• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

6 elektrisch aangedreven rolluiken bedienen met 2 of 3 schakelaars

TVH90

Nieuw Lid
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dag dames en heren,

Wij zijn bezig met de renovatie van onze woning en recent onze nieuwe ramen en deuren besteld.

In onze living+keuken zullen wij 6 elektrisch rolluiken laten plaatsen, die bediend worden met een schakelaar.

Wij voorzien zelf de elektriciteit in de volledige woning, dus ook voor de rolluiken (niet met een zelfbouwpakket maar alles via groothandel).

Momenteel had ik twee inbouwdoosjes van Helia voorzien voor het bedienen van deze 6 rolluiken. Ik had gedacht die te doen met twee schakelaars. Nu heb ik ondertussen begrepen van onze schrijnwerker dat het beter is om voor elk rolluik een aparte schakelaar te voorzien.

Het lijkt mij echter niet zo estetisch om 6 schakelaars (en 6 inbouwdoosjes) te moeten voorzien in onze living/keuken. Daarom heb ik volgende concrete vragen:
- Is het mogelijk om meerdere schakelaars per inbouwdoosje te voorzien, zoals dat bijvoorbeeld bestaat voor verlichting (dubbele schakelaar)
- Is het mogelijk om met één schakelaar toch meerdere rolluiken te bedienen? Oorspronkelijk was het namelijk de bedoeling om twee schakelaars te voorzien die elk drie rolluiken zouden bedienen (en die drie rolluiken zouden dus altijd samen open of samen toe staan).

Alvast bedankt voor jullie inzichten en feedback!

Vriendelijke groet,
 

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Berichten
130
Waarderingsscore
19
Punten
18
Hou er rekening mee dat je de motoren sowieso niet zomaar parallel mag schakelen. Je idee zou dus een achterliggende schakeling moeten hebben.
 

TVH90

Nieuw Lid
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hou er rekening mee dat je de motoren sowieso niet zomaar parallel mag schakelen. Je idee zou dus een achterliggende schakeling moeten hebben.
Bedankt voor je reactie.

Dat was inderdaad het initiële plan (ik ging er vanuit dat dit op dezelfde manier aangepakt mocht worden als verlichting). Vandaar dat ik ook maar twee Helia inbouwdoosjes voorzien had.

Het is mij intussen duidelijk dat dit voor rolluiken iets genuanceerder aangepakt moet worden. Daarom dat ik graag een (technisch correcte) oplossing zou uitwerken, waarbij ik dus toekom met de twee voorziene Helia inbouwdoosjes. Enerzijds om estetische redenen (niet te veel schakelaars) en ook wel om wat breekwerk uit te sparen als dat kan :) (chauffages zijn reeds gemonteerd dus wil zo veel mogelijk extra stof vermijden).
 

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Berichten
130
Waarderingsscore
19
Punten
18
Kan je de huidige situatie iets meer omschrijven? Welke bedrading heb je naar je rolluikmotoren geplaatst? Waar komen deze nu uit? Heb je aan elke motor een inbouwdoosje voorzien waar je de originele kabel nu verlengd?
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Kijk is naar de Shelly 2.5
 

TVH90

Nieuw Lid
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Kan je de huidige situatie iets meer omschrijven? Welke bedrading heb je naar je rolluikmotoren geplaatst? Waar komen deze nu uit? Heb je aan elke motor een inbouwdoosje voorzien waar je de originele kabel nu verlengd?
De bekabeling moet ik nog voorzien, ik heb enkel de sleuven reeds gemaakt. De bekabeling loopt over de zolder naar de rolluiken (woning is een bungalow) De bekabeling en eventuele andere elektronische componententen zouden nog op zolder kunnen geplaatst worden, waarlangs de bekabeling passeert.

Ik heb echter niet één inbouwdoosje per rolluik voorzien (wat ik achteraf gezien misschien beter wel gedaan had), maar op een centrale plaats in de living twee inbouwdoosjes voorzien. Het oorspronkelijke plan was om twee lichtschakelaars te plaatsen, waarbij elk van de lichtschakelaars drie rolluiken gelijktijdig omhoog of omlaag zou doen (door de rolluiken in parallel te schakelen). Echter, zoals je reeds aanhaalde, mogen rolluiken niet zomaar in parallel geschakeld worden, aangezien niet alle rolluiken gelijktijdig hun eindpunt bereiken.

Daarom ben ik nu op zoek naar een oplossing om met één schakelaar de drie rolluiken gelijktijdig naar boven/onder te laten bewegen. Voor zover ik begrijp uit de reacties hier en gelijkaardige posts zou zoiets mogelijk moeten zijn met een relais of iets dergelijk? Ik heb tot nu toe enkel ervaring in het plaatsen en aansluiten van stopcontacten en verlichting, maar ik leer graag bij :) .

Een andere optie is het plaatsen van meerdere rolluikschakelaars per inbouwdoosje. Zoiets ben ik wel al tegengekomen voor verlichting, maar nog niet voor rolluikschakelaars.
 
Laatst bewerkt:

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Ik vind die shelly 2.5 in deze situatie wel een goed idee...
Shelly is een WiFi gestuurd relais, waar je ook een knop op kan aansluiten zodat deze ook zonder wifi werkt indien je wil.

De shelly breidt je functies ook uit: omlaag bij zonsondergang of op bepaalde uren, openen sluiten met je gsm en op locatie,...

Elke shelly zou ik op zolder in een opbouwdoosje plaatsen, of meerdere in een groot doosje.
 

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Berichten
130
Waarderingsscore
19
Punten
18
Ik heb echter niet één inbouwdoosje per rolluik voorzien (wat ik achteraf gezien misschien beter wel gedaan had), maar op een centrale plaats in de living twee inbouwdoosjes voorzien.

Ik bedoelde niet specifiek een doosje voor een schakelaar, maar je gaat ergens in de buurt van je rolluik de originele kabel moeten verlegen. Dat gebeurt best in een inbouwdoosje, maar als ik het goed begrijp geraak jij tot op je zolder dus daar kan je dan ook met (opbouw) aftakdoosjes werken.

Een andere optie is het plaatsen van meerdere rolluikschakelaars per inbouwdoosje. Zoiets ben ik wel al tegengekomen voor verlichting, maar nog niet voor rolluikschakelaars.

Als de bekabeling geen probleem is, kan je nog alle richtingen op. Je kan kiezen voor een oplossing op basis van Eltako schakelmateriaal of de gelinkte Shelly oplossing.

Voor de Shelly oplossing hang je bijvoorbeeld 2 rolluikdrukknoppen van Niko (Link 170-15900). Beide kan je dan gebruiken om 3 rolluiken tegelijkertijd te bedienen door de modules, terwijl je ze dan ook nog apart kan bedienen met de app.

Je kan dit schema gebruiken. Je hebt dan 1 module per rolluik, maar de aansluitingen SW1 en SW2 lus je door tussen de modules van de rolluiken die je samen wil bedienen.
 

TVH90

Nieuw Lid
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt voor jullie reacties, dit zet mij zeer goed op weg.

De rolluiken worden nieuw geplaatst, dus er is inderdaad nog de mogelijkheid om kabels in de rolluikbak te plaatsen.

Begrijp ik het goed dat de rolluiken met schakelaar (per 3) én met Wifi+app (apart) bediend kunnen worden?

Nog enkele vraagjes:
- wordt er 1 relais per rolluik gebruikt?
- welk type draad wordt gebruikt? 1,5 Carré of 2,5 Carré? Of hangt dit af van vermogen rolluikmotor?

Tot slot ook nog een vraagje over de elektrische werking. Wanneer ik drie rolluiken samen sluit, dan worden de drie relais samen gesloten. Maar als alle drie de relais met dezelfde lijn/fase gevoed worden, wat is dan eigenlijk het verschil met de situatie wanneer je de drie rolluiken in parallel schakelt zonder relais?
 

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Berichten
130
Waarderingsscore
19
Punten
18
Rolluiken bij mij zat 3 meter 4G0,75mm² aan, die verleng je dan in een aftakdoosje. Die dikte kan je aanhouden. In de rolluikbak "klussen" zou ik persoonlijk niet doen. Wel zou ik de originele kabel met een lus(je) in de spouw (of elders waar het kan) laten hangen (een klein beetje 'reserve'): sommige motoren zijn voorzien van een stekkerverbinding, als dan ooit de motor vervangen moet kan je de kabel wat naar je toe trekken om die makkelijker los te koppelen van de motor.

Je gaat inderdaad 1 module nodig hebben per rolluik, welke met de knoppen per 3 gelijk geschakeld worden maar volgens de Shelly handleiding inderdaad ook afzonderlijk bediend kunnen worden met hun app: ik heb zelf geen Shelly in gebruik, daarom 'volgens de handleiding'.

Je laatste vraag is in dit topic ook eens besproken. Moest je daar nog niet volledig in mee zijn, kan je dit schema eens bekijken, als je in dat schema even 2 schakelaars inbeeld in plaats van ééntje, zie je het verschil normaal. S1 is nu continu gekoppeld met S3, en S2 met S4. Met 2 relais is enkel S1 gekoppeld met S3 (of S2 met S4 in de andere richting) maar is het andere paar onderbroken.
 

TVH90

Nieuw Lid
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Rolluiken bij mij zat 3 meter 4G0,75mm² aan, die verleng je dan in een aftakdoosje. Die dikte kan je aanhouden. In de rolluikbak "klussen" zou ik persoonlijk niet doen. Wel zou ik de originele kabel met een lus(je) in de spouw (of elders waar het kan) laten hangen (een klein beetje 'reserve'): sommige motoren zijn voorzien van een stekkerverbinding, als dan ooit de motor vervangen moet kan je de kabel wat naar je toe trekken om die makkelijker los te koppelen van de motor.

Je gaat inderdaad 1 module nodig hebben per rolluik, welke met de knoppen per 3 gelijk geschakeld worden maar volgens de Shelly handleiding inderdaad ook afzonderlijk bediend kunnen worden met hun app: ik heb zelf geen Shelly in gebruik, daarom 'volgens de handleiding'.

Je laatste vraag is in dit topic ook eens besproken. Moest je daar nog niet volledig in mee zijn, kan je dit schema eens bekijken, als je in dat schema even 2 schakelaars inbeeld in plaats van ééntje, zie je het verschil normaal. S1 is nu continu gekoppeld met S3, en S2 met S4. Met 2 relais is enkel S1 gekoppeld met S3 (of S2 met S4 in de andere richting) maar is het andere paar onderbroken.
Ik ben alvast overtuigd van het gebruik van een 2 relais voor het aansturen van elektrische rolluiken :)

Bedankt voor de verhelderende uitleg!
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Hier zijn verschillende opties mogelijk.

Je kan de bediening loskoppelen van de voeding van de rolluikmotoren, en de schakelaars koppelen aan 1 of meerdere rolluiken in functie van jullie behoeften.

Je kan werken met draadloze of bedrade oplossingen om de rolluiken te bedienen. Dan kan je met een impulsschakelaar de rolluiken bedienen.

Dan voed je de rolluiken vanuit een aftakdoos die de rolluiksturingen voedt. Je kan dan een impulsschakelaar gebruiken om die rolluiksturingen al dan niet in groep te bedienen: die rolluiksturingen hebben doorgaans klemmen voor de voeding (neuter, fase, aarding), voor de sturing (neuter, openen, sluiten, aarding) en voor de bediening (impuls- of draaischakelaar). Wil je 2 rolluiken samen bedienen met 1 impuisschakelaar, dan kan je die impulsschakelaar verbinden met de bedieningsklemmen van beide rolluiksturingen.

Maar dus nooit rechtstreeks in parallel (zonder de rolluiksturing).

Hetzelfde principe wordt toegepast in centraal gestuurde domotica. Daar zit de motorsturing niet dichtbij de rolluik, maar in de kast waar de domotica wordt aangestuurd. De schakelaar die de rolluiken bediend wordt dan ook direct verbonden met de centraal gestuurde domotica.

Mocht je reeds Z-Wave producten in huis hebben, dan kan je kiezen om per rolluik een rolluiksturing op basis van Z-Wave aan te schaffen, zoals van Fibaro.
 

TVH90

Nieuw Lid
Lid geworden
1 jul 2020
Berichten
61
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb de situatie voorgelegd aan de ramenplaatser.

Hij stelt als alternatief voor om met afstandsbedieningen te werken. Maar ik vraag me af: als iedere rolluik met een afstandbediening werkt, moet er dan ook nog met relais gewerkt worden?
Bovendien zegt hij dat elke rolluik in dat geval maar gevoed moet worden met een 3g1,5, en dus geen 4g.

Iemand die hier reeds ervaring mee heeft?
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Hangt ervan af wat er reeds in de motor van het rolluik ingebouwd zit. Als daar al een draadloze ontvanger en sturing in zit (van bijv. Somfy of iets dergelijks), dan volstaat inderdaad een voeding van 3G1.5 of 3G2.5.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Maar pas geleden hier nog gelezen: hou die sturingen uit je rolluiken weg. Die elektronica gaat kapot en dan kan je de kasten beginnen afbreken.
 

shutterfreak

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2008
Berichten
771
Waarderingsscore
309
Punten
63
Ik ga er even van uit dat je geen domoticasysteem hebt.

Als je toch alle bekabeling nieuw gaat (en kan) leggen, dan zou ik geneigd zijn om per rolluik één 4G1,5 kabel of flexbuis te leggen naar één centrale plaats waar je de rolluiken wil aansturen. De goedkoopste en meest courante rolluikmotoren zijn buismotoren met 4 aders: fase OP (vaak bruin), fase NEER (vaak zwart), nul (blauw) en aarding. Om je rolluik te bedienen, moet je één fase (OP of NEER) bekrachtigen met een (motor)relais.

Om je relais te besturen, heb je een stuurdraad nodig. Hiervoor wordt doorgaans een meeraderige SVV-kabel voor gebruikt. Als je gewone impulsschakelaars gebruikt, dan heb je in principe genoeg aan 1 ader meer dan dat er drukknoppen zijn (gemeenschappelijke nul). Of je installeert draadloze knoppen waar je al dan niet een aparte voeding voor moet bijtrekken.

Draadloze systemen zoals Somfy kunnen uiteraard ook. Daarbij steekt de sturing in de elektronica van de rolluik- of screenkast, en moet je enkel de sturing aansluiten op het net (klassieke 3-aderige aansluiting). Je moet dan wel ook de nodige afstandsbedieningen bestellen, misschien heb je genoeg aan 1 en niet 1 per rolluik).
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ik ga er even van uit dat je geen domoticasysteem hebt.

Als je toch alle bekabeling nieuw gaat (en kan) leggen, dan zou ik geneigd zijn om per rolluik één 4G1,5 kabel of flexbuis te leggen naar één centrale plaats waar je de rolluiken wil aansturen. De goedkoopste en meest courante rolluikmotoren zijn buismotoren met 4 aders: fase OP (vaak bruin), fase NEER (vaak zwart), nul (blauw) en aarding. Om je rolluik te bedienen, moet je één fase (OP of NEER) bekrachtigen met een (motor)relais.

Om je relais te besturen, heb je een stuurdraad nodig. Hiervoor wordt doorgaans een meeraderige SVV-kabel voor gebruikt. Als je gewone impulsschakelaars gebruikt, dan heb je in principe genoeg aan 1 ader meer dan dat er drukknoppen zijn (gemeenschappelijke nul). Of je installeert draadloze knoppen waar je al dan niet een aparte voeding voor moet bijtrekken.

Draadloze systemen zoals Somfy kunnen uiteraard ook. Daarbij steekt de sturing in de elektronica van de rolluik- of screenkast, en moet je enkel de sturing aansluiten op het net (klassieke 3-aderige aansluiting). Je moet dan wel ook de nodige afstandsbedieningen bestellen, misschien heb je genoeg aan 1 en niet 1 per rolluik).
ik was net hetzelfde aan het denken... je moet nog kabels trekken, trek ze dan naar je elektrisch bord en zorg dat de sturing daar in zit. Een svv naar je potje(s) en je hebt alle vrijheid in de toekomst...
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Je kan inderdaad werken met een centrale sturing (relais in de zekeringkast), maar er zijn nog 2 andere opties:
- Rolluikmotoren van het merk Rademacher kan je wel parallel zetten.
- Er bestaan achterbouwrelais, je moet dan wel een 5G naar je rolluiken trekken. Zie bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/somfy-TR2-U-E...e6cd2&pd_rd_wg=CeREu&pd_rd_i=B006LPN3PW&psc=1

Opgelet, trek liefst een 5G0,75 of 5G1,5 naar je rolluiken. Bij de elektronische Rademacher-motoren kan je zo je eindeloopregeling ook centraal gaan doen (dan trek je wel best elk rolluik naar de kast), en bij scheidingsrelais heb je de L nodig.

De reden waarom je klassieke rolluikmotoren niet parallel mag plaatsen is dat de stroom, eens het rolluik neer is, via de eindeloopschakelaar de spoel in andere richting gaat doorlopen. Ik weet het niet meer vanbuiten, maar ik heb het ooit zo eens gezien, en het rolluik dat eerst beneden is gaat dan geloof ik weer naar boven zo lang het andere zakt of zoiets... Alleszins krijg je die dingen nooit deftig gestuurd.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan