3N400 of 3x230

Lid geworden
19 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ga waarschijnlijk een domme vraag stellen, maar niemand kent me hier, dus soit :D

Ik versta het verschil tussen deze twee aansluitingen wel, maar ik heb net een huis gekocht en ik weet begot niet welke van de 2 types aansluitingen ik heb. Hoe kan ik dat te weten komen.

In de stopcontacten het spanningsverschil meten tussen de polen en de aarding?...

Oh ja, op de zekeringkast plakt er een stikker met 3X230V wat ook al een hint kan zijn natuurlijk, maar ik heb online toch ook al een aantal documenten gevonden waar dat bij een 3*400V+0 aansluiting stond, dus ben niet zeker.

Lid geworden
24 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
jhamers wrote:
Ik ga waarschijnlijk een domme vraag stellen, maar niemand kent me hier, dus soit :D

Ik versta het verschil tussen deze twee aansluitingen wel, maar ik heb net een huis gekocht en ik weet begot niet welke van de 2 types aansluitingen ik heb. Hoe kan ik dat te weten komen.

In de stopcontacten het spanningsverschil meten tussen de polen en de aarding?...

Oh ja, op de zekeringkast plakt er een stikker met 3X230V wat ook al een hint kan zijn natuurlijk, maar ik heb online toch ook al een aantal documenten gevonden waar dat bij een 3*400V+0 aansluiting stond, dus ben niet zeker.

meestal kan je het zien aan de automaat van de teller is deze 3 of 4 polig?

Of

bij een oude teller hoeveel draden komen er uitde teller naar de verdeelkast? 3 of 4?

3: 3x230

4: 3x400 + N of soms 3x230 waar 1 fase dubbel genomen word

Het beste is altijd je verdeelbord openschroeven en uitmeten!

Lid geworden
19 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
tomdeleu wrote:
meestal kan je het zien aan de automaat van de teller is deze 3 of 4 polig?

Of

bij een oude teller hoeveel draden komen er uitde teller naar de verdeelkast? 3 of 4?

Het beste is altijd je verdeelbord openschroeven en uitmeten!

Wel, er komen 4 draden binnen in de teller, waarvan de blauwe rechtstreeks doorgaat naar de verdeelkast en de andere 3 passeren via de meter.

Het 'probleem' is dat er hier al 2 zijn komen kijken voor zonnepanelen te plaatsen en de ene zei dat de N niet was aangesloten en de andere zei dat het 3 fasig met N was...

Lid geworden
24 jan 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Op de markt van zonnepanelen heb je veel cowboys spijtig genoeg die weten niet waarover ze spreken.

In oude installaties kan je niet afgaan op kleurencode's

in nieuwe wel. Van welk jaar schat je de installatie? (desnoods een foto posten van het bord en teller)

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
1.849
Punten
113
meten is weten... als er ene komt voor zonnepanelen, en die heeft een meterke bij, duurt het welgeteld 5 minuten om de kast open te doen, te meten en de kast terug dicht te doen...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan