• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

3v-glas, kans op glasbreuk?

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb hier van een collega horen vertellen, die op zijn beurt door zowel zijn architect als door zijn buitenschrijnwerker heeft laten vertellen, dat wanneer je een schuifraam neemt met daarin drievoudig glas en je beide vleugels slechts half voor elkaar schuift (dus niet helemaal open of helemaal dicht), dat je dan een reële kans hebt op glasbreuk, omwille van het temperatuursverschil in het glas waar de vleugel niet en net wel is opengeschoven.

(Ik hoop dat dat wat duidelijk was)

Dit probleem zou vooral bij 3v-glas voorkomen.

Aangezien wij ook 3v-glas (U-waarde 0,8 à 0,9) overwegen voor onze schuiframen aan de zuidkant, wil ik eerst uitvissen of dit waarheid of mythe is.

Ik heb al wat gezocht op diverse fora, maar heb hier nog helemaal niets over gevonden, dus mijn gevoel zegt me dat het een urban legend is.

Iemand ervaring mee?

Indien het zo is, is daar dan iets aan te doen? (bv. gelaagd glas gebruiken? Dat is volgens mij sowieso verplicht voor een schuifraam tot op de grond)

Alvast bedankt!

M

marnix van glassmetal

Guest
waar delen voor elkaar staan heb je altijd kans op thermische breuk.

Maar ik zou daar nu niet te zwaar aan tillen

Het is bij 3V glas zowiezo altijd een risico voor de middenste glasplaat want die staat altijd onder de grootste spanning.

In Duitsland gebruiken ze daarvoor dan een dikker glas bvb 5/6/5 in Belgie gebruiken ze daarvoor extra helder klaar glas. Nadeel is een beetje dat dat extra klaar glas vlugger onderhevig is aan krasvorming tijdens het verwerken/maken dan de beglazing. En daar kan je nilks aan doen. In Duitsland is er dan het gewicht.

Is er iets om je in te dekken tegen dat risico ? Ja je kan gehard glas gaan gebruiken maar dat kost een extra duit. Vergelijk het een beetje met een verzekering ( is de gewone garantie) en een omnium ( de garantie met extra voordelen). daarboven op kan je nog een heat soak test laten doen maar da's alleen voor paraplu projecten en een beetje crazy over the top voor een residentiele woning. Dat is dat gehard glas eigenlijk ook al een beetje

Maar vergeet nooit dat glas breekbaar is en daar kan je niet onderuit dus een absolute garantie heb je nooit. Je architect en schrijnwerker hebben dus wel gelijk door te stellen dat dit een risico is. Je moet alleen zien hoe je woning staat tov de zo'n die je gaat krijgen. Ps door af en toe uw scxhuifdeur eens te verzetten kanje het probleem ook omzeilen.

of een parasol of doek. Je bent toch thuis als die deur openstaat allee dat hoop ik toch voor u :D

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Marnix, alvast bedankt voor je antwoord.

Onze ramen komen aan de zuidkant van de woning te staan. Ik wilde gewoon weten hoe groot die kans is dat er glasbreuk optreedt als uw schuifdeur in volle zomer 'half' open staat. Is er een regel die zegt dat dat absoluut niet mag met driedubbel glas?

Vanaf hoe lang 'half open' staan bij pakweg 40C in volle zon heb je dat risico? Je neemt immers 3v-glas voor een hoger comfort, maar als je dan elk half uur uw schuifdeur moet gaan verzetten, is het toch ook niet dat...

Maar als ik het goed begrijp is het risico dus eigenlijk verwaarloosbaar en zeker geen reden om 3v-glas links te laten liggen? Of toch?

Nogmaals dank!

M

marnix van glassmetal

Guest
over alle jaren heen heb ik nog geen klanten gehad dubbel of 3V glas waar er een breuk is ontstaan ingevolge dergelijke situatie.

Misschien dat een andere collega het zelfde wel al meegemaakt heeft.

wie zal het zeggen het is koffiedik kijken maar puur technisch gezien denk ik niet dat je er van wakker moet liggen.

Trouwens als het zo heet is dat je risico loopt dan ben je voor je binnenklimaat over dag beter af met een gesloten dan met een open schuifdeur .

GeertAki

Nieuw Lid
Lid geworden
7 mrt 2007
Waarderingsscore
0
Punten
6
Bedankt Marnix,

Net wat ik al vermoedde/hoopte...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief