• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

3-dubbel glas of niet?

Crouch

Lid
Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
74
Waarderingsscore
37
Punten
18
Op basis van een set plannen, een raamstaat en het voorlopig epb verslag vroegen we bij 2 firma's prijs aan voor alu ramen nieuwbouw (gesloten bebouwing, veel grote ramen op N en Z). Beiden Reynaers Masterline HI.
Firma A
3-dubbel glas U-waarde 0.6W/m²K
screens Renson

Firma B
HR++ Ug=1,0 W/(m²K)
screens Wilms

Firma A is wat duurder. Natuurlijk ga ik geen appelen met peren vergelijken en 2 offertes vragen die evenwaardig glas vermelden.
Maar nu mijn vragen:

- laat ik de offertes naar 3-dubbel glas zetten? Voordelen op lange termijn of het prijsverschil van bijna 3000 euro excl btw niet waard?
- merk van screens evenwaardig?

Alvast bedankt voor de input!
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Die terugverdientijd toch … Wat is de terugverdientijd van je douche? Je kan je ook aan de lavabo wassen hoor. Of vanachter in de stal, nog beter!
Dan bespaar je wellicht nog aan water ook, want met dit weer douche je dan maar 1x per 2 weken ofzo ?
 

Dwn123

Actief Lid
Lid geworden
15 jan 2020
Berichten
126
Waarderingsscore
30
Punten
28
Op basis van een set plannen, een raamstaat en het voorlopig epb verslag vroegen we bij 2 firma's prijs aan voor alu ramen nieuwbouw (gesloten bebouwing, veel grote ramen op N en Z). Beiden Reynaers Masterline HI.
Firma A
3-dubbel glas U-waarde 0.6W/m²K
screens Renson

Firma B
HR++ Ug=1,0 W/(m²K)
screens Wilms

Firma A is wat duurder. Natuurlijk ga ik geen appelen met peren vergelijken en 2 offertes vragen die evenwaardig glas vermelden.
Maar nu mijn vragen:

- laat ik de offertes naar 3-dubbel glas zetten? Voordelen op lange termijn of het prijsverschil van bijna 3000 euro excl btw niet waard?
- merk van screens evenwaardig?

Alvast bedankt voor de input!
Bij onze nieuwbouw waren we verplicht 3 dubbel glas te nemen voor ons S - peil..

Maar los daarvan zijn we er wel heel tevreden mee.
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Die terugverdientijd toch … Wat is de terugverdientijd van je douche? Je kan je ook aan de lavabo wassen hoor. Of vanachter in de stal, nog beter!
Aah na zo ne zware werkdag, lang in de file gestaan, ga ik nu eens dik genieten door met een glas wijn door mijn driedubbel glas te kijken se, veel beter dan door dubbel glas. De helft meer genieten.
 
Laatst bewerkt:

Crouch

Lid
Lid geworden
15 feb 2007
Berichten
74
Waarderingsscore
37
Punten
18
Allen hartelijk dank voor de input! Ik neem ze mee in mijn vergelijk en wil tegen einde deze week de knoop hebben doorgehakt.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Voor mij zou de vraag eerder zijn of je voor 0.6, 0.5 of 0.4 3v-glas gaat ?
Correcte opmerking, want maakt ook nog verschil. Als je denkt dat de mensen bezig zijn over 0.24 of 0.10 voor de muren maar dan zo hoog gaan in glas, valt meer te winnen daar.
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
Effe dit topic bumpen.

Wij zijn bezig aan een grondige renovatie van ons huis en gaan hierbij ook de ramen vervangen.

Installateur uit de buurt (waar we ons goed bij voelen) biedt Reynaers Masterline aan met glas Ug 0,6. We hebben ook een alternatief met Profel Ug 0.5 (aangebracht via kennis, maar installateur woont veraf onze werf). Installateur met Reynaers zegt dat 0,5 glas niet in de Masterline/Masterpatio kan (gewoonweg te dik). In de Profel Recto fino kan dikker glas (er zijn spacers van 18mm voorzien tov 14mm voor het 0.6 glas). Verschil wordt dus gemaakt door grotere spouw tussen de glasplaten.

Voor ons is het comfort bij het zitten voor het raam belangrijk. Iemand die kan inschatten of er een reëel verschil in comfort-gevoel tussen Ug 0.5 en 0.6 is in de praktijk? Of zoek ik het te ver?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Effe dit topic bumpen.

Wij zijn bezig aan een grondige renovatie van ons huis en gaan hierbij ook de ramen vervangen.

Installateur uit de buurt (waar we ons goed bij voelen) biedt Reynaers Masterline aan met glas Ug 0,6. We hebben ook een alternatief met Profel Ug 0.5 (aangebracht via kennis, maar installateur woont veraf onze werf). Installateur met Reynaers zegt dat 0,5 glas niet in de Masterline/Masterpatio kan (gewoonweg te dik). In de Profel Recto fino kan dikker glas (er zijn spacers van 18mm voorzien tov 14mm voor het 0.6 glas). Verschil wordt dus gemaakt door grotere spouw tussen de glasplaten.

Voor ons is het comfort bij het zitten voor het raam belangrijk. Iemand die kan inschatten of er een reëel verschil in comfort-gevoel tussen Ug 0.5 en 0.6 is in de praktijk? Of zoek ik het te ver?
Geen verschil
 

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Berichten
238
Waarderingsscore
125
Punten
43
Effe dit topic bumpen.

Wij zijn bezig aan een grondige renovatie van ons huis en gaan hierbij ook de ramen vervangen.

Installateur uit de buurt (waar we ons goed bij voelen) biedt Reynaers Masterline aan met glas Ug 0,6. We hebben ook een alternatief met Profel Ug 0.5 (aangebracht via kennis, maar installateur woont veraf onze werf). Installateur met Reynaers zegt dat 0,5 glas niet in de Masterline/Masterpatio kan (gewoonweg te dik). In de Profel Recto fino kan dikker glas (er zijn spacers van 18mm voorzien tov 14mm voor het 0.6 glas). Verschil wordt dus gemaakt door grotere spouw tussen de glasplaten.

Voor ons is het comfort bij het zitten voor het raam belangrijk. Iemand die kan inschatten of er een reëel verschil in comfort-gevoel tussen Ug 0.5 en 0.6 is in de praktijk? Of zoek ik het te ver?
wij hebben 0,6 glas omdat we ook schrik hadden voor de koude staling van het glas.
Totaal geen last van, comfort gevoel is helemaal goed.
Het glas zal niet de zwakke schakel zijn, zorg dat alles goed luchtdicht is afgewerkt.
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Effe dit topic bumpen.

Wij zijn bezig aan een grondige renovatie van ons huis en gaan hierbij ook de ramen vervangen.

Installateur uit de buurt (waar we ons goed bij voelen) biedt Reynaers Masterline aan met glas Ug 0,6. We hebben ook een alternatief met Profel Ug 0.5 (aangebracht via kennis, maar installateur woont veraf onze werf). Installateur met Reynaers zegt dat 0,5 glas niet in de Masterline/Masterpatio kan (gewoonweg te dik). In de Profel Recto fino kan dikker glas (er zijn spacers van 18mm voorzien tov 14mm voor het 0.6 glas). Verschil wordt dus gemaakt door grotere spouw tussen de glasplaten.

Voor ons is het comfort bij het zitten voor het raam belangrijk. Iemand die kan inschatten of er een reëel verschil in comfort-gevoel tussen Ug 0.5 en 0.6 is in de praktijk? Of zoek ik het te ver?
als comfort belangrijk is, neem dan 0,6 en wat je uitspaart besteed je aan een luchtdichte plaatsing.
(en neen, dat is niet standaard en ook niet met wat schuim te spuiten).
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
@stefan @mattias787 @art Merci voor de reacties mannen!

Ondertussen nog eens verder wat info gezocht op internet, en volgens de specs van Reynaers kan in de Masterline 8 en Masterpatio tot 62mm dik glas geplaatst worden. Dus wat mij betreft kan daar toch Ug 0,5 glas in (4/18/4/18/33.2 -> ongeveer 51mm). Mogelijks werkt mijn installateur met glasleverancier die geen 18mm spacers aankan of heeft hij er geen ervaring mee. Ik bekijk nog wat er kan.

@art idd, luchtducht heel belangrijk, merci. Je doelt dan oa op het gebruik van tape genra Siga Fentrim?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
@stefan @mattias787 @art Merci voor de reacties mannen!

Ondertussen nog eens verder wat info gezocht op internet, en volgens de specs van Reynaers kan in de Masterline 8 en Masterpatio tot 62mm dik glas geplaatst worden. Dus wat mij betreft kan daar toch Ug 0,5 glas in (4/18/4/18/33.2 -> ongeveer 51mm). Mogelijks werkt mijn installateur met glasleverancier die geen 18mm spacers aankan of heeft hij er geen ervaring mee. Ik bekijk nog wat er kan.

@art idd, luchtducht heel belangrijk, merci. Je doelt dan oa op het gebruik van tape genra Siga Fentrim?
het hangt van de plaatsing (kader of niet) en ondergrond af of het best gewerkt wordt met tape dan wel met vloeibare rubber of andere technieken.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Zijn de ramen al opgemeten ? Wij hadden overal Ug=0,5 willen hebben, maar omwille van de oppervlakte en de windbelasting kon één raam daar niet mee en werd het glas met Ug=0,6. Bij jou dat dan Ug=0,7 kunnen worden daardoor.
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
Zijn de ramen al opgemeten ? Wij hadden overal Ug=0,5 willen hebben, maar omwille van de oppervlakte en de windbelasting kon één raam daar niet mee en werd het glas met Ug=0,6. Bij jou dat dan Ug=0,7 kunnen worden daardoor.
Ramen zijn idd opgemeten. Merci voor deze info; ik pak dit mee in de discussie.
Blijft dan wel apart dat Profel wel Ug=0,5 kan en Reynaers niet (glasoppervlaktes zouden toch dezelfde moeten zijn)
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Zijn de ramen al opgemeten ? Wij hadden overal Ug=0,5 willen hebben, maar omwille van de oppervlakte en de windbelasting kon één raam daar niet mee en werd het glas met Ug=0,6. Bij jou dat dan Ug=0,7 kunnen worden daardoor.
Ramen zijn idd opgemeten. Merci voor deze info; ik pak dit mee in de discussie.
Blijft dan wel apart dat Profel wel Ug=0,5 kan en Reynaers niet (glasoppervlaktes zouden toch dezelfde moeten zijn)
En mogelijk wil een andere verdeler van Reynaers het wel doen. Reynaers levert de profielen maar de lokale bedrijven maken de ramen. En daar zit soms verschil op, naar kunnen, ervaring, gebruikte glas,...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Zijn de ramen al opgemeten ? Wij hadden overal Ug=0,5 willen hebben, maar omwille van de oppervlakte en de windbelasting kon één raam daar niet mee en werd het glas met Ug=0,6. Bij jou dat dan Ug=0,7 kunnen worden daardoor.
Ramen zijn idd opgemeten. Merci voor deze info; ik pak dit mee in de discussie.
Blijft dan wel apart dat Profel wel Ug=0,5 kan en Reynaers niet (glasoppervlaktes zouden toch dezelfde moeten zijn)
Je noemt namen van profielen
en u-waarde glas
was totaal niet met elkaar te maken heeft
sommige fabrikanten gebruiken glas van merk x andere y

en neen, Reynaers en Profel maken GEEN glas
 

Rebel_

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 dec 2009
Berichten
309
Waarderingsscore
142
Punten
43
Zijn de ramen al opgemeten ? Wij hadden overal Ug=0,5 willen hebben, maar omwille van de oppervlakte en de windbelasting kon één raam daar niet mee en werd het glas met Ug=0,6. Bij jou dat dan Ug=0,7 kunnen worden daardoor.
Ramen zijn idd opgemeten. Merci voor deze info; ik pak dit mee in de discussie.
Blijft dan wel apart dat Profel wel Ug=0,5 kan en Reynaers niet (glasoppervlaktes zouden toch dezelfde moeten zijn)
Je noemt namen van profielen
en u-waarde glas
was totaal niet met elkaar te maken heeft
sommige fabrikanten gebruiken glas van merk x andere y

en neen, Reynaers en Profel maken GEEN glas
Stefan, ik denk dat je mijn bericht niet goed begrepen hebt, of ik heb mij niet goed uitgedrukt :)

Punt is dat mijn installateur aangaf dat hij geen Ug=0,5 glas kan plaatsen in het Reynaers profiel wegens te dik; terwijl de Profel installateur dit wel aanbiedt. En daarom ben ik verder op zoek gegaan naar info.

Als ik kijk in de technische fiche van Reynaers Masterline 8 en Masterpatio, dan kan er glas tot 62mm geplaatst worden.
Ug=0,5 glas -> 4/18/4/18/33.3 = 50mm + dikte van de folie -> max 52mm in totaal dus

Dus volgens mij kan er wel Ug=0,5 glas in Reynaers geplaatst worden; maar heeft mijn installateur daar geen ervaring mee of kan zijn glas-leverancier het niet leveren.

PS: Profel brengt glas op de markt met de naam "Profelplus", vermoedelijk zal dit brandlabel zijn?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Zijn de ramen al opgemeten ? Wij hadden overal Ug=0,5 willen hebben, maar omwille van de oppervlakte en de windbelasting kon één raam daar niet mee en werd het glas met Ug=0,6. Bij jou dat dan Ug=0,7 kunnen worden daardoor.
Ramen zijn idd opgemeten. Merci voor deze info; ik pak dit mee in de discussie.
Blijft dan wel apart dat Profel wel Ug=0,5 kan en Reynaers niet (glasoppervlaktes zouden toch dezelfde moeten zijn)
Je noemt namen van profielen
en u-waarde glas
was totaal niet met elkaar te maken heeft
sommige fabrikanten gebruiken glas van merk x andere y

en neen, Reynaers en Profel maken GEEN glas
Stefan, ik denk dat je mijn bericht niet goed begrepen hebt, of ik heb mij niet goed uitgedrukt :)

Punt is dat mijn installateur aangaf dat hij geen Ug=0,5 glas kan plaatsen in het Reynaers profiel wegens te dik; terwijl de Profel installateur dit wel aanbiedt. En daarom ben ik verder op zoek gegaan naar info.

Als ik kijk in de technische fiche van Reynaers Masterline 8 en Masterpatio, dan kan er glas tot 62mm geplaatst worden.
Ug=0,5 glas -> 4/18/4/18/33.3 = 50mm + dikte van de folie -> max 52mm in totaal dus

Dus volgens mij kan er wel Ug=0,5 glas in Reynaers geplaatst worden; maar heeft mijn installateur daar geen ervaring mee of kan zijn glas-leverancier het niet leveren.

PS: Profel brengt glas op de markt met de naam "Profelplus", vermoedelijk zal dit brandlabel zijn?
Hij heeft geen 0,5 glas in zijn gamma?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan