2 stukken MDF goed ondersteunen om op een tafel te leggen...

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
3.463
Punten
113
Owkee... Wij hebben in onze living een vierkante tafel staan waar we met 8 personen aan kunnen zitten van 1m60 op 1m60. Wanneer er bezoek komt, bijvoorbeeld met nieuwjaar dit jaar, leggen we daar een grote vierkante plank op van 2m op 2m zodat we er met 12, of in 't slechtste geval zelfs met 16 aan kunnen zitten. (gesjellig toch :). )

We hebben hiervoor een MDF plaat van die afmetingen, maar die is zo onhandig om te verzetten, en vooral zo zwaar dat ik die in 2 stukken wil doen, om die dan zo op de tafel te leggen. Ik moet dus een systeem vinden, waarmee ik die plaat opnieuw stevig genoeg kan maken zonder dat ik daar een half uur voor nodig heb.

Mijn idee was:
  1. plaat in 2 stukken
  2. bestel of haal ergens 2 stalen l-profielen
  3. boor gaten in de l-profielen
  4. leg de l-profielen op de planken
  5. boor de gaten door de planken
  6. neem een zo plat mogelijke vijs en werk die in, in de platen
  7. vijs vast
  8. leg de plaat op de tafel...
Hier zie ik een aantal problemen...
  1. ik heb geen kolomboormachine, en aangezien dat l-profiel toch redelijk stevig moet zijn ga ik daar nooit deftig een gat in kunnen boren
  2. door de vijzen langs boven weg te werken, ga je daar altijd wat oneffenheden hebben. Daar komt wel een tafelbeschermer op, maar toch...
  3. het is toch altijd wel wat gedoe om die dingen vast te schroeven enzo.
Zien jullie een andere manier om dit op te lossen?
ik zou een CLS kunnen gebruiken om het "boorprobleem" op te lossen, maar dan zit ik nog altijd met het "oneffen" probleem...

thanks,
c00kie

Oplossing
Wat ik gedaan heb (om min of meer zelfde reden):
* plaat in 2 gezaagd
* deuvels er in, elk aan 1 plaat gelijmd zodat vergissen bij terugplaatsen uitgesloten is (want perfect symmetrisch is dat allemaal niet gemaakt). Ik heb genoeg aan 2 deuvels, maar bij jouw breedte misschien beter 4. Lamello’s kan ook, maar dat schuift tov elkaar in de breedte dus moeilijker de gaten vinden voor de balkjes.
* 2 CLS balkjes (allez, eentje in 2 gezaagd) van 40x40 er bovenop gelegd, netjes parallel, enkele cm verder dan breedte van de onderliggende tafel, en daar elk 4 gaten doorheen geboord, telkens 2 op ene en 2 op andere helft.
* met een freesboor (of vlinderboor) het gat in de plaat wat verzonken en daar een bout M8 met halfronde kop doorheen...
Vraag aan een vriend schrijnwerker dat hij langs komt met zijn Lamello Zeta P2 freesmachine en uw de nodige inkepingen maakt om het P-System te plaatsen.
Met een klein inbussleutel draai je die vast en open.

Vraag aan een vriend schrijnwerker dat hij langs komt met zijn Lamello Zeta P2 freesmachine en uw de nodige inkepingen maakt om het P-System te plaatsen.
Met een klein inbussleutel draai je die vast en open.
Mooi systeem. Maar ik weet niet of dit de opwaartse krachten voldoende kan opnemen op een blad van 18mm. Het gewicht van ‘leunende’ personen op een tafel is niet te onderschatten. Als dat dan een hefboom van pakweg 40cm heeft over de rand van een tafelblad van 1m, dan is dat wel zeer aanwezig.
De balkjes onderaan spelen daar een zeer belangrijke rol in mijn geval.

Cookie beschik momenteel over een tafel met een blad van 1600mm in het vierkant en deze wilt hij vergroten naar een tafel van 2000mm in het vierkant.
Als ik de vraag goed begrepen heb dan worden die nieuwe/extra delen erop gelegd, dus is er onder de nieuwe platen de bestaande tafel en dan is en langs iedere zijde een overlap van 200mm die zal voldoen aan ...
De bezoeker gaan zeker niet beginnen bonken op de rand bij de nieuwjaarswensen, althans dat hoop ik.

Cookie beschik momenteel over een tafel met een blad van 1600mm in het vierkant en deze wilt hij vergroten naar een tafel van 2000mm in het vierkant.
Ik ben even gaan nameten. De huidige tafel is maar 1450mm.
Als ik de vraag goed begrepen heb dan worden die nieuwe/extra delen erop gelegd, dus is er onder de nieuwe platen de bestaande tafel en dan is en langs iedere zijde een overlap van 200mm die zal voldoen aan ...
de platen zijn iets meer dus er is een overlap van 300mm
De bezoeker gaan zeker niet beginnen bonken op de rand bij de nieuwjaarswensen, althans dat hoop ik.
how jong, jij weet niet welke feestjes hier gehouden worden hé :ROFLMAO: :ROFLMAO: . Maar het klopt wel, er wordt niet echt op gebonkt...

Het voorstel dat jij doet is zeker een mogelijkheid, alleen ken ik zo niemand met zo een toestel... En naar stevigheid toe, mijn (schoon)ouders gaan ook aan die tafel zitten, en die hebben wel alles nodig om recht te geraken... Is het nu niet, dan is het wel binnen een paar jaar. Die gaan dus zeker "leunen", duwen op de rand, waardoor ik wel wat marge in wil bouwen. Of ik nu het systeem van deuvels van @D I Y of jouw systeem implementeer, die cls-en er onder wil ik voor mijn eigen gemoedsrust ;).

Jouw voorstel is het meest vernuftige qua systeem lijkt mij, maar voor mij het moeilijkste om uit te voeren.
As said, dit weekend --> gaatjes boren, deuvels er in, CLS-en er onder, gaten boren, gaten wat uitfrezen, beschermingsdoeken er op... Kijken wat het geeft :).

helemaal off topic: het was lang geleden dat ik nog eens info nodig had over iets... Damn mannen, jullie kunnen een mens echt verder helpen, als je maar wil lezen wat er staat hé. MERCI ALLEMAAL 🥰🥰🥰

As promised...

Lengte van de mdf: 2m07 (ongeveer)
1000029454.jpg

Daarna heb ik de planken recht naast elkaar gezet, gezorgd dat ze mooi gelijk stonden, en om de 30cm een streepje op beiden getrokken. (210 / 7 = 30 --> 6 deuvels er in)
1000029455.jpg

Daar boor 8mm op juiste lengte gezet, deuvels van 3cm, dus op 1,5cm diepte gezet. Achteraf is gebleken dat het iets dieper mocht, dus heb ik het toch een klein beetje dieper gezet, 1,6 à 1,7cm
1000029457.jpg

Toestelletje gepositioneerd op het streepje en boren maar.
1000029458.jpg

Geen ingewikkelde tools nodig, gaat verbazingwekkend snel. Dat is dus zeker wel een voordeel van dit systeem ;).
1000029459.jpg

Gaatjes komen mooi overeen, en ik heb op beide kanten, bij ieder gaatje een getalletje geschreven... De autist in mij vond dat ieder gaatje wel een cijfertje verdiende :). Op die manier liggen de planken altijd juist. En wonder boven wonder, it fits like a charm!!1000029460.jpg

Eigenlijk kon ik nu stoppen, wand de platen rusten voor 80cm op tafel, en hangen er voor 30cm over (ongeveer) en dat was stevig genoeg. (dus misschien had het systeem van @Regis07 wel voldoende geweest, maar dan had ik wel wat ander materiaal nodig, wat niet iedere DHZ'er ter beschikking heeft... Maar als je iemand kent die zo een toestel heeft... Tip tip tip)
Nu ja, ik wou zeker zijn dat de 2 stukken niet uit elkaar gingen, dus ben ik verder gegaan met het idee van de cls-en met bouten & vleugelmoeren. Hier kwam er een klein beetje sus & klus aan te pas, want de bouten die ik had waren groter dan mijn vlinderboortje van 20, en aangezien ik geen zin meer had om naar de winkel te gaan was het een beetje hamer en beiteltjes werk om die gaten groot genoeg te maken zodat de bouten verzonken in het werkblad zaten... En ja hoor, perfect gelukt.
1000029462.jpg1000029463.jpg

Goed gedaan.

Misschien nog een kleine tip.
Zorg dat kanten van de clsen goed rond liggen als dat nog niet gebeurd is want als daar iemand met pantys blijft achter haken ...
Idem voor de vleugelmoeren zou ik de draadstang inkorten en met een kunstof (3d geprint) bolmoer werken voor dezelfde reden.

Idem voor de vleugelmoeren zou ik de draadstang inkorten en met een kunstof (3d geprint) bolmoer werken voor dezelfde reden.
Of slagmoeren in de CLS geklopt en bouten beetje ingekort. Je hebt dan wel bouten nodig met een schroevendraaier-gleuf in de kop (en zonder borg-vierkantje onder de kop).

Goed gedaan.

Zorg dat kanten van de clsen goed rond liggen als dat nog niet gebeurd is want als daar iemand met pantys blijft achter haken ...
cls-en zijn "braamvrij", dus dat is geen probleem. Het zou al moeten lukken dat er daar iemand met zijn been nog tegenkomt. ze liggen "vrij dicht" bij de tafelrand, waardoor ze die eerst zullen raken alvorens de CLS-en of bouten... 'k ga dan nu wel eens uitproberen of ik die kan raken met mijn been... Mijn zoon heeft er dit weekend aangezeten ter hoogte van de vijzen, en heeft daar toch niks van gezegd dat hij die geraakt zo hebben... en anders idd nog een bolmoertje er op.

Goed gedaan.

cls-en zijn "braamvrij", dus dat is geen probleem. Het zou al moeten lukken dat er daar iemand met zijn been nog tegenkomt. ze liggen "vrij dicht" bij de tafelrand, waardoor ze die eerst zullen raken alvorens de CLS-en of bouten... 'k ga dan nu wel eens uitproberen of ik die kan raken met mijn been... Mijn zoon heeft er dit weekend aangezeten ter hoogte van de vijzen, en heeft daar toch niks van gezegd dat hij die geraakt zo hebben... en anders idd nog een bolmoertje er op.
Een mannelijk persoon is daar niet zo gevoelig aan 🤫🫣

Ik heb zelf ooit zo een tuintafel enkel aan de zichtbare delen afgekuist. Paar weken later schoonmoeder met een witte broek op bezoek en na eventjes was die groen want ja de onderkant van de tafel zie je toch niet 😊

ik heb dat dus eens uitgetest... Als iemand daar met zijn been tegenkomt, dan heeft die héééééél dikke billen, en doet die vooral héél rare bewegingen :). iemand met lange benen --> die raakt de onderkant van de tafel, voor hij nog maar in de buurt van de bout komt (scheelt meer dan 5cm op dat moment), iemand met korte beentjes, die moet echt hoog gaan met zijn knie en dan ook nog eens naar voor gaan om die bout te kunnen raken..

Is het mogelijk? Ja.
Zie ik het gebeuren? Nee. en als het toch gebeurt krijgt die persoon een opmerking dat hij/zij abnormaal is, en komen jullie het ook te weten :)

Is 'oplossing' een nieuwe tool op het forum of komt het door mijn tekort aan slaap deze nacht😲? Lijkt me kriskras door mekaar te staan en het is geen maandag...

wanneer is nu dat bouwinfo verken feest ?

Is 'oplossing' een nieuwe tool op het forum of komt het door mijn tekort aan slaap deze nacht😲? Lijkt me kriskras door mekaar te staan en het is geen maandag...
nee hoor, bestaat al een paar jaar, maar niemand gebruikt dat :p. Als je een topic aanmaakt, kun je "vraag" kiezen, en dan kun je achteraf als TS aanduiden wat het antwoord op je vraag was:
1733908389142.png

Eventueel kun je ook nog aanduiden dat mensen mogen "voten", maar dat kun je ook uitzetten.
Wat bedoel je met kris kras? als je iets aanduidt als "antwoord", dan komt dat bovenaan nog eens terug te staan, waarna je na klikken op de reactie zelf terecht komt :). Voor mij werkt dat zoals het zou moeten :p.

wanneer is nu dat bouwinfo verken feest ?
nie bij mij thuis in ieder geval... Zij die willen proeven --> er zit nog in mijnen diepvries t.v.v. stichting tegen kanker... https://pittig-team.mypos.site/nl ;)

Euhm het volgende?
-kris·kras (bijwoord) 1gekruist door elkaar, schots en scheef: kriskras het land doorkruisen in alle richtingen.
-kris-kras 1) Door elkaar 2) Door elkander 3) In alle richtingen 4) Schots en scheef 5) Verward door elkaar; bijwoord van richting: in alle richtingen.

Dus het lag niet aan het tekort aan slaap 🙂
Druk, drukker,drukst. En vandaar mijn reactie.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan