• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

3F+A aansluiten op 3F+N 400V installatie.

johan62

Nieuw Lid
Lid geworden
5 mrt 2014
Berichten
40
Waarderingsscore
3
Punten
8
Hallo!

Bij ons komt er 3F+N 400V binnen.
In de kelder waren  hier voor de renovatie stopcontacten met 4 pinnen aanwezig (3P+A).

Hoe zou zo'n stopcontact terug aangesloten moeten worden? De N gewoon niet aansluiten?

Alvast bedankt!
 

Kevin92

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jul 2020
Berichten
61
Waarderingsscore
23
Punten
8
Normaal gezien wel

Maar waarom je een 4P stopcontact in huis hebt... Weet ik niet

Is te zien hoe de stekker van hetgeen erop aangesloten zit/zat

In de normale gang van zaken neemt men een 5 polig stopcontact, en wordt op de stekker dan de N niet aangesloten
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Dat klopt niet Kevin

3P + aarding = 230V

3P+N is 400V

 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
3P + aarding = 230V

dat klopt niet Stefan, je kan perfect een 3 fase stopcontact hebben zonder N waar 400V tussen de fase staat, niet elke machine heeft een N nodig.
 

Kevin92

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jul 2020
Berichten
61
Waarderingsscore
23
Punten
8
stefan zei:
Dat klopt niet Kevin

3P + aarding = 230V

3P+N is 400V

 

Op een 3x400V net staat er 400V tegenover elke fase, en 230V tussen fase & neutre

3x400V zonder N is perfect mogelijk, maar zoals ik al zei is dat niet in gewone omgang in een residentiële installatie

3x400V zonder N wordt bvb. gebruikt voor motoren die draaien op 400/690 (geschakeld in driehoek) maar dat kom je niet veel tegen, en zelfs dan, wordt meestal 'de machine' aangesloten met een 3P+N+PE stekker waarvan dan eventueel de N niet aangesloten wordt maar in het stopcontact wel (dit omdat anders de N losligt in je 'toevoer')

Kan natuurlijk zijn dat TS maar een 4G heeft als kabel naar dat stopcontact, maar dat kan ik niet weten, in dat geval: ja, op uw 5 polig stopcontact de N niet aansluiten, als ie een 4 polig stopcontact heeft staat daar niet eens N op, dus kan je die zoiezo niet aansluiten, als in dat geval een 5G ligt laat je de blauwe (N) onaangesloten (op een suikertje... Of wago...)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan