6% op verlichting?

Lid geworden
9 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij zijn bezig met de renovatie van een woning en kunnen dus gebruik maken van de 6% regel.

Nu blijkt dat op verlichting de 21% regel geldt maar niet als deze ingewerkt zijn. "Voor verlichtingsarmaturen en bijhorende lampen geldt het btw-tarief van 21%, behalve wanneer die armaturen volledig ingewerkt zijn in het plafond."

Wij hebben 2 verlichtingswinkels gecontacteerd, de ene geeft ons 6% op ALLE armaturen + spots indien alles aangkocht wordt door de electricien. De andere zegt dat 6% niet mogelijk en dat de 21% regel zowieso van toepassing is.

Wij hebben een combinatie van inbowspots en opbouwspots.

Wie heeft gelijk?

Alvast bedankt.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
laatste is correct.

Jij koopt als particulier of als btw-plichtige in de winkel steeds en altijd aan 21% btw.

Jij bouwt ze zelf in , geen btw aan 6 of 21 % ( eigen werk)

Electricien bouwt ze in, maar jij hebt ze aangekocht. Voorwaarde 6% is geldend. Dan zal de electricien zijn werken aan u verrekenen aan 6%. De armaturen zijn door jouw aangekocht aan 21%.

Electricien koopt armaturen aan 21% en VERKOOPT deze met het bijhorende werk aan jouw, dan is zowel armaturen als werk aan 6%.

Opletten! je moet verdomt zeker zijn dat de armaturen als onroerend deel worden gezien. Dus een luchter of een staande lamp of opbouwspot kan nooit aan 6% (werk + armatuur) zijn.

Zelfs bij inbouwspotjes die gemakkelijk kunnen verwijderd worden door een simpele klikbeweging = 21%

Lid geworden
3 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
http://minfin.fgov.be/portail2/nl/themes/dwelling/renovation/vat.htm

officiële uitleg hieromtrent

Als de elektricien alles aankoopt (hij zal ook 21% betalen maar recupereert dit via btw aangifte en wss krijgt hij dan nog een groothandelsprijs die wel zal verschillen van jouw aankoopprijs) en zal hij aan jou factureren dus moet jij je geen zorgen maken over zijn btw tarief...

In principe moet hij deze materialen dan nog vermenigvuldigen met een quotiënt want verkopen met verlies kan niet (en hier zal weer veel over gediscussiëerd worden :p)

Ik kan me wel voorstellen dat er enkele regeltjes kunnen aangepast worden op de factuur zodat alles aan 6% kan gefactureerd worden.

Als je de materialen zelf aankoopt is dit uiteraard aan 21% (als je geen btw nummer hebt)

De winkel kan jou wel een korting geven op de producten maar kan niet verkopen aan 6%

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
schilderdm;1807577 wrote:
Ik kan me wel voorstellen dat er enkele regeltjes kunnen aangepast worden op de factuur zodat alles aan 6% kan gefactureerd worden.

foei schderM, dat doen wij belgen toch niet?

Lid geworden
9 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stella1;1807324 wrote:
Wij zijn bezig met de renovatie van een woning en kunnen dus gebruik maken van de 6% regel.

Nu blijkt dat op verlichting de 21% regel geldt maar niet als deze ingewerkt zijn. "Voor verlichtingsarmaturen en bijhorende lampen geldt het btw-tarief van 21%, behalve wanneer die armaturen volledig ingewerkt zijn in het plafond."

Wij hebben 2 verlichtingswinkels gecontacteerd, de ene geeft ons 6% op ALLE armaturen + spots indien alles aangkocht wordt door de electricien. De andere zegt dat 6% niet mogelijk en dat de 21% regel zowieso van toepassing is.

Wij hebben een combinatie van inbowspots en opbouwspots.

Wie heeft gelijk?

Alvast bedankt.

In dit geval heeft dus geen van beide gelijk; als het aangekocht wordt door de electricien kunnen die volledig ingewerkte inbouwspots aan 6% gefactureerd worden. Zoals de TS aangeeft. De rest wordt aan 21% gefactureerd.

Nu, dit is gelijkaardig als je een nieuwe keuken bij renovatie laat installeren. De kasten etc worden aan 6% gefactureerd, de electrische toestellen aan 21%. Er zijn echter keukenbouwers die de dampkap aan 6% factureren, wat wettelijk toegestaan is. Anderen factureren ze aan 21%.

Lid geworden
3 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Lukanar... hahaha, ik denk het wel... :p

@darrigade...

Als de elektricien op zijn factuur zet 'Montage en inbouw van verlichtingsarmaturen met nr ...blablabla'

Materialen incl

Werkuren in regie aan....

totaal excl

maatstaf van heffing 6%

totaal incl...

Dit is in grote waarschijnlijkheid hoe zijn factuur zal opgemaakt worden. Ik ben ervan overtuigd dat hij geen onderscheid zal maken in de verschillende armaturen.

(hoe dit alles zal verlopen bij eventuele btw controle is zijn probleem)

En als klant ben jij niet verplicht te weten hoe de verschillende maatstaffen van heffing in elkaar zitten.

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik vermoed wel dat de verhouding werkuren/materiaal min of meer in evenwicht zal moeten zijn.

50/50, eventueel 60/40 zal ook nog door de beugel kunnen. Maar 5000€ materiaal en 100€ werk factureren aan 6%, dan zal de BTW-admin wel aan de elektricien zijn oren gaan trekken.

Ter info: fiets laten herstellen is ook 6% BTW-tarief. (niet dat het iets met het topic te maken heeft maar ik vermoed dat weinig mensen dit weten)

Lid geworden
9 nov 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb eens gerekend gebaseerd op wat jullie hier zeggen.

Electriciein koopt alles aan: 4.600 euro (zonder btw)

verkoopt aan ons + rekent 1 dag ficitef werk (8u x 50€) = 400

dus 5000 + 6% = 5.300

Kopen we het rechstreeks aan 21% is het 5566

Dus zo'n 250 euro verschil.

Niet enorm. Met het risico indien er controle is ze moeilijk kunnen doen over de opbouwspots.

Denk dat we het rechstreeks gaan doen.

Bedankt voor de input!

Lid geworden
28 nov 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Stella1;1807649 wrote:

dus 5000 + 6% = 5.300

Niet enorm. Met het risico indien er controle is ze moeilijk kunnen doen over de opbouwspots.

Bedankt voor de input!

Dat er controle komt zoveel als het wil, als jij een duidelijke offerte hebt waarop staat dat je 6% BTW moet betalen, dan is de leverancier verantwoordelijk. Hij kan niet achteraf een creditnota sturen, want je hebt een geldige factuur. Jij bent er niet verantwoordelijk voor dat zijn factuur niet geldig is.

Lid geworden
3 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Even kleine opmerking... elektricien koopt alles aan en monteert alles...

armaturen werken niet goed of zijn beschadigd... zijn verantwoordelijkheid (ne zal dan ook wel zorgen dat jij nieuwe krijgt)

Jij koopt alles aan en elektricien moet plaatsen...

Beschadigingen of slechte werking... wie is dan verantwoordelijk?

leverancier zal elektricien verantwoordelijk stellen en elektricien zal leverancier aanwijzen...

Iedereen doet wat hij wil maar hoe meer partijen in de boot hoe meer rompslomp ;)

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
schilderdm;1807858 wrote:

armaturen werken niet goed of zijn beschadigd... zijn verantwoordelijkheid (ne zal dan ook wel zorgen dat jij nieuwe krijgt)

leverancier zal elektricien verantwoordelijk stellen en elektricien zal leverancier aanwijzen...

Iedereen doet wat hij wil maar hoe meer partijen in de boot hoe meer rompslomp ;)

Goed punt.

En je moet je dan ook niets aantrekken van bestellingen, transport,...

Lid geworden
3 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
MR;1807642 wrote:
Ik vermoed wel dat de verhouding werkuren/materiaal min of meer in evenwicht zal moeten zijn.

50/50, eventueel 60/40 zal ook nog door de beugel kunnen. Maar 5000€ materiaal en 100€ werk factureren aan 6%, dan zal de BTW-admin wel aan de elektricien zijn oren gaan trekken.

Ter info: fiets laten herstellen is ook 6% BTW-tarief. (niet dat het iets met het topic te maken heeft maar ik vermoed dat weinig mensen dit weten)

Stom voorbeeld:

Particuliere klant heeft een woning gebouwd in 1980 dus valt onder het regime van verlaagd btw tarief (6%)

Wil parket door gans zijn woning (+-300 m2)

Kostprijs materiaal : 300 x 60€ = 18 000 €

Werkuren in regie : 100u x 40 € = 4 000 €

Totaalprijs 22 000 € + 6% btw

Werkuren zijn nog geen 1/5 van totale prijs...

Ik snap nog altijd niet goed waarom een fietsherstelling aan 6% kan, je kan het beschouwen als alledaags goed en geen luxegoed (maar dat is elektriciteit en gas ook) ;)

Lid geworden
3 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
MR;1807866 wrote:
schilderdm;1807858 wrote:

Goed punt.

En je moet je dan ook niets aantrekken van bestellingen, transport,...

Idd

Wij maken er een punt van om altijd zelf de materialen te leveren. Niet dat wij hierop woekerwinsten hanteren maar er is een wettelijke verplichting naar aansprakelijkheid en garantietermijnen.

Ik kan geen garantie geven op materialen en resultaat naar afwerking als materialen geleverd worden door eigenaar. (enkel op werkuren)

Als wij leveren is aansprakelijkheid en garantie op totaalpakket.

Wij hebben onze les geleerd doos scha en schande in het verleden.

MR

Zeer Actief lid
Lid geworden
8 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
schilderdm;1807867 wrote:
MR;1807642 wrote:

Stom voorbeeld:

Particuliere klant heeft een woning gebouwd in 1980 dus valt onder het regime van verlaagd btw tarief (6%)

Wil parket door gans zijn woning (+-300 m2)

Kostprijs materiaal : 300 x 60€ = 18 000 €

Werkuren in regie : 100u x 40 € = 4 000 €

Totaalprijs 22 000 € + 6% btw

Werkuren zijn nog geen 1/5 van totale prijs...

Ik snap nog altijd niet goed waarom een fietsherstelling aan 6% kan, je kan het beschouwen als alledaags goed en geen luxegoed (maar dat is elektriciteit en gas ook) ;)

Inderdaad je hebt gelijk, ik heb mij die bedenking ondertussen ook al gemaakt. Als je kan aantonen dat de verhouding logisch is dan zal het voor de BTW ook wel goed zijn.

Maar de extreme gevallen zullen wel door de mand vallen vermoed ik. Diegene die bij de BTW werken zijn ook maar gewone mensen die ook al eens een renovatie laten uitvoeren dus je kan ze nu ook niet alles wijsmaken. :)

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Stella1;1807649 wrote:

dus 5000 + 6% = 5.300

Bedankt voor de input!

Je maakt toch in je berekeningen enkele denkfouten:

- Je eletricien zal op de aankoop ook BTW moeten betalen = 21%, deze trekt hij na 3 maand terug.

- Je electricien zal een ander aankoopberag hebben dan jij . Verschil groothandelprijs <-> particulieren prijs.

voodoo_007;1807846 wrote:
Dat er controle komt zoveel als het wil, als jij een duidelijke offerte hebt waarop staat dat je 6% BTW moet betalen, dan is de leverancier verantwoordelijk. Hij kan niet achteraf een creditnota sturen, want je hebt een geldige factuur. Jij bent er niet verantwoordelijk voor dat zijn factuur niet geldig is.

Elke uitvoerder/aannemer die werkt aan het 6% btw stelsel zal zijn klant een attest voorleggen waarin is vermeld :

Attest nr VVVVV

Bijlage Factuur nr xxxxxx datum XXXX

In toepassing van het koninklijk besluit van 18 juli 1986 gepubliceer in het belgisch staatsblad van 24 juli 1986.

Ondergetekende medecontractant : Naam + adres

Privéwoning : adres

verklaart dat het gebouw geleven op bovenvermeld adres :

1. door ondergetekende uitsluitend of hoofdzakelijk als privé-woning wordt gebruikt.

2 Op het ogenblik van eerste oorzaak van verschuldigdheid van de BTW reeds meer dan 5 jaar in gebruik is genomen.

3 Op het ogenblik van eerste oorzaak van verschuldigdheid van de BTW reeds meer dan 15 jaar in gebruik is genomen ( schrappen wat niet past)

Dit attest bevrijdt de dienstverrichter van zjn aansprakelijkheid voor de juiste toepassing van het BTW tarief.

Eventuele navordering van BTW wordt in elk geval door de ondergetekende voldaan.

Handtekening en naam van de opdrachtgever met vermelding van gelezen en goedgekeurd

Wie betaalt er dan bij een verkeerd BTW tarief ?

De klant.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113

Ik snap nog altijd niet goed waarom een fietsherstelling aan 6% kan, je kan het beschouwen als alledaags goed en geen luxegoed (maar dat is elektriciteit en gas ook) ;)[/quote]

Nog stommer:

Planten aankopen is steeds en altijd 6%. Dit is zowel voor particulieren als voor ons, groenekabouters.

Klant plaatst plant in de grond , geen probleem.

Ik als tuinarchitect maak met 2 steken een gat in de grond, duw die plant er in, wat grond erop aanstampen ( simplistische voorstelling) en moet dan voor krak dezelfde plant 21% rekenen.

Die plant is in die 5 seconden tussen vastpakken en in de grond duwen niet veranderd, gewijzigd, gegroeid of veranderd. Nee ik heb hem enkel met mijn handen aangeraaakt.

En Nee ! ik ben geen Midas die alles wat hij aanraakt in goud verandert, maar volgens de BTW wel.

Kijk dit is nu al ettelijke jaren zo, je mag hiervoor schrijven naar de BTW kantoren, Brussel of tuttereweutere, je mag via beroepsverenigingen, bonden of syndicaten hiervoor tot bij de minister ( toen Reynders) uitleg over vragen. ZE WETEN HET ZELF NIET.

Dus, bij deze een oproep voor één of andere BTW deskundige: Leg mij nu eens grondig en geargumenteerd uit wat de meerwaarde is voor die plant als ik hem plant.

En kom nu niet af met werkverschaffing want in den bouw is het just omgekeerd!

straffer: onlangs een boomke moeten planten.

Boom maat 40/45 ( dus nen dikke grote)

verkoopsprijs exclusief btw 1000€, inclusief btw 1060€

Plantwerk kraan 2 uur à 65€/uur = 130€+21%= 157,30 €

Totaal = 1060+157,30= 1217,30 €

NEE verkeerd

volgens btw regels is het 1000€+130= 1130,00 +21%btw= 1367,30€ te betalen.

Luk ( ziep zit weer op men peerd)

Lid geworden
3 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
lukanar;1807880 wrote:
Luk ( ziep zit weer op men peerd)

Rustig blijven Luk... ;)

Het is soms moeilijk om alle details uit te leggen maar ik vind dat het soms simplistisch wordt voorgesteld. Alle details en regels die uitgevonden worden hebben ergens wel een doel maar de rare kronkels zijn niet meer normaal.

Het is niet zo dat een zelfstandige alles wat hij uitgeeft terug krijgt en dan maar met woekerwinsten mag verkopen.

'De gouden tijden' zijn voorbij en iedereen heeft de vinger op de knip...

Jammer genoeg wordt altijd iemand anders zijn rekening gemaakt en wordt alleen maar het beste hiervan gezien...

Maar genoeg geklaagd nu en back on-topic :eek:

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Oke , zal braaf zijn,

en terug on -topic blijven

dus aankopen steeds 21%

(---- of het moesten planten zijn dan is het 6% ---)

hehe

luk

Lid geworden
3 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
lukanar;1807880 wrote:
Dus, bij deze een oproep voor één of andere BTW deskundige: Leg mij nu eens grondig en geargumenteerd uit wat de meerwaarde is voor die plant als ik hem plant. En kom nu niet af met werkverschaffing want in den bouw is het just omgekeerd!

Het één wordt aanzien als een levering van een goed. En het ander als het leveren van een dienst. En op dat laatste is het normaliter altijd 21%.

En opletten hé Luk, als je u planten tot aan de oprit van de klant vervoerd mag je enkel de klep van de remork opendoen, wanneer je de planten uit de remork neemt: boem patat 21%.

En wat met een mooie terrasplant in pot? Ben benieuwd hoe je dit factureert.

Dergelijke stomme regels werken zwart werk in de hand.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
2.751
Punten
113
Bart G;1808168 wrote:
lukanar;1807880 wrote:
Dus, bij deze een oproep voor één of andere BTW deskundige: Leg mij nu eens grondig en geargumenteerd uit wat de meerwaarde is voor die plant als ik hem plant. En kom nu niet af met werkverschaffing want in den bouw is het just omgekeerd!

Het één wordt aanzien als een levering van een goed. En het ander als het leveren van een dienst. En op dat laatste is het normaliter altijd 21%..

Maar hoe rijm je dat dan met de 6% regel in den Bouw"?daar lopen de everingen en diensten ook door elkaar. Meer nog bepaalde diensten kunnen aan 6% gerekend worden ZONDER levering en verwerking van de goederen. En ... niet afkomen met roerend en onroerend want planten worden aanzien als onroerend goed.

Bart G;1808168 wrote:
En opletten hé Luk, als je u planten tot aan de oprit van de klant vervoerd mag je enkel de klep van de remork opendoen, wanneer je de planten uit de remork neemt: boem patat 21%..

:D:D dringend eens meer kruipende of zelf lopende planten gaan voorzien of kweken.

Serieus , Meen je dat echt, mag ik dan zelf niet lossen? Dus elke bevoorrading van tuincentra's door de groothandel is dan een verkeerd BTW tarief want die planten zijn gelost dus 21%???

Bart G;1808168 wrote:
En wat met een mooie terrasplant in pot? Ben benieuwd hoe je dit factureert..

1 factuur : plant 6% +pot 21%= totaal

werkuren als wij het moetenuitplanten : facturatie aan 21% voor heel de pot plant grond ....

Bart G;1808168 wrote:
Dergelijke stomme regels werken zwart werk in de hand.

Ja, daar zeg je zo wat, maar je hebt me eerlijk gezegd niet wijzer gemaakt, INTEGENDEEL.

dank voor je antwoord, hopelijk wil Reynders nog reageren, want hij heeft deze kat de bel aangebonden ( -- of zoiets --- )

luk

Bovenaan