédoeleinden een woning opricht, moet artikel 19, § 2, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek toepassen voor al het door hem uitvoerde werk in onroerende staat. De maatstaf van heffing voor de berekening van de verschuldigde btw gelijk aan de gedane uitgaven. Het gratis werk op zichzelf dat door de belastingplichtige natuurlijke persoon wordt gepresteerd, wordt niet in de maatstaf van heffing opgenomen en wordt dus niet belast met btw. Als een belastingplichtige natuurlijke persoon personeelsleden gebruikt voor de uitvoering van werk in onroerende staat, moet het werk dat wordt verricht door die personeelsleden altijd worden geacht te zijn verricht in het kader van zijn belastbare activiteiten als belastingplichtige. Artikel 19, § 2, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek is dan zonder onderscheid van toepassing.

De uitgaven die specifiek voor dat werk werden gedaan, worden dus in de maatstaf van heffing opgenomen, zoals:

- aangekochte materialen

- materialen die uit de voorraad van de belastingplichtige worden genomen

- de afschrijvingswaarde van gereedschap rekening houdend met de duurtijd van het gebruik

- het werk dat wordt gepresteerd door personeelsleden die worden ingeschakeld door de belastingplichtige (hetgeen altijd een gedane uitgave uitmaakt die tot de maatstaf van heffing van de btw behoort).

Voor de in artikel 19, § 2, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek bedoelde handelingen is er geen btw verschuldigd op het werk gepresteerd door:

- de belastingplichtige natuurlijke persoon zelf

Als een belastingplichtige aan zijn bedrijf goederen onttrekt voor het verrichten van werk in onroerende staat, dat overeenkomstig artikel 19, § 2, van het Btw-Wetboek wordt gelijkgesteld met een dienst onder bezwarende titel, gebruikt hij die goederen voor het verrichten van een handeling die aan de btw is onderworpen.

De onttrekking van die goederen wordt dus niet gelijkgesteld met een levering van goederen onder bezwarende titel in de zin van artikel 12, § 1, eerste lid, 1°, 3° of 4°, van het Btw-Wetboek en evenmin moet de aftrek van de btw over die goederen worden herzien.

Voorbeeld uit de circulaire:

BVBA Q produceert bakstenen. Q laat één van haar werknemers een tussenmuur bouwen in de privéwoning van de zaakvoerder. Hiervoor worden bakstenen gebruikt die aanwezig zijn in de voorraad van Q en waarvoor Q de btw volledig heeft kunnen aftrekken.

De bouw van de tussenmuur betreft een werk in onroerende staat dat overeenkomstig artikel 19, § 2, eerste lid, 2°, van het Btw-Wetboek wordt gelijkgesteld met een dienst onder bezwarende titel. Aangezien de bakstenen worden gebruikt voor een werk in onroerende staat dat wordt gelijkgesteld met een dienst onder bezwarende titel en bijgevolg aan de btw onderworpen is, kan de door P verrichte onttrekking van die bakstenen uit haar voorraad niet worden gelijkgesteld met een levering onder bezwarende titel zoals bedoeld in artikel 12, § 1, eerste lid, 1°, van het Btw-Wetboek.

De belastingplichtige die een handeling verricht die door artikel 19, § 2, van het Btw[1]Wetboek wordt gelijkgesteld met een dienst, moet een stuk opmaken dat de handeling vaststelt (artikel 3 van koninklijk besluit nr. 1 van 29.12.1992).

Dit stuk moet uiterlijk de vijftiende dag van de maand na die waarin het belastbare feit van de belasting heeft plaatsgevonden, worden opgesteld.

Dit stuk moet de volgende vermeldingen bevatten (artikel 5, § 2, van koninklijk besluit nr. 1): - een opeenvolgend nummer, volgens één of meer reeksen, dat het stuk op eenduidige wijze identificeert, waaronder het is ingeschreven in het boek voor uitgaande facturen - de naam of de maatschappelijke benaming van de belastingplichtige en van het lid van de btw-eenheid in de zin van artikel 4, § 2, van het Btw-Wetboek, het adres van zijn administratieve of maatschappelijke zetel en het in artikel 50, van het Btw-Wetboek bedoelde btw-identificatienummer - de datum van de handeling - de gegevens die nodig zijn om de handeling te determineren en om het tarief van de belasting vast te stellen, inzonderheid de gebruikelijke benaming van de geleverde goederen en van de verstrekte diensten en hun hoeveelheid alsook het voorwerp van de diensten - per tarief, de vermelding van de maatstaf van heffing en het totaalbedrag van de verschuldigde belasting.

Onder bepaalde voorwaarden kan de afbraak en heropbouw het verlaagd tarief genieten (de tijdelijke maatregel werd verlengd).

Er is nog 1 extraatje op de derde vraag rond sanitair: wanneer iemand diensten of goederen factureert die niet onder zijn Nacebel codes vallen, dan mag je die factuur protesteren en moet je die zelfs niet betalen, want het is verboden om zaken te doen waarvoor je niet geregistreerd bent.
Dat was een jaar of 10 geleden toch zo.

@Topic starter
".... Een aannemer van algemene bouwwerken die voor privédoeleinden een woning opricht,..."

en daar loopt het al spaak.
je schoonvader bouwt NIET prive maar voor zijn dochter.

Neem maar van mij aan dat je zever gaat hebben met je btw kantoor.
Heb hier voor mezelf de tuin aangelegt als tuinarchitect- aanlegger. Ik MOEST MIJN uren factureren ( zaak ) aan mezelf PRIVE.

Laatst bewerkt:
Het btw kantoor weet vrij goed wat alle posten min of meer kosten dus als jij gaat aangeven dat post x maar 1000 euro heeft gekost terwijl de gangbare prijzen 5000 euro zijn dan zullen ze je dat wel uitrekenen wat je nog dient bij te betalen.

Het kan misschien maar reken je er (nog) niet rijk aan...

Ze zijn hier precies weer heiliger dan de paus ...
  • Werk gratis laten uitvoeren door je schoonvader, kan heus wel.
  • Materialen aankopen en doorverkopen mag, maar er moet wel een minimale winstmarge genomen worden.
    Ik dacht dat 10% gangbaar was, maar dat is exclusief BTW.
    Dan moet er nog eens 21% BTW bijkomen ...
    Tel je daar slechts 6% BTW bij, zonder enige of totaal incorrecte werkuren, dan ben je aan het frauderen.
  • Dat maakt niet uit of het nu over ruwbouw, vloeren, sanitair of elektriciteitsmaterialen zijn.

Mijn ervaring? Materialen aankopen op je eigen naam aan 21% BTW zoals het hoort. Het sop is de kolen niet waard.
Gebruik de contacten van uw schoonvader om een mooie korting te bedingen voor uw privé bij diverse groothandels.
En uw schoonvader kan heus heel wat gratis werkuren verrichten voor je ruwbouw, vloeren, elektriciteit en sanitair.

Heb hier voor mezelf de tuin aangelegt als tuinarchitect- aanlegger. Ik MOEST MIJN uren factureren ( zaak ) aan mezelf PRIVE.
En jij hebt dat dan ook gedaan? o_O

He , ik zen ne belg he !
Wat denk je nu zelf ?
Maar als je dan bij controle ff een boete en bijkomende belastingen moet betalen dan denk je wel ff anders hoor.
...

voor de rest, perfecte samenvatting

Ik heb voor mijn nieuwbouw aan onszelf 10000€ gefactureerd voor de elektriciteitswerken, aangezien dit mijn eigen beroep is. Better safe than sorry.
Ik heb btw-controle gehad op de nieuwbouw omdat het bedrag ifv oppervlakte eerder laag uitviel, maar ik heb niet moeten bijbetalen, vermoedelijk onder andere omdat dat stuk wel degelijk in orde was.

Wat je natuurlijk als "slimmerik" wel kan doen:
Als uw schoonvader u materialen levert aan 6% moeten die wel "door hem" geplaatst zijn, EN dan moet hij daar zijn uren voor rekenen, aangezien dit dan wel degelijk onder "zijn" werken valt. Hoe ver "geplaatst" echter gaat, is natuurlijk moeilijk vast te stellen, en jij mag meehelpen natuurlijk. Bij wijze van spreken: een badkuip naar boven dragen, is dat "plaatsing"? Ik denk het niet. Dat bad aanspuiten met siliconen, mits je de siliconen zelf aan 21% BTW gekocht hebt, mag je ook zelf doen... Het aantal uren "plaatsing" kan dus beperkt worden om toch aan 6% BTW te kunnen werken.
Als het bij mij zo is dat een klant meehelpt, dan vermeld ik dit expliciet op de factuur. Anders kan de fiscus wel eens gaan twijfelen of ik wel degelijk op een paar uur tijd zoveel stopcontacten of verlichtingsarmaturen geplaatst heb natuurlijk. Maar als ik zeg: de klant heeft alles afgetekend, uitgeslepen, recht gezet, gaten geboord, plugskes gestoken, ... en ik ben kunnen toekomen en de stelling stond, ik moest alleen maar de lampkes nog met 2 vijzen vastzetten en 't was klaar, dan is dit een plausibele uitleg.
Hou in dit geval wel degelijk een goeie "kalender" bij wie wanneer komen helpen is en wat en hoeveel je zelf gedaan hebt. Als uw schoonvader bij wijze van spreken maar 20 uur "elektriciteitswerken" factureert om uw kabels en dergelijke aan 6% te kunnen leveren, dan moet "jij" natuurlijk wel ergens nog een héél pak uren aan die elektriciteit gewerkt hebben.

Wat betreft "verplicht winst maken", voor mijn nieuwbouw heb ik heel wat materiaal met vermelding "doorfacturatie" aan mezelf aan inkoopprijs gefactureerd, daar heb ik geen problemen mee gekregen.

Bij wijze van spreken: een badkuip naar boven dragen, is dat "plaatsing"? Ik denk het niet.
Wel, dat is het eigenlijk wel. Het aansluiten valt niet onder plaatsen. De muren of omkasting maken eronder ook niet. Siliconen ook niet. Het is echt wel ‘plaatsen’: netjes op zijn plaats zetten, de pootjes stabiel afregelen, en dan is het bad geplaatst.
Als je natuurlijk ook de sifon aan 6% hebt, dan moet die ook wel geplaatst worden. En ook de kraan. En de leidingen. Dus daar zitten in verhouding veel meer uren in dan kostprijs. In totaal is het dus wél veel meer dan naar boven dragen en neerzetten, maar voor de kuip zelf niet.
Maar op het einde van de rit, in discussie met de fiscus, ga je daar dus niet ver mee komen.

....Het aansluiten valt niet onder plaatsen. De muren of omkasting maken eronder ook niet. Siliconen ook niet. Het is echt wel ‘plaatsen’: netjes op zijn plaats zetten, de pootjes stabiel afregelen, en dan is het bad geplaatst.....
Kan ook in de omgekeerde richting werken.
Ik citeer BTW kantoor Lier :
Planten verkoop is aan 6%
planten verkopen en leveren is aan 6%
Planten verkopen, leveren en lossen is 21%
:oops: :oops: :oops:

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan