6.200 liter Thermoparels gezocht? Zelf naisoleren!

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hallo mensen,

Wij hebben een ongeïsoleerde garage. Nu zit er een luchtspouw van circa 8 cm en bereikbaar via de bovenkant. Zou het een optie zijn om EPS/Thermoparels er van bovenaf in te kiepen, nadat alle spleten en kieren gedicht zijn?

Waar zou ik deze korrels los kunnen kopen?

Bedankt!

Lid geworden
19 jul 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
in theorie wel. Kan je eventueel kopen bij bvb boomer (denk ik).

Let wel, bij gaatje boren naderhand lopen je parels weg. Bij inspuiten worden deze parels namelijk met een lijm gebonden, wat zorgt voor een vaste massa.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Erik! wrote:
Hallo mensen,

Wij hebben een ongeïsoleerde garage. Nu zit er een luchtspouw van circa 8 cm en bereikbaar via de bovenkant. Zou het een optie zijn om EPS/Thermoparels er van bovenaf in te kiepen, nadat alle spleten en kieren gedicht zijn?

Waar zou ik deze korrels los kunnen kopen?

Bedankt!

Heb ik zo ook gedaan met de witte en de grijze eps bolletjes, werkt perfect! Ik heb ze er wel met de compressor ingeblazen. Reken wel op ca 120 €/m3 voor de grijze bolletjes en 90 €/m3 voor de witte.

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Die grijze zijn de neopor bolletjes, deze hebben een 20% beter isolerend vermogen.

Hoe heb jij dat gedaan met de compressor? Die heb ik namelijk ook wel staan.

Waar heb jij ze gekocht?

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Erik! wrote:
Die grijze zijn de neopor bolletjes, deze hebben een 20% beter isolerend vermogen.

Hoe heb jij dat gedaan met de compressor? Die heb ik namelijk ook wel staan.

Waar heb jij ze gekocht?

De bolletjes zitten verpakt in grote zakken van 330 l. Hier snij ik dan een hoekje af onderaan de zak, en daar plakte ik een stuk plastic buis aan. Dan maak ik een ander klein gaatje aan de andere zijde van de zak waaraan ik dan het uiteinde van de de bandenpomp tapete. En dan blazen maar tot de zakken leeg zijn. Ik had wel slechts een kleine opening om de bolletjes in de muur in te blazen. Bij een ander stuk muur heb ik ze ook kunnen kiepen maar daar was de spouw volledig open en 16.5 cm breed.

Ik heb ze gekocht bij een houthandel in de buurt. Ik had eerst adressen gevraagd bij kemisol waar ze te koop zijn.

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ok, duidelijk verhaal. Dank je wel!

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Ik heb de spouw trouwens boven wel dichtgemaakt met glaswol om te vermijden dat de bolletjes wegvliegen.

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Met glaswol kan inderdaad ook, Ik was van plan het dicht te spuiten met isolatieschuim. Prijslijst Kemisol heb ik inmiddels ook al gevonden. Leuk projectje voor de komende maand.

Lid geworden
1 apr 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Stom vraagje misschien mijnentwege: komen die bolletje niet overal tevoorschijn via bv rolluikasten?

Mvg,

Paul Siemons

W1

Lid geworden
15 feb 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Vroeger werden deze parels zonder hars gebruikt

Maar nu gebruiken ze een hars als bindmiddel.

En dat is niet voor niets!!!

Een stukje uit je voegen of een spleetje aan je raam, ... en de bolletjes zullen na jaren eruit komen.

Eenmaal er een deel uit is gaat het proces nog sneller.

Ga jij elk jaar je huis controleren op gaatjes?

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
De grijze EPS parels zijn wel een stuk groter dan de witte; deze zie ik toch niet dadelijk door een klein spleetje vallen. Een terecht punt om op te letten (maar het kan ook perfect zonder lijm).

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
W1 wrote:
Ga jij elk jaar je huis controleren op gaatjes?

Tuurlijk is het wel een risico, maar een klein risico. Het gaat om een vrijstaande garage. Een blokkendoos van 5x12m. Dat lijkt mij eenvoudig te controleren.

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Hoor toch ook maar eens bij een firma.

Als het voor jouw zo eenvoudig is, moeten hun prijzen ook laag kunnen zijn.

Aan 6% btw en premies van netbeheerder kom je misschien goedkoper uit om het te laten doen.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
Saurus wrote:

Aan 6% btw en premies van netbeheerder kom je misschien goedkoper uit om het te laten doen.

Vrijstaande garage is geen 6% BTW en waarschijnljk ook geen enkele premie.

Dus dat is dan de volle 21% btw.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
Saurus wrote:

Voor grote opdrachten vragen ze rond de 20 €/m2 voor een spouwbreedte van 5 cm. Voor kleinere zal dat hoger liggen. Je betaalt dus 400 €/m3 voor de isolatie als je het laat doen, terwijl je het zelf voor 100 €/m3 kan. De keuze is dan snel gemaakt; in dit geval zou je 1800 € uitsparen wat toch kan tellen.

Saurus

Lid
Lid geworden
14 aug 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Beurt wrote:
Voor grote opdrachten vragen ze rond de 20 €/m2 voor een spouwbreedte van 5 cm. Voor kleinere zal dat hoger liggen. Je betaalt dus 400 €/m3 voor de isolatie als je het laat doen, terwijl je het zelf voor 100 €/m3 kan. De keuze is dan snel gemaakt; in dit geval zou je 1800 € uitsparen wat toch kan tellen.

Is die 20€ niet de standaardprijs voor het boren van gaten, inspuiten, dichtsmeren, evt zelfs retoucheren met verf,... ?

Als ze het net als u gewoon van bovenuit storten kan het wellicht veel goedkoper.

Maar als het idd niet aan 6% btw kan, zal je wellicht goedkoper zijn door het zelf te doen.

krw

Lid
Lid geworden
24 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dan mogelijk ook een stomme vraag; hoe zit het met de stootvoegen? Komen ze daar niet door? Klopt het dat het een dampopen manier van isolatie is? Wat is het isolerend vermogen, dus welke waarde bij bv 6 cm of 10 cm?

Wij hebben geverfde muren en het huis is deels ingegraven. De berichten over isolatie van de spuwmuur zijn dan zo strijdig.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
krw wrote:
Dan mogelijk ook een stomme vraag; hoe zit het met de stootvoegen? Komen ze daar niet door? Klopt het dat het een dampopen manier van isolatie is? Wat is het isolerend vermogen, dus welke waarde bij bv 6 cm of 10 cm?

Wij hebben geverfde muren en het huis is deels ingegraven. De berichten over isolatie van de spuwmuur zijn dan zo strijdig.

Ik heb mijn huis professioneel laten na-isoleren met termoparels. Het huis is ook geverfd, verf onbekend maar was wel specifiek voor buitengevels en in twee lagen, en ik heb geen open stootvoegen. Deze isolatie was ideaal owv zijn dampopenheid. lambda was 0.037 maar tegenwoordig is 0.032 ook mogelijk met de zwarte/grijze eps parels. Met de grijze parels bekom je dan een U van rond de 0.26 voor je buitengevel als je 10 cm spouw hebt (0.39 bij 6 cm), wat vergelijkbaar is met nieuwe goed geïsoleerde woningen.

krw

Lid
Lid geworden
24 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
16
Dat klinkt best goed. Ook geen problemen gehad met vochtdoorslag of zo? Wij hadden een dampdichte verf maar zijn deze aan het vervangen door een dampopen verf op siliconenbasis. En we hebben een riante hoeveelheid open stoorvoegen boven het souterrain. Maar daar moet toch gemakkelijk iets van een stevige soort vliegengaas voor bestaan of zo. De rest van het huis wordt stuk voor stuk steeds beter geïsoleerd en het is dan toch jammer om met dat deel achter te blijven.

Lid geworden
8 dec 2008
Waarderingsscore
2
Punten
0
krw wrote:
Dat klinkt best goed. Ook geen problemen gehad met vochtdoorslag of zo? Wij hadden een dampdichte verf maar zijn deze aan het vervangen door een dampopen verf op siliconenbasis. En we hebben een riante hoeveelheid open stoorvoegen boven het souterrain. Maar daar moet toch gemakkelijk iets van een stevige soort vliegengaas voor bestaan of zo. De rest van het huis wordt stuk voor stuk steeds beter geïsoleerd en het is dan toch jammer om met dat deel achter te blijven.

Ik heb nergens vochtdoorslag. Ik heb ook geen condensproblemen, hoewel toch alle betonnen lateien tegen het buitenblad aangegoten zijn (meer dan 27 lopende meter). Ik heb wel (natuurlijke) ventilatie. Overal ook 1.1 glas in houten kaders, dus als er condens is zou het zeker tegen de lateien moeten zijn. Hier wordt ook alles stap voor stap beter geïsoleerd en ik zie dan ook elk jaar het verbruik gestaag naar beneden gaan terwijl het comfort gevoelig verhoogt. Ik kom van meer dan 3000 l stookolie op een seizoen en zit nu aan 1700.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan