• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

3-fase verzwaring voorbereiden

michaelfivez

Nieuw Lid
Lid geworden
6 sep 2020
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
Beste forumgangers,

We zijn bezig met ons huis uit te breiden met een nieuw verdiep en dan zou ik graag ook mijn zekeringskast voorbereiden op een verzwaring van monofase (1x40A) naar 3-fase (400V 3x32A).
Relatief recent is deze vernieuwd dus er zitten nu zekeringen en diff's in tot 40A. De kookplaat bijvoorbeeld is monofase aangesloten en afgezekerd op 40A.
Daarom zou ik verzwaren naar 3x32A ipv 3x25A omdat het anders bijvoorbeeld voor die kookplaat wat krap is.

Met zonnepanelen in de nabije toekomst in het vooruitzicht zou ik een hoofddiff voor 63A nemen (omdat met zonnepanelen & 32A van de straat we boven de 40A uitkomen) en dan de hele installatie achter een 40A automaat plaatsen. Daarachter dan bijvoorbeeld de kookplaat op L1 zetten, al de bestaande rest op L2, en het nieuwe verdiep op L3.

Is dat een goed plan, of maak ik hier een denkfout/zie ik hier iets over het hoofd ?
Een tweede vraag is dan hoe ik al kan plaatsen zolang de verzwaring nog niet is uitgevoerd. Ik wil natuurlijk niet zonder stroom zitten in de tussentijd wachtend op keuring & verzwaring door fluvius. Kan ik gewoon aan de ingang van de diff de fases met elkaar verbinden ?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht :).

Hieronder de 2 situaties uitgetekend:

1679827850920.png

1679827857486.png
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
Zo kan je inderdaad doorbruggen on een bord dat volledig voorzien is op een 3F+N aansluiting toch al te voeden vanuit een mono aansluiting

Zitten er effectief maar 2 aders in de kabel tussen teller en bord? Meestal zijn dat er 4, ook al heb je maar een mono aansluiting

Ja daar zitten maar 3 adres (niet gebruikte aarding & 2 fases).
Van de straat tot de meterkast zitten er wel 5
dan moet je dus een nieuwe kabel voorzien 4x 10

geen 4g10 of 5g10

er mag geen aarding inzitten

zeker dat er naar de straat 5 draden lopen ??

Beste,

ik zie de 2 ongebruikte kabels die van de straat komen, hangen in de meterkast. Dus vrij zeker.

dus 4 aderige kabel
Heb ondertussen een offerte gekregen van Fluvius voor de verzwaring (350 euro), dus regardless is dat hun probleem nu denkik ? Ze zouden normaal alles uit hun eigen info & mijn foto's moeten gehaald hebben.

Moet ik de kabel voorzien tussen zekeringskast & meterkast, of doet Fluvius dat ?
jij

dat staat toch in je offerte
Ik neem aan Fluvius aangezien, want ik kan deze toch niet verbinden zonder de meterkast zegel te breken ?
voorzien is nog iets anders dan plaatsen
Het gaat ook precies vrij snel nog. Binnen 15 werkdagen kunnen ze plaatsen na mijn keuring ? Dan is het nog op tijd voor de verbouwing en bespaar ik 1500 euro :). Dus zoiezo nuttig om op @stefan zijn vraag van 'waarom 3-fases' te antwoorden.
 

michaelfivez

Nieuw Lid
Lid geworden
6 sep 2020
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
Zo kan je inderdaad doorbruggen on een bord dat volledig voorzien is op een 3F+N aansluiting toch al te voeden vanuit een mono aansluiting

Zitten er effectief maar 2 aders in de kabel tussen teller en bord? Meestal zijn dat er 4, ook al heb je maar een mono aansluiting

Ja daar zitten maar 3 adres (niet gebruikte aarding & 2 fases).
Van de straat tot de meterkast zitten er wel 5
dan moet je dus een nieuwe kabel voorzien 4x 10

geen 4g10 of 5g10

er mag geen aarding inzitten

zeker dat er naar de straat 5 draden lopen ??

Beste,

ik zie de 2 ongebruikte kabels die van de straat komen, hangen in de meterkast. Dus vrij zeker.

dus 4 aderige kabel
Heb ondertussen een offerte gekregen van Fluvius voor de verzwaring (350 euro), dus regardless is dat hun probleem nu denkik ? Ze zouden normaal alles uit hun eigen info & mijn foto's moeten gehaald hebben.

Moet ik de kabel voorzien tussen zekeringskast & meterkast, of doet Fluvius dat ?
jij

dat staat toch in je offerte
Ik neem aan Fluvius aangezien, want ik kan deze toch niet verbinden zonder de meterkast zegel te breken ?
voorzien is nog iets anders dan plaatsen
Het gaat ook precies vrij snel nog. Binnen 15 werkdagen kunnen ze plaatsen na mijn keuring ? Dan is het nog op tijd voor de verbouwing en bespaar ik 1500 euro :). Dus zoiezo nuttig om op @stefan zijn vraag van 'waarom 3-fases' te antwoorden.
Ah ja sorry. klopt 4 kabels:
geel,rood,bruin,grijs

In de offerte staat niets over voorzien van zo een kabel.
Enkel dat de meters bereikbaar moeten zijn en dan ik een geldig keuringsattest moet hebben.
Ik zal ze het nog is vragen nadat de keuring is geweest en we de afspraak inplannen.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Je moet inderdaad de kabel tussen teller en verdeelkast zelf voorzien.
Zoals roosen00 zei, meestal is dat een XVB 4x10mm² (dus zonder geel-groene ader)
Daarna laat je keuren.
Daarna laat je Fluvius komen voor de verzwaring, waarbij zij de nieuwe kabel die jij hebt klaargelegd tot aan de teller, aansluiten in de teller.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
n de offerte staat niets over voorzien van zo een kabel.
Fluvius kan niet weten welke kabel, hoeveel aders en hoe lang er momenteel ligt tussen de teller en je elektrisch bord. Dus te voorzien door jou.
Dit stukje kabel is een deel van de installatie van de klant/aangeslotene en niet van Fluvius, dus die gaan daar normaal met hun handen vanaf blijven.

De teller is van Fluvius en daar moet jij in principe met je handen vanaf blijven (figuurlijk).
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
In de offerte staat niets over voorzien van zo een kabel.
Zij komen niet jouw kast aansluiten, maar jouw installatie. Die heeft na keuring een XVB 4x? hangen aan de verzegelde hoofddiff.
In de offerte staat dat inderdaad niet, maar wel in de informatiebrochure die je op hun website kan vinden.
 

michaelfivez

Nieuw Lid
Lid geworden
6 sep 2020
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
In de offerte staat niets over voorzien van zo een kabel.
Zij komen niet jouw kast aansluiten, maar jouw installatie. Die heeft na keuring een XVB 4x? hangen aan de verzegelde hoofddiff.
In de offerte staat dat inderdaad niet, maar wel in de informatiebrochure die je op hun website kan vinden.
Oke dankjewel voor de info.

Maar hoe kan ik dan voorlopig mijn installatie blijven gebruiken ? Ik zal die informatie brochure ook is doornemen.

Of laat ik die nieuwe kabel nog los in de kast om dan aan te sluiten als ze komen ?
 
Laatst bewerkt:

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
in de praktijk steken dan ergens draadbruggen die l1 l2 en l3 aan elkaar verbinden

om zo alles toch te laten werken tussen aanpassing bord ,keuring en uitvoering verzwaring
zo dus
 

michaelfivez

Nieuw Lid
Lid geworden
6 sep 2020
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
in de praktijk steken dan ergens draadbruggen die l1 l2 en l3 aan elkaar verbinden

om zo alles toch te laten werken tussen aanpassing bord ,keuring en uitvoering verzwaring
zo dus
Ja dat snap ik, na de differentiaal. Maar ik heb nu een 2-aderige kabel vanaf mijn meterkast die mijn zekeringkast voed. Als ik een nieuwe 4-aderige steek dan is die die nog niet verbonden met de meterkast en kan ik daarmee nog niet de zekeringkast voeden.

En beide kabels verbinden lijkt me ook een slecht idee.

Ik kan de 4-aderige langs de muur naast de huidige steken, maar nog niet verbonden (noch met de meterkast, noch met de zekeringskast). Dat lijkt mij het logischte?

In de zekeringskast steekt wel al een 4p hoofddiff, voorlopig monofase verbonden
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
in de praktijk steken dan ergens draadbruggen die l1 l2 en l3 aan elkaar verbinden

om zo alles toch te laten werken tussen aanpassing bord ,keuring en uitvoering verzwaring
zo dus
Ja dat snap ik, na de differentiaal. Maar ik heb nu een 2-aderige kabel vanaf mijn meterkast die mijn zekeringkast voed. Als ik een nieuwe 4-aderige steek dan is die die nog niet verbonden met de meterkast en kan ik daarmee nog niet de zekeringkast voeden.

En beide kabels verbinden lijkt me ook een slecht idee.

met een stel lusterklemmen kan je die doorlussing ook maken op je kabel van meterkast naar eerste diff

zet meter af
trek die 2 draad kabel eruit en vervang naar de 4draads

steek de 3 fase van de 4draad bij elkaar op de fase van de 2 draad
en de nul aan de nul


fluvius hoeft dat niet in je zekeringkast te zijn en enkel de 4draad in de meterkast steken en aansluiten

Ik kan de 4-aderige langs de muur naast de huidige steken, maar nog niet verbonden (noch met de meterkast, noch met de zekeringskast). Dat lijkt mij het logischte?

In de zekeringskast steekt wel al een 4p hoofddiff, voorlopig monofase verbonden
 

michaelfivez

Nieuw Lid
Lid geworden
6 sep 2020
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
in de praktijk steken dan ergens draadbruggen die l1 l2 en l3 aan elkaar verbinden

om zo alles toch te laten werken tussen aanpassing bord ,keuring en uitvoering verzwaring
zo dus
Ja dat snap ik, na de differentiaal. Maar ik heb nu een 2-aderige kabel vanaf mijn meterkast die mijn zekeringkast voed. Als ik een nieuwe 4-aderige steek dan is die die nog niet verbonden met de meterkast en kan ik daarmee nog niet de zekeringkast voeden.

En beide kabels verbinden lijkt me ook een slecht idee.

met een stel lusterklemmen kan je die doorlussing ook maken op je kabel van meterkast naar eerste diff

zet meter af
trek die 2 draad kabel eruit en vervang naar de 4draads

steek de 3 fase van de 4draad bij elkaar op de fase van de 2 draad
en de nul aan de nul


fluvius hoeft dat niet in je zekeringkast te zijn en enkel de 4draad in de meterkast steken en aansluiten

Ik kan de 4-aderige langs de muur naast de huidige steken, maar nog niet verbonden (noch met de meterkast, noch met de zekeringskast). Dat lijkt mij het logischte?

In de zekeringskast steekt wel al een 4p hoofddiff, voorlopig monofase verbonden

Als ik het goed begrijp zou je de doorlussing buiten de zekeringskast maken dan ?
Als de huidige situatie is zoals hieronder:
Op punt A dan ? Geraakt dat door de keuring met zo een verbinding buiten de kast ?

1680203197366.png
 

michaelfivez

Nieuw Lid
Lid geworden
6 sep 2020
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
Stop je dat dan in een bakje ofzoiets, of ligt dat gewoon te bengelen ?
Lijkt me wat onveilig om niet perongeluk aan te raken ?


Hier staat:
"Als dit allemaal in orde is, en van zodra u het keuringsattest ontvangen heeft kan u een afspraak maken met uw netbeheerder om de verzwaring te laten uitvoeren. Bij verzwaring van 1 naar 3 fasen dient uw elektricien wel aanwezig te zijn om mee de overschakeling uit te voeren."

Dus dan neem ik aan dat gewoon de kabel voorzien genoeg is zolang ik aanwezig ben om tijdens/vlak voor hun bezoek de 4-aderige kabel te verbinden ? Ik zal nog is navragen of voor de keurder dit ook oke is (niet dat die mannen ooit antwoorden...)
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.563
Waarderingsscore
1.051
Punten
113
Stop je dat dan in een bakje ofzoiets, of ligt dat gewoon te bengelen ?
Lijkt me wat onveilig om niet perongeluk aan te raken ?


Hier staat:
"Als dit allemaal in orde is, en van zodra u het keuringsattest ontvangen heeft kan u een afspraak maken met uw netbeheerder om de verzwaring te laten uitvoeren. Bij verzwaring van 1 naar 3 fasen dient uw elektricien wel aanwezig te zijn om mee de overschakeling uit te voeren."

Dus dan neem ik aan dat gewoon de kabel voorzien genoeg is zolang ik aanwezig ben om tijdens/vlak voor hun bezoek de 4-aderige kabel te verbinden ? Ik zal nog is navragen of voor de keurder dit ook oke is (niet dat die mannen ooit antwoorden...)
dat kan ook

ikzelf maak er geen probleem van om zelf de kabel even aan te sluiten in de kast en even de zekeringen na te meten

maar collega s en zeker onze aannemers weigeren dat dikwijls


je komt eigenlijk alle situaties tegen van doorlussing
buiten de kast op lusterklemmen
buiten de kast in boite
in de kast met draadbruggen voor de diff

in de kast ergens op de verdeellatten

nergens meer omdat ze kort voor onze aankomst verwijderd zijn

elektricien ter plaatsen die het even doet

....
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
De 2 aderige kabel komt uit de teller en is op het andere uiteinde doorverbonden op de 4 aderige kabel. (in mijn geval met PT 6 klemmen denk ik zo uit mijn hoofd) De 4 aderige kabel gaat dan weer naar de kast en is daar aangesloten op de 4P differentieel.

dus
teller - 2 aderige kabel - doorverbinding - 4 aderige kabel - diff

De keurder komt langs, keurt, verzegelt de differentieel. Je krijgt keuringsverslag

Vervolgens plan je Fluvius in.

De dag dat ze komen, maak je iets op voorhand de doorverbinding los (spanning uiteraard af). Je vraagt dat ze de nieuwe kabel 3F aansluiten (en oude kabel gewoon weg)

Bij mij is dat allemaal gegaan zonder problemen bij het omschakelen van analoge naar digitale meter. De mannen van Fluvius hebben op mijn vraag ineens ook de teller op een nieuwe betonplex plaat gemonteerd die ik reeds had klaar gemonteerd op de muur.

Ik heb geen elektricien ingeschakeld.

Eventueel kan je doorverbinding nog in een aftakdoosje/APO box steken (had ik niet gedaan).
 

michaelfivez

Nieuw Lid
Lid geworden
6 sep 2020
Berichten
39
Waarderingsscore
3
Punten
8
De 2 aderige kabel komt uit de teller en is op het andere uiteinde doorverbonden op de 4 aderige kabel. (in mijn geval met PT 6 klemmen denk ik zo uit mijn hoofd) De 4 aderige kabel gaat dan weer naar de kast en is daar aangesloten op de 4P differentieel.

dus
teller - 2 aderige kabel - doorverbinding - 4 aderige kabel - diff

De keurder komt langs, keurt, verzegelt de differentieel. Je krijgt keuringsverslag

Vervolgens plan je Fluvius in.

De dag dat ze komen, maak je iets op voorhand de doorverbinding los (spanning uiteraard af). Je vraagt dat ze de nieuwe kabel 3F aansluiten (en oude kabel gewoon weg)

Bij mij is dat allemaal gegaan zonder problemen bij het omschakelen van analoge naar digitale meter. De mannen van Fluvius hebben op mijn vraag ineens ook de teller op een nieuwe betonplex plaat gemonteerd die ik reeds had klaar gemonteerd op de muur.

Ik heb geen elektricien ingeschakeld.

Eventueel kan je doorverbinding nog in een aftakdoosje/APO box steken (had ik niet gedaan).

Oke dat klinkt duidelijk, en de keuring doet hier niet moeilijk over omdat ze enkel vanaf de zekeringskast keuren ?
Want in principe zijn doorverbindingen niet in een extra doosje niet toegelaten ?
Is dat dan met zoiets?:
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
PV is nooit reden om 3-fasig te gaan

99,9 % van kookplaten kan je gewoon 3-fasig aansluiten

hybride : dat is nog lang en kan je perfect mono laden ook een EV, doe ik alle dagen
PV was bij mij een belangrijke reden om 3f te gaan. Op 1F ben je beperkt tot een omvormer van 5kW. Hier staat nu 9kW aan omvormervermogen en er ligt 10,5 kWp op het dak.

Een EV op 1 F kan inderdaad, maar hebt meer laadverlies, en een lege EV krijg je dan op een nacht niet terug vol.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
PV is nooit reden om 3-fasig te gaan

99,9 % van kookplaten kan je gewoon 3-fasig aansluiten

hybride : dat is nog lang en kan je perfect mono laden ook een EV, doe ik alle dagen
PV was bij mij een belangrijke reden om 3f te gaan. Op 1F ben je beperkt tot een omvormer van 5kW. Hier staat nu 9kW aan omvormervermogen en er ligt 10,5 kWp op het dak.

Een EV op 1 F kan inderdaad, maar hebt meer laadverlies, en een lege EV krijg je dan op een nacht niet terug vol.
Als je 300 km gereden hebt niet, bij 50 km is die van mij wel vol
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Een EV op 1 F kan inderdaad, maar hebt meer laadverlies, en een lege EV krijg je dan op een nacht niet terug vol.
Goh, bij 7,2 kW heb je op 10u toch 72kWh geladen. Dan zit je wltp al boven de 400km voor een grote auto. Er zijn niet zo heel veel EV’s die een grotere batterij hebben, of het moeten al de hogere modellen zijn.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Een EV op 1 F kan inderdaad, maar hebt meer laadverlies, en een lege EV krijg je dan op een nacht niet terug vol.
Goh, bij 7,2 kW heb je op 10u toch 72kWh geladen. Dan zit je wltp al boven de 400km voor een grote auto. Er zijn niet zo heel veel EV’s die een grotere batterij hebben, of het moeten al de hogere modellen zijn.
Ik dacht dat de meeste EV’s ook op 1f maar 3,7 kW kunnen laden. (Dat is wat ik hoor van een collega die een Alfen pro lader heeft op 1f en zijn Tesla M3 laadt)
Meestal zal dat ook genoeg zijn, tenzij je 2 dagen na elkaar veel gaat rijden en telkens met een nagenoeg lege batterij terug thuis komt.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Uit een stopcontact misschien, maar als je een (deftige) 32A laadpaal hebt dan laadt dat op 7,2. Zeker de Tesla. Wat meer brakke merken of oudere modellen gaan misschien max 11kW kunnen laden en dan is dat inderdaad maar 16A per fase. Maar voor full EV zou dat wel erg zijn als dat het max is. Dat hoor je meer bij PHEV.
Oudere of goedkope laadpalen gaan misschien maar 16A doen, dat kan ook. Of als de huisaansluiting niet zwaar genoeg is kan die teruggeregeld zijn.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan