3 Bomen snoeien en rooien

daffiedaf

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ik heb zitten zoeken maar vind hier niet direct een antwoord op mijn vraag.

Wij hebben op ons stuk 3 bomen staan die moeten gerooid worden.

2 hiervan staan binnen ons bebouwbare zone en 1 hiervan hangt over op de grond van de buur, die gaat beginnen bouwen en de takken hangen zo ver dat ze netjes IN zijn muur zullen vallen :)

De kapvergunning is binnen, maar zou pas eind januari afgeleverd worden. De buren beginnen in minder dan 2 weken met de metselwerken.

Het zijn vooral de eerste 2 kerselaren die dus problemen geven.

Vraag 1: Wat mogen wij nu al WEL doen en wat NIET?

Ik dacht dat we de boom mochten snoeien, maar niet aan de stam raken, klopt dit?

Het is wel een serieuze kerel (4m omtrek) en de takken lopen echt SLECHT (naar beide buren) dus zelf aan beginnen lijkt me veel te gevaarlijk.

Vraag 2: het is en blijft een kerselaar, dus ik vermoed dat het hout wel wat kan opbrengen. Zijn er mensen die deze bomen kunnen snoeien en dus ONS moeten betalen voor het hout dat ze meenemen? Of hoe moet ik dit nu zien? De stam zelf zou dus pas voor eind januari zijn..

Ken je iemand die dit kan, omgeving Linter (VB), laat maar horen!

Hier een voorbeeld van de bomen:

Lid geworden
6 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als die kerselaars fruitbomen zijn dan heb je daar geen vergunning voor nodig.

Ik denk niet dat je kandidaten gaat vinden die je gaan betalen voor dat hout.

Gratis kappen in ruil voor het hout gebeurt wel vaak, maar dat zijn dan gewoonlijk geen professionelen.

Lid geworden
14 jun 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
gratis kapen voor hout = ok

gratis snoeien voor hout = nok

betalen voor snoeien = :roll:

zelf ga ik soms bomen gaan rooien in ruil voor het hout, maar ervoor betalen is complete nonsens, immers een deftige boom rooien/verzagen daar ben je al enkele uren mee bezig, je kettingzaag draait er toch wat brandstof en kettingsmeer door, je kettingen slijten etc... je moet je verplaatsen met de wagen + remorque. Je hebt dus kosten en je bent uren bezig, die voor als't meezit 2-3 kuub nat ongekliefd hout . = 80-120 euro ....

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
En waarom zouden jullie überhaupt al iets ondernemen alvorens die kapvergunning in orde is? Omdat de buren al willen beginnen bouwen? Waarom snoeien die buren dan zelf niet?

rombaft heeft verder gelijk: geld krijgen om mensen je 3 bomen te komen laten kappen? Vergeet dat plan al maar snel. Mijn broer is professionele boomkapper en die zou je vierkant uitlachen (sorry, maar het is zo).

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
dieke wrote:
En waarom zouden jullie überhaupt al iets ondernemen alvorens die kapvergunning in orde is? Omdat de buren al willen beginnen bouwen? Waarom snoeien die buren dan zelf niet?

rombaft heeft verder gelijk: geld krijgen om mensen je 3 bomen te komen laten kappen? Vergeet dat plan al maar snel. Mijn broer is professionele boomkapper en die zou je vierkant uitlachen (sorry, maar het is zo).

Dat de buren zelf niet snoeien snap ik ook wel ... 't is niet hunnen boom hé.

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime wrote:

Klopt, maar is het niet ook zo dat je overhangende takken die jou hinderen wel mag snoeien? Ah, ik hou hier nu even geen rekening met het feit dat hierover 87 verschillende gemeentereglementen bestaan waarschijnlijk. :oops:

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
dieke wrote:
chime wrote:

Klopt, maar is het niet ook zo dat je overhangende takken die jou hinderen wel mag snoeien? Ah, ik hou hier nu even geen rekening met het feit dat hierover 87 verschillende gemeentereglementen bestaan waarschijnlijk. :oops:

Ik dacht dat die wet er niet doorgekomen was ... te veel kans op burenruzies dacht ik.

Komt erbij dat zomaar ff wat takken die overhangen weghalen wel es de stabiliteit in gevaar kan brengen als je niet weet wat je doet of er ff te grof in vlieg.

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wat ik ergens niet goed begrijp, is waarom die buren al binnen een paar weken beginnen te bouwen zonder met zekerheid te weten hoe het met die boom zal aflopen die voor hen in de weg staat.

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
Nevermore wrote:
Deze topic heeft toevallig niks te maken met deze?

:wink:

De 2 buren zitten inderdaad op 't zelfde forum bezig ... :mrgreen:

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nevermore wrote:
Deze topic heeft toevallig niks te maken met deze?

Idd, wel grappig :) En ik blijf dus bij mijn vraag. Wie dient er nu in godsnaam een bouwvergunning in bij de gemeente zonder op dat moment al te informeren naar die boom? Lijkt mij toch ook een nalatigheid van de architect, nee?

Soit, 't is wel duidelijk dat buren er wel uit zullen geraken, als ze maar met elkaar gewoon zouden praten i.p.v. het aan ons te komen vragen :)

Lid geworden
12 mrt 2006
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik dacht dat bomen binnen de 15m van een vergunde woning steeds mogen gekapt worden, zonder kapvergunning.

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
dieke wrote:
Soit, 't is wel duidelijk dat buren er wel uit zullen geraken, als ze maar met elkaar gewoon zouden praten i.p.v. het aan ons te komen vragen :)

Dat lijkt mij er in dit geval niets mee te maken te hebben. Onderling kunnen zij dit toch niet oplossen?

Ze moeten gewoon aan de gemeente vragen of ze al vroeger mogen beginnen "omdat de kapvergunning" zogenaamd al binnen is.

En de gemeente zal zeggen "da's dan op eigen risico".

En dan kan TS kiezen of hij wacht op de kapvergunning of niet. En de bouwer heeft zich daar bij neer te leggen en dus eventueel 2 weken uitstel start bouw.

Ev. eens goed vloeken en daarmee basta. Of het zelf doen en indien iemand komt protesteren, zal TS officieel doen "dat hij het godgeklaagd vindt dat de bouwer zomaar zelf dit doet!"...maar dan toch geen klacht neerleggen. ;-)

Bouwer kan eventueel wél een klacht aan zijn been hebben van ne groene jongen die met zijn fietske langsrijdt op het moment van kappen.

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
251
Punten
83
Den TS legt ze om, en de bouwer gaat aan de baan staan om tegen ne eventuele groene jongen die stopt te zeggen: ja 'k weet het, 'k ben zenne gebuur, ik heb al klacht ingediend :p

Lid geworden
5 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Marburg wrote:
Den TS legt ze om, en de bouwer gaat aan de baan staan om tegen ne eventuele groene jongen die stopt te zeggen: ja 'k weet het, 'k ben zenne gebuur, ik heb al klacht ingediend :p

+1 :lol: :lol:

Nu enkel nog ne sukkel vinden die gratis wil komen snoeien, ev. met de belofte dat hij de stam in januari ook krijgt.

Edit: nu enkel nog ne PRO vragen, die zodanig kan snoeien dat die takken die groene jongen zijn zuurstof permanent ontnemen. Kwestie van de balans mens-boom in evenwicht te houden.

Lid geworden
25 sep 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
flesjespa wrote:
dieke wrote:

Dat lijkt mij er in dit geval niets mee te maken te hebben. Onderling kunnen zij dit toch niet oplossen?

Ze moeten gewoon aan de gemeente vragen of ze al vroeger mogen beginnen "omdat de kapvergunning" zogenaamd al binnen is.

Mij lijkt dat ze daar zelf ook wel op zouden komen, dat ze best met zijn tweeën eens langs de gemeente zouden passeren... ALS ze dus hierover eens een gewoon klapke met elkaar zouden doen. Ik denk dus dat het toch meespeelt, en bovendien, ik blijf erbij: hoe komt het toch dat de architect van bijna beginnende bouwers hierover geen tips heeft gegeven? Ik begrijp dat dus niet he, hoe je mensen een bouwaanvraag kan laten indienen etc. zonder hen ook te zeggen dat ze situ presto over die boom een akkoord moeten krijgen.

Lid geworden
6 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als dit geen sierkersen zijn maar fruitbomen, dan is er geen kapvergunning nodig.

Fruitbomen zijn daar van vrijgesteld.

daffiedaf

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Sorry voor het lange wachten...

Sierkersen of fruitbomen is ons niets van gezegd geweest op het gemeentehuis..?

Nu inderdaad, de buren hebben ook een topic hierover geopend. :) En we kennen elkaar, dus dat is geen probleem! Enkel dat we hier "samen" op het forum zitten niet :)

Zaak is zo dat ik de bomen ga laten snoeien tot aan de stam, punt. Dat mag en we hebben al iemand gevonden die dit wil doen. Eind januari gaat dan de rest tegen de vlakte, maar dat zal enkel een 2 tot 3m hoge stam nog zijn. Iedereen blij :)

Toch bedankt voor het meedenken!

EDIT: nu lees ik in het andere topic dat als dit in je te bebouwen oppervlakte valt, je hem zo maar mag rooien?

Wij dachten dit ook maar op het gemeentehuis zeiden ze van niet!

Die 2 bomen (de laatste nr 3 niet) staan dus pal in ons 15x10m te bebouwen oppervlakte é, dus waar ons huis moet komen! Mogen we ze dus toch zo uit doen?

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
Pas op ... regels kunnen van gemeente tot gemeente verschillen.

't Is wel zo => als het in je bouwoppervlakte staat dan kunnen ze je wel geen kapvergunning weigeren, maar 't kan wel zijn dat kapvergunning alsnog verplicht is.

daffiedaf

Nieuw Lid
Lid geworden
17 aug 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Okido!

Bedankt! :)

We hebben dus iemand gevonden die de bomen wilt komen snoeien in eerste instantie en daarna als we de kapvergunning op zak hebben, de rest.

We moeten niets betalen als hij het hout mag meenemen, dus da's mooi geregeld!

bedankt allemaal!

Bovenaan