• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

2 vragen: sanitair uit Duitsland en KI

Lid geworden
19 apr 2011
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste forumleden,



Ik heb 2 vragen waarop ik vooralsnog geen antwoord heb:



1. Is het toegelaten om sanitair (douche, toiletten, wastafels, ...) aan te kopen in Duitsland voor een nieuwbouwwoning? Uiteraard zal niemand me tegenhouden maar wat gaat de controledienst van het Kadaster hiervan zeggen? Ik heb immers geen BTW aan de Belgische Staat betaald op die producten?



2. Wanneer ongeveer komt deze controledienst van het Kadaster langs? Ik weet dat je binnen 30 dagen na je verhuis dit moet aangeven. Maar stel dat ik bepaalde werken aan mijn huis nog niet heb afgewerkt, zal mijn huis lager gequoteerd worden door hen? Moet ik dan achteraf aangeven als ik bv. een tweede badkamer heb ingericht, of een nadien een bad hebt geplaatst, boven vloer heb gelegd, ...





Alvast bedankt voor jullie reacties!



Mvg,

P.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Kadaster zegt niks over btw, die kijken alleen naar de waarde van je huis.



Voor de btw is het ook geen probleem: vrij verkeer van goederen en diensten.

Wel belangrijk: als de duitse firma de plaatsing komt uitvoeren kan het zijn dat ze extra btw daarop vragen (maar als btw duitsland 19% is, dan komt er een 2% bij)

Plaatsing op een aparte factuur zetten kan dan helpen.



Kadaster komt zelden langs, die gaan af op plan.

Wees maar gerust dat ze het ruim zullen inschatten.

Theoretisch gezien moet je elke wijziging doorgeven: nieuwe badkamer, vaste trap naar de zolder, ... ik ken wel niemand die dat doet.
 
Lid geworden
19 apr 2011
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime wrote:
Kadaster zegt niks over btw, die kijken alleen naar de waarde van je huis.



Voor de btw is het ook geen probleem: vrij verkeer van goederen en diensten.

Wel belangrijk: als de duitse firma de plaatsing komt uitvoeren kan het zijn dat ze extra btw daarop vragen (maar als btw duitsland 19% is, dan komt er een 2% bij)

Plaatsing op een aparte factuur zetten kan dan helpen.



Kadaster komt zelden langs, die gaan af op plan.

Wees maar gerust dat ze het ruim zullen inschatten.

Theoretisch gezien moet je elke wijziging doorgeven: nieuwe badkamer, vaste trap naar de zolder, ... ik ken wel niemand die dat doet.



Beste Chime,



Bedankt voor je bericht!



Het is al een geruststelling dat ik niet zal worden beboet voor het bestellen van sanitair in Duitsland. Ik heb immers gezien dat je via bepaalde Duitse websites (van een groot concern) je badkamermeubilair en sanitair veel goedkoper kan bestellen dan hier. Vaak scheelt het 50%! Het zou dan ook gek zijn om dit niet te overwegen. De plaatsing doe ik dan wel zelf.



Dat die dienst van het Kadastraal Inkomen meestal niet langskomen wist ik niet. Op zich geen slecht nieuws maar je kan dan wel moeilijker bewijzen wat je werkelijke kosten zijn geweest.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Ik denk dat je BTW en kadaster met elkaar verwart.

BTW gaan kijken naar de reële kosten die je hebt gemaakt, doen die moeilijk dat moet jij het op kantoor bij die mannen/vrouwen gaan verdedigen.



Het kadaster bepaalt eigenlijk een soort van huurprijs: die kijken naar de woning, maar dan voornamenlijk naar het aantal kamers, nuttige verdiepingen, aantal badkamers, ... Maar ze kijken ook heel hard naar de omgeving: nabijheid van scholen, winkels, ... die werken dus meestal op plan.



Hoewel het kadaster soms wel eens komt kijken omdat ze ook weten dat veel mensen maar 1 badkamer op plan zetten en geen vaste trap naar de zolderverdieping maar die er wel effectief steken.



Nu, maar ook tegen het kadaster kan je beroep aantekenen ook kan je dat tijdelijk laten verlagen als nog niet alles af is => maar hoe dat precies in zijn werk gaat, geen ervaring mee.
 
Lid geworden
19 apr 2011
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
chime wrote:
Ik denk dat je BTW en kadaster met elkaar verwart.

BTW gaan kijken naar de reële kosten die je hebt gemaakt, doen die moeilijk dat moet jij het op kantoor bij die mannen/vrouwen gaan verdedigen.



Het kadaster bepaalt eigenlijk een soort van huurprijs: die kijken naar de woning, maar dan voornamenlijk naar het aantal kamers, nuttige verdiepingen, aantal badkamers, ... Maar ze kijken ook heel hard naar de omgeving: nabijheid van scholen, winkels, ... die werken dus meestal op plan.



Hoewel het kadaster soms wel eens komt kijken omdat ze ook weten dat veel mensen maar 1 badkamer op plan zetten en geen vaste trap naar de zolderverdieping maar die er wel effectief steken.



Nu, maar ook tegen het kadaster kan je beroep aantekenen ook kan je dat tijdelijk laten verlagen als nog niet alles af is => maar hoe dat precies in zijn werk gaat, geen ervaring mee.



En de BTW-dienst, komen die dan wel kijken naar je huis, al je facturen controleren? Want ik ga nu wel geen werken 'in het zwart' laten uitvoeren maar je hoort toch continue verhalen van mensen die een serieuze boete hebben gekregen aangezien ze van bepaalde werken geen factuur konden voorleggen. Als ik dus bv. mijn vloer zelf leg, en de BTW-dienst ziet dat ik geen factuur voor het leggen van mijn vloeren heb ingediend, zullen ze daar zelf een bedrag op plakken?
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ja, tenzij je kan bewijzen dat je het zelf hebt gedaan.

Foto's, dagboek, ...



Ze schatten de waarde van uw huis en berekenen daarvan de BTW. Dat vergelijken ze met al uw facturen en het verschil moet ge opleggen. Zo heb ik het toch ooit begrepen.
 

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Berichten
9.178
Waarderingsscore
4
Punten
38
Goh, die schatten uwen bouw.

Maar die houden ook wel rekening met dingen die je zelf doet.



Allé, ze kijken in de eerste plaats naar je facturen.

Maar de factor tijd is ook belangrijk.

Stel je hebt geen facturen voor dakbedekking en geen enkele factuur van een aannemer voor je dak: dan weten ze dat er iets niet klopt.

Maar stel dan weer dat je van alle materialen facturen hebt liggen, maar dat heel je huis af was op 1 jaar tijd => dan ga je toch al wel serieus moeten uitleggen waarom dat dat zo snel kon.



Maar die komen niet kijken hé.

Die rekenen heel jou dossier uit, heb je pech rekenen ze je extra btw/boete aan => daarna kan jij protest aantekenen en het op het btw-kantoor komen uitleggen.

Best dan wel zien dat je bewijs hebt: dagboek, foto's, facturen, ...



Die personen op den btw doen vaak ook niks anders dan bouwen uitrekenen: die kennen dus wel vrij goed de marktprijs.
 

3ss

Lid geworden
8 mrt 2010
Berichten
2.723
Waarderingsscore
1
Punten
0
Soms komen die wel kijken, eh. Als ge zegt dat het niet af is, willen ze dat (soms) toch wel zeker weten. Komen ze eens kijken of je niet liegt als je zegt dat uw keuken nog niet af is, er nog geen binnendeuren hangen en de parket nog gelegd moet worden.
 
Lid geworden
19 apr 2011
Berichten
5
Waarderingsscore
0
Punten
0
Enig idee hoe lang het duurt eer ze een waarde op je huis plakken? Is dat meteen nadat de bouw opgeleverd is of kan dat een jaar duren?
 
Lid geworden
16 aug 2009
Berichten
90
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik hoor hier dikwijls dat hoe langer je aan je huis bezig bent, hoe geloofwaardiger het wordt dat je veel zelf hebt gedaan.



Slaat dit dan vooral op de ruwbouw?



Bvb. de loten ruwbouw, dak, ramen, pleister, vloeren (tegels) hebben we volledig laten doen. Maar zelf hebben we alles gedaan van technieken en inrichting. (elec, sanitair, cv, badkamers, keuken) Op 12 maanden zitten we erin.



Die mannen kunnen toch begrijpen dat sommige mensen er echt elk weekend en elk verlof in hebben gewerkt he? Of willen die dat niet snappen?



We hebben foto's van alles..
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan