• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

24V drukknoppen en teleruptors

Lid geworden
6 apr 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo, ik ben nogal een elektriciteits leek, ben eerder een programmeur en wil wat met domotica experimenteren.

Ik heb een raspberry pi met een 8 relay module bordje dat ik kan aansturen en ik wil daarmee mn verlichting bedienen.

Mn verlichting wordt nu aangestuurd via teleruptoren (eltako S12-200 24V) en drukknoppen.

Foto van  schakelkast in bijlage.

Ik heb wat spanningen gemeten tussen contacten.

X1-X2 = 24V

X1 - X3 = 24V

X2 - X3 = 0V

X3 - X4 = 0V

Als ik mijn wand drukknop indruk. Of met een draadje dus (kort) 'sluit', dan gaat het licht aan/uit.

Over de twee draadjes van de drukknop staat in rust positie ook 24V

Ik zou graag willen vinden waar ik dit kan simuleren in de schakelkast. (niet via de ingebouwde drukknop dus he)

Welke twee moet ik dus kortstondig verbinden om die teleruptor te doen schakelen ?

Dank voor jullie hulp !

Bijlagen

• img_20200406_211934.jpg
    img_20200406_211934.jpg
    2 MB · Weergaven: 10

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
106
Punten
43
A1 en A2 kortstondig een puls geven van 24v. 

(X2->X3 en X1->X4)

De andere contacten zijn normaal open contacten.

Je kan ook documentatie van eltako vinden op hun website.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.217
Punten
113
Ik heb een raspberry pi met een 8 relay module bordje dat ik kan aansturen en ik wil daarmee mn verlichting bedienen.