30.000 branderstarts in 4 maand op vitodens 333

Lid geworden
22 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ondertussen ben ik al weer 4 maanden in het bezit van een Viessmann vitodens 333 (incl. vitotrol). Onze ketel heeft nu ondertussen al 30 000 branderstarts gemaakt op 4 maand. Als ik dit extrapoleer naar 1 jaar tijd, zou dit bijna 90.000 starts per jaar zijn! Is er iemand die ook maar in de buurt komt van dit enorme aantal? Mijn installateur blijft mij vertellen dat dit heel normaal is.... Na veel gezeur komt hij maandag nog aans langs. Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?

Groet,

Melvin

Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
brandervermogen laten aanpassen kan helpen

Lid geworden
22 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Interieurinrichterke wrote:
zit er een evenwichtsfles in de installatie?

Ja, dat is het geval. Viessman zelf vertelde ma dat het mogelijk een probleem kon zijn met de doorstroming van de radiatoren ofwel dat de ketel rookgassen opzuigt (en daardoor afslaat iedere 3 minuten). Maar Viessman mag zelf pas langskomen op vraag van de installateur

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wel niet dat ik een kenner ben, verre van. Maar ik had hetzelfde probleem als u. Na wat denkwerk had ik het gevonden. Het is mogelijk dat uw ketelpomp sneller draait dan de warmtevragende secundaire pomp(bv verwarming) Hierdoor gaat in het primaire circuit het aanvoerwater met het retourwater vermengen in de fles waardoor de retour razendsnel stijgt met als gevolg dat de ketel begint te pendelen. Na het bijpassen van de pompdebieten aan de primaire en secundaire zijde van de fles heb ik nu nog een 10 à 15 starts per dag denk ik. Hierin zitten dan al enkele starts voor het SSW in. Eventueel ook het max vermogen van de ketel bijpassen (indien mogelijk) Ik heb een 35kw ketel maar heb veel minder nodig. Op mijn ketel kon ik het max vermogen bijregelen.

En dat uw installateur beweert dat da normaal is enwel das dikke zever. Hoe kan een pendelende ketel de kans krijgen om te moduleren? Ik had er slechts 8000 in enkele maanden en bij de klantendienst zeiden ze direct dat dit wel aan de hoge kant was

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
het denkwerk van interieurinrichterke is 9op de 10 de juiste piste maar dat moet de installateur van brinky ook weten en indien hij niet weet dat ingeval van vloerverwarming met een evenwichtsfles de debieten juist dienen ingeregeld te worden dan is hij de naam van installateur niet waardig; maar ik geef het u op een briefje :van de 100 zulke installaties draaien er nog geen 5 naar behoren.En indien bij gelijk welke installatie men meer branderstarts heeft dan branderuren loopt het niet zoals het moet

groeten

Lid geworden
7 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
lucien 1945 wrote:
het denkwerk van interieurinrichterke is 9op de 10 de juiste piste maar dat moet de installateur van brinky ook weten en indien hij niet weet dat ingeval van vloerverwarming met een evenwichtsfles de debieten juist dienen ingeregeld te worden dan is hij de naam van installateur niet waardig; maar ik geef het u op een briefje :van de 100 zulke installaties draaien er nog geen 5 naar behoren.En indien bij gelijk welke installatie men meer branderstarts heeft dan branderuren loopt het niet zoals het moet

groeten

Interessant, wat indien er geen evenwichtsfles is en de vloerverwarming rechtstreeks op de Vitodens 300 hangt. Zoals bij mij de situatie is. Branduren: 1367 starts: 11253, of 8,23 starts/uur of 74 per dag.

De ondergrens ligt wel gelijk aan mijn maximum berekend benodigd vermogen voor de verwarming.

Ik heb dit al een paar keer met Viessman besproken en zij zeggen dat dit normaal is, maar ik vind de aantallan ook heel hoog.

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi almelain,

Is toch wel bizar. Thuis ook vitodens 300 zonder evenwichtsfles rechtstreeks op de VV , zit nu aan 1200 starts en 1800 brander uren...

Chris

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
34
Punten
48
Chris C wrote:
Hoi almelain,

Is toch wel bizar. Thuis ook vitodens 300 zonder evenwichtsfles rechtstreeks op de VV , zit nu aan 1200 starts en 1800 brander uren...

Chris

Hier ook een Vitodens 300 rechtstreeks gekoppeld op VV.

Een 1100 starts voor meer als 2200 branderuren.

We gebruiken wel een boiler met slechts 1 "cyclus" / dag (staat dus niet automatisch) dus dat geeft ook minder start/stops natuurlijk.

Lid geworden
11 mei 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zit ongeveer hetzelfde als chris.

Bijna 3 maanden in gebruik met radiatoren en een 1900 branduren en 1200 branderstarts.

Bij ene vriend van ons die ook 3 maanden geleden is omgehuisd zag ik 9000 branderstarts, dat vond ik toen al ontzettend veel (hij heeft ook de 333 met VV)

Lid geworden
7 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Chris C wrote:
Hoi almelain,

Chris

Op wat staat je pomp afgesteld?

Ik heb hier hoe warmer het buiten is hoe meer branderstarts ik voor de kiezen krijg. De boiler slaat geprogrammeerd tussen 16h30 en 19h40, dit geeft maximaal 2 opwarmcyclussen.

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
[/quote]

De ondergrens ligt wel gelijk aan mijn maximum berekend benodigd vermogen voor de verwarming.

[/quote]

waarmee je aangeeft dat uw geinstalleerd brandervermogen aan de hoge kant ligt om het een beetje eufimistisch uit te drukken, wat is de reden van dat te veel vermogen?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.539
Punten
113
lucien 1945 wrote:

[/quote]

waarmee je aangeeft dat uw geinstalleerd brandervermogen aan de hoge kant ligt om het een beetje eufimistisch uit te drukken, wat is de reden van dat te veel vermogen?[/quote]

teveel vermogen met als gevolg pendelen

Lid geworden
7 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
lucien 1945 wrote:
almelain wrote:

waarmee je aangeeft dat uw geinstalleerd brandervermogen aan de hoge kant ligt om het een beetje eufimistisch uit te drukken, wat is de reden van dat te veel vermogen?

De reden is dat ik bij Viesmann een zeer goede prijs kon krijgen maar dat zij niet zoals de Elco een ketel hebben die tot 0,9 kW kan moduleren. De ondergrens van een Viessman ligt op 4,8 kW dacht ik. (Dit heb ik nodig bij -10). Ik heb een Vitodens 300 16kW.

Hoe kan je bijvoorbeeld voorkomen dat hij dikwijls opstart, kan je bijvoorbeeld instellen dat hij bijv 15 minuten moet wachten alvorens weer te branden? Bestaat daar een code voor bij Viessman of is dit een slecht idee?

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
stefan wrote:
teveel vermogen met als gevolg pendelen

bij ons ook het geval...ketel kan niet naar beneden moduleren en slaat gewoon af. na een tijd start ketel weer op

systeem werkt wel, ook verbruik lijkt mee te vallen

maar volgens mij kan dit niet goed zijn

deze zomer ga ik er een buffervat tussen monteren om de ketel wat stabieler te maken.

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
almelain:

dan volgt de logische vraag, wie in hemelsnaam haalt het in zijn hoofd om bij een benodigd ketelvermogen bij -10 graden van 5 kw een ketel te voorzien van 16 kw?

Indien u die keuze gemaakt heeft dan is dat nog enigzins te begrijpen(u kon een goede prijs bekomen) is daarentegen de keuze het werk geweest van een installateur dan moet je de hoogst boom opzoeken man

het plaatsen van een buffervat is een noodoplossing maar het zal je een goed resultaat geven; buffervaten worden geplaatst omwille van teveel aan warmte die men niet kwijt kan of wenst te stockeren voor later gebruik

zij zijn dikwijls de deus ex machina voor mensen die niet kunnen of willen rekenen

Lid geworden
7 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
lucien 1945 wrote:
almelain:

dan volgt de logische vraag, wie in hemelsnaam haalt het in zijn hoofd om bij een benodigd ketelvermogen bij -10 graden van 5 kw een ketel te voorzien van 16 kw?

Indien u die keuze gemaakt heeft dan is dat nog enigzins te begrijpen(u kon een goede prijs bekomen) is daarentegen de keuze het werk geweest van een installateur dan moet je de hoogst boom opzoeken man

het plaatsen van een buffervat is een noodoplossing maar het zal je een goed resultaat geven; buffervaten worden geplaatst omwille van teveel aan warmte die men niet kwijt kan of wenst te stockeren voor later gebruik

zij zijn dikwijls de deus ex machina voor mensen die niet kunnen of willen rekenen

Het is mijn keuze geweest omwille van 2 redenen:

1) zeer goede prijs (kennis werkt bij installateur Viessmann)

2) Zij wilden geen Elco plaatsen omwille van service

3) die 5 kW volgt uit een eigen telling via het excel rekenblad van Bjorn. [Vasco heeft een telling gemaakt voor de vloerverwarming en zij hebben 20 kW aan vermogen gelegd (40/30) in de vloer.]

Volgens de technische dienst van Viesmann is het voor de ketel niet problematisch dat hij zoveel starts heeft. Wat invloed heeft dit op het verbruik?

Zijn er buiten dat buffervat nog andere oplossingen?

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
lucien 1945 wrote:
almelain:

Heb het vatje thuis al liggen. Is niet echt groot, maar volgens mijn buur die jaren lang installateur is geweest is dit voldoende groot. De bedoeling bij ons is dat de ketel er langer over zal doen om het watervolume (dat groter wordt) op te warmen. Anderzijds zal het ook weer iets langer duren eer al het water is afgekoeld waardoor interval tussen stop en start langer zal worden.

dit is idd een noodoplossing. kostprijs van de aanpassing zal minimaal zijn. Het vaatje heeft hij via via kunnen vastkrijgen...

na verloop van tijd ga ik mijn 30kw ketel die een 5 tal jaar oud is vervangen door een model met een lagere ondergrens. Momenteel is die bij ons 8kw en dat is blijkbaar nog te veel.

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
almelain wrote:
lucien 1945 wrote:
almelain:

Het is mijn keuze geweest omwille van 2 redenen:

1) zeer goede prijs (kennis werkt bij installateur Viessmann)

2) Zij wilden geen Elco plaatsen omwille van service

3) die 5 kW volgt uit een eigen telling via het excel rekenblad van Bjorn. [Vasco heeft een telling gemaakt voor de vloerverwarming en zij hebben 20 kW aan vermogen gelegd (40/30) in de vloer.]

Volgens de technische dienst van Viesmann is het voor de ketel niet problematisch dat hij zoveel starts heeft. Wat invloed heeft dit op het verbruik?

Zijn er buiten dat buffervat nog andere oplossingen?

1)en heeft die kennis dan nooit de opmerking gemaakt in de zin van opgepast jongens hier komen we in de problemen of wist hij niets af van het benodigd vermogen(blijkbaar wel want elco0.9tot 9 kw was een optie en de enige juiste)

2)juiste opmerking de service van elco is laten we zeggen ondermmaats en dan blijf ik nog beleefd

3)geef die telling aan vasco, begetube of gelijke welke kwinten ze geloven niet dat je maar zoveel vermogen nodig hebt

4) mogelijke oplossingen( maar het zijn plaasters op een houten been):

pompcapaciteit aanpassen, indien mogelijk boilerverwarming adaptief laten verlopen, verschiltemperatuur vloer kleiner maken

en zeg nu zelf wat is het minst rendabel veel branderstarts en weinig branderuren of vice versa

en vraag dan eens aan de technische dienst van viessmann om hun antwoord op uw vraag veel branderstarts een vloek of een zegen zijn grondig te motiveren, ik ben altijd bereid om op mijn ouwe dag nog wat bij te leren

Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
0
lucien 1945 wrote:
4) mogelijke oplossingen( maar het zijn plaasters op een houten been):

pompcapaciteit aanpassen, indien mogelijk boilerverwarming adaptief laten verlopen, verschiltemperatuur vloer kleiner maken

Lucien,

wat bedoel je met pompcapaciteit aanpassen? ik kan mijn pompen allemaal bijregelen (zowel in ketel) als de pomp van de VV.

pompen sneller zetten of juist trager? hier ben ik voorlopig vanaf gebleven.

Bovenaan