• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

24V drukknoppen en teleruptors

Lid geworden
6 apr 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo, ik ben nogal een elektriciteits leek, ben eerder een programmeur en wil wat met domotica experimenteren.

Ik heb een raspberry pi met een 8 relay module bordje dat ik kan aansturen en ik wil daarmee mn verlichting bedienen.

Mn verlichting wordt nu aangestuurd via teleruptoren (eltako S12-200 24V) en drukknoppen.

Foto van  schakelkast in bijlage.

Ik heb wat spanningen gemeten tussen contacten.

X1-X2 = 24V

X1 - X3 = 24V

X2 - X3 = 0V

X3 - X4 = 0V

Als ik mijn wand drukknop indruk. Of met een draadje dus (kort) 'sluit', dan gaat het licht aan/uit.

Over de twee draadjes van de drukknop staat in rust positie ook 24V

Ik zou graag willen vinden waar ik dit kan simuleren in de schakelkast. (niet via de ingebouwde drukknop dus he)

Welke twee moet ik dus kortstondig verbinden om die teleruptor te doen schakelen ?

Dank voor jullie hulp !

Bijlagen

• img_20200406_211934.jpg
    img_20200406_211934.jpg
    2 MB · Weergaven: 10

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
106
Punten
43
A1 en A2 kortstondig een puls geven van 24v. 

(X2->X3 en X1->X4)

De andere contacten zijn normaal open contacten.

Je kan ook documentatie van eltako vinden op hun website.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.217
Punten
113
Ik heb een raspberry pi met een 8 relay module bordje dat ik kan aansturen en ik wil daarmee mn verlichting bedienen.

In de praktijk is dat niet haalbaar met  teleruptors, je software weet immers niet welke stand de teleruptor heeft.

Je zal alles beter ombouwen naar relais.

Terugmeldcontacten zijn ook een optie maar  lastiger denk ik.

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
106
Punten
43
Hangt af van je doel en verwachting.

Beter inderdaad om via de Raspberry PI sturing gebruik te maken van relais en zo dus zeker te zijn van de output. Al zou ik hiervoor geen Raspberry PI gebruiken maar een deftig domotica bordje. (KNX,Niko,Dobiss,Loxone,Siemens logo,PLC's,...)

Maar als je wat wilt spelen en de bestaande drukknoppen wilt laten staan zou je natuurlijk gewoon de Raspberry PI output parallel over de drukknop kunnen aansluiten. Zo heb je toch je oude functionaliteit en kan je het licht triggeren van je PI.

(Ik ken de Raspberry PI uitgangen niet maar misschien kan je die best ontkoppelen)

Uiteindelijk in de meeste gevallen zul je in de kamer zitten waar je het licht wil aandoen en dus visuele feedback hebben.

Als je van huis bent en perongeluk op je Raspberry PI knop (zelfbouw of iets als openHAB,...) drukt kan je de staat enkel (gokken) bijhouden door intern een variable ofzo bij te houden van de state van de uitgang of zoals Janus zegt, de output terug in te lezen.

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
354
Punten
83
Het voordeel van Loxone is dat je kan aansturen/uitlezen via UDP commando's. Zeer eenvoudig voor iemand die vertrouwd is met Arduino om hier gebruik van te nemen. Zo heb ik zelf mijn bewegingsmelders (<10€), niveaumeter waterput (<30€), weerstation, etc.. gebouwd. 

Ik zou je wel afraden om je basisfunctionaliteit zoals verlichting te laten afhangen van iets dat alleen jij kent. Wil je de woning verkopen, kom je te overlijden dan zit de bewoner met een rommelinstallatie.

Lid geworden
6 apr 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
Uovo zei:
A1 en A2 kortstondig een puls geven van 24v. 

(X2->X3 en X1->X4)

De andere contacten zijn normaal open contacten.

Je kan ook documentatie van eltako vinden op hun website.

Dank je voor je reactie Uovo

Ik heb veel pdf'en bekeken van op de site van eltako, maar daar heb ik niet gevonden wat ik zocht, of niet begrepen.

Wat ik niet goed snap is dat ik dus beide contacten een puls moet geven , dat zouden dan twee relais contacten zijn op mn relais bordje ... terwijl in de behuizing van de drukknop, daar volstaat het twee draadjes te verbinden ... en niet vier. 

Hoe kan ik die 'twee draadjes', verbinden zoals in de drukknop simuleren in de schakelkast ...  als het op de ene plaats kan dan moet het hier toch ook kunnen ?
janus wago zei:

In de praktijk is dat niet haalbaar met  teleruptors, je software weet immers niet welke stand de teleruptor heeft.

Je zal alles beter ombouwen naar relais.

Terugmeldcontacten zijn ook een optie maar  lastiger denk ik.

Dank je Janu,

Ik ben er me van bewust dat ik geen terugkoppeling heb en dat ik dus zelf 'state' moet gaan bijhouden. Maar dat probleem heb ik al getackeld. Ik heb namelijk op veel plaatsen reeds NodeMCU moduletjes met sensors, temperatuur, motion en ook lux, dus ik kan reeds bepalen in mn openHab setup of de verschillende lampen aan of uit zijn.

Ik snap dat het een beetje een hack op een hack is. Maar ombouwen doe ik liever niet omdat het hier een huurhuis betreft. Ik zou liever gewoon een extra sturings mogelijkheid toevoegen aan het reeds bestaande.
Uovo zei:
Hangt af van je doel en verwachting.

Beter inderdaad om via de Raspberry PI sturing gebruik te maken van relais en zo dus zeker te zijn van de output. Al zou ik hiervoor geen Raspberry PI gebruiken maar een deftig domotica bordje. (KNX,Niko,Dobiss,Loxone,Siemens logo,PLC's,...)

Maar als je wat wilt spelen en de bestaande drukknoppen wilt laten staan zou je natuurlijk gewoon de Raspberry PI output parallel over de drukknop kunnen aansluiten. Zo heb je toch je oude functionaliteit en kan je het licht triggeren van je PI.

(Ik ken de Raspberry PI uitgangen niet maar misschien kan je die best ontkoppelen)

Uiteindelijk in de meeste gevallen zul je in de kamer zitten waar je het licht wil aandoen en dus visuele feedback hebben.

Als je van huis bent en perongeluk op je Raspberry PI knop (zelfbouw of iets als openHAB,...) drukt kan je de staat enkel (gokken) bijhouden door intern een variable ofzo bij te houden van de state van de uitgang of zoals Janus zegt, de output terug in te lezen.

Uovo, dat is inderdaad de bedoeling, de bestaande drukknoppen behouden, en er gewoon de 'raspberry pi' drukknop aan toevoegen.

( filmpje van mn relay module https://siasky.net/AACHWPAUOt4LT0rn8eDcVaSCPsj59lKxcsEKVSFmNZ_bRA )

Lid geworden
6 apr 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nu7s zei:
Het voordeel van Loxone is dat je kan aansturen/uitlezen via UDP commando's. Zeer eenvoudig voor iemand die vertrouwd is met Arduino om hier gebruik van te nemen. Zo heb ik zelf mijn bewegingsmelders (<10€), niveaumeter waterput (<30€), weerstation, etc.. gebouwd. 

Ik zou je wel afraden om je basisfunctionaliteit zoals verlichting te laten afhangen van iets dat alleen jij kent. Wil je de woning verkopen, kom je te overlijden dan zit de bewoner met een rommelinstallatie.

Klopt, maar het betreft een huurhuis. Ik wil zo min mogelijk ingrijpen in de bestaande installatie. Daarom wou ik gewoon mijn eigen 'controle' toevoegen. En dan weer weghalen bij het einde van de huur.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
state bijhouden
hack op hack
huurhuis
verwijderbaar

Dan doe je er beter aan om niet de Eltako aan te sturen met je module, maar om die te overriden: met het relaisbordje van de Pi stuur je dan 230V en niet 24V.

Wil je per se toch de Eltako's sturen, dan moet je met de uitgangen van je relaisbordje naar telkens de X4, en met de (eventuele gemeenschappelijke) ingang van het bordje moet je naar X1 of X2, dat is niet met zekerheid te zeggen. Wat je kan doen is de draadjes van X3 volgen tot je bij ofwel X1 of X2 uitkomt. Als je bij X1 uitkomt, dan moet je met X2 naar het relaisbordje, en omgekeerd.

Je bent toch zeker dat de Eltako's op 24V werken en niet op 12V? want het is ook niet duidelijk op de foto aan welke aansluiting van de transfo dat precies aangesloten is (want die heeft 2x12V en 1x 24V).

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Waarderingsscore
106
Punten
43
Het is idd een transformator met middenaftakking.

Maar op de foto zie je op de Eltako 24 V wisselspanning staan op het het relaisspoel.

Dus ik durf te wedden dat ze de 2 buitenste punten van de transformatie hebben aangesloten.

Verder moet je niet zowel A1 als A2 een puls geven maar eerder deze op 24v wisselspanning kortstondig aansluiten. Dit is in wezen hetzelfde als je drukknop. Je heb dus 2 draden naar je voeding nodig.

Verder heeft DIY wel een punt dat je de relais ook parallel zou kunnen zetten. Maar de vraag is natuurlijk waar je je relaisbordje wilt plaatsen. In de kast is lastig en buiten dat kast draden trekken op 230V is mss niet al te veilig of zelfs toegelaten. M.i. kan je veiliger 24V pulsjes geven dan.

Ik merk wel dat je elektriciteitskennis niet ideaal is dus pas op als je aan je aansluitingen werkt of laat je bijstaan indien nodig. 230v geeft wel een schokje..

Lid geworden
6 apr 2020
Waarderingsscore
0
Punten
0
D I Y zei:
state bijhouden
hack op hack
huurhuis
verwijderbaar

Dan doe je er beter aan om niet de Eltako aan te sturen met je module, maar om die te overriden: met het relaisbordje van de Pi stuur je dan 230V en niet 24V.

Wil je per se toch de Eltako's sturen, dan moet je met de uitgangen van je relaisbordje naar telkens de X4, en met de (eventuele gemeenschappelijke) ingang van het bordje moet je naar X1 of X2, dat is niet met zekerheid te zeggen. Wat je kan doen is de draadjes van X3 volgen tot je bij ofwel X1 of X2 uitkomt. Als je bij X1 uitkomt, dan moet je met X2 naar het relaisbordje, en omgekeerd.

Je bent toch zeker dat de Eltako's op 24V werken en niet op 12V? want het is ook niet duidelijk op de foto aan welke aansluiting van de transfo dat precies aangesloten is (want die heeft 2x12V en 1x 24V).

Als ik X3 volg kom ik bij X2 uit.

En als ik nu X4 even in contact breng met X1, dan werkt het :) Thanks

De eltako is wel degelijk 24V, zie je op de foto onder het hand logotje.

Ik begrijp dat rechstreeks de 230V schakelen makkelijker is, en het relais bordje kan dit aan. Want dan heb je volledige controle over de state.

Maar nu kan ik ook nog gewoon de drukknoppen blijven gebruiken.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.217
Punten
113
Let wel op een RPI is een leuk ding maar heeft soms zeer vreemde nevenwerkingen.

De 3.6V aansluitingen pakken erg snel een vals contact op (bliksem, vonk om kookplaat te onsteken, ect.)

Ook na een stroomonderbreking is het moeilijk tot zeer moeilijk om de juiste stand van de uitgang te bepalen.

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
Ik had nog zo ver niet gekeken. Het zijn echt wel straatoude Eltako's, van voor de electronische revolutie. Inderdaad op 24V en niet op universele spanning 8-250V zoals vandaag gebruikelijk bij eltako.
Aangezien het elektromechanische modellen zijn (met helaas een vrij groot stroomverbruik van rond 6W) kan je de state magnetisch inlezen (bvb met een hall sensor) of optisch (bvb reflectie boven die rode 0/1 indicator), mocht je dat willen.

State na stroomuitval is ook erg duidelijk: uit. (Bij de nieuwe modellen is dat vaak instelbaar of met geheugen)

Het probleem van de overgevoelige ingangen kan je oplossen door met een emittervolger te schakelen naar 0 (tegen een pull-up naar 24V bvb), of met stroomsturing naar een optocoupler.

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.217
Punten
113
Het probleem van de overgevoelige ingangen kan je oplossen door met een emittervolger te schakelen naar 0 (tegen een pull-up naar 24V bvb), of met stroomsturing naar een optocoupler.

Ik wil maar zeggen dat het een probleem kan geven wat niet zo heel eenvoudig is op te lossen.

Ik heb het in ieder geval opgegeven, ( ben geen elektronicus)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
4.801
Punten
113
janus wago zei:

Ik wil maar zeggen dat het een probleem kan geven wat niet zo heel eenvoudig is op te lossen.

Ik heb het in ieder geval opgegeven, ( ben geen elektronicus)

Het is ook inderdaad niet zo simpel op te lossen zonder de juiste kennis én materiaal.
Was bedoeld als aanvulling, niet als aanval...

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
354
Punten
83
Het kan misschien helpen, bij mijn homemade bewegingsmelders gaf de PIR sensor soms ook valse meldingen. Dagenlang oplossingen gezocht op internet en was vaak over the top voor zo een kleine toepassing. Uiteindelijk in een verloren commentaar gelezen dat iemand het opgelost had door een ferriet kern rond het stuurdraadje te klikken. Geprobeerd en al anderhalf jaar geen valse meldingen meer. 

https://nl.aliexpress.com/item/32841944456.html

Bij mij zal het de WiFi chip geweest zijn die storing gaf en aangezien de PIR er vlak naast gemonteerd zit...

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.217
Punten
113
Ik vatte het ook niet op als een anval hoor
regular_smile.png

Ferriet kernen ook al geprobeerd, helpen ook niet.

Elke keer dat mijn vrouw het gasvuur aansteekt krijg ik een email dat de regenwatertanks vol zijn en ik de kraan moet dichtdraaien
crazy.gif

En 1 keer peer week of maand gaat de terrasverlichting plots aan (of uit) bij het starten of stoppen van de zwembad pomp.

Ook start de zwembad pomp op na een stroomuitval, dit kunnen oplossen met een script dat de uitgang weer reset na 10sec.

Verder alle ingangen met externe pull ups (or down) dat weet ik ff niet meer,  aangesloten.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan