• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

3-fase verzwaring voorbereiden

michaelfivez

Nieuw Lid
Reaction score
3
Beste forumgangers,

We zijn bezig met ons huis uit te breiden met een nieuw verdiep en dan zou ik graag ook mijn zekeringskast voorbereiden op een verzwaring van monofase (1x40A) naar 3-fase (400V 3x32A).
Relatief recent is deze vernieuwd dus er zitten nu zekeringen en diff's in tot 40A. De kookplaat bijvoorbeeld is monofase aangesloten en afgezekerd op 40A.
Daarom zou ik verzwaren naar 3x32A ipv 3x25A omdat het anders bijvoorbeeld voor die kookplaat wat krap is.

Met zonnepanelen in de nabije toekomst in het vooruitzicht zou ik een hoofddiff voor 63A nemen (omdat met zonnepanelen & 32A van de straat we boven de 40A uitkomen) en dan de hele installatie achter een 40A automaat plaatsen. Daarachter dan bijvoorbeeld de kookplaat op L1 zetten, al de bestaande rest op L2, en het nieuwe verdiep op L3.

Is dat een goed plan, of maak ik hier een denkfout/zie ik hier iets over het hoofd ?
Een tweede vraag is dan hoe ik al kan plaatsen zolang de verzwaring nog niet is uitgevoerd. Ik wil natuurlijk niet zonder stroom zitten in de tussentijd wachtend op keuring & verzwaring door fluvius. Kan ik gewoon aan de ingang van de diff de fases met elkaar verbinden ?

Alvast bedankt voor het lezen van mijn bericht :).

Hieronder de 2 situaties uitgetekend:

1679827850920.png

1679827857486.png

Je moet inderdaad de kabel tussen teller en verdeelkast zelf voorzien.
Zoals roosen00 zei, meestal is dat een XVB 4x10mm² (dus zonder geel-groene ader)
Daarna laat je keuren.
Daarna laat je Fluvius komen voor de verzwaring, waarbij zij de nieuwe kabel die jij hebt klaargelegd tot aan de teller, aansluiten in de teller.
Beste,

Kleine update. Ik heb een xvb 4g10 besteld en nu zie ik dat die ipv een van de fase aders een geel-groene heeft.

Als ik wat online rond surf is dat precies meestal het geval...

Enig idee waar ik best kijk voor de juiste ? Een 5g10 word niet geaccepteerd waarschijnlijk ? (Met de geel groene dus onverbonden)

Attachments

• IMG20230410183913.jpg
    IMG20230410183913.jpg
    235,5 KB · Views: 5
De letter G in de term 4G10 indiceert dat één van de 4 aders een geel-groene is.

Jij hebt een 4X10 nodig. Daarin zitten een bruine, zwarte, grijze en blauwe ader

de G wil zeggen dat er een aarding in zit.

Zo kan je inderdaad doorbruggen on een bord dat volledig voorzien is op een 3F+N aansluiting toch al te voeden vanuit een mono aansluiting

Zitten er effectief maar 2 aders in de kabel tussen teller en bord? Meestal zijn dat er 4, ook al heb je maar een mono aansluiting

Ja daar zitten maar 3 adres (niet gebruikte aarding & 2 fases).
Van de straat tot de meterkast zitten er wel 5
dan moet je dus een nieuwe kabel voorzien 4x 10

geen 4g10 of 5g10

er mag geen aarding inzitten

zeker dat er naar de straat 5 draden lopen ??
zucht 🙃

Man man man :)

Alles sinds bedankt voor de hulp allemaal.
Heel de zekering kast & schema inneen steken ging 2 jaar geleden vlot & correct (volgens de keurder toch). Maar deze details om te verzwaren naar 3-fases nekken me :p.

Goede oefening allesinds voor als ik de elektriciteit van de verbouwing ga doen

Als je het topic terugleest, zie je dat roosen00 je al had gewaarschuwd voor dat detail waar je je nu toch aan laten vangen hebt.
Zie het als leergeld ;)

Je kan op dit forum veel goede en accurate info krijgen. Succes met de elek vd verbouwing.

Man man man :)

Alles sinds bedankt voor de hulp allemaal.
Heel de zekering kast & schema inneen steken ging 2 jaar geleden vlot & correct (volgens de keurder toch). Maar deze details om te verzwaren naar 3-fases nekken me :p.

Goede oefening allesinds voor als ik de elektriciteit van de verbouwing ga doen
Als je u elektriciteit gaat verbouwen denk er dan aan dat de regels in juni weer veranderen.

Beste,

Nog is bedankt voor alle voorgaande hulp, ik heb nog 2 vraagjes als sanity check.

Voldoet deze aardlekschakelaar? Heb ze op een Belgische website besteld maar ziet er wat anders uit dan de andere.
Maar de EN61008 norm en kortsluit waardes voldoen normaal (6000A ipv 3000A maar hoger is toegelaten?)
differentieel.jpg

Heb de 4-fase en 2-fase draad momenteel tijdelijk buiten de kast verbonden met de vorige differentieel aangezien ik mijn lusterklemmen noch boite goed kreeg met die 10mm2 joekels. Maar het idee kwa verbinding extern klopt dan met hoe jullie het suggereerden (in het zwart kadertje op de foto)?
Mijn huis elektriciteit werkt in ieder geval, en ook de testknop op de nieuwe 4P aardlek in de kast.

kast_extern.jpg

zou goed moeten zijn voor de keuring

kan je die aardonderbreker nog verplaatsen naar onder ?
fluvius kan dan de nieuwe meterkast netjes tegen je zekeringkast zetten

toevallig regio kempen ?

Die differentieel is anders omdat deze tot de acti9 reeks behoort. De acti9 reeks is meer voor niet huishoudelijke installaties maar er zijn er ook die aan de norm voor huishoudelijke installaties voldoen. Als je dezelfde als u automaten wou hebben had je de resi9 reeks moeten nemen.

Die differentieel is anders omdat deze tot de acti9 reeks behoort. De acti9 reeks is meer voor niet huishoudelijke installaties maar er zijn er ook die aan de norm voor huishoudelijke installaties voldoen. Als je dezelfde als u automaten wou hebben had je de resi9 reeks moeten nemen.

Merci voor de info.
Weet u of deze zou voldoen aan huishoudelijke installaties ?
Er staat in de handleiding 'voldoet aan Europese norm IEC 61008'

Er staat dit op de module:
EN 61008-2-1
Inc = 6000A
Im = 500A
I2T > 22.5 KA2s

ID K 40A
300mA

Wat mij wat zorgen baard is dat er 'to be protected by SCPD' opstaat. Of is dit gewoon de hoofdautomaat ? Ook word nergens iets van wel/niet voor huishoudelijke installaties vermeld.

Deze verwijst dan weer naar de nederlandse norm waar het lijkt te zeggen dat dit het correct type is ?
1681667141123.png

Last edited:

Merci voor de info.
Weet u of deze zou voldoen aan huishoudelijke installaties ?
Er staat in de handleiding 'voldoet aan Europese norm IEC 61008'

Er staat dit op de module:
EN 61008-2-1
Inc = 6000A
Im = 500A
I2T > 22.5 KA2s

ID K 40A
300mA

Wat mij wat zorgen baard is dat er 'to be protected by SCPD' opstaat. Of is dit gewoon de hoofdautomaat ? Ook word nergens iets van wel/niet voor huishoudelijke installaties vermeld.
Als je het wilt weten want ik weet ook niet alles kun je het in deze Facebook groep vragen. Zitten een deel keurders in die u het juiste antwoord kunnen geven.

EN 61008 is de relevante norm en in het AREI staat de eis van I²t > 22.5 kA²s
Daar voldoet hij aan dus is volgens mij ok.
De Im 500A is zeer beperkt en in veel TNS netten een probleem, maar ik ga er vanuit dat jij een TT net hebt, dus geen probleem

toevallig regio kempen ?

Eerder dichter bij Antwerpen, maar in de buurt :).

Facebook heeft ook bevestigd dat de aardlek voldoet.

Daarnaast enkel nog wat phoenix klemmetjes dan ipv die hangende differentieel, en de aardonderbreker kan ik ook verplaatsen.
De keurder komt binnen een weekje.

toevallig regio kempen ?

Eerder dichter bij Antwerpen, maar in de buurt :).
dichterbij Antwerpen

welke gemeente juist ?

mss val je dan nog onder onze regio
Facebook heeft ook bevestigd dat de aardlek voldoet.
Daarnaast enkel nog wat phoenix klemmetjes dan ipv die hangende differentieel, en de aardonderbreker kan ik ook verplaatsen.

De keurder komt binnen een weekje.
hou ons op de hoogte aub

@roosen00 Ik kom van Lier.

En de keurder heeft de installatie goedgekeurd :).
Bedankt allemaal voor de hulp allemaal.

Na de verbouwing kan ik het nieuwe gedeelte (de bovenverdieping) dan volledig apart laten keuren als ik het goed begrijp ?
Dan kunnen ze dat doen volgens de nieuwbouwregels zonder zich iets van het bestaande stuk aan te trekken.
(in de huidige zekeringskast plaats ik dan enkel een enkel 40A zekering om L3+N naar een nieuwe kast boven te brengen).

@roosen00 Ik kom van Lier.
is niet meer voor mij dan
En de keurder heeft de installatie goedgekeurd :).

Bedankt allemaal voor de hulp allemaal.

Na de verbouwing kan ik het nieuwe gedeelte (de bovenverdieping) dan volledig apart laten keuren als ik het goed begrijp ?
Dan kunnen ze dat doen volgens de nieuwbouwregels zonder zich iets van het bestaande stuk aan te trekken.
(in de huidige zekeringskast plaats ik dan enkel een enkel 40A zekering om L3+N naar een nieuwe kast boven te brengen).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief