• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

3 kleine scheurtjes hoeken - problematisch?

Geest

Nieuw Lid
Lid geworden
19 aug 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8
Hallo,

Ik heb 3 kleine scheurtjes, 2 boven raamkozijn in de hoeken en eentje boven een opening naar de keuken toe.
Lijken eerder oppervlakkig (opbouw is houtskeletbouw) en precies gewoon eerder in de verf zelf in plaats van in de structuur?

Huis is 2 jaar geleden helemaal opnieuw geverfd, weet niet hoe lang deze al zichtbaar zijn.

Iemand hier wat meer ervaring mee? In de gaten houden of iets aan te doen? Ze lijken niet verder uit te breiden momenteel.

Bedankt!

Groeten

Bijlagen

• IMG_0197.jpeg
    IMG_0197.jpeg
    98,4 KB · Weergaven: 49
  • IMG_0198.jpeg
    IMG_0198.jpeg
    56 KB · Weergaven: 49
  • IMG_0199.jpeg
    IMG_0199.jpeg
    66,3 KB · Weergaven: 43
Laatst bewerkt:

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
818
Punten
113
Afgewerkt met gyproc?

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.109
Punten
113
Mmm,
Ben je niet een beetje aan het paniekeren op al wat je nu tegenkomt in je woning ?
Kleine scheurtjes boven,
houten regel met wat vochtschade
paal
en wat was het nog allemaal.
Soms even diep ademhalen en rustig nadenken wat je ziet en de overweging maken wat kan dit zijn.
Wil niet zeggen dat je hier geen advies mag vragen , maar als ik zo lees dan vraag ik me af waarom je niet iemand eens laat komen ter plaatse om al je bekommernissen terug in het juiste perspectief te zien.

Want eerlijk gezegd die barstjes die je nu toont zijn onbeduidend. Moest het een BARST ( met hoofdletters zijn ) door de de stenen naar buiten toe ? Dan was het iets anders .

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
818
Punten
113
Waarschijnlijk gewerkt met stukjes gyproc rond die raam- en deuropeningen. In principe moet je je platen consequent doorzetten. Een plaat zelf scheurt nooit door, wel aan de aanzetten.
Oplossing is om met een papieren voegband opliggende voegen te maken. > Goed afwassen en ontvetten, schuren, voegbanden plakken met een plamuur (bvb Aguaplast Universal Pro). Geen jointfiller gebruiken op verf. Ver genoeg uitsmeren. Schuren. Verven.

Geest

Nieuw Lid
Lid geworden
19 aug 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8
Mmm,
Ben je niet een beetje aan het paniekeren op al wat je nu tegenkomt in je woning ?
Kleine scheurtjes boven,
houten regel met wat vochtschade
paal
en wat was het nog allemaal.
Soms even diep ademhalen en rustig nadenken wat je ziet en de overweging maken wat kan dit zijn.
Wil niet zeggen dat je hier geen advies mag vragen , maar als ik zo lees dan vraag ik me af waarom je niet iemand eens laat komen ter plaatse om al je bekommernissen terug in het juiste perspectief te zien.

Want eerlijk gezegd die barstjes die je nu toont zijn onbeduidend. Moest het een BARST ( met hoofdletters zijn ) door de de stenen naar buiten toe ? Dan was het iets anders .
Je hebt gelijk. Dit is mijn eerste woning, woon hier nu 2 jaar en het zijn allemaal heel kleine dingen. Ik zag ze gewoon allemaal na of bij elkaar en panikeerde lichtjes, terwijl dit niet nodig is. Bedankt voor je perspectief.

Geest

Nieuw Lid
Lid geworden
19 aug 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8
Waarschijnlijk gewerkt met stukjes gyproc rond die raam- en deuropeningen. In principe moet je je platen consequent doorzetten. Een plaat zelf scheurt nooit door, wel aan de aanzetten.
Oplossing is om met een papieren voegband opliggende voegen te maken. > Goed afwassen en ontvetten, schuren, voegbanden plakken met een plamuur (bvb Aguaplast Universal Pro). Geen jointfiller gebruiken op verf. Ver genoeg uitsmeren. Schuren. Verven.
Bedankt voor de info en aanpak Albarius!

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.109
Punten
113
Een huis, een eerste huis is zoals je eerste kind.
Je hebt schrik dat die kleine uit je pollen valt, je hebt schrik dat je eerste huis uiteenvalt.
Maar bij de tweede zijde daar allemaal al veel geruster in.

Lid geworden
16 aug 2023
Waarderingsscore
10
Punten
3
Niets om je zorgen om te maken - dat zijn oppervlakkige spanningsbarstjes die ontstaan vanuit (rechte) hoeken. Hier zit je met een raam dat mogelijks open kan, maar vooral op een andere manier uitzet dat het materiaal er rond. Dat zorgt voor spanningen, die altijd het grootst zijn aan discontinuïteiten zoals hoeken en randen. Je ziet ze ook vaak in het pleisterwerk aan de hoeken van deurlijsten. Of in het pleisterwerk onder stalen I-profielen/leggers/balken.

(tevens ook een van de redenen waarom vliegtuigraampjes afgerond zijn)

Als het je echt stoort, dat best raad van albarius opvolgen - bijv. pleisterwerk over stalen balken heeft iets van een flexibel netje nodig om voldoende te kunnen rekken.

Geest

Nieuw Lid
Lid geworden
19 aug 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8
Een huis, een eerste huis is zoals je eerste kind.
Je hebt schrik dat die kleine uit je pollen valt, je hebt schrik dat je eerste huis uiteenvalt.
Maar bij de tweede zijde daar allemaal al veel geruster in.
Klopt volledig! Heb dit huis ook alleen aangekocht en wil natuurlijk hier lange tijd blijven wonen. Kleine paniekjes, maar eigenlijk scheelt er heel weinig aan dit huis en ben ik er heel tevreden mee. Maar het is zoals je zegt, die schrik zit er een beetje in ;)

Geest

Nieuw Lid
Lid geworden
19 aug 2023
Waarderingsscore
2
Punten
8
Niets om je zorgen om te maken - dat zijn oppervlakkige spanningsbarstjes die ontstaan vanuit (rechte) hoeken. Hier zit je met een raam dat mogelijks open kan, maar vooral op een andere manier uitzet dat het materiaal er rond. Dat zorgt voor spanningen, die altijd het grootst zijn aan discontinuïteiten zoals hoeken en randen. Je ziet ze ook vaak in het pleisterwerk aan de hoeken van deurlijsten. Of in het pleisterwerk onder stalen I-profielen/leggers/balken.

(tevens ook een van de redenen waarom vliegtuigraampjes afgerond zijn)

Als het je echt stoort, dat best raad van albarius opvolgen - bijv. pleisterwerk over stalen balken heeft iets van een flexibel netje nodig om voldoende te kunnen rekken.
Bedankt! Dat stelt mij ook weer gerust :)

albarius

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
6 mrt 2008
Waarderingsscore
818
Punten
113
Je ziet ze ook vaak in het pleisterwerk aan de hoeken van deurlijsten.
Daarom dat er eigenlijk aan al die hoeken een strook gitex diagonaal moet ingewerkt worden in het pleisterwerk. Dan heb je dat niet voor. Maar hoeveel plakkers weten dat en doen dat? En overtuig een bouwheer maar eens dat dat nodig is om dit soort barsten te voorkomen. Allemaal meer werk en meerprijs. Daarom ook dat je je gyprocplaten moet doorzetten rond ramen en deuren en niet beginnen prutsen met stukken aan elkaar te zetten om toch maar wat te besparen op materiaal. Je bent trouwens veel sneller om uw platen door te zetten en de stukken eruit te snijden. En veel sterker en veel minder scheuren. En gebruik bij gyproc altijd papieren voegbanden, zeker in moeilijke situaties.

Heel veel van dit soort barsten kan voorkomen worden. Zowel in pleisterwerk als in gyproc. Het ligt gewoonlijk aan het manneke dat het plaatst die verder moet nadenken.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan