• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

3-zijdige houtkachel

Lid geworden
15 mei 2023
Waarderingsscore
2
Punten
3
Dag allen,

Wij zouden graag een houtkachel installeren in onze nieuwbouw/verbouwing en zitten te kijken naar een 3-zijdige inbouwkachel.
Heeft iemand hier ervaring mee? Wat zijn de voor- en nadelen van zo een type kachel (in vergelijking met een inbouw met 1 zijdig glas)?

Alvast dank voor de tips!

In een nieuwbouw heeft een houtkachel alleen maar nadelen.
Nummer 1, het wordt veels te warm in de woning.
Dank voor deze feedback, maar we hebben in onze living/bureau van ongeveer 40m² geen verwarming voorzien. Enkel een lucht/lucht warmtepomp om actief te gaan koelen. We zouden deze ruimte dus wel met iets willen gaan verwarmen (bijkomend aan de lucht/lucht die ook kan verwarmen).

Kan je eens een voorbeeld geven van wat je net bedoelt met een "3-zijdige inbouwkachel" en een "1-zijdige inbouwkachel"?

Het is me niet helemaal duidelijk of het aantal zijden verwijst naar "hoeveel zijden er ingebouwd zijn " of naar "hoeveel zijden een zichtkant met glas" hebben.
3-zijdig zichtkanten met glas lijkt me dan per definitie niet een inbouwkachel te kunnen zijn?

Het lijkt me wel belangrijk om goed na te kijken dat deze niet teveel warmte afgeeft, als de (ver)nieuwbouw goed geïsoleerd is en goed luchtdicht is? Anders zal je snel de koeling kunnen aanzetten.

Persoonlijk lijkt het me meer afhankelijk van hoe de opbouw/indeling/inkleding van de ruimte is (als je met driezijdig bedoelt dat je er langs drie zijden naar kan kijken) en dat het eerder een persoonlijke voorkeur zal betreffen ?

Even voor de duidelijkheid:

Luna-850V-Diamond-Plus-Houthaard-M-Design.jpg
1-zijdig inbouw

Luna Diamond 800 DC_bewerkt met logo.jpg
3-zijdig

nadeel: meer ramen om te poetsen? :-D
voordeel: afhankelijk van de positionering in de ruimte kan je msshn van verder / andere kijkhoeken ook genieten van het vlammenspel. Wat toch de #1 is om een haard te hebben.

In een nieuwbouw heeft een houtkachel alleen maar nadelen.
Nummer 1, het wordt veels te warm in de woning.
Dank voor deze feedback, maar we hebben in onze living/bureau van ongeveer 40m² geen verwarming voorzien. Enkel een lucht/lucht warmtepomp om actief te gaan koelen. We zouden deze ruimte dus wel met iets willen gaan verwarmen (bijkomend aan de lucht/lucht die ook kan verwarmen).
Die lucht lucht zal wel voldoen, zeker in een (ver)nieuwbouw .

En wat is het warmteverlies dan van de living/bureau?
Ik denk dat we een beetje afdwalen van mijn initiële vraag van dit topic ;)
Met alle respect maar dat denk ik niet.
Als je je warmtebehoefte niet kent ga je een verkeerde kachel installeren. Eentje die een te klein vermogen heeft kan de ruimte niet opwarmen en als ze een te zwaar vermogen heeft ga je de lucht toevoer smoren en hierdoor heel de buurt vergiftigen met half-verbrande uitlaatgassen die vol met kankerverwekkende PAKS zitten. Buiten het aspect van de buurt heb je ook nog het nadeel dat uw schouw heel snel volledig beslagen is met roet omwille van deze halve verbranding. Het is dus net extreem belangrijk dat je weet wat je warmtebehoefte is.

Nu kan je denken dat is weer zo "ne zagge vent" van bouwinfo die tegen houtstook is maar ik verwarm mijn nieuwbouw woning volledig en uitsluitend met een houtvergasser. Deze vergasser kent geen rook en geen geur naar de buurt. Ik ben dus niet tegen houtstook en zelfs niet tegen conventionele houtstook (de gewone kachel) maar wel tegen personen die door een slechte dimensionering de buurt opzadelen met overlast waardoor het al slechte evenwicht pro vs con houtstook helemaal omslaat naar meer mensen tegen.

Dus graag terdege nagaan wat je warmtebehoefte is en welk vermogen je nodig hebt.

En wat is het warmteverlies dan van de living/bureau?
Ik denk dat we een beetje afdwalen van mijn initiële vraag van dit topic ;)
Met alle respect maar dat denk ik niet.
Als je je warmtebehoefte niet kent ga je een verkeerde kachel installeren. Eentje die een te klein vermogen heeft kan de ruimte niet opwarmen en als ze een te zwaar vermogen heeft ga je de lucht toevoer smoren en hierdoor heel de buurt vergiftigen met half-verbrande uitlaatgassen die vol met kankerverwekkende PAKS zitten. Buiten het aspect van de buurt heb je ook nog het nadeel dat uw schouw heel snel volledig beslagen is met roet omwille van deze halve verbranding. Het is dus net extreem belangrijk dat je weet wat je warmtebehoefte is.

Nu kan je denken dat is weer zo "ne zagge vent" van bouwinfo die tegen houtstook is maar ik verwarm mijn nieuwbouw woning volledig en uitsluitend met een houtvergasser. Deze vergasser kent geen rook en geen geur naar de buurt. Ik ben dus niet tegen houtstook en zelfs niet tegen conventionele houtstook (de gewone kachel) maar wel tegen personen die door een slechte dimensionering de buurt opzadelen met overlast waardoor het al slechte evenwicht pro vs con houtstook helemaal omslaat naar meer mensen tegen.

Dus graag terdege nagaan wat je warmtebehoefte is en welk vermogen je nodig hebt.
Onze warmtebehoefte is 8 kW , de kachel die we op het oog hebben is 7-12 kW.

De vraag die ik stel gaat louter over een kachel met 3 zijdes glas of 1 zijde, ik spreek hier niet over vermogens, types of merken. Louter dus over 1 zijde glas of 3 zijdes en of er mensen bepaalde ervaringen hebben hiermee. Misschien dat er bepaalde ervaringen zijn ivm het kuisen zoals al eerder vermeld of meer vuiligheid rondom rond.

Dus 4kW te zwaar voor je behoefte.

Los van het feit dat 8kW zeer hoog is voor een nieuwbouw, mijn living is 70m2 en vraagt een warmte van 3,5kw. Tenzij je natuurlijk heel je woning bedoelt maar dan moeten alle deuren openstaan...

De vraag die ik stel gaat louter over een kachel met 3 zijdes glas of 1 zijde, ik spreek hier niet over vermogens, types of merken. Louter dus over 1 zijde glas of 3 zijdes en of er mensen bepaalde ervaringen hebben hiermee. Misschien dat er bepaalde ervaringen zijn ivm het kuisen zoals al eerder vermeld of meer vuiligheid rondom rond.
De reden zijn aangehaald in je eigen vraag en in bovenstaande posts meer glas meer kans op aanslag en ja hier ben ik weer, vooral met smoren.

Ik begrijp dat je me een irritante zage vent vindt maar Ik druk niet voor niets op deze feiten. Ik vecht, kijk alleen maar rond op dit forum, constant tegen de vooroordelen van houtstook. Ik probeer ook elke collega houtstoker de nodige bewustwording te geven. Als hier geen rekening mee wordt gehouden komt er straks een totaal verbod. Ik ben een techneut geen advocaat maar ik verwacht dat je via de gaswetgeving in een gemeente heel eenvoudig een verbod op kachels kan uitvaardigen... Het is dus van belang dat we met verstand stoken.

Dus 4kW te zwaar voor je behoefte.

Los van het feit dat 8kW zeer hoog is voor een nieuwbouw, mijn living is 70m2 en vraagt een warmte van 3,5kw. Tenzij je natuurlijk heel je woning bedoelt maar dan moeten alle deuren openstaan...

De reden zijn aangehaald in je eigen vraag en in bovenstaande posts meer glas meer kans op aanslag en ja hier ben ik weer, vooral met smoren.

Ik begrijp dat je me een irritante zage vent vindt maar Ik druk niet voor niets op deze feiten. Ik vecht, kijk alleen maar rond op dit forum, constant tegen de vooroordelen van houtstook. Ik probeer ook elke collega houtstoker de nodige bewustwording te geven. Als hier geen rekening mee wordt gehouden komt er straks een totaal verbod. Ik ben een techneut geen advocaat maar ik verwacht dat je via de gaswetgeving in een gemeente heel eenvoudig een verbod op kachels kan uitvaardigen... Het is dus van belang dat we met verstand stoken.
4 tov 8 is wel 50% 🙈🤐

en een "ronddraaiende" kachel? minder glas om te kuisen, mooi designding in de leefruimte, en die hebben dikwijls kleinere vermogens.

• Leuk
Waarderingen: BnB2
8kw voor 40m² nieuwbouw, neem aan dat die ruimte ook gelegen is aan andere ruimtes die wel verwarmd zijn ?
Zou dat toch eens opnieuw bekijken. Nu is dat wel berekend op de temperaturen die we de laatste 10j niet meer hebben gehad. Hoeveel dagen heeft het bv vorig jaar 24/24 onder 0 geweest ? Dit jaar hadden we dan ook nog veel zon in januari bij de ergste koude.

Je hebt dus veeel minder vermogen nodig in werkelijkheid.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan