• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

4cm van een gewapende gepolierde betonvloer wegnemen

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Berichten
52
Waarderingsscore
2
Punten
8
Dag iedereen,

Heeft iemand goeie tips hoe we best een 4-tal centimeter van een gepolierde beton vloer (gewapend met naalden) kunnen verwijderen?

We zijn al enkele jaren een hoeve aan het renoveren. De vorige eigenaar heeft ooit een een gepolierde betonnen vloer geplaatst in de living & keuken. Tijdens de ruwbouwfase hebben we het stuk in de keuken helemaal opgebroken omdat die ruimte vergroot werd. De vloeropbouw bestond uit vloerplaat/leidingen/pur/beton. We hebben toen dus alles weggenomen (maar de leidingen intact gelaten!), tot op de ondergrond, en dan terug opgebouwd, met vloerverwarming en een tegelvloer.

Op voorhand zeiden we: als het meevalt doen we de living ook. Het is gelukt, maar het viel wel dik tegen, dus we hebben dit plan laten varen.

Intussen zijn we dus 2 à 3 jaar verder en zouden we toch van die gepolierde beton afwillen, en de tegels van de keuken laten doorlopen in de living.
Hiervoor moeten we dus de betonvloer verlagen met enkele cm's zodat we daarop de tegels kunnen plaatsen.
De tegels op de beton plaatsen is geen optie, het is een 'doorlopende' ruimte bereikbaar via 2 passages in de muur, ... en ik ben allergisch aan opstapjes.

Toen we het andere gedeelte verwijderden is het eigenlijk pas beginnen vooruit gaan toen we een pneumatische poorhamer op compressor zijn gaan huren. De elektrische toestellen waren gewoon te licht, zo hard is dat spul.

Ik vind wel betonfrezen, maar daarbij is sprake van 3mm per keer. Maar hoeveel kosten deze in verbruik van de messen. Kan ik 12 keer over die vloer gaan (31m2)?

Zou het zinvol zijn om sleuven te slijpen om de 10cm, van de juiste dikte, om dan daar tussenuit te piqueren?

Andere technieken?

dank bij voorbaat,
Marc
 

m1chaelm

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
24 aug 2010
Berichten
2.374
Waarderingsscore
253
Punten
83
Ik dacht tijdens het lezen zelf ook aan slijpen op juiste diepte. Denk best met zo'n betonslijpmachine op benzine en een mogelijkheid om de diepte in te stellen.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
Hoe dik is de beton die er nu is?
 

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Berichten
52
Waarderingsscore
2
Punten
8
tussen de 8 en 10 cm , moeilijk te zeggen hoe homogeen natuurlijk
 

Kegel

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
290
Punten
63
Frezen: een fortuin kwijt aan schijven.
Inslijpen en pikeren: met het juiste gerief ga je dat relatief stofvrij kunnen doen maar je gaat misschien ook wel wat geld kwijt zijn aan slijpschijven. Ik gok dat het moeilijk gaat zijn om de dikte die blijft intact te houden (maar valt mss wel mee met die wapening) eens je begint te pikeren
Eventueel stukken van ongeveer 50 op 50cm (of wat handelbaar is voor jullie) inslijpen tot op de pur en dan loswrikken?
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Piqueren gaat tegenvallen met vezelbeton, dat breek je enkel uit met zwaar gerief. Geen idee eigenlijk wat de invloed is van die vezels op een frees, al denk ik niet dat dit al te veel problemen gaat geven.

Eerlijk gezegd denk ik dat het sneller/ goedkoper gaat zijn om die volledige betonplaat eruit te halen en dan opnieuw chappen tot het juiste niveau.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.469
Waarderingsscore
3.020
Punten
113
8cm diep kan je gleuven slijpen 20cm van elkaar. Daarna piqueren en dat zou vrij makkelijk moeten gaan. Dan is ineens alles eruit...
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.482
Waarderingsscore
965
Punten
113
Veel werk voor een opstapje, maar ik snap het volledig :p
 

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Berichten
52
Waarderingsscore
2
Punten
8
ik heb intussen eens naar eurorent gebeld, ze hebben een beton opruwer die een halve cm per keer zou wegnemen aan vaste prijs van 160 per dag ongeveer, plus stofzuiger.

het proberen waard?

de hele vloer wegnemen: ik zit met de leidingen die eronder zitten, waar ik van wegblijven.

bij het andere gedeelte hebben we (maar) één keer een leiding geraakt en dat heb ik eerder toevallig kunnen oplossen zonder een verbinding te moeten maken onder de vloer.

ce que femme veut...
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Tip van de dag, toch geheel uitbreken en ook vloerverwarming in de woonkamer aanleggen zodat je verwarming meer toekomstvast is en de potentie heeft om met een warmtepomp te verwarmen. Doe je dat niet dan krijg je na 10-20 jaar spijt.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.482
Waarderingsscore
965
Punten
113
Vergeet het verbruik van uw diamant slijpkom niet, dan gaat er een pak bijkomen. Denk dat het toestel huren en zelf slijpkommen kopen mss goedkoper kan uitkomen dan.
 

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Berichten
52
Waarderingsscore
2
Punten
8
prijs was vast, per dag. kon het zelf moeilijk geloven dus 2 keer gevraagd.

vloerverwarming voorzien, je deed me twijfelen , maar aan de andere kant hebben we 45cm uitgehaald, want ook nog 12cm pur platen geplaatst. dus dat is niet één station verder, maar een heel aantal.

volledig vloerverwarming voorzienom dan ook volledig lage temperatuur te gaan met warmtepomp is ook geen optie want de bovenverdieping is ook gewoon met radiatoren. ik zie eerlijk gezegd niet genoeg winst om het zover door te drijven.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.640
Waarderingsscore
1.811
Punten
113
Even recapituleren. Je wil dus een paar cm van de beton nemen om te vloeren. Begin dan eerst met te bepalen hoeveel cm je effectief moet en wil verwijderen. Voor een klassieke chape met tegel bij zit je al aan 8cm uit te breken. Een anhydriet of vloeibare cementchape minimum 5cm te verwijderen. Wil je direct verlijmen op de beton met een dikbedlijm? Dat zal dan toch al zeker 2,5 cm die eraf moet. Maar dat bepalen lijkt me wel essentieel om een goede en prijslijke manier van wegbreken of weghalen te bekomen.

Al eens gedacht of het geen optie en goedkoper is om bovenop de tegels in de keuken en bovenop de beton volledig te hertegelen? klinkt misschien raar maar is misschien goedkoper dan de beton af te frezen of uit te slijpen?

Aangezien je vvw hebt in keuken, en stel dat de beste optie is om de beton eruit te halen tot op de pur, is het toch niet veel extra werk of kost om vvw buizen te plaatsen? desnoods nog niet aangesloten? Die ligt dan toch op je pur en in je (nieuwe) chape?

Je kan eens prijs laten maken (best bij bedrijven diep uit limburg of West-Vlaanderen) die betonwerken uitvoeren. Wie weet hebben die wel bepaalde machines of werkwijzen waar ze een concurrentiële prijs kunnen aanbieden om het werk uit te voeren. Want zo een keer of 10 met een gehuurde machine af te schrapen, lijkt me niet evident.
 

Kaffe

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 jun 2013
Berichten
1.482
Waarderingsscore
965
Punten
113
prijs was vast, per dag. kon het zelf moeilijk geloven dus 2 keer gevraagd.

vloerverwarming voorzien, je deed me twijfelen , maar aan de andere kant hebben we 45cm uitgehaald, want ook nog 12cm pur platen geplaatst. dus dat is niet één station verder, maar een heel aantal.

volledig vloerverwarming voorzienom dan ook volledig lage temperatuur te gaan met warmtepomp is ook geen optie want de bovenverdieping is ook gewoon met radiatoren. ik zie eerlijk gezegd niet genoeg winst om het zover door te drijven.
Ik zou toch nog eens dubbelchecken want hier: https://www.eurorent.be/nl/huren/beton-en-vloerbewerking/betonschaafmachine-230-v/ pf hier https://www.eurorent.be/nl/huren/beton-en-vloerbewerking/betonschuurmachines-26-en-56-cm-230-v/

vermelden ze toch altijd de prijzen van de accessoires. Ik herinner me nog het verhaal van iemand (maar dat was eerder op facebook dan hier, denk ik) waarbij de prijs van diamanten slijpschijven een pak meer was dan de huur van de machine en dat was op voorhand ook niet duidelijk.

IMO lijkt het mij inderdaad ook de moeite eens rond te horen zoals @Caroto zegt. Je zal daar dan al snel een paar dagen aan bezig zitten en die mannen zijn dat gewoon en kunnen u misschien een betere prijs aanbieden.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
vloerverwarming voorzien, je deed me twijfelen , maar aan de andere kant hebben we 45cm uitgehaald, want ook nog 12cm pur platen geplaatst. dus dat is niet één station verder, maar een heel aantal.
Als je in de woonkamer voor anhydrietchape kiest heb je aan 5 cm dekvloer genoeg. Dan heb je 5 cm extra om te isoleren bovenop de bestaande pur isolatie onder de betonvloer.
volledig vloerverwarming voorzienom dan ook volledig lage temperatuur te gaan met warmtepomp is ook geen optie want de bovenverdieping is ook gewoon met radiatoren. ik zie eerlijk gezegd niet genoeg winst om het zover door te drijven.
Deze logica kan ik niet volgen. Ik had het over toekomstbestendige keuzes die jij afwijst omdat de bovenverdieping niet toekomstbestendig is uitgevoerd. De stap om in de toekomst naar een ander verwarmingssyteem te gaan blokkeer je door een permanente keuze om af te zien van vloerverwarming beneden. Dat terwijl relatief eenvoudig bestaande radiatoren vervangen kunnen worden door ventilo convectoren die op lage temperatuur werken.
Ik ben overigens ook overgestapt op een warmtepomp en mijn oude convectoren boven hangen er nog. Ik gebruik ze toch nooit want redelijk geïsoleerd. Mocht ik ze willen gebruiken dan plaats ik ventilatoren op de convectoren zodat ik bij een lage toevoertemperatuur toch nog warmte uit die convectoren haal. Aangezien ik mijn huis in stapjes in 10 jaar tijd geschikt heb gemaakt zou ik ook nog een extra stap kunnen zetten en per kamer extra isoleren zodat de warmteafgifte van de convector in evenwicht is met de warmteverliezen.

Als over 10 jaar de gasprijs 3x zo hoog is omdat gas eindelijk serieus belast gaat worden in België en elektriciteit minder belast wordt t.b.v. warmtepompstimulatie (gaat echt gebeuren als België klimaatdoelen wil halen), dan heb je het jezelf heel lastig gemaakt om af te zien van vloerverwarming op het moment dat dat het goedkoopst aangebracht kon worden, te weten bij de vloeropbouw.

Dan vergeet je nog dat de gasketel ooit verboden gaat worden en dat minimaal een hybride ketel voorgeschreven wordt. 3x raden op een hybride ketel beter werkt (lees zuiniger) met vloerverwarming of radiatoren ....
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.885
Waarderingsscore
6.536
Punten
113
Ik zou zeker het advies van caroto ter harte nemen. Je wil niet weten wat een geklooi en tijdverlies het is om 4 cm betonplaat op te frezen.
We spreken dan nog niet over de kostprijs van materiaal en huur . Je moet ook rekening houden en met wat verder ? Een mortelbed en daar de tegels in? Lijmbed ? Sowieso moet dan alles 100% stofvrij zijn en zo frezen, zelfs met een stofzuiger ??? Das stof voor gans de woning en dat vind je later nog.
Om te kunnen lijmen moet je ondergrond, egaal vlak en aangestreken zijn en liefst 100% correct uitgevoerd.
Voor een mortelbed speelt de vlakheid niet zo een rol.
Wat wel van belang kan zijn ? Keramische tegel groot formaat ( zijde groter dan 50 of 60 cm ??) Kijk je uitzettingsvoegen al maar na en waarschijnlijk zal je er extra moeten inslijpen DOOR de bestaande overblijvende betonplaat.
Natuursteen ? Terug opnieuw uitzettingen nazien, minder van belang omdat natuursteen ook wat mee uitzet, dit in tegenstelling met keramische.


Ik zou eens de balans maken tussen de kost om de bestaande gepolierde betonvloer af te schrapen en daar een tegel op Of de vloer te behouden en daar enkele schone kelims of tapijten op.


Een andere optie is om je vrouw niet altijd gelijk te geven :ROFLMAO:
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.102
Waarderingsscore
2.333
Punten
113
hoe ga je met zo'n frees in de hoeken geraken? ik denk dat het ondertussen verschillende & voldoende keren gezegd is: Begin er niet aan, het resultaat gaat nooit goed zijn, het gaat een dure grap worden, ...
Doe het van de eerste keer goed, wacht desnoods wat langer, maar hier ga je later veel spijt van krijgen...
 

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Berichten
52
Waarderingsscore
2
Punten
8
Komaan jongens, waar is jullie can-do mentaliteit ?

Ik zit in het diepe limburg ;),en er zijn 2 eurorents.


Mijn logica tegen vloerverwarming is eenvoudigweg dat ik sowieso met een hybride systeem zit. Deze ene ruimte van 31m2 verandert dat niet. Als mijn gasketel later verboden wordt zal er een oplossing moeten zijn voor de andere radiatoren ook. We hebben heel veel geïnvesteerd in isolatie, de ruimte waar ik over spreek zit in het volume waar een volledig nieuwe muur voorgezet is, voor & achter, met dus ook 12cm purplaten. Enkel de vloer in deze ruimte is dus wat minder geïsoleerd, enkele cm's pur door de vorige eigenaar.

Mij lijkt de potentiële winst niet enorm, minder verbruik en plaatswinst aan de muren, maar de huidige plaatsing van de ratiatoren hindert de inrichting niet. Daar tegenover staat wel een pak extra werk en miserie, oa extra beton afvoeren. De pur blijft plakken aan de beton, quasi overal, dat wilt zeggen dat te storten is als 'gemengd afval' aan zoveel €/ton (opnieuw: been there, done that). Daarna terug opbouwen...

Over-tegelen, met alle respect, maar no way. In het vernieuwe gedeelte is alles mooi op hetzelfde niveau afgewerkt, bedoeling is juist dat door te zetten in de laatste ruimte die we nog niet hebben kunnen doen (omdat we daar leefden terwijl we al de rest deden).

In mijn ogen, worst case beginnen we te piqueren zoals we in de andere ruimtes gedaan hebben en is het een week afzien en doorbijten. Dat zijn we 3 maanden later weer vergeten.

komt goed!



vloerverwarming voorzien, je deed me twijfelen , maar aan de andere kant hebben we 45cm uitgehaald, want ook nog 12cm pur platen geplaatst. dus dat is niet één station verder, maar een heel aantal.
Als je in de woonkamer voor anhydrietchape kiest heb je aan 5 cm dekvloer genoeg. Dan heb je 5 cm extra om te isoleren bovenop de bestaande pur isolatie onder de betonvloer.
volledig vloerverwarming voorzienom dan ook volledig lage temperatuur te gaan met warmtepomp is ook geen optie want de bovenverdieping is ook gewoon met radiatoren. ik zie eerlijk gezegd niet genoeg winst om het zover door te drijven.
Deze logica kan ik niet volgen. Ik had het over toekomstbestendige keuzes die jij afwijst omdat de bovenverdieping niet toekomstbestendig is uitgevoerd. De stap om in de toekomst naar een ander verwarmingssyteem te gaan blokkeer je door een permanente keuze om af te zien van vloerverwarming beneden. Dat terwijl relatief eenvoudig bestaande radiatoren vervangen kunnen worden door ventilo convectoren die op lage temperatuur werken.
Ik ben overigens ook overgestapt op een warmtepomp en mijn oude convectoren boven hangen er nog. Ik gebruik ze toch nooit want redelijk geïsoleerd. Mocht ik ze willen gebruiken dan plaats ik ventilatoren op de convectoren zodat ik bij een lage toevoertemperatuur toch nog warmte uit die convectoren haal. Aangezien ik mijn huis in stapjes in 10 jaar tijd geschikt heb gemaakt zou ik ook nog een extra stap kunnen zetten en per kamer extra isoleren zodat de warmteafgifte van de convector in evenwicht is met de warmteverliezen.





Als over 10 jaar de gasprijs 3x zo hoog is omdat gas eindelijk serieus belast gaat worden in België en elektriciteit minder belast wordt t.b.v. warmtepompstimulatie (gaat echt gebeuren als België klimaatdoelen wil halen), dan heb je het jezelf heel lastig gemaakt om af te zien van vloerverwarming op het moment dat dat het goedkoopst aangebracht kon worden, te weten bij de vloeropbouw.

Dan vergeet je nog dat de gasketel ooit verboden gaat worden en dat minimaal een hybride ketel voorgeschreven wordt. 3x raden op een hybride ketel beter werkt (lees zuiniger) met vloerverwarming of radiatoren ....
 

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
5.778
Waarderingsscore
541
Punten
113
Beste advies is al gegeven. Verticaal inslijpen 20-25cm van elkaar en dan deze rij per rij afpikeuren. Alle beton weg dus. Dan kan je het ook proper terug opvullen zoals je wil, pur, ... ook handig om nog kabels en tubes weg te werken.

VVW kan trouwens toch perfect met radiatoren op de slaapkamers, die stook je toch nooit zo heet, daar moet je slapen, niet eieren bakken.
 

_siva_

Nieuw Lid
Lid geworden
29 dec 2013
Berichten
52
Waarderingsscore
2
Punten
8
Ik dacht toch eens een status-update te geven.

Navraag bij de installateur van vvw => niet mogelijk in die ruimte want geen toevoer voorzien van voldoende diameter.
Ik heb mij dan verder geïnformeerd bij eurorent, zij hadden een schuurmachine dat 0.5cm per keer afhaalde, maar ik heb dat uiteindelijk niet geprobeerd, omdat de toplaag zodanig hard is.
Ik heb een beetje getest met een gewone slijp schijf en als je om de paar centimeter inslijpt, springt de beton heel gemakkelijk los.
Ik heb dan een dag verlof genomen om de vloer in te slijpen op 4cm, met een schijnvoegmachine. Het idee was: ik ga zo lang ik kan met die slijpschijf op en af gedurende dag en dan heb ik op het einde van de dag, allemaal kleine stukjes te piquere.
Het principe werkte goed, alleen heb ik het ventilatie probleem onderschat. Het is een machine met benzine-motor en ondanks open ramen en een ventilator was dat niet uit te houden. Achteraf bekeken had ik een 380V stopcontact moeten laten installeren in de garage en dan de 380V machine huren. Dan had ik de hele dag voort kunnen werken.

Bleef over piqueren, piqueren, piqueren. Ik denk eerst 1.5 dag fulltime om de bovenste laag weg te nemen, en dan nog eens 1.5 dag 'afwerking' om overal voldoende diepte te hebben.
Maar job done en't komt in orde.
Merci voor de tips.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan