• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
Status
Niet open voor verdere reacties.

24cm uitvulling

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
12 pur en de rest chape, dikte van chape is goed om de warmte op te slaan
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
pur is ook goedkoper dan chappe. 8cm chappe is voldoende. Ik heb hier ook iets teveel uitgegraven (nochtans met laser gewerkt) en dan vullen we ook liever uit met pur dan chappe.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
12cm PUR mag niet in één keer gespoten worden volgens ik gehoord heb. Misschien zijn harde platen een alternatief? 

Bovenop de vloerverwarming ligt er 8-9cm chape  bij ons. Hoe meer chape hoe trager het systeem zal werken. Maar goed, VVW staat nooit af, dus maakt het ook weinig uit...
 

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
1.426
Waarderingsscore
501
Punten
113
Van die ruimte moet je inderdaad gretig gebruik maken om deftig te isoleren.

Maar 12cm PUR of meer ook al is in 2 keer gespoten zou ik niet durven (rekeninghoudend dat 10% inkrimping gebruikelijk is bij gespoten PUR)

Moeten er leidingen uitgevuld worden ? 

Zoja, dan zou ik 3-4cm een isolerende chape plaatsen (is gemakkelijk zelf te doen) en dan 12cm platen leggen, kan je ook zelf doen en platen hebben een betere isolatiewaarde dan PUR en zij drukvaster...

Zoniet,  kan je gemakkelijk tot 15cm aan platen leggen.

Dan heb je nog 8 à 9cm chapehoogte wat toch genoeg is.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Maar het RISICO op doorzakking is wel groter bij gespoten PUR... 

...want de PURder kan zich vergissen van mengeling met alle gevolgen vandien.

 
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
ik heb ook gespoten PUR gekozen 12cm in 3 lagen gespoten. 10cm chape

Qua prijs goedkoper dan zelf platen te leggen. Chape was bij mij wel goedkoper dan PUR /cm (in tegenstelling van bij McMudface)

Al veel woningen gezien met gespoten pur, nergens geen verhalen gehoord over verzakkingen. ( ik ben er van overtuigd dat dit in het beginstadium van gespoten PUR wel eens een probleem kan geweest zijn, maar hoeveel gebouwen worden er momenteel zo uiitgevoerd? Hoeveel zijn er met problemen ?

Persoonlijk zou ik er mij geen zorgen in maken.
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Onze buren moeten binnenkort hun woning enkele maanden verlaten, de epoxy-vloer is al 2-3cm gezakt omwille van een verkeerde PUR mengeling.
 

Mc Mudface

Actief Lid
Lid geworden
16 okt 2010
Berichten
736
Waarderingsscore
45
Punten
28
Net de offerte naast mij liggen:

pur 18,5/m², aftoppen 1/m².

Chape 5cm 8,5/m² meerdikte/cm 1/m²/cm + randisolatie 0,60/LM

Ik had het inderdaad niet bij het rechte eind. Pur is duurder dan chape.
 
Lid geworden
22 okt 2014
Berichten
280
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou dan denken, hoe meer isolatie hoe beter. Chape heeft als voordeel dat het warmte kan bufferen, maar weegt dat voordeel op tegenover extra isolatie dat maakt dat er minder warmteverlies is?

En er bestaan gezondere materialen dan PUR... Ik ben geen fan van PUR, niet zo gezond die gespoten pur (waarom denkt u dat die mannen maskers meoten dragen bij het plaatsen?) en dat ademt nog uren ongezonde stoffen uit (en eigenlijk nog dagen, maar hoe langer na plaatsing, hoe minder). En dan moet dat al weg geventileerd worden ook. Tja, het is nog gene asbest, maar denk eens aan alternatieven. Drukvaten isolatieplaten bijvoorbeeld. PUR platen desnoods, die zijn al uitgewasemd, alhoewel bij ferme opwarming verdere uitwaseming kan gebeuren. Enfin, goedkoop heeft wel een keerzijde op de medaille...
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.141
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Hoe meer isolatie, hoe beter zou ik niet zeggen.  Voldoende isolatie, maar de chape heeft zoals je reeds zei zeker zijn nut.  Warmte stijgt, (voel maar eens de temp 10cm onder een brandende kachel en 10cm erboven. Bij vvw is de temp laag en zal  dus zeer weinig warmte naar beneden 'stralen' . Als deze warmte door 10cm isolatie wordt tegengehouden, dan heeft elke cm meer isolatie, veel minder nut. Een goede brok massa (chape) zal dus een goede warmtebuffer zijn om de temp op een aangename constante temp te houden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan