• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

4p aansluiten 3x 2p automaat

abcdekatgaatmee

Nieuw Lid
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
Is het toegestaan om bijvoorbeeld een inductiekookplaat 3-fasig aan te sluiten op 3 tweepolige automaten? Of moet dit ook echt een 4p automaat zijn, zodanig dat bij een probleem zeker alle fasen afspringen?



Momenteel hier namelijk zo aangesloten, maar indien dit niet mag moet ik nog even een 4p automaat halen.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
abcdekatgaatmee;1937847 wrote:
Of moet dit ook echt een 4p automaat zijn, zodanig dat bij een probleem zeker alle fasen afspringen?

Ja, dat moet. Bij defect moet alles onderbroken worden. Uw idee om direkt een andere te steken is juist, niet prullen met zo'n zaken.
 
Lid geworden
25 dec 2013
Berichten
306
Waarderingsscore
0
Punten
0
abcdekatgaatmee;1937847 wrote:
Is het toegestaan om bijvoorbeeld een inductiekookplaat 3-fasig aan te sluiten op 3 tweepolige automaten? Of moet dit ook echt een 4p automaat zijn, zodanig dat bij een probleem zeker alle fasen afspringen?



Momenteel hier namelijk zo aangesloten, maar indien dit niet mag moet ik nog even een 4p automaat halen.



Volgens mij mag dit perfect als je maar zorgt dat de 2 automaten met een brugje verbonden zijn.

Zelfde trouwens voor 1p automaten, als je maar ziet dat je er 2 neemt en samen laat afspringen is het ok
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Ik ben absoluut geen expert, maar ik zou zeggen: het mag... Hier staat de driefasige (enfin stiekem "twee keer monofasige") op 4 enkelvoudige automaten aangesloten, zónder brugje (oude installatie) en is toch al succesvol twee keuringen gepasseerd...
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
tjay;1937852 wrote:
... Hier staat de driefasige (enfin stiekem "twee keer monofasige") op 4 enkelvoudige automaten aangesloten, zónder brugje (oude installatie) en is toch al succesvol twee keuringen gepasseerd...



Zijn zo'n aparte pen automaten dan nog toegelaten? Straf, dat wist ik niet. K ga t eens opzoeken hoe dat precies zit.
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
Een familielid heeft onlangs een appartement gekocht met een 3F+N net (Elektrische verwarming). Alle automaten zijn enkelpolig, ook deze voor draaistroomverbruikers.



Het keuringsverslag maakt niet de minste melding van deze enkelpolige automaten.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
Volgens het AREI is een alpolige onderbreking verplicht.
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
8.685
Waarderingsscore
6
Punten
0
abcdekatgaatmee;1937847 wrote:
Is het toegestaan om bijvoorbeeld een inductiekookplaat 3-fasig aan te sluiten op 3 tweepolige automaten?
3x 2-polige automaat? Dat zijn 6 polen! Hoe denk je dat aan te sluiten?
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Galenbo;1937858 wrote:
Zijn zo'n aparte pen automaten dan nog toegelaten? Straf, dat wist ik niet. K ga t eens opzoeken hoe dat precies zit.



Ik ben er persoonlijk geen voorstander van (bij probleem wil ik dat zowel stroomdragende als neutrale leiding onderbroken worden om veiligheidsredenen), bij renovatie electriciteitskast over enkele maanden, vliegen deze er dan ook onmiddellijk uit... Of het nog mag in een nieuwbouw weet ik niet, er wordt bij keuringen blijkbaar met twee maten & gewichten gewerkt voor nieuwbouw & renovaties (los van de wettelijke uitzonderingen op het AREI die gedefinieerd zijn voor oudere installaties, ziet men bv. ook aantal aftakpunten door de vingers indien dit 8 overschrijdt, misschien is dit er ook zo eentje...).
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
YokoTsuno;1937860 wrote:
Het keuringsverslag maakt niet de minste melding van deze enkelpolige automaten.



Hazo, wist ik niet. In mijn eerste verbouwing (verzwaring) in 1997 waren din-automaten al verplicht, en af en toe zie ik ze zelfs op de rommelmarkt liggen.



Vandaar dat ik er vanuit ging dat ze intussen overal verplicht waren. Mis.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
tjay;1937867 wrote:
er wordt bij keuringen blijkbaar met twee maten & gewichten gewerkt voor nieuwbouw & renovaties

Voor aarding zijn ze bij keuring dan weer wél streng, moet erin, terwijl dat soms toch wel veel ingrijpender is.



Past heel waarschijnlijk in 1 of andere fasering, waar stap voor stap de minst moderne installaties richting upgrade gestuurd worden.
 
Lid geworden
27 sep 2012
Berichten
890
Waarderingsscore
2
Punten
0
Volgens het arei mag je die enkelfazige automaten alleen gebruiken in een driefazige aansluiting, bij een 1 fazige aansluiting dien je tweepolige automaten te gebruiken. Afin da maak ik toch op uit volgende artikels :

art 127-128 pg 2/148



http://www.epc-platform.be/files/arei-beknopt-vincotte.pdf



uiteraard gelden er voor oudere installatie's uitzonderingen, dat appartement met die elektrische verwarming zal ook genen nieuwbouw zijn hé.



mvg De Fille
 

abcdekatgaatmee

Nieuw Lid
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
Alvast iedereen bedankt voor de reacties. Ik vermoed trouwens dat het hier zo aangesloten is omdat er nog enkele 2p automaten over waren (en geen 4p voorhanden).



Mss toch nog even ter verduidelijking: het gaat om een 3x400V+N aansluiting. De N tussen de 3 automaten is verbonden (zowel bovenaan als onderaan bij de automaat). De L1, L2 en L3 gaan vervolgens elk door een automaat naar de kookplaten (vandaar 3x de 2p automaat, met elk de N en respectievelijk L1, L2 of L3).



Besluit: het is toegestaan, maar indien de automaten nog moesten aangekocht worden beter meteen een 4p automaat plaatsen.



Bedankt!
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
abcdekatgaatmee;1937897 wrote:
... De N tussen de 3 automaten is verbonden (zowel bovenaan als onderaan bij de automaat).



Is dat wel toegelaten in parallel? In elk geval nog nooit gezien. Het gevolg is hier dat er spanning aan elke kant vd automaat blijft staan, ook al zet je er ene af.

Ipv uitschakelen bij eerste fout is hier nu sprake van uitschakelen na minstens 3 fouten. Of pas bij een stroom van 60A in een 2.5mm2.



Brrr
 
Lid geworden
8 jan 2009
Berichten
160
Waarderingsscore
2
Punten
0
De Fille;1937881 wrote:
Volgens het arei mag je die enkelfazige automaten alleen gebruiken in een driefazige aansluiting, bij een 1 fazige aansluiting dien je tweepolige automaten te gebruiken. Afin da maak ik toch op uit volgende artikels :

art 127-128 pg 2/148



http://www.epc-platform.be/files/arei-beknopt-vincotte.pdf



uiteraard gelden er voor oudere installatie's uitzonderingen, dat appartement met die elektrische verwarming zal ook genen nieuwbouw zijn hé.



mvg De Fille



art. 128 omschrijft dat beide polen beveiligd moeten zijn, niet dat dit één tweepolige automaat moet zijn, concreet betekent dit dat je geen automaten 1P + N (zoals bv in Nederland) mag gebruiken. De rest van de uitleg in art. 128 is de uitzondering hierop wanneer je verliesstroomautomaten gebruikt (omdat deze 1P + N zijn).
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
AREI Art 127: Alle fasegeleiders moeten beschermd zijn tegen overstroom. Deze bescherming moet de onderbreking veroorzaken van de geleider waarin de overstroom wordt waargenomen maar moet niet noodzakelijk de onderbreking veroorzaken van de andere actieve geleiders.



Indien de onderbreking van één enkele fase gevaar kan opleveren bijvoorbeeld in geval van driefazige motoren, moten gepaste maatregelen genomen worden.



Als ik dit correct interpreteer mag je dus naar hartelust enkelpolige (en dubbelpolige) automaten gebruiken. Zelfs voor motoren, waar dit toch een aanzienlijk risico is, mag je blijkbaar nog voor andere oplossingen kiezen.



Ik kan me wel voorstellen dat een 3 of 4-polige automaat minder verwarring schept bij het in- en uitschakelen en aldus veiliger is.
 

abcdekatgaatmee

Nieuw Lid
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
Galenbo;1937925 wrote:
abcdekatgaatmee;1937897 wrote:
... De N tussen de 3 automaten is verbonden (zowel bovenaan als onderaan bij de automaat).



Is dat wel toegelaten in parallel? In elk geval nog nooit gezien. Het gevolg is hier dat er spanning aan elke kant vd automaat blijft staan, ook al zet je er ene af.

Ipv uitschakelen bij eerste fout is hier nu sprake van uitschakelen na minstens 3 fouten. Of pas bij een stroom van 60A in een 2.5mm2.



Brrr



Even om alles voor mezelf ook duidelijk te houden :D



Ik dacht dat ik dit anders moest zien:

automaat 1 = (N + L1) geeft 230V

automaat 2 = (N + L2) geeft 230V

automaat 3 = (N + L3) geeft 230V

de N op zich is spanningsloos (?) en mag dus doorgelust worden aan de automaten... Aangezien ik met de één N naar de kookplaat ga, is deze dus na de automaat ook doorgelust. Wanneer één van de automaten zou uitslaan, is die fase toch volledig spanningsloos? Er is immers de L1, L2 of L3 die weg valt.
 

abcdekatgaatmee

Nieuw Lid
Lid geworden
16 apr 2011
Berichten
35
Waarderingsscore
0
Punten
6
YokoTsuno;1937965 wrote:
Ik kan me wel voorstellen dat een 3 of 4-polige automaat minder verwarring schept bij het in- en uitschakelen en aldus veiliger is.



Aangezien het hier over kookplaten gaat is het enkel een kwestie van de 3 automaten in te schakelen. Volgorde maakt dan niet uit denk ik? De kookplaten gaan niet spontaan beginnen verwarmen hoop ik :-?
 

YokoTsuno

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 jun 2012
Berichten
1.968
Waarderingsscore
33
Punten
48
abcdekatgaatmee;1938041 wrote:
YokoTsuno;1937965 wrote:
Ik kan me wel voorstellen dat een 3 of 4-polige automaat minder verwarring schept bij het in- en uitschakelen en aldus veiliger is.



Aangezien het hier over kookplaten gaat is het enkel een kwestie van de 3 automaten in te schakelen. Volgorde maakt dan niet uit denk ik? De kookplaten gaan niet spontaan beginnen verwarmen hoop ik :-?
Nee, maar herkenbaarheid is een essentieel aspect van veiligheid.



In geval van enkelpolige automaten moet je 3 automaten afschakelen die waarschijnlijk ook nog eens verwerkt zitten in een volledige rij, wil je de kookplaat volledig spanningsloos hebben. Erg intuïtief is dit niet m.i.



Nog erger wordt het wanneer je dubbelpolige gaat gebruiken. Velen, inclusief vakmensen zullen niet begrijpen wat er hier eigenlijk aan de hand is, zeker als de etikettering ook ondermaats is. Je mag je aan verwarde blikken en foute bedieningen verwachten.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
abcdekatgaatmee;1938039 wrote:
de N op zich is spanningsloos (?)

Nee, is niet spanningsloos, moet aan alles voldoen waar ook de fasedraden aan moeten voldoen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan